Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amaryllisen har fastnat
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 18:36
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:31) *
          när då? Efter blomningen ska den väl vara kvar för att näringen ska återgå till löken?

Det finns lökar som sätter blasten först. På dessa lökar skärs blasten av av odlarna, tills man ser att knopparna kommit igenom först.

I det fallet har flaxss rätt, att blasten tillför löken näring, men den näringen tillförs då istället löken EFTER blomningen, vilket ger löken mer kraft till start EFTER vilan.

Metoden är vedertagen av holländarna, just för att vi ska kunna styra amaryllisarnas blomning till den tid VI vill, istället för den tid som LÖKEN vill.

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2009, 18:40
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:35) *
          Jag har alltid trott att anlagen för knopparna kommer till före viloperioden?

anlagen kommer efter vintervilan knopp bildas sen när den får näring och står varmt,ljust.

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:36) *
          I det fallet har flaxss rätt, att blasten tillför löken näring, men den näringen tillförs då istället löken EFTER blomningen, vilket ger löken mer kraft till start EFTER vilan.

bladen behövs efter och under blomningen skär du av bladen så måste den ju återbilda det vilket tar kraft och näring. ger man näring som jag gör så har den ju alltid ett föråd av näring. som den kan avända till att få många knoppar och en bra tillväxt och en bra start.

Redigerat av flaxss: 04-01-2009, 18:45

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-01-2009, 18:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag har faktiskt en lök till som jag undrar över. Hade fem gamla lökar. Två har knoppar/blommar, två verkar bara ha blad och en ser stendöd ut, och det var ändå den största finaste löken. Vad gör den nu? Kan den alltså bilda anlag för knoppar nu och därför syns ingenting? Hur mycket ska jag vattna den?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 18:41
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:35) *
          Jag har alltid trott att anlagen för knopparna kommer till före viloperioden?

Precis, löken skapar anlagen till nästa knoppbildning INNAN den går i vila.

Det är likadant med många andra växter också, fruktträd t.ex. sätter fruktveden i augusti, september innan de går i vila (det är därför som det är så bra att beskära under JAS, för att sporra till fruktbildningen...)

Visst, man kan få blommor ändå, men man vill ju ändå skapa de bästa förutsättningarna för sin lök och där bör nog i alla fall proffsodlarna veta vad de gör. De vill ju KNAPPASt slänga pengarna i sjön på alla de lökar de ändå står med.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-01-2009, 18:44
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:40) *
          anlagen kommer efter vintervilan knopp bildas sen när den får näring och står varmt,ljust.

så om man skulle dissikera en lök innan man planterar den skulle man inte alls hitta knoppar därinne? Det har jag trott i hela mitt liv! Jag är nog för gammal för att tänka om, men jag ska försöka wink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 18:45
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:40) *

Anlagen bildas i löken INNAN vilan, men visar sig först EFTER vilan

har man kvar bladen så får den ju en bättre start efter blomningen, skär man av måste den först bilda blad.

Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. Blad kommer att visa sig ändå under tillväxtperioden.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-01-2009, 18:46
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:41) *
          Precis, löken skapar anlagen till nästa knoppbildning INNAN den går i vila.

biggrin.gif som vi pratar i munnen på varandra... Då hade jag alltså uppfattat det rätt ändå. Så är det väl med tulpaner också?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 18:46
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:44) *
          så om man skulle dissikera en lök innan man planterar den skulle man inte alls hitta knoppar därinne? Det har jag trott i hela mitt liv! Jag är nog för gammal för att tänka om, men jag ska försöka wink.gif

Knopparna finns där som små groddar inne i löken. Jag har sett massor av lökar som gått sönder innan blötningen i oktober och där har det funnits som små böngroddar, redo att utvecklas till knoppar.

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2009, 18:48
          Länk hit: #29

Gäster

nej du förstod inte hur jag menar.

vi tar det från början

den blommar på våren-sommaren sedan blir det vinter , efter vintern bildar den knopp och blommar.

dom vi köper är ODLADE till att blomma fel. odlaren har ju redan utsatt dom för vinter och sedan värme.

den du köper är ju framtagen att blomma därför hittar du knoppar i den. dom har ju gjort jobbet åt dig.

Redigerat av flaxss: 04-01-2009, 18:53

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-01-2009, 18:54
          Länk hit: #30

Medlem

Maria, det går inte att citera ditt inlägg 18.45. Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. De där två lökarna jag har där det bara kommer blad, är det någon idé att skära av bladen eller kan vi utgå ifrån att de inte har anlag för knoppar? De är rätt så ynkliga.

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:48) *
          nej du förstod inte hur jag menar.

vi tar det från början

den blommar på våren-sommaren sedan blir det vinter , efter vintern bildar den knopp och blommar.

dom vi köper är ODLADE till att blomma fel. odlaren har ju redan utsatt dom för vinter och sedan värme.

Nu är jag med, jag var lite trög. Bifogad fil  stupid.gif ( 1.42k ) Antal nedladdningar: 15
          Tur att jag slipper tänka om. sweatingbullets.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 18:58
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:46) *
          biggrin.gif som vi pratar i munnen på varandra... Då hade jag alltså uppfattat det rätt ändå. Så är det väl med tulpaner också?

Nu börjar det bli besvärligt, åker ut hela tiden... försöker i omgångar istället

Rena chatten i denna tråden giggle.gif

Jo du har rätt, Blomanlagen bildas INNAN växten går i vila

Jag har sett MASSOR med lökar som spruckit innan blötläggningen (taskig hantering) Där ser man tydligt som små böngroddar (på fel håll) att knopparna redan har bildats INUTI löken. Nästan vid löken hjärta.

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2009, 18:58
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:54) *
          Nu är jag med, jag var lite trög. Bifogad fil  stupid.gif ( 1.42k ) Antal nedladdningar: 15
          Tur att jag slipper tänka om. sweatingbullets.gif

och den behöver bladen för att växa,växa knopp m.m. och den behöver näring för att komma igång nästa säsong och att blomma bra. näring är alltså inte farligt. och den behöver en torr och sval vila för att bilda knoppanlag. sedan värme,sol,näring för att orka. det är enkelt att sköta dom!

jag har alltid gjort så här både privat och på jobb!!!

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 19:00
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:54) *
          Maria, det går inte att citera ditt inlägg 18.45. Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. De där två lökarna jag har där det bara kommer blad, är det någon idé att skära av bladen eller kan vi utgå ifrån att de inte har anlag för knoppar? De är rätt så ynkliga.

Om jag vore som du, skulle jag se till att de får MASSOR av näring nu istället och mindre med ljus. Jag tror inte att de kommer blomma någe vidare värst, om än alls. Men du kan åtminstone skapa förutsättningar till nästa år.

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-01-2009, 19:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för fråga.
          Blasten gör Fotosyntes, på den här sätt de gör näring med hjälp av solen o skicka näring till alla växtdelar.
          H: Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2009, 19:05
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 19:00) *
          Om jag vore som du, skulle jag se till att de får MASSOR av näring nu istället och mindre med ljus. Jag tror inte att de kommer blomma någe vidare värst, om än alls. Men du kan åtminstone skapa förutsättningar till nästa år.

varför ge massor av näring och inget ljus?

amaryllis är en sol älskande växt.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 19:09
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 19:05) *
          varför ge massor av näring och inget ljus?

amaryllis är en sol älskande växt.

Minskningen av ljus som du själv påvisade tidigare, ett sätt att "trigga" löken till att sätta knopp. Altså ge den korta dagar, samtidigt som den samlar näring och förbereder sig för vila.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-01-2009, 19:15
          Länk hit: #37

Medlem

är inte dagarna korta nog?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 19:19
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 19:15) *
          är inte dagarna korta nog?

Odlarna minskar ner till 4 timmar ljus per dygn under uppbyggnadsperoden. För julstjärnor är det 9 timmar (i august!!!) Det är de som jag KAN i alla fall, när det gäller att trigga blomning...

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-01-2009, 19:20
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 19:09) *
          Minskningen av ljus som du själv påvisade tidigare, ett sätt att "trigga" löken till att sätta knopp. Altså ge den korta dagar, samtidigt som den samlar näring och förbereder sig för vila.

fast löken hade väl bara fått blad och ingen knopp?. då om man vill få tillväxt ska den ha så mycket ljus som möjligt. alltså mycket ljus och näring en gång i veckan så får den en bra start på det nya året.

att ge mycket näring,vatten och lite ljus är inte för att den SKA blomma utan för att den ska få långtillväxt och att man ska försöka dra ut knoppen.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-01-2009, 19:29
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 19:20) *
          att ge mycket näring,vatten och lite ljus är inte för att den SKA blomma utan för att den ska få långtillväxt och att man ska försöka dra ut knoppen.

... På detta sättet bygger man UPP kraften i löken, så den sätter blomanlaget INNAN den går i vila. Just nu är det ju ändå bättre att den får "samla" krafterna och komma i blom nästa år istället, eller hur...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon