Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosdoft, Hur beskriva...
          AnnammA
          Inlägg 08-01-2009, 01:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Stiffe, jag kan nog hålla med om att Gdf har lite "tvålig/krämig" doft, och sedan är det ju beroende på var växtplatsen är, hur doften framträder. Min äldsta GdF växer längs ett plank vid en uteplats, där väder och vind inte stör doftens urbredning så mycket.(Innan vi byggde om uteplatsen var det hyacinter planterade i en rabatt, som inte längre finns kvar, och deras doft var nästan outhärdlig, när de blommade.)
          Man kanske också skall planera lite för dofterna när man planerar sin trädgård, och inte bara för färg och form. Mossrosor, som även har mycket doft i bladen, skall man kanske plantera vid passager, där man nuddas utav bladen eller själv kan nudda dem.

--------------------

Citera
          Thé
          Inlägg 08-01-2009, 08:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Rosariet i Ystad ligger bakom klostret, mitt i centrum. Det är inte särskilt stort, men jag tycker att det är ganska anslående när de enorma Helenae Hybrida blommar upp mot klostrets väggar.

Trädgårdsföreningens hemsida finns på www.subrosa.nu Länkarna funkar inte i min Firefox, däremot i Internet Explorer.

Här finns en förteckning över deras rosor, men den stämde inte till hundra procent upptäckte jag när jag var där i somras:
          http://www.subrosa.nu/41/rosforteckning1.htm

Redigerat av Thé: 08-01-2009, 08:57

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          svennis
          Inlägg 08-01-2009, 11:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

[quote name='Stiffe' date='07-01-2009, 23:22' post='955928']
          Ja, Raskarum är en trevlig och informativ upplevelse i blomningstid.

Ystads rosarium nämndes tidigare. Är det någon som vet något om vad för rosor de har? Är det stort, och var i Ystad ligger det?

Parfymen är ett intressant tankeexperiment. Ett annorlunda sätt att se på världen. Lite hundperspektiv på tillvaron.

Aimee Vibert alias Nivearosen alias handkräm? Enl Flora Linnea doftar AV mysk. Det kan kanske stämma. Min Ghislaine de Feligonde, (som jag befriade Svennis från i somras thanks.gif ), blommade tacksamt i sin kruka hela sommaren, och doftade just handkräm blink.gif ...

Gislaine de Feligonde.JPG

till min stora överaskning. Detta eftersom jag provnosat den på Fredriksdal flera gånger, och då aldrig noterat handkrämsdoft. confused.gif Jag har annars misstänkt att det kanske är en touch av bl a myrra som påminner om handkräm. (Jag vet inte hur myrra luktar, tycker bara att det låter som om det skulle kunna lukta åt handkrämshållet.)

Trevligt att träffa ER Stefan, hälsa din dam.
          Vad bra att rotäkta kan lyckas o du betalade ju bra
          Nu blev jag glad idag. biggrin.gif De varmde, nu kan jag lägg hossorna
          Dit måste du åka, till Ystad . Fina gammaldags rosor med doft. Dofta dig fram så kommer du rätt/s[

Redigerat av svennis: 08-01-2009, 17:26

Citera
          noranettan
          Inlägg 08-01-2009, 19:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Det ska ni veta att alla rosgalningar är varmt välkomna hem till mig. Då känner jag mig i gott sällskap, det allra bästa faktiskt!!!! (Svennis! Din syster hälsade på hos mig i somras! Var var du då?)

Citera
          svennis
          Inlägg 08-01-2009, 21:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

[quote name='noranettan' date='08-01-2009, 19:22' post='956242']
          Det ska ni veta att alla rosgalningar är varmt välkomna hem till mig. Då känner jag mig i gott sällskap, det allra bästa faktiskt!!!! (Svennis! Din syster hälsade på hos mig i somras! Var var du då?)
          Min syster lärde ju en del,intresserad. Men min svåger 'Teo' fick ingen kick! no.gif
          Du vet väl att jag har en 'Aila Korhonen' till dig, jag har ju fått många. smile.gif

Citera
          Stiffe
          Inlägg 08-01-2009, 23:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Bra idé med att tvingas stryka mot mossrosorna, så att man verkligen inte missar den läckra kåda/terpentin-doften från mossan. Synd bara att de flesta förmodligen kommer att göra sitt yttersta för att undvika närkontakt med rosgrenarna...

Själv försöker jag så gott det går att placera lukta-gott-gotti-gott-gott-rosorna i sydväst på tomten, så att ros-oset ska bädda in hela tomten. Det verkar fungera... smile.gif

thanks.gif för rosarieinformationen. Bara klassika godingar hela bunten ju. Verkar vara precis lagom många för att nosa igenom på någon timme, och sedan söka upp något trevligt fik i byn.

Svennis, nu gör du så där igen. Rena dräparbilden. Det kan man väl bara drömma om hemma i zon 3.

Hm, det tycks finnas en hel del intressant i tassemarkerna norr om skåne. wink.gif

/S

PS Slänger in lite sommarkänsla. Veilchenblau stretar på. Är inne på sitt andra år.
          Bifogad fil  Veilchenblau.JPG ( 317.95k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          noranettan
          Inlägg 09-01-2009, 07:57
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

"Du vet väl att jag har en 'Aila Korhonen' till dig, jag har ju fått många. smile.gif "
          Du är väl den allra raraste rosenvän man kan ha!!!!!

Citera
          Thé
          Inlägg 15-01-2009, 08:44
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Stiffe, jag läste att man kan lägga blomman i ett dricksglas så att den ligger trångt, då kan det vara lättare att uppfatta doften.

Men då sitter den förstås inte kvar på plantan längre...

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Stiffe
          Inlägg 15-01-2009, 22:01
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Hmm, är idealet ett vinglas eller en konjakskupa? wink.gif

Man kan också lägga doftlösa rosor i en liten vid skål med vatten som man spetsar med rosenvatten. Då blir det både vackert och väldoftande. Detta är ett mycket lämpligt arrangemang på alla rosor med kortskaftade blommor. Dock utan rosenvatten för de väldoftande såklart.

/S

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-11-2025, 16:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon