Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gröna grönsaker, Vad äter ni på vintern?
          Kat
          Inlägg 22-12-2008, 21:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag försöker i möjligaste mån följa den gamla principen 'grönsaker som växer ovan jord på sommarhalvåret' och 'grönsaker som växer under jord på vinterhalvåret'. Dels för att det är lättare att få i sig nyttigheterna på det viset, dels för att det är billigare så, men mestadels för miljöns skull.

Ett tips till alla, eftersom det är något man sällan tänker på: Blomkål innehåller jättemycket c-vitamin!

Redigerat av Kat: 22-12-2008, 21:13

Citera
          Christa
          Inlägg 23-12-2008, 09:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Jan Lindgren @ 22-12-2008, 20:00) *
          Hej!
          Det finns en stor undersökning om lycopene eller caretenoider hjälper eller förhindrar prostatacancer. Det fanns inget som hjälpte men man fann att höga halter av beta-caroten var associerat med aggressiv prostatacancer. Man vet sedan tidigare att beta-caroten gynnar uppkomsten av lungcancer hos rökare. Slutsatsen är att gamla gubbar och rökare ska vara lite försiktiga med morötter.
          Det finns dessutom en metastudie utförd av Cochraneinstitutet som visar att antioxidanter inte hjälper mot cancer.
          Nyttan av grönsaker är lite dåligt bevisad men självklart ska man äta massor av grönsaker om man gillar det.
          MVH
          Jan Lindgren

Det är betakaroten i form av kosttillskott som kan öka risken för cancer. Det gäller inte om matvaror.

Dietintag av beta-karoten kan skydda, större mängder som kosttillskott kan skada
          Studier har visat att högt intag av vissa karotenoid-innehållande frukter och grönsaker är förknippad med minskad risk för prostatacancer, bröstcancer, huvud- och halscancer, hjärt/kärlsjukdom och åldersrelaterad påverkan på synen. När beta-karoten tillförs i dietnivåer har det antioxidativ effekt och viss skyddande funktion mot hjärt/kärlsjukdom och cancer. I större mängder och särskilt hos rökare och personer som skadats av asbest har flera studier visat att effekterna i stället kan vara negativa.
          http://www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=264

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-12-2008, 10:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Christa @ 22-12-2008, 19:01) *
          Jag fräste den i stekpannan tillsammans med lite vitlök som någon tipsat om. Jag tyckte malabarspenaten smakade syrligt och lite kladdigt. Den syrliga smaken påminde om grön portlak som jag också tyckte var sådär.

Läste senare någonstans att portlak innehåller oxalsyra så jag undrade ju lite då om malabarspenat också gör det.

Kan man koka dem och hälla bort vattnet? Jag vet ju att du Åsa brukar göra spenatpaj men finns det något annat man kan göra?

Jag tycker inte heller att malabarspenat fräst är något vidare den är ju ganska suckulent och har slemmig växtsaft. Jag tycker den blir bäst förvälld och hackad i ex. spenatpaj, spenatlasagne, fisk florentin och liknande, muskot brukar vara en bra krydda ihop med malabarspenat.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-12-2008, 12:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag litar nog lite mer på stora välkända undersökningsinstitut än på påståenden från små undersökningar. Cochrane anses vara ett av världens bästa. All västerländsk skukvård tar stor hänsyn till vad de kommit fram till. Det finns en massa gamla små undersökningar som visar allt möjligt.
          Vad jag egentligen vill sagt är att ät vad du gillar och plåga dig inte med att äta saker för att du tror det är nyttigt.
          Tillaga dessutom grönsakerna eftersom de alltför ofta är infekterade med toxoplasmos, EHEC och salmonella.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          flinga100
          Inlägg 24-12-2008, 13:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 240
          Medlem nr: 11 874

Jag har på den senaste tiden blivit väldigt medveten av vad jag äter och försöker öka mitt intag av framför allt grönsaker och frukt. Det går ganska bra. Ibland... whistling.gif

Rödbetor finns ofta att köpa kravodlade, både vanliga röda och polkabetor. Ganska goda att äta kokta med vitlökssmör. Försk spenat brukar också finnas kravodlad i påse. Jag har nyligen hittat frysta sojabönor som faktiskt till och med jag tycker är goda! giggle.gif

--------------------
          Bor och odlar i Norrköping, zon 2.

Citera
          Platinum
          Inlägg 24-12-2008, 19:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Av gröna grönsaker vintertid blir det mest fryst broccoli och brytbönor och för sambons del brysselkål också.

Sallad är ju sjukt dyrt på vintern även om det är gott.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          mojan
          Inlägg 25-12-2008, 19:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Köper bondbönor och fryser in för vinterns behov. Mums!

--------------------
          Zon 3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-01-2026, 05:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon