Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vackraste växten?
          MalinBaltzar
          Inlägg 26-12-2008, 23:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 20 237

Jag och min sambo kommer att bygga hus under våren med inflyttning i början på sommaren. Trädgården är alltså helt icke-existerande (857kvm) och nu ska vi anlägga en sådan. Detta blir vår första egna trädgård och ingen av oss kan speciellt mycket om växter så jag googlade och hittade detta forum som verkar hur bra som helst! bravo.gif

För att få lite inspiration så tänkte jag fråga er, vilken är den absolut vackraste växten (träd, buskar, blommor, vad det nu kan vara)? Lägg gärna in en bild eller en länk till en bild så jag kan se hur det/den ser ut. Som sagt vet jag inte mycket om växter, på sin höjd kan jag peka ut en ros och en syrén men jag vill veta vad mer för spännande det finns så att jag en dag kan få en trädgård att njuta i! yes.gif

Redigerat av MalinBaltzar: 26-12-2008, 23:26

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-12-2008, 00:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Buskar: Syrén, korneller, shersminer, pärlbuske. häggmispel!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-12-2008, 00:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Lökväxter: krokus,snödroppar,pärlhyacint,tidiga tulpaner....Vårlök...
          Vår: tulpaner, påskliljor, pingstliljor....
          Perenner; vivor, kejsarlilja.sippor (anemonearter). Kryddörter!
          Pion. Rosor. Rosenhallon, buske. Benved,Kornell.
          Höst: höstanemoner, tidlösa!

Citera
          Boxer
          Inlägg 27-12-2008, 00:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Hej och välkommen hit! blomma.gif

Det finns många växter som jag "inte kan klara mig utan". Här är några...

silvermartorn

fjädergräs

blå bergvallmo

septembersolros

kameleontblad

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 27-12-2008, 07:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Välkommen blomma.gif

Svårt att välja men mina absoluta favoriter bland perennerna är:
          Dagliljor yahoo.gif

Nefertiti

Irisar

Vit strandiris

Kaprifoler wub.gif

kaprifol

--------------------

Citera
          MalinBaltzar
          Inlägg 27-12-2008, 09:48
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för välkomnande och fina bilder! smiley_small_hug.gif

Här var några "nyheter" för mig och både Benved och Fjädergräset blev jag riktigt förtjust i tummenupp.gif Syrén visste jag sen innan att jag ska ha, de är både fina och luktar gott! Kaprifol är ju en blomma man hör mycket om men som jag nog aldrig sett och vetat att det var just en sån. Jag googlade lite och såg att det är en klätterväxt (?) vilket jag också tycker om, en berså eller spaljé vill jag ha wub.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-12-2008, 12:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Glöm inte de små...

Förgätmigej

På våren blir man väldigt glad över snödroppar och krokus.
          Tänk gärna lite på naturen också, plantera växter som fjärilarna gillar, sätt upp fågelholkar, lämna lite ogräs i ett hörn osv.

Boxer: Vilken fantastiskt vacker meconopsis!!! Jag är grön av avund!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 27-12-2008, 12:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Det finns hur många som helst som är mina favoriter, det beror på vilken årstid det är. Men de jag inte vill vara utan och är ganska lätta att få fina är syren, doftschersmin, aklejor av olika slag, liljor och så förstås rosor. De absoluta favoriterna är vårblommorna: krokus, snödroppar, snöklockor och kungsängslilja.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          MalinBaltzar
          Inlägg 27-12-2008, 13:54
          Länk hit: #9

Medlem

Förgätmigej var jättesöta och lite ogäs kommer det nog finnas i trädgården vare sig jag vill eller ej... blush.gif Jag kommer tyvärr inte ha hur mycket tid som helst att spendera på att rensa rabatter.... När du säger fjärilar så kommer jag ihåg att vi hade "Fjärilsbuskar" när jag var liten som var jättefina, någon som vet vad de heter egentligen? Eller de heter verkligen så? En rätt stor buske med lila blommor, lite lik syrénen kanske.

Nu framstår jag säkert som en idiot g.gif men jag trodde att snödroppar, krokus osv. kom av sig själva? Som ogäs fast fint ogräs?

Citera
          Platinum
          Inlägg 27-12-2008, 16:27
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Rhododendron är ju vackra också.

Sen tycker jag att fruktträd eller bärbuskar hör en större trädgård till.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-12-2008, 17:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Buddleja?
          CITAT (MalinBaltzar @ 27-12-2008, 13:54) *
          Nu framstår jag säkert som en idiot g.gif men jag trodde att snödroppar, krokus osv. kom av sig själva? Som ogäs fast fint ogräs?

De kommer igen år efter år och finns därför ofta "av sig självt" i gamla trädgårdar, men din var ju nyanlagt så du får nog investera i ett gäng lökar. Finns inte vilt i skogen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 27-12-2008, 17:37
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

En trädgård utan julrosor?!

Det är nog den vackraste och mest fachinerande växten jag vet. De tidigaste börjar blomma i oktober och blommar genom snön till fram i maj månad. Helt underbara!

Citera
          kasam
          Inlägg 27-12-2008, 17:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Grattis till nytt hus o trädgård!!!
          Ja, det finns ju en massa växter... vet ju inte vad ni gillar vad gäller stil, form o färg. Ja, och inte vilken zon heller.
          Nåväl, här är några av mina favoriter:
          Örtagård - Myntor, lagerblad, salvior, gräslök, timjan, oregano, rosmarin osv osv osv. En favorit är den höga blodtoppen! 000.gif Här har jag också den vackra rosen Dagmar Hastrup - gul (även kallad Topaz Jewel), även den en favorit.
          Nära örtagården en rund rabatt med timjan o en jättefin penstemon (penstemon ovatus). Nära hade jag innan som kantväxt jättedaggkåpa, men den blev för stor där, så nu är den flyttad. Gillar ändå den mycket mycket. En mindre variant finns också, den rödskaftade.
          Vad mer? Träd o lite större buskar har ju tidigare nämnts o jag håller med om att fruktträd etc är ett trevligt inslag. Ett måste för mig.
          Rosor - naturligtvis.
          Ja, och en annan växt är Kermesbär (Phytolacca americana), men har ni småbarn så är den inte så bra då den är giftig. thumbdown.gif Men annars jättefin. tummenupp.gif
          Som du märker har jag svårt att välja o välja bort, finns ju pioner, aklejor, malvor osv osv. Ettåringar kan också vara trevliga att ha - jag har alltid ringblommor och en annan populär är krasse. Bland perennerna måste jag också nämna stjärnflocka... Nej, nu måste jag sätta stopp, men jag vet att jag inte nämnt mer än några få procent av allt det jag gillar o tycker är vackert...
          Tips: Kolla trädgårdsböcker o tidningar - låna hem och låt er inspireras! Kolla runt i olika forum och forumisternas album. Tänk hela året, ljus o skugga osv.
          Lycka till!!! smile.gif

Aklejor bland rosenbuskarna Foto: Sommaren 08

Penstemon Lavendel Daggkåpa Pion Hjärtpenstemon (Penstemon ovatus) Lavendel Jättedaggkåpa Pion (doft)<br />Foto: sommaren 08

Penstemon Lavendel Daggkåpa Tre favoriter!<br />Hjärtpenstemon (Penstemon Ovatus), Lavendel, Jättedaggkåpa<br />Foto: sommaren 08

Krasse Foto: sommaren 08

(Har inte laddat ner så många bilder i odla-forumet ännu, men här är iallafall några.)

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          kasam
          Inlägg 27-12-2008, 17:51
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Maria S - vilken fantastisk bild på julrosor!!! Vilket färgspel!!! Ja, absolut ett måste i min trädgård. (Måste skaffa fler...)

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          MariaS
          Inlägg 27-12-2008, 17:53
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (kasam @ 27-12-2008, 17:51) *
          Maria S - vilken fantastisk bild på julrosor!!! Vilket färgspel!!! Ja, absolut ett måste i min trädgård. (Måste skaffa fler...)

Den bilden var ett arrangemang, men det är inte långt ifrån likadant här i min rabatt, när det blommar som bäst.

Ett litet tips, julrosorna gillar att stå tätt! Gärna 25cm mellan småplantor vid plantering!

Citera
          MalinBaltzar
          Inlägg 29-12-2008, 16:55
          Länk hit: #16

Medlem

Det är i södraste delen av landet, i Trelleborgs kommun vi kommer bygga så zon 1 skulle jag gissa på? happy.gif

Jag har fått så många bra tips, så fort huset är utritat på tomtkartan ska jag sätta mig och rita ihop hur min trädgård ska se ut yahoo.gif trädgårdstidningar och böcker är redan inköpta. Det tar väl några år innan man har en uppvuxen trädgård men det ska bli kul att få skapa något från början (gäller både huset och trädgården)!

thanks.gif för alla fina bilder och förslag!

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-12-2008, 23:11
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan:
          Jag kan tacka alla kompisar som ger förslag, men jag tycker att säga det är inte så lätt att man välja för att ska manen tänker på zonen o på vädret tillex vad har man skugga sol halv skugga vilken jord man har om det finn blåst mycket eller lite, också ska man tänka få blommor minst nio månader o p blommor färge, jag tycker att man kan tänka på barrväxter som grann o tujor för att de gröna hela året o finns på olika storlek som man kan plantera de omkring huset o inne.
          H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-12-2008, 23:55
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (MalinBaltzar @ 29-12-2008, 16:55) *
          Det är i södraste delen av landet, i Trelleborgs kommun vi kommer bygga så zon 1 skulle jag gissa på? happy.gif

Jag har fått så många bra tips, så fort huset är utritat på tomtkartan ska jag sätta mig och rita ihop hur min trädgård ska se ut yahoo.gif trädgårdstidningar och böcker är redan inköpta. Det tar väl några år innan man har en uppvuxen trädgård men det ska bli kul att få skapa något från början (gäller både huset och trädgården)!

thanks.gif för alla fina bilder och förslag!

det är nog zon 0 bättre än zon 1. har du en skyddad södersida kan du odla Rosmarin,Fikon utan problem. och andra trevliga lite känsligare träd som blir vackra och stora i zon 0-1.

Citera
          MalinBaltzar
          Inlägg 30-12-2008, 11:18
          Länk hit: #19

Medlem

Jag visste inte ens att det fanns zon 0 faktiskt whistling.gif inte för att jag har så stor koll på dem iaf... giggle.gif Skyddad södersida är det enda vi inte kommer ha tyvärr, men det kanske går att lösa med en spaljé eller plank på något vis.

Bassam: Jag kommer att ta hjälp av folk runt omkring mig när det kommer så långt som till plantering, jag tittade också på Plantagens hemsida och där står det tydligt hur växten trivs bäst (skugga, sol osv). Här nere på slätten blåser det nog mest i hela Sverige så växter som inte klarar det får vi nog vara utan tyvärr. unsure.gif Man kan aldrig veta vilket håll det blåser från heller, jag tycker det blåser från alla håll samtidigt ibland flirting.gif

Barrväxter är nog en av de få som jag inte vill ha i trädgården, har aldrig varit så förtjust i varken tujor eller gran. Möjligtvis en En på framsidan som man kan klä med ljus till jul tummenupp.gif

Citera
          Loobaman
          Inlägg 30-12-2008, 12:05
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 12 623

Vill gärna framhäva lupinen, Lupinus nånting.

Och röd rudbeckia Echinacea purpurea 'Magnus' här i vas med kantnepeta

Mina favoriter idag men det ändras hela tiden, annars tycker jag också att höstanemoner är tidlösa och oerhört vackra speciellt stor höstanemon anemone x hybrida

--------------------
          Trädgårdsmästarelev zon 1

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon