Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargar, Det verkar krylla av vargar här i området
          ingrid fuxwall
          Inlägg 25-12-2008, 23:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har ju inte själv sett någon varg i närheten av bostaden men var ganska nära en varg på ett ställe ca 5 km härifrån, för några år sedan – mitt på dagen!

Mina förra hundar, som var med, blev helt stela och lite rädda så jag tycker det är olustigt att gå ut och släppa hunden – erkänner att jag inte har speciellt helkoll på valpen, som numera är ung hund – hon tar gärna egna utflykter om hon får chansen.

Pratade med en fårägare i dag och fick då veta vilka här omkring som fått får/lam rivna av varg och det är väldigt många djur och väldigt nära oss, passerar många av dem på våra dagliga hundpromenader.

Saken hade tydligen tagits upp på kyrkbacken i dag efter julottan och det som folk tycker är värst är att vargen helt tappat respekten för människan, att de kan riva djur som finns precis nära människor.

Är glad över att man gått med på skydsjakt. Glömde nämna att vargen tagit/skadat fyra hundar bara på sista tiden.

Vet att många värnar om vargen men tycker Ni att de ska få härja fritt??

Har ju inte någon boskap själv men tycker ändå att det är olustigt med vargar helt nära

Citera
          Solstorm
          Inlägg 26-12-2008, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Ja inte begriper jag mig på vargräknarnas trollaborttrolleri. Officiellt så har du ju ett etablerat par i din närhet. Det paret har varit där några år nu och har hunnit få några kullar. Ändå räknas det bara som ett par. Några av ungarna kanske har vandrat vidare, några kanske finns kvar i området, men det verkar inte som de räknas.

På 60-talet fanns det 6 vargar kvar i Sverige och de var i Norrland. Nu sprider sig vargen i landet men spridningen tycks ske från den södra halvan.

Det siktas varg lite då och då i närheten där jag bor också. Med tanke på hur ofta de ses så kan de absolut inte betraktas som skygga. Jag tycker INTE att vargarna ska få härja fritt. Härjar fritt gör de när de känner att de inte är jagade.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-12-2008, 11:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tycker människor härjar fritt mycket värre... djur och människor måste ju dela på utrymmet man kan inte utrota arter ursinningslöst

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2008, 21:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Kan det inte vara så att det är ont om vilda bytesdjur i skogen för vargen - så att de blir tvungna att söka sig närmare människans djur?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-12-2008, 00:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jamen--varför tystas det ner att jakthundar dödar flera får;
          än vad vargar gör?
          Detta är ju fastslaget!
          Men: hata vargar bara!

Citera
          Miro
          Inlägg 07-01-2009, 10:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (zaaritha @ 27-12-2008, 00:27) *
          Jamen--varför tystas det ner att jakthundar dödar flera får;
          än vad vargar gör?
          Detta är ju fastslaget!
          Men: hata vargar bara!

Håller med... Dessutom framgick det i någon rapport för en del år sedan, när debatten var het, att
          jägarna dödade fler hundar än vad vargen gjorde. Och då var jägarnas favoritargument för varg-jakt att vargen dödade deras hundar...

Citera
          KURT
          Inlägg 07-01-2009, 11:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Solstorm @ 26-12-2008, 12:43) *
          Ja inte begriper jag mig på vargräknarnas trollaborttrolleri. Officiellt så har du ju ett etablerat par i din närhet. Det paret har varit där några år nu och har hunnit få några kullar. Ändå räknas det bara som ett par. Några av ungarna kanske har vandrat vidare, några kanske finns kvar i området, men det verkar inte som de räknas.

På 60-talet fanns det 6 vargar kvar i Sverige och de var i Norrland. Nu sprider sig vargen i landet men spridningen tycks ske från den södra halvan.

Det siktas varg lite då och då i närheten där jag bor också. Med tanke på hur ofta de ses så kan de absolut inte betraktas som skygga. Jag tycker INTE att vargarna ska få härja fritt. Härjar fritt gör de när de känner att de inte är jagade.

Till skillnad från dig så kan väl "vargräknarnarna" like grundläggande biologi. I en flock är det endast ett par som får ungar, flocken har en begränsad storlek. Övriga vargar som föds tvingas snabbt bort från området. Att vargstammen ändå inte ökar snabbare än den gör beror på den stora illegala jakten:

https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/facul...Skog_9_2007.pdf

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-01-2009, 12:06
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (MimmiH @ 26-12-2008, 21:55) *
          Kan det inte vara så att det är ont om vilda bytesdjur i skogen för vargen - så att de blir tvungna att söka sig närmare människans djur?

Rådjur borde duga som byte, och dom kryllar det av

Citera
          Heda
          Inlägg 15-01-2009, 12:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag är ingen varghatare, men det känns som att det hela har spårat ur från första början! Det är lätt att värna om vargen när det inte är "dina" hundar som attackeras eller "dina" får! Vi har vant oss vid att leva utan varg, det är lättare än att lära om att leva med dem. Det går att leva med vargar, det är bara att fråga ryssarna eller rumänerna, de har alltid haft varg. De har herdar och fårvaktarhundar med djuren på betet. De räknar med att förlora ett visst antal jakthundar till vargen per år. De har inte djur som vi. Vi som har "månskensbönder" som åker in till stan och jobbar hela dagarna, och jägare som behandlar sina hundar som familjemedlemmar.

Man borde ha tagit mer hänsyn från början och diskuterat istället för att "sätta mur om vargen" på pidestal. Man MÅSTE få försvara sina djur! Jag tror att många håller med om att det är OK att skjuta en räv som tar höns natt efter natt, eller en grävling som flyttat in under huset och dödar barnens kaniner! Men vargen har gloria och total immunitet! Att införa skyddsjakt på varg som uppehåller sig nära människor och river får och andra tamdjur borde vara en självklarhet! En rävhona som plockar hönor lär sina valpar att göra likadant, om man tar bort den räven försvinner problemet tills någon rävhona uppvisar samma beteende. Det är likadant med varg.

Enligt genetikexperterna behövs det 500 vargar för att säkerställa en god genpol. Detta förutsätter en låg inavelsgrad och således invandring av varg från finland. Om dessa vargar tassar försiktigt genom renland, har de en chans att ta sig ner till de södra populationerna men det är en lång vandring från ryssland och finland och chansen är större att de träffar på någon trevlig vargflock på andra sidan östersjön.

Båda sidor smutskastar varandra och gör beräkningar på var sin extremkant. De som inte vill ha så mycket varg räknar si och får sååå många, de som värnar om varg räknar på ett annat sätt och får bara en bråkdel. Alltså borde det riktiga antalet ligga någonstans däremellan. SLUTA kasta skit! Sätt er ner, ALLA berörda och diskutera! Vi måste kompromissa!!

Skyddsjakt har tidigare inte varit tillåtet utan klartecken från naturvårdsverket, detta gör att de vargar som skjutits i panik över attackerad hund eller får eller dyl blir såkallade "skjut och gräv"- vargar. På så vis förlorar vargforskningen många kroppar att undersöka och "vargvännerna" beskriver varje "försvunnen" varg som tjuvskjuten!! Jag tror inte att det är sant, att alla "försvunna" vargar är utsatta för grovt jaktbrott! Även vargar dör av naturliga orsaker. Även svenska vargar kan få för sig att vandra mot andra sidan östersjön.

Jag tycker att det vore bättre att komma överens om hur många vargar vi kan tåla, kompromiss från båda sidor. Med medveten urskiljning (flockar nära människor med stor risk att bli tamdjursrivande) skjuta av till överenskomment antal och därefter bedriva årlig skyddsjakt med efterföljande inplantering av friskt genetiskt material. Vargen är inte internationellt utrotningshotad. Vargen har rätt att leva, med det har tamboskapen och jakthundarna också. De båda sidorna måste prata med varandra och komma fram till en gemensamt godtagbar lösning, istället för att som nu bara stå stenfast vid sin åsikt och avfärda "andra sidan" som idioter!!

Jag är biolog, men jag är också jakthundsägare och hönsmamma. Jag hatar inte rävar heller, men den räv som tassar fram till gården och knycker höns, den räven ska bort!! Jag tycker lika med vargarna! Man kör inte på en varg som kommer tassande längs en öde grusväg ute i skogen! Men den som river fåren och tassar runt gården, den vargen ska bort! Vargen måste också lära sig att leva med oss, alla vilda djur utan jakttryck blir såsmåningom tämligen orädda. Det gäller även våra vargar.

//Heda

Citera
          KURT
          Inlägg 15-01-2009, 13:20
          Länk hit: #10

Medlem

Hur skall man identifiera vilka vargar som "ställer till problem"? Det finns inget sätt att göra det. Man noterar att t ex får rivs, då ger Naturvårdsverket tillstånd för skyddsjakt på en varg i ett revir. Det finns inget sätt att visa vilken varg som ställt till problem, och jägarna kan inte skilja de olika vargarna åt, de bara skjuter en varg slumpmässigt.

När det gäller bristen på genetisk variation, så är det mycket enkelt att lösa genom att bara ersätta alla vargar som skjuts illgalt eller försvinner med nyimplanterade.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2009, 11:18
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ett problem är att vargar rör sig över stora områden och därför finns det knappast plats för så många revir om dom inte skall komma i konflikt med människor. Trots att Sverige på många ställen finns det få stora obebyggda områden. Alltid är det någon långt ute i skogen som skaffar får och sen klagar på att vargen tar några. Håller dock med Heda om att alla måste bjuda till lite och komma överens.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-01-2009, 19:05
          Länk hit: #12

Medlem

Självfallet ska det finnas plats för alla men varför ska alla vargar finnas i närheten av mina hundar???

Bytesdjur finns det mängder av här men fåren och småhundar är lättare att lägga ner än rådjur och älgar. Nu i veckan tog vargen ytterligare ett antal får från grannen.

ingrid

Citera
          zaaritha
          Inlägg 17-01-2009, 23:40
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Det är nu konstaterat att de flesta får dödas av jakthundar!
          Men; det tystas ner.........
          Du kanske läst detta?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-01-2009, 08:20
          Länk hit: #14

Moderator

Jag har aldrig träffat någon som fått sina får tagna av jakthundar, men däremot blev jag själv vittne till hur en varg tog halva fårskocken för min familj när jag var liten. Den nöjde sig ju inte med ett får heller, den var tvungen att ta ett helt gäng så den hade att äta om den mot förmodan skulle få för sig att komma tillbaka inom rimligt snar framtid. Den vargen blev skjuten av en bonde ett tag senare, han stod inte ut med att se sina djur massakreras

Citera
          Heda
          Inlägg 18-01-2009, 15:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

CITAT (zaaritha @ 17-01-2009, 23:40) *
          Det är nu konstaterat att de flesta får dödas av jakthundar!
          Men; det tystas ner.........
          Du kanske läst detta?

Det är inte bara jakthundar, utan hundar i allmänhet som river får även de (förutom vargar), tror faktiskt att det oftare är "inte jakthundar" då dessa oftast får tillräckligt med motion och stimulans i skogen. Men i dessa fall ligger ansvaret hos hundägaren och även den ekonomiska ersättningen. Om en hund springer runt och river får är det lätt åtgärdat, hunder får inte gå ut utan koppel. Det är inte heller fängelsestraff på att skjuta någons hund, det anses som förstörande av egendom och ger på sin höjd böter och en sur granne. Det är lite svårare att hålla vargarna i koppel wink.gif Det är också sant, som någon påpekade längre upp, att mångt fler jakthundar blir trafikdödade eller skjutna av jägare än dödade av varg. Men det saknar betydelse i debatten, tycker jag. Trafikdöd är en risk man tar när man släpper sin hund i skogen och jaktkompisar väljer man! Vargen är ett nytt hot! Att inte våga jaga med hund eller ens släppa sin hund lös på promenad skulle också jag känna som en stor försämring av levnadsstandarden!

Vargen vill överleva och är inte dum. Minsta möda för mest mat, det är så man överlever. Ett stort problem är också att fåren går i hage, dvs de har ingenstans att ta vägen. Då blir det samma syndrom som en räv i hönshuset, den dödar så många den kan, för vem vet när det blir mat nästa gång. Sen gräver den ner de den inte kan äta upp, ett matförråd alltså. För fåren och vargen blir det samma sak, det handlar inte om lustmord utan om att döda medans du kan. I skogen skulle fåren skingras för vinden och vargarna döda så många de hann, antagligen många många färre än när de träffas i en hage.

Jag anser att vi måste hålla vargen skygg för människan om vi ska kunna leva tillsammans med minsta möjliga problem. För att vara skygg, måste människan ses som ett reellt hot! Utökad skyddsjakt skulle göra vargen skyggare.

//Heda

Citera
          Miro
          Inlägg 19-01-2009, 12:08
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Om inte jakten utförs på gammla tiders sätt med en kedja människor som för oljud tror jag det skulle dröja åtskillig tid för vargar att bli skygga för oss pga jakt. Däremot har du säkert som biolog läst/hört om de studier med beteende förändring av björn av olika typ. I dessa projekt används gummikulor, oväsen och hund för att få björnar att koppla människor med stress och obehag. Verkar fungera bra men behöver fortfarande finslipas(bla lär sig björnarna känna igen uniformerade personer i specifika bilar rolleyes.gif ). Varg är naturligtvis svårare att få syn på men det är ett alternativ om man verkligen är intresserad av att behålla varg.

Är det helt fastställt att beteendet med ta tamboskap är absolut inlärt, dvs att alla i kullen tar efter? har något gammelt minne av att vissa individer fortfarande föredrog att hålla sig från människor och ta vilt, men jag kan minnas fel...

Citera
          KURT
          Inlägg 19-01-2009, 12:57
          Länk hit: #17

Medlem

Precis som man inte kan lära rådjur och älgar från att gå i trädgårdarna genom att jaga dem, så kan man inte lära rovdjur från att ta tamdjur. När man har haft sändare på både björn och varg så har man sett att de ofta passerar nära bebyggda områden, åtminstone nattetid. Skall man säkert skydda sina tamdjur så får man skaffa stängsel och när det gäller får så fungerar det ju mycket bra med herdehundar som skyddar djuren.

http://www.viltskadecenter.se/publikatione...aktablad_06.pdf

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 19-01-2009, 18:44
          Länk hit: #18

Medlem

Blir lite fundersam över Kurts inlägg - trodde att vargar var skygga djur.

Självfallet ska boskapen vara innanför stängsel.

Men så funderar jag - när börjar vargen ta kalvar och hästar? Är det också något man bara ska finna sig i?

Strax intill hagen där vargen tagit grannes får finns de andra djuren och vad händer om fårägaren satsar på sådana staket som gör det svårt för vagen - det ska tydligen vara staket som inte går att gräva sig under och så något mer som jag glömt.
          Tänk om vargen då kryper under el staketet till hästen och dräper denna eller om den går in och tar död på en kalv eller två.

Min åsikt är att alla djur bör få finnas men inte att omgivningen ska behöva vara rädda för att gå ut.

ingrid

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 19-01-2009, 18:51
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (KURT @ 19-01-2009, 12:57) *
          på både björn och varg så har man sett att de ofta passerar nära bebyggda områden, åtminstone nattetid. [

Men nu pratar du väl om vandrande vargar???
          Sådana hade vi om området för typ lite drygt fem år sedan och de var just det - på vandring, och störde vare sig tamboskap eller hundar.

ingrid

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-01-2009, 19:06
          Länk hit: #20

Moderator

Oj oj, om vargar börjar ta hästar kommer det bli ett jäkla liv. Då kommer det snart hända grejer på regelsidan, det är jag övertygad om

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 18:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon