Grattis till nytt hus o trädgård!!!
Ja, det finns ju en massa växter... vet ju inte vad ni gillar vad gäller stil, form o färg. Ja, och inte vilken zon heller.
Nåväl, här är några av mina favoriter:
Örtagård - Myntor, lagerblad, salvior, gräslök, timjan, oregano, rosmarin osv osv osv. En favorit är den höga blodtoppen!

Här har jag också den vackra rosen Dagmar Hastrup - gul (även kallad Topaz Jewel), även den en favorit.
Nära örtagården en rund rabatt med timjan o en jättefin penstemon (penstemon ovatus). Nära hade jag innan som kantväxt jättedaggkåpa, men den blev för stor där, så nu är den flyttad. Gillar ändå den mycket mycket. En mindre variant finns också, den rödskaftade.
Vad mer? Träd o lite större buskar har ju tidigare nämnts o jag håller med om att fruktträd etc är ett trevligt inslag. Ett måste för mig.
Rosor - naturligtvis.
Ja, och en annan växt är Kermesbär (Phytolacca americana), men har ni småbarn så är den inte så bra då den är giftig.

Men annars jättefin.
Som du märker har jag svårt att välja o välja bort, finns ju pioner, aklejor, malvor osv osv. Ettåringar kan också vara trevliga att ha - jag har alltid ringblommor och en annan populär är krasse. Bland perennerna måste jag också nämna stjärnflocka... Nej, nu måste jag sätta stopp, men jag vet att jag inte nämnt mer än några få procent av allt det jag gillar o tycker är vackert...
Tips: Kolla trädgårdsböcker o tidningar - låna hem och låt er inspireras! Kolla runt i olika forum och forumisternas album. Tänk hela året, ljus o skugga osv.
Lycka till!!!
Aklejor bland rosenbuskarna Foto: Sommaren 08
Penstemon Lavendel Daggkåpa Pion Hjärtpenstemon (Penstemon ovatus) Lavendel Jättedaggkåpa Pion (doft)<br />Foto: sommaren 08
Penstemon Lavendel Daggkåpa Tre favoriter!<br />Hjärtpenstemon (Penstemon Ovatus), Lavendel, Jättedaggkåpa<br />Foto: sommaren 08
Krasse Foto: sommaren 08
(Har inte laddat ner så många bilder i odla-forumet ännu, men här är iallafall några.)