Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargar, Det verkar krylla av vargar här i området
          Motti
          Inlägg 19-01-2009, 19:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag är en av dom som tycker Vargen ska få finnas ,vi får försöka leva i cymbios med allt vilt tycker jag eftersom det oftast är vi som har inkräktat på deras revir och breder ut oss som det behagar oss utan att tänka på viltet .Ja säger ni det är lätt för en småläning att säga som sitter nere här på höglandet där vi inte har varg !men jag tycker allt vilt har rätten på sin sida det är vi som ändrat den naturliga koden inte viltet.
          Å andra sidan kan jag förstår oron hos dom som har Varg runt knutarna,skulle nog själv vara det om de strök runt här confused.gif Men ska vi ha kvar våra rovdjur i naturen måste vi nog kompromisa en hel del eller bestämma oss för att utrota alla rovdjur.Efter vad jag förstår är björnen farligare både för människor och tamdjur än vad vargen är ,Djärven är en riktig otäcking på att döda ! ofta mer än vad han behöver,men just Vargen får så att säga bära hundhuvud för allt just nu !det är väl inte bara vargen som dödar hundar och tamboskap ?och vad jag förstår är vargstamen väldigt lite här i sverige.
          Motti

Citera
          Heda
          Inlägg 19-01-2009, 20:11
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag tycker också att vargen ska få finnas, absolut!! Men nu när debatten har blivit så infekterad måste båda sidor kompromissa (dvs även "vargarna"). Om det hade skötts på ett annat sätt från början tror jag inte att problemet hade setts som så stort som nu. I länder som lever med varg är det tex tillåtet att försvara "hus och hem" utan tillstånd från "alla håll" (naturligtvis eftersom vargen inte anses vara en hotad art där). Då upplevs inte vargen som ett lika stort hot, man har rätt att försvara sig och slipper känna "att det är lätt för de där pappersvändarna i Stockholm". Människor har kännt sig överkörda och inte tagna på allvar, som om deras väl och ve inte är så viktigt! Man har kännt sig mindre värd än vargarna!!
          Nu är det dags att sätta sig ner som vuxna människor och försöka se saken ur den andres synvinkel! Man måste försöka mötas någonstans där båda sidor har kompromissat utan att passera "smärtgränsen"! Det fungerar inte att sitta på varsitt håll och kalla de andra för idioter! Det är ungefär som med tjuvjakten av gorillor, vad skulle du välja: Att ge dina barn mat eller ha hela skogen full av gorillor?? Ja, det var en överdrift, men vi måste försöka förstå varandras förutsättningar och situation, för att kunna mötas och komma fram till en lösning som är godtagbar för alla parter! Att leva i harmoni fungerar bara om alla känner att de har en hyfsad levnadsstandard, vargen har tillräckliga revir och vi har tillräckligt med gårdsfrid.

Ja, och det är faktiskt mycket lättare att sitta i en lägenhet i Stockholm och säga att vargar ääär ju så fiina! Men om det finns en Rottweiler i kvarteret som löper amok och attackerar småhundar och barn....då djäv---!! Då blir det mobb minsann och Rottweilern ska skjutas, man KRÄVER att den ska dö.....den är ju farlig!! Vargar äär så fiina, jag håller med...men de är finast i skogen långt från får och tamhundar....

Det är svårt! Hur högt utvecklade vi än må vara så är instinkterna lika starka nu, att beskydda och försvara!

//Heda

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 19-01-2009, 20:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Men det handlar inte om att dom är fina. Det handlar om att de är utrotningshotade, och att ekologi kräver rovdjur. Jag bor i och för sig i Stockholmsområdet, men har mina rötter i Bergslagen. Där går jägarna och deppar över att de inte längre kan skjuta av sin kvot på älgjakten första helgen, som de ofta gjorde för 10-15 år sen. Och börjar de prata om att få skjuta varg, ja då blir de till sig i trasorna, många av dem.

Jag vet inte hur det står till med älgolyckorna, har ett minne av att de minskat, men det kanske är någon annan som vet? Skadorna på skogsplanteringar är färre nu i alla fall.

En nära bekant (som iofs är värmlänning, men ändå) berättade att när han en gång han ropade på deras labradortik - som dom inte hade nån större kontroll på angry.gif - tittade hon till slut tittade fram vid skogsbrynet och hade en gråraggig "kompis" med sig. Efter en stund kom tiken travande medan vargen stod kvar (nej, tiken löpte inte, det var min första fråga). Vargar dödar inte alla hundar de stöter på.

Nej, vi har inga vargar bosatta i närheten så vitt jag vet, men vandrande vargar har setts nära varje år. En passerade bara ett par hundra meter härifrån härom året. Vi har i stället en annan verklighet som vi får leva med. Ställer jag i från mig en väska på centralen så kan jag inte räkna med att den står kvar många sekunder om jag vänder bort blicken. Chansen att polisen skulle göra något åt det mer än att ta emot anmälan är försvinnande liten. De som har små hundar här kan inte lämna dem utanför affärer, etc. eftersom stölder av småhundar är så vanliga. Men det är här jag valt att leva och då får jag ju anpassa mig efter det.

Det förbryllar mig hur man kan tro att man ska kunna fortsätta bedriva djurhållning med otillräcklig tillsyn av djuren bara för att det gick när ekologin var i obalans. Då kunde man stänga in djuren i hage och titta till dem någon gång om dygnet, eller kanske ännu mer sällan. Men så har man inte kunnat göra tidigare och inte nu heller, uppenbarligen. Hur man då ska kunna hålla landskapet öppet vet jag inte. Bättre stängsel och tillsyn kanske?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 19-01-2009, 21:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu bor jag alltså i ett villaområde på landet med ängar och skogar helt nära och så har jag en unghund, tio månader, som är fullkomligt galen på vilda djur så jag känner att jag har ganska stor koll på vad som händer i omgivningarna.

Går dagligen på dagliga promenader med de olika hundarna så jag känner att jag har ganska god uppfattning om hur naturen fungerar runt mig. Talade med en jägare häromdagen och insåg att jag har minst lika stor koll på viltet som de har, nästan större - tack vare mina hundar vet jag väldigt mycket om vad som händer på "djurfronten" i omgivningarna och även om jag anser att alla har lika rätt så måste jag starkt påpeka att jag är livrädd för vargen, att den ska skada min aningslösa hund. Måste ha stenhård inkallning på henne för att våga ha henne lös, i hemområdet – där det finns varg är hon alltid i koppel. Är ok för min del men är ändå rädd när vi är ute, ska det behöva vara så bara för att det finns vargar som uppför sig felaktigt – vargar ska inte gå nära människoboningar och ta tamboskap

Citera
          KURT
          Inlägg 20-01-2009, 07:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns inget exempel på att varg skulle ha anfallit en hund i koppel.

Citera
          KURT
          Inlägg 20-01-2009, 07:16
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Heda @ 19-01-2009, 21:11) *
          Jag tycker också att vargen ska få finnas, absolut!! Men nu när debatten har blivit så infekterad måste båda sidor kompromissa (dvs även "vargarna"). Om det hade skötts på ett annat sätt från början tror jag inte att problemet hade setts som så stort som nu. I länder som lever med varg är det tex tillåtet att försvara "hus och hem" utan tillstånd från "alla håll" (naturligtvis eftersom vargen inte anses vara en hotad art där). Då upplevs inte vargen som ett lika stort hot, man har rätt att försvara sig och slipper känna "att det är lätt för de där pappersvändarna i Stockholm". Människor har kännt sig överkörda och inte tagna på allvar, som om deras väl och ve inte är så viktigt! Man har kännt sig mindre värd än vargarna!!
          Nu är det dags att sätta sig ner som vuxna människor och försöka se saken ur den andres synvinkel! Man måste försöka mötas någonstans där båda sidor har kompromissat utan att passera "smärtgränsen"! Det fungerar inte att sitta på varsitt håll och kalla de andra för idioter! Det är ungefär som med tjuvjakten av gorillor, vad skulle du välja: Att ge dina barn mat eller ha hela skogen full av gorillor?? Ja, det var en överdrift, men vi måste försöka förstå varandras förutsättningar och situation, för att kunna mötas och komma fram till en lösning som är godtagbar för alla parter! Att leva i harmoni fungerar bara om alla känner att de har en hyfsad levnadsstandard, vargen har tillräckliga revir och vi har tillräckligt med gårdsfrid.

Ja, och det är faktiskt mycket lättare att sitta i en lägenhet i Stockholm och säga att vargar ääär ju så fiina! Men om det finns en Rottweiler i kvarteret som löper amok och attackerar småhundar och barn....då djäv---!! Då blir det mobb minsann och Rottweilern ska skjutas, man KRÄVER att den ska dö.....den är ju farlig!! Vargar äär så fiina, jag håller med...men de är finast i skogen långt från får och tamhundar....

Det är svårt! Hur högt utvecklade vi än må vara så är instinkterna lika starka nu, att beskydda och försvara!

//Heda

Verkligen horribla jämförelser, menar du på allvar att svenska jägare skulle svälta om de inte får jaga fritt med lösspringande hundar eller att vargar äter barn? Har du något konkret förslag på hur vargen skall "kompromissa" med sin brist på genetisk variation? Det är fakta och det är inte så lätt att "kompromissa" med.

Citera
          Miro
          Inlägg 20-01-2009, 08:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (Heda @ 19-01-2009, 20:11) *

//Heda

Vad räknar du egentligen som "levnadsstandard"? De flesta räknar inte in rätt att jaga med hund i "tillräcklig" levnadsstandard. Snacka om problem om alla ska ha "rätt" till det... Och den varg som har ihjäl barn ska definitivt avlägsnas, men än så länge har det inte hänt, och vanligen är det människor som har ihjäl barnen, även historiskt när man säger att de "blev tagna av varg". Det finns en gammal undersökning som visade att bönder med nära kontakt med varg var mer positiva till vargbeståndet än de som både tex i skåne. Vet ju inte vilka statistiska analyser de utfört men så var det. Kompromisser är bra, men du kan inte tala om för ett djur vad "tillräckligt revir" är. Det är bara vi dumma människor som drar streck på kartor och bestämmer att saker kan vara olika på båda sidor om en linje.

Redigerat av Miro: 20-01-2009, 09:04

Citera
          Heda
          Inlägg 20-01-2009, 17:52
          Länk hit: #28

Medlem

Kurt & Miro:

Jag sa ju att det var en gigantisk överdrift, jag menar det naturligtvis inte bokstavligt -fear-.gif . Det jag försöker säga är att om vi ska få bort "varghatarna" och kunna leva i harmoni med vargen, måste båda sidor kunna kompromissa! Det går att leva ett alldeles utmärkt liv med vargar. Men genom att ha lite friare regler när det gäller skyddsjakt, då menar jag "Vargar som utgör olägenhet och ställer till med skada på egendom", dvs river får och ofta syns tassa runt gårdar, tror jag att vi kan få människor att inte behöva vara så rädda eller arga! Bortfallet (av varg) skulle lösas med inplantering av vargar, obesläktade med de vi har i skogen. På så vis behöver vi inte skrika så högt varje gång en varg blir skjuten, för det påverkar inte artens antal.

Jag tror att kanske 0,000000001 % av de barn som påstods blivit "vargtagna" verkligen blev det. Någon gång har det säkert hänt, precis som att hyenor faktiskt tagit spädbarn i afrika. Vargen är nu faktiskt (vanligtvis) mycket skygg för människan, även om undantag finns. I rumänien, där man har mångt mycket mer varg än vi, har man som självklarhet vakthundar ute med fåren. En varg, precis som en hund, kommer att väga risk mot vinst och med största sannolikhet hellre fly än slåss mot en stor, tuff, mätt hund. Förr i tiden hade vi herdar på fäbovallen, tillsammans med djuren och även hundar som hjälpte till att vakta. Kanske är det dit vi måste återgå? Bra fårvaktar Hundar går ju att importera från kanske ex rumänien. Man har väl sådana i Norra USA också tror jag och i australien måste man ju vakta mot dingo.

Att jägarna klagar på att älgstammen blir mindre, det får man helt enkelt strunta i . Gubbarna vill inte ha konkurrens, men nu är det ju så att vi vill att vargen ska föredra älg och rådjur framför får och kalvar, eller hur! Det får dom tåla, Jägarna alltså. Om man talar med vissa stora skogsbolag vill de ju i princip ha fri jakt på älg och helst en så liten stam som möjligt, så om dom fick bestämma skulle ju jägarna i alla fall ha färre älgar att försöka skjuta. Det finns nog ingen jägare som är beroende av älgkött för att överleva vintern, med tanke på jaktarrendet som de ju uppenbarligen har råd med.

Att få jaga med lös hund, anses som mycket viktigt av många. Att kunna släppa hunden lös på promenaden i skogen, tror jag också är viktigt för många. Men det viktigaste är nog att inte behöva vara rädd, att veta att man har rätt att försvara sig och sina får eller hundar eller renar, utan att hamna i fängelse! Så länge vargen upplevs som ett hot med "immunitet" kommer det att finnas många "varghatare" kvar och debatten kommer att fortsätta trampa runt på samma ställe!

//Heda

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 20-01-2009, 21:27
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (KURT @ 20-01-2009, 07:10) *
          Det finns inget exempel på att varg skulle ha anfallit en hund i koppel.

Gör det kanske inte men jag vill inte alltid ha min hund kopplad och ska hon ha en changs att lära sig måste hon få möjligheten att göra bort sig och vi har alltså sett/träffat varg.

Ok jag inser att jag är varghatare men att jag inte varit det om jag bott där det inte fanns sådana - får flytta dit där det inte finns sådana - några tips?

Citera
          KURT
          Inlägg 21-01-2009, 06:18
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 20-01-2009, 22:27) *
          Gör det kanske inte men jag vill inte alltid ha min hund kopplad och ska hon ha en changs att lära sig måste hon få möjligheten att göra bort sig och vi har alltså sett/träffat varg.

Ok jag inser att jag är varghatare men att jag inte varit det om jag bott där det inte fanns sådana - får flytta dit där det inte finns sådana - några tips?

Nej, lösspringande hundar är ju ingen bra idé vare sig i befolkade eller obefolkade områden. Det finns ju uppenbara risker för att människor eller djur (vilda eller tama) kommer till skada.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 21-01-2009, 17:59
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (KURT @ 21-01-2009, 06:18) *
          Nej, lösspringande hundar är ju ingen bra idé vare sig i befolkade eller obefolkade områden. Det finns ju uppenbara risker för att människor eller djur (vilda eller tama) kommer till skada.

Självfallet ska inte lösspringade hundar göra skada - hemskt om de skadar får eller annan tamboskap, skulle de göra det är det avlivning som gäller - varför får vargen göra så, som den som rev 80 får??? Tveksamt om en hund skulle tillåtas detta. Fast det var kanske en väldigt dum kommentar - lika dum som den du skrev ovan, min åsikt.

ingrid

Citera
          Miro
          Inlägg 22-01-2009, 09:31
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2009, 17:59) *
          Självfallet ska inte lösspringade hundar göra skada - hemskt om de skadar får eller annan tamboskap, skulle de göra det är det avlivning som gäller - varför får vargen göra så, som den som rev 80 får??? Tveksamt om en hund skulle tillåtas detta. Fast det var kanske en väldigt dum kommentar - lika dum som den du skrev ovan, min åsikt.

ingrid

För att det finns gott om hundar.

Tror faktiskt han menade att hunden kan fara illa oavsett om den bor på landet eller i stan om den får gå lös.
          Min farbrors vovve rusade långt efter en hare och sprng in MELLAN lastbil och släp på motorvägen. Otroligt nog klarade han sig. Min farbror försökte dock aldrig flytta motorvägen eller göra sig av med långtradarna! (Det sista var faktiskt ett skämt, hetsa inte upp er...)

Citera
          KURT
          Inlägg 22-01-2009, 12:16
          Länk hit: #33

Medlem

När myndigheterna försöker vara öppna och underlätta för invånarna genom att sprida information om ungefär vart märkta vargar befinner sig, så måste det genast avbrytas, eftersom det utnyttjas i brottsligt syfte:

http://gd.se/nyheter/1.457053
          http://gd.se/nyheter/sandviken/1.448059

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2009, 13:16
          Länk hit: #34

Gäster

Jag går långa promenader med mina hundar och nästan enbart på naturmark såsom skog och gärden där bönderna tagit vall. Jag har alltid mina hundar kopplade, dels för att jag inte vill att de skall springa efter och hetsa viltet men också för att jag är rädd om mina hundar.

Rådjur bryr de sig inte om eftersom vi ser rådjur varje dag men en räv eller rävspår är väldigt upphetsande och jag litar inte på att de lyder kommando om vi råkar på en räv. Har flexikoppel på hundarna som gör att de får nosa över lite större områden, nackdelen är att de blir dåliga på att gå i kort koppel men det gör vi sällan.

Har man vildsvin i trakten bör man absolut hålla hundarna kopplade, för deras egen skull.

Citera
          Heda
          Inlägg 22-01-2009, 15:06
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 22-01-2009, 13:16) *
          Jag går långa promenader med mina hundar och nästan enbart på naturmark såsom skog och gärden där bönderna tagit vall. Jag har alltid mina hundar kopplade, dels för att jag inte vill att de skall springa efter och hetsa viltet men också för att jag är rädd om mina hundar.

Rådjur bryr de sig inte om eftersom vi ser rådjur varje dag men en räv eller rävspår är väldigt upphetsande och jag litar inte på att de lyder kommando om vi råkar på en räv. Har flexikoppel på hundarna som gör att de får nosa över lite större områden, nackdelen är att de blir dåliga på att gå i kort koppel men det gör vi sällan.

Har man vildsvin i trakten bör man absolut hålla hundarna kopplade, för deras egen skull.

Det beror väl på hur bra koll man har på sina hundar?? Om man är osäker på om man kan kalla in hunden i vissa situationer eller om man har hund som rör sig utom synhåll då är det förstås risk för både det ena och det andra, många hundar blir skadade av vildsvin varje år men då rör det sig nästan uteslutande om jakthundar i jaktsituationer. Det är inte alla lösa hundar som springer runt vind för våg....

//Heda

Citera
          Miro
          Inlägg 30-01-2009, 08:25
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Heda @ 22-01-2009, 15:06) *
          Det beror väl på hur bra koll man har på sina hundar?? Om man är osäker på om man kan kalla in hunden i vissa situationer eller om man har hund som rör sig utom synhåll då är det förstås risk för både det ena och det andra, många hundar blir skadade av vildsvin varje år men då rör det sig nästan uteslutande om jakthundar i jaktsituationer. Det är inte alla lösa hundar som springer runt vind för våg....

//Heda

Jag fattar inte. Om det är jakthundar i jakt situationer. Då är det ok att hundarna skadas? Så det är ok att vilt skadar hund vis vissa tillfällen när ägaren har bestämt det, men det är inte ok när det gäller bevarandet av en art?

Citera
          Azur
          Inlägg 30-01-2009, 18:55
          Länk hit: #37

Gäster

Tre gånger fler jakthundar vådaskjuts av sina ägare under jakt än som dödas av varg.

40 gånger fler hundar förolyckas i trafik än som dödas av varg.

Björn och örn(!) dödar vardera ungefär 1/5 så många hundar som varg.

Lösspringande hundar är skyldiga till fler angrepp på tamboskap än alla rovdjur tillsammans.

I hela världen dödas omkring 100 människor per år av hundar. Antalet väldokumenterade fall där varg dödat människa är 0; såvitt jag vet finns det inte ens något dåligt dokumenterat fall de senaste 50 åren.

Jag hittar ingen statistik om det, men jag sätter dessutom en slant på att hundar dödar många gånger fler hundar än vad varg gör.

Vargdebatten handlar inte om dödade jakthundar eller uppätna barn, utan om konkurrens om älg. Jag skulle önska att särskilt jägarkåren ville vara ärlig om det.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2009, 19:00
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Azur @ 30-01-2009, 18:55) *
          örn(!)

Källa tack

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          KURT
          Inlägg 30-01-2009, 19:08
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-01-2009, 20:00) *
          Källa tack

Kungsörn brukar ta 1-2 hundar/år, och inte bara jakthundar

http://www.nwt.se/saffle/article453252.ece
          http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...Itemid=42#ornar

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2009, 21:50
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Tack. Det visste jag inte. Tyvärr står det inte så mycket, man kunde ha önskat bildbevis t.ex., annars ligger ju misstanken nära till hands att örnarna ätit på redan döda hundar. Men visst, taxar stämmer säkert in i kungsörnens bytesschema. Lite märkligt dock att samma kurva benämns "Antal örnangripna hundar i Sverige under perioden 1997-2005." men själva prickarna föreställer "Örnangrepp på får"?? Seriöst?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon