| |
|
  |
Vargar, Det verkar krylla av vargar här i området |
|
|
|
|
31-01-2009, 12:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag tror inte att det är särskilt många människor som vill utrota vargen i Sverige. Diskussionen gäller snarast var de ska finnas. Ska de finnas på Djurgården i Stockholm, inom husdjurstäta områden i södra Sverige, inom tätbefolkade områden, i glesbygd i norra Sverige osv. Jag tycker att det först och främst ska finnas varg i våra stora nationalparker. Där ska det inte få finnas tamdjursuppfödning.
Varför är vi bara intresserade av att återfå vargen? Jag vill ha tillbaks bägge varianterna av vildren, stortrapp, kärrsköldpadda, visent och andra försvunna djur och växtarter. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
31-01-2009, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Du har så rätt!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2009, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
CITAT (Myosotis @ 30-01-2009, 21:50)  Tack. Det visste jag inte. Tyvärr står det inte så mycket, man kunde ha önskat bildbevis t.ex., annars ligger ju misstanken nära till hands att örnarna ätit på redan döda hundar. Men visst, taxar stämmer säkert in i kungsörnens bytesschema. Lite märkligt dock att samma kurva benämns "Antal örnangripna hundar i Sverige under perioden 1997-2005." men själva prickarna föreställer "Örnangrepp på får"?? Seriöst? Finns någon dokumentärfilm om hur örn jagar varg(!) genom att slå mot ryggen från höghöjd så att ryggen bryts. Rätt mäktigt.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
05-02-2009, 04:45
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 31-01-2009, 12:58)  Jag tycker att det först och främst ska finnas varg i våra stora nationalparker. Där ska det inte få finnas tamdjursuppfödning. Fast det blir svårt, eftersom alla de stora nationalparkerna används till uppfödning av ren, och hela den beskogade delen av sverige till uppfödning av älg. CITAT Varför är vi bara intresserade av att återfå vargen? Jag vill ha tillbaks bägge varianterna av vildren, stortrapp, kärrsköldpadda, visent och andra försvunna djur och växtarter. Jag med. Vildrenen har vi skottpengar på och jakttid året runt. Det är vad jag vet det enda djur vi med flit utrotat i sverige, och fortfarande med flit inte släpper tillbaks. Vildren och rennäring går tydligen inte alls ihop. Stortrappen har det gjorts försök att återetablera, men det har inte tagit sig. Skulle väl inte skada att försöka igen, men det kan nog vara så att de mellaneuropeiska trappar man flyttat hit inte klarar sig här och "vår" trapp-ras är nog borta. Kärrsköldpaddan klarar sig inte i sverige. Den kräver mycket varmare klimat än vi har idag. Visent. Ja, den hör hemma här. Har verkligen ingen försökt? Skadar kanske skog? Nåt man verkligen borde göra är bättra på populationen myskoxar, den lider tydligen svårt av inavel. Annars kan du ju i alla fall glädja dig åt klockgrodan, som nu är återetablerad i skåne mha danska djur, efter att ha dött ut i sverige på 60-talet.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2009, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Azur @ 05-02-2009, 04:45)  Stortrappen har det gjorts försök att återetablera, men det har inte tagit sig. Skulle väl inte skada att försöka igen, men det kan nog vara så att de mellaneuropeiska trappar man flyttat hit inte klarar sig här och "vår" trapp-ras är nog borta. Om stortrappen (Från boken Skånes fåglar - i dag och i gången tid, 1994): " Nordgränsen gick i Skåne... Etableringen här kan inte ha skett förrän de djupa skogarna gett vika för större arealer av öppet landskap, kanske något århundrade in på 1000-talet... Stortrappen behöver vida, trädlösa områden där människor endast förekommer glest och i undantagsfall. Sådana förhållanden rådde i trakterna av Ljungby, Åhus, Skänör (Ljungen) och Trelleborg (Cimmeredsmarken) vid sekelskiftet mellan 1700- och 1800-talen...1858 höll Europas tyngsta fågel sig endast kvar i områdena på Kristianstadsslätten och därefter blev dess saga kort. Det gamla sättet att bruka sandområden med trädesperioder upp till 30 år hade förmodligen gett stortrappen tillräcklig ostördhet. Detta förändrades under 1600- och 1700-talen då trädesperioden minskades ner och utnyttjandet av marken blev intensivare. Efterhand blev givetvis förhållandena allt svårare för trappen. Framemot 1870 räknade man med att den för alltid utgått ur vår fauna som häckfågel." Inte så där jättetroligt att den skulle gå att återetablera, eller hur? När och var gjordes dessa försök, jag känner inte till dem? Sen kan man ju diskutera om stortrappen tillhör ursprunglig skånsk fauna då det var ett konstgjort landskap den levde i, ungefär som kungsfåglarna idag. Granen är inte naturlig i Skåne, men idag är stora arealer täckt av granplanteringar vilket ur naturskyddssyn naturligtvis är en jättekatastrof men gör det möjligt för kungsfågeln att leva här. Om vi - rent teoretiskt - skulle kunna utrota granen i Skåne skulle biodiversiteten öka, men kungsfågeln sannolikt försvinna. Vilket landskap vill vi ha? (Jag bortser helt från markägarnas vinstintressen och liknande nu, jag menar bara för naturens skull. Vad är naturligast i Skåne?) Det måste väl ändå vara lövblandskogen och mellanspetten som har mest "rätt" till att leva här. I sådana fall finns det inte plats för varken stortrappar eller kungsfåglar och antagligen inte heller för ladusvalor, gråsparvar eller särskilt många människor. Däremot vildsvin och vargar.
Redigerat av Myosotis: 05-02-2009, 13:09
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
05-02-2009, 14:30
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 05-02-2009, 13:06)  Inte så där jättetroligt att den skulle gå att återetablera, eller hur? Mjaaaa... Vet inte hur stora områden den behöver, och man kunde t.ex. tänka sig att Ölands Alvar kanske kunde vara ett alternativ. Fast skulle de hitta till övervintringsområdena? CITAT Sen kan man ju diskutera om stortrappen tillhör ursprunglig skånsk fauna då det var ett konstgjort landskap den levde i Detsamma gäller väl ungefär halva vår fauna och flora, t.ex. alla slåttergynnade växter. Sveriges natur har inte varit annat än människopåverkad sen åtminstone sista istiden. Vet faktiskt inte när man försökte återinplantera trapp, det är bara nåt jag hört vid nåt tillfälle och inte särskilt lagt på minnet, men det bör väl ha varit i första halvan av 1900-talet, när sånt var som mest på modet. Granen i skåne är ett specialfall - den klarar sig väl egentligen inte där utan måste ständigt inplanteras för att inte dö ut. Jag vet i och för sig att man hämtat plantor från centraleuropa för att komma runt att våra granar är så köldanpassade, men vet inte hur stor spridning det fått än. Jag skulle personligen gärna se att man odlade lövträd istället i skåne, men det är inte lika lönsamt.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2009, 18:29
|
Medlem

|
Hej! Granen är naturlig i norra Skåne. Den hade "vandrat" söderut ungefär så långt som till Osby. Hade den naturliga vandringen fått fortsätta så hade den nått ännu längre söderut idag. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
05-02-2009, 18:41
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2009, 18:29)  Hej! Granen är naturlig i norra Skåne. Den hade "vandrat" söderut ungefär så långt som till Osby. Hade den naturliga vandringen fått fortsätta så hade den nått ännu längre söderut idag. Ja och nej - den naturliga sydgränsen går där för vår gran-ras. Den får dåligt rotsystem och mjuk ved, blir extra utsatt för skadeinsekter, och stressas av varma somrar. Det är genetiskt betingat, och beror på att sverige koloniserades norrifrån av köldälskande långsamväxande granar, inte av värmetåligare och mer snabbväxande mellaneuropeisk gran. Om de klonade granplantor som idag planteras i syd- och mellansverige är av den nordiska eller centraleuropeiska genotypen vet jag inte.
Redigerat av Azur: 05-02-2009, 18:42
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2009, 19:27
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Om vi återgår till vargen i som det är skyddsjakt på i vårt område så har jakten förlängts fram tills den 28:e februari
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 18:03
|

Medlem
Antal inlägg: 573
Medlem nr: 7 700

|
I Bohuslän/Dalsland finns det varg och tråkiga händelser läser vi ofta numera om i tidningen . I radion imorse hörde jag detta : http://www.sr.se/vast/nyheter/artikel.asp?artikel=2632897Vargar ska väl finnas men inte "alldeles utanför knuten " eller......
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2009, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Med risk att bli helt nergjord: varg fanns i Sverige se´n mycket långt tillbaka! Våra förfäder stod ut m varg--varför kan ej vi?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 00:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Heda @ 19-01-2009, 20:11)  Jag tycker också att vargen ska få finnas, absolut!! Men nu när debatten har blivit så infekterad måste båda sidor kompromissa (dvs även "vargarna"). Om det hade skötts på ett annat sätt från början tror jag inte att problemet hade setts som så stort som nu. I länder som lever med varg är det tex tillåtet att försvara "hus och hem" utan tillstånd från "alla håll" (naturligtvis eftersom vargen inte anses vara en hotad art där). Då upplevs inte vargen som ett lika stort hot, man har rätt att försvara sig och slipper känna "att det är lätt för de där pappersvändarna i Stockholm". Människor har kännt sig överkörda och inte tagna på allvar, som om deras väl och ve inte är så viktigt! Man har kännt sig mindre värd än vargarna!! Nu är det dags att sätta sig ner som vuxna människor och försöka se saken ur den andres synvinkel! Man måste försöka mötas någonstans där båda sidor har kompromissat utan att passera "smärtgränsen"! Det fungerar inte att sitta på varsitt håll och kalla de andra för idioter! Det är ungefär som med tjuvjakten av gorillor, vad skulle du välja: Att ge dina barn mat eller ha hela skogen full av gorillor?? Ja, det var en överdrift, men vi måste försöka förstå varandras förutsättningar och situation, för att kunna mötas och komma fram till en lösning som är godtagbar för alla parter! Att leva i harmoni fungerar bara om alla känner att de har en hyfsad levnadsstandard, vargen har tillräckliga revir och vi har tillräckligt med gårdsfrid.
Ja, och det är faktiskt mycket lättare att sitta i en lägenhet i Stockholm och säga att vargar ääär ju så fiina! Men om det finns en Rottweiler i kvarteret som löper amok och attackerar småhundar och barn....då djäv---!! Då blir det mobb minsann och Rottweilern ska skjutas, man KRÄVER att den ska dö.....den är ju farlig!! Vargar äär så fiina, jag håller med...men de är finast i skogen långt från får och tamhundar....
Det är svårt! Hur högt utvecklade vi än må vara så är instinkterna lika starka nu, att beskydda och försvara! //Heda om man inte klarar av att det finns varg så får man väl flytta in till stan, där är det inte så troligt att det börjar kuta vargar på gatorna. hundar och får håller man rätt på, hur svårt kan det vara? låt vargen leva och föröka sig, funkar det i andra länder så funkar det här med. det är ett jäkla gnällande om varg i det här landet, folk är ju skjutgalna.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Beträffande kärrsköldpaddan. Den fanns i södra Sverige under den postglaciala värmeperioden då det var flera grader varmare här än nu. En återgång till detta klimat håller nu att ske så kanske återkommer den, nu finns den upp till norra Tyskland. En annan sköldpaddsart förkommer dock här och var, den Nordamerikanska rödkindade vattensköldpaddan fast den är utsläppt av människor som haft den som husdjur och tröttnat. Den lär dock inte klara av att föröka sig men det kanske kommer.
Beträffande vargen så borde vi kunna ha en stam här i landet, inget snack om den saken. Den kan ge sig på får men fåret är inte svenskt från början så vargen har större rätt att vara här. Att odla får är tveksamt ur miljösynpunkt eftersom dom betar för intensivt, det är bara gräset som klarar sig i längden så alla andra blommande örter dör ut.
Vildren javisst, varför skall samerna få bestämma?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
14-02-2009, 16:40
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2009, 07:54)  den Nordamerikanska rödkindade vattensköldpaddan Den är en ganska bra indikatorart. Den har ungefär samma klimatkrav som kärrsköldpaddan, möjligen har den lite högre krav på långa varma somrar, men där man har självförökande stammar av rödöron borde också kärrsköldpadda klara sig. CITAT Att odla får är tveksamt ur miljösynpunkt eftersom dom betar för intensivt, det är bara gräset som klarar sig i längden så alla andra blommande örter dör ut. Mja, det är ju en fråga om betestryck också. Har svårt att se att får skulle vara nåt direkt problem. CITAT Vildren javisst, varför skall samerna få bestämma? Folk har en romantisk uppfattning att renskötsel är en pojke på skidor som vaktar sina tio renar, men renuppfödning idag är högintensiv industriell djurhållning, där en renägare har tusentals renar som drivs med snöskoter och helikopter, och flyttas mellan betesområden med långtradare. Vi har inte längre lämmelår i Sverige pga att miljontals renars tramp och bete har förstört vegetationen i hela fjällkedjan, och arter som fjällräv, labb, och fjälluggla, som är beroende av lämlarna har nästan helt dött ut. Till det kommer att alla arter som äter ren - dvs varg, järv, lo och till viss de örn - utrotas ur renskötselområdena. Jag anser man borde kunna ställa miljökrav även på samer, och vill de bedriva högintensiv renuppfödning så då får de inhägna. Om, säg, 2/3 av fjällen inhägnades och veks åt renskötseln skulle det åtminstone finnas något område även i fjällen där övriga djur - vildren, varg, lämmel etc etc - kunde få leva.
Redigerat av Azur: 14-02-2009, 16:41
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 12 888

|
Nu har jag inte lästa alla inlägg, men personligen vill jag ha varg här, och har det också. Dessutom har jag två hundar som alltid är lösa, och har haft får. Jag älskar mina hundar, men skulle fortfarande inte vilja utrota vargen om hundarna blev dödade. Dessutom, om man aldrig skulle se en varg, var skulle vargarna vara då? Hela vårat land är ju faktiskt bebott, klart att dom någongång måste synas. Jag önskar att vargstammen blev så stor så att vi SEDAN kunde skjuta av varg, och då dom som inte är skygga, får ovanor som att riva får osv, men det är kart att en viss skyddsjakt måste finnas redan nu.
Det riktit trista är att jag känner några av dom som är med och jagar vargen i området (nåja, ditt område snarare) och dom är inte noga med att skjuta RÄTT varg. Nej, det viktigaste är att det är tiken, "så att dom inte ynglar av sig"... Och visst var det det dom lyckades med också, skjuta tiken, nu får vi hoppas att det var hon som rev får då och inte någon annan varg.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Harvey @ 14-02-2009, 16:53)  Jag önskar att vargstammen blev så stor så att vi SEDAN kunde skjuta av varg, och då dom som inte är skygga, får ovanor som att riva får osv, men det är kart att en viss skyddsjakt måste finnas redan nu. Amen! Precis så tycker jag också! På den skandinaviska halvön ska det finnas vargar! De hör hemma här. I förrgår såg vi återigen vargspår utanför vårt hus. Det är säkert som vanligt en s k vandrarvarg. Katten har inte velat gå ut de senaste dagarna, men det beror mest på räven, som också springer runt husknuten. Särskilt på nätterna. En gång har jag sett varg här utanför - i augusti 1997. När jag stod i potatislandet och grävde upp potatis till middagen kom han travande förbi mig.......avstånd ca 35-40 meter. Jag kunde följa honom med blicken en lång stund. Det var fantastiskt! Jag får gåshud bara att skriva om det! Nu finns det en björn här i området också. Nåja, ca 1 mil bort. Han sover inte på vintern för det är för varmt här. Bara korta tider ligger han i nån slags lättdvala. Det skrämmer mig - fyyy bubblan för att möta en hungrig björn!!! Men bara för att jag är rädd har jag ingen rätt att önska livet ur varken björnen eller nån annan. Klart vi ska ha rovdjuren kvar i våra skogar! Det är en rikedom!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 17:28
|
Medlem

|
Hej! Kärrsköldpaddan anses av en del ha överlevt på Jylland så det är inte omöjligt att den skulle klara sig i Sverige också. Enstaka somrar är varma nog för att den ska kunna föröka sig. Jag funderar allvarligt på att testa.
Man behöver inte ha ren i fjällvärlden. Jag var uppe i Jokkmokk på en middag tillsammans med ett antal samer och fick lära mig att det fanns samer som hade renar året om i skogsområdena också. Om det är en annan stam eller samma som i fjällen vet jag ej. Det är lite konstigt att samerna får ha tamdjur i nationalparkerna. De borde vara resrverade för vilda djur inklusive varg. Här i sydsverige var det ganska länge sedan vi kom underfund med att det inte var någon bra ide att ha tamdjuren springande lösa i skogen. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|