Träd: Kopparlönn Acer griseum, Strimlönnar (tex Acer tegementosum), Ambrarönn Sorbus "Joseph Rock", Ullungrönn, körsbärsträd, Manschurisk valnöt, Juglans mandshurica
Äta: Vindruvor, rabarber
Buskar: Häxal Klockbuske buxbomsklot i olika storlekar som växer in i varandra som mjuka kuddar
Jag vill bara varna för att planera för mycket detaljer innan ni flyttat in. Låt det växa fram lite efterhand. Börja med stommen: tomtgräns, uteplatser, några träd, plats för soptunna, kompost, torkvinda och eventuella barn.
Visst är det är roligt att drömma om blommor, men man får ge sig till tåls. Jag är i en liknande situation med en totalt uppgrävd tomt efter dränering. De blommor jag inte kunnat motstå har tills vidare planterats hos grannen. Det är mycket mer jobb än vad jag någonsin föreställt mig och de planer jag inte hunnit genomföra är ändrade tusen gånger om. Jag är glad att vi inte gjorde allt direkt. Efter ett år känner jag tomten mycket bättre.
Kanske idé att få grävt lite för rabatter medan det ändå är maskiner och kaos på tomten. Ett tips är att odla gröngödslingsväxter eller potatis för jordförbättring tills du har tid att ta dig an rabatterna på allvar.
Lycka till!
--------------------
drömmer om lummighet zon1, Kalmar
|