Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nytt till fönsterbrädan, ...men vad har jag köpt?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-01-2009, 20:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (evaisa @ 14-01-2009, 19:50) *
          Tepa!

En grönvitrandig åretom innekompis kommer när det är riskfritt att skicka växter.....

Eva

och dom blommar utan vintervila och trivs inne åretrunt och doftar gott perfekta växter att ah inne.

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 14-01-2009, 20:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

jag tror att paraplyaralian vill torka upp mellan vattningarna även sommartid. Ännu viktigare nu med ljusbrist.
          Man måste känna med fingret noggrant innan man vattnar.
          tack för ordet
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 14-01-2009, 21:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Tack Vanjalarsa, tror nog inte jag vattnat för mycket, men undrar ändå om jag gjort nåt fel när Paraplyaralian har tappat flera blad, som till synes är friska och fina. Ingen ohyra på mina växter.

Mvh Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 14-01-2009, 21:53
          Länk hit: #24

Medlem

Bara för att jag sa sådär, att Peperomian trivs och mår finfint i värmen, så såg jag just fem, sex blad nedanför och i krukan. Borde nog hållit tyst. Inte heller dessa blad ser ut att må dåligt, och så såg jag att en "kvist" var lite sladdrig, bladen på denna var också sladdriga. Men det ska kanske vara så denna årstiden. Hoppas jag. Eller ? Den har knappt tappat ett enda blad på ett år. Har förutom värme också tre styck blomlampor, där i fönstret, plantan har fått torka upp mellan vattningarna.

Mvh Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-01-2009, 11:00
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (tepa @ 14-01-2009, 21:53) *
          Bara för att jag sa sådär, att Peperomian trivs och mår finfint i värmen, så såg jag just fem, sex blad nedanför och i krukan. Borde nog hållit tyst. Inte heller dessa blad ser ut att må dåligt, och så såg jag att en "kvist" var lite sladdrig, bladen på denna var också sladdriga. Men det ska kanske vara så denna årstiden. Hoppas jag. Eller ? Den har knappt tappat ett enda blad på ett år. Har förutom värme också tre styck blomlampor, där i fönstret, plantan har fått torka upp mellan vattningarna.

Mvh Tepa

den får för mycket fukt i luften och för mycket vatten i jorden. då tappar den bladen ''gröna'' och stjälkran ruttnar.

Citera
          tepa
          Inlägg 15-01-2009, 11:24
          Länk hit: #26

Medlem

Hej

Usch, då har jag övervattnat. Ska genast sluta vattna. Men hela plantan dör väl inte ? Hur mycket är lagom för en Peperomia, ett år gammal. Den står i en enliterskruka, som har hål under och fat. Har ju vattnat lite extra nu när vi eldar och den står i varma vardagsrummet. Har aldrig duschat den. Har faktiskt luftfuktmätare i huset, en såkallad väderstation. Vad är lagom halt för Suckulenter, krukväxter i allmänhet och sådana som Calatheor och dylikt som tycker om fukt ?

Hälsn Tepa

Hälsn Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 18-01-2009, 17:41
          Länk hit: #27

Medlem

Hej

Jag tror jag inte ska slösa med detta extraljus på Ampelliljan, den klarar ju sig med mindre. Vet fortfarande inte vad jag ska inköpa, något som tål drag, ytterdörren är ju bredvid, kan hänga där året runt, och inte behöver detta extraljus. Fler förslag ? Ps, kolla mitt rena fönster !

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 18-01-2009, 17:42
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  badrumsv_xter_014__Small_.jpg ( 58.13k ) Antal nedladdningar: 29

Citera
          tepa
          Inlägg 21-01-2009, 11:53
          Länk hit: #28

Medlem

Snälla Flaxss, och ni andra. Tror ni att hela Peperomian dör nu, då en kvist har börjat ruttna ? Kollade den igår, nu har alla blad ramlat av från den ruttna kvisten. Men de andra två kvistarna ser bra ut, och har alla blad kvar. Ska jag plantera om nu ? Jorden är inte fuktig.

Sen funderar jag ännu på Ampelliljan, vad jag ska hänga dit istället i själva ampeln bredvid ytterdörren.

Hälsn Tepa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon