Det blir svårt att hitta ett städsegrönt lövträd på 4-7 meter som funkar i zon 3. Järnekar borde utredas mer i Sverige, men ilex x Meservee hybriderna är bland de härdigaste och det tar nog riktigt lång tid innan de blir högre än 4 meter. Som Anders skrev är nog hjulträd härdigast, men de växer för långsamt. Alternativen blir då barr eller lövfällande. Av de senare kanske bok eller ek skulle kunna passa? Båda håller ju bladen länge. Rödek Quercus rubra och bergsek Quercus montana blir inte så enormt stora, men är båda vackra träd. Bambun mår bara bra av de långsamt ruttnande bladen. Vinterskydd! En annan tanke är någon körsbärsväxt. Hos mig fäller Prunus cerasifera bladen sent (gröna blad fram till slutet av november). Även aprikos håller bladen länge. Bergskörsbär är underbart vackra. Kanske man inte tänker på sovrumsfönstret för alla vackra blommor? En av mina favoriter är Catalpa x erubescens 'Purpurea'. Stora vackra blad som sitter kvar länge. Hos mig i zon 3/4 sitter bladen kvar tills de fryser bort vid -5 till -10C, långt efter att de inhemska klimatanpassade inhemska träden som lönn och ask fällt sina blad. En nackdel är att den inte har någon vidare höstfärg.
|