Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vatten - i den lilla trädgården i stan, Exempel på hur ni/andra gjort?
          pebblelake
          Inlägg 06-02-2009, 19:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Gunilla
          Det jag vet är att det inom akvaristiken fins algmedel som är helt ofarliga för växter och fiskar.
          Tror inte det är någon skillnad på algmedel till dammar.
          Det var väl lite diffust uttryckt av mig,ursäkta. Men det jag menade med moderna är sådana som går att köpa över disk.Dom för jordbruk ,industri törs jag inte svara för.

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-02-2009, 19:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vet ni vad jag använder, när jag får för mycke guldfiskyngel i dammen? Just det! Algmedel! Finns garanterat inte ett enda levande yngel på mins sex veckor efter det! Ofarligt?! Inte i min damm i alla fall!

Har man dessutom några halvvissna fiskar i dammen efter vintern, som inte kommit igång ordentligt... ja med algmedel i dammen... Döööööda fiskar. Halv dos räcker för att effektivt ta kål på Stoooooora koi! Så ofarligt... Inte i minn damm i alla fall!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-02-2009, 22:22
          Länk hit: #23

Gäster

Håller med dig Maria...och pebblelake..jag tycker man inte skall vara så snabb att ge "goda råd" på ett forum..framförallt när det finns många nybörjare som tar det som påstås som en sanning. Att missta någon växt pga av felhantering kan man väl leva med men fiskar och allt annat som lever i dammen har ett annat värde och om inte annat så finns ett ekonomiskt värde.

Jag har vid dethär laget ganska stora koikarpar och jag skulle nog bli väldigt ledsen om jag varit så dum och litat på något jag läst på ett forum och som skulle ta livet av mina kära fiskar..

I dammen finns mycket liv..de tillhör det ekosystem som så småningom skapas i dammen..alla fyller en funktion precis som i naturen..i det ekosystemet finns inga kemiska algmedel och behövs egentligen inte heller..jag gillar mina grodor och paddor och alla andra småkryp som lever i vattnet..så småningom brukar dammen komma i balans.

Dessutom..algmedel är alltid symptombehandling..problemet kvarstår och återkommer efter ett tag och så dax för ny behandling..

Citera
          pebblelake
          Inlägg 06-02-2009, 23:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Det låter heldumt att ett algmedel är gjort så det dödar fiskar ohmy.gif kan det inte vara så att när algerna dött så kanske vattnet fick för hög hallt av nitrit eller nitrat,som gjorde att fiskarna dog?
          Åter till Kasam,tror inte han/hon tänkt ha fiskar i sin kanal eller kruka,så för han borde det funka i alla fall.

Citera
          Bassam
          Inlägg 07-02-2009, 02:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för fråga

man kan ta bra förslag från förum men måste tänker o fråga de som säljer material, o sen om man har tid ska man tillbaka till böcker.
          Lycka till- H:Bassam

Citera
          kasam
          Inlägg 07-02-2009, 09:29
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (pebblelake @ 06-02-2009, 23:31) *
          Åter till Kasam,tror inte han/hon tänkt ha fiskar i sin kanal eller kruka,så för han borde det funka i alla fall.

Pebblelake - helt rätt, jag (en hon) tänker inte ha fiskar i kanalen. Men det är ändå av värde för mig (ev andra projekt, för det är ju inspirerande att läsa om alla dammar etc) - o kanske andra forumister - att detta också diskuteras.

Apropå det där med goda råd på forum - jag tycker att alla användare har ett ansvar i hur de skriver, men också hur de som läser förstår o tolkar.
          Störst ansvar lägger jag nog ändå på läsaren. Det är ju privatpersoner som skriver och då svarar ju hon/han endast utifrån sin kunskap o erfarenhet. Ja, så när jag läser era inlägg i denna tråd får jag ju mer en känsla av vad som är görbart, hur det skulle kunna gå till osv för att sedan, speciellt om det rör sig om större projekt - ja, precis som Bassam skriver - själv hämta kompletterande och förhoppningsvis bekräftande info från fackfolk.

Det som verkligen gör detta forum till en värdefull källa till information är ju att ett inläggs "sanning" för det mesta kompletteras/ifrågasätts av andra forumisters inlägg och så är diskussionen igång!!! Ja, se denna tråds diskussion som ett gott exempel. tummenupp.gif

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-02-2009, 17:03
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (pebblelake @ 06-02-2009, 23:31) *
          Det låter heldumt att ett algmedel är gjort så det dödar fiskar ohmy.gif kan det inte vara så att när algerna dött så kanske vattnet fick för hög hallt av nitrit eller nitrat,som gjorde att fiskarna dog?

En sak är säker! Fisken dör på 30 minuter, men algerna försvinner inte på tre dygn! Däremot hade jag en gul näckros som dog på två dygn efter algmedel tillsatts!

Det var en ganska stor genomgång av dessa algmedel för några år sedan om just detta, här på forumet. Kontentan blev i vilket fall, att algerna försvann för stunden, men återkom efter någon månad, medans dyra fiskar och växter förintades omedelbart, trots tillverkarnas garnatier. Det var några här på forumet som gjorde så stora förluster, att de fick söka ersättning hos tillverkarna!

Även om det nu är så att kasam tänker ha en mindre vattenspegel, vill jag ändå rekomendera vatten som rör sig. Den biotop som bildas även i det lilla brukar bli mer uppskattad på det viset.

Citera
          MariaS
          Inlägg 30-06-2009, 22:25
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kasam @ 21-01-2009, 17:53) *
          Hej,

Tack för svar!

MariaS - låter inte dumt det där. Har du ngn bild?

Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?

Nu äntligen har jag lyckats ta en bild (Sent om sider)
          Bifogad fil  stenfont_n.jpg ( 90.87k ) Antal nedladdningar: 44

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-06-2009, 22:42
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 18:08) *
          Stillastående vatten gror inte bara igen. Det luktar illa också ganska snart! sick.gif

det luktar inte illa här och vattnet är klart. att det gro igen med växter är bara trevligt och hindrar alger.

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-06-2009, 23:00
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (MariaS @ 07-02-2009, 18:03) *
          En sak är säker! Fisken dör på 30 minuter, men algerna försvinner inte på tre dygn! Däremot hade jag en gul näckros som dog på två dygn efter algmedel tillsatts!

Det var en ganska stor genomgång av dessa algmedel för några år sedan om just detta, här på forumet. Kontentan blev i vilket fall, att algerna försvann för stunden, men återkom efter någon månad, medans dyra fiskar och växter förintades omedelbart, trots tillverkarnas garnatier. Det var några här på forumet som gjorde så stora förluster, att de fick söka ersättning hos tillverkarna!

Även om det nu är så att kasam tänker ha en mindre vattenspegel, vill jag ändå rekomendera vatten som rör sig. Den biotop som bildas även i det lilla brukar bli mer uppskattad på det viset.

kanske förstod dig fel med skrev du inte i en annan tråd att man kunde använda medel mot alger ? eller menade du inte antialg medel.

hur som så finns det algmedel som innehåller naturliga ämnen som tar bort alger. annars tycker jag det är bättre att plantera mycket växter så dom tar över.

CITAT (kasam @ 05-02-2009, 21:42) *
          Aha... låter ju enkelt!

Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?

ska du bara ha en liten behållare ?

så behöver du inte pump. det räcker långt och väl med att plantera växter. vill du ha nåt på ytan kan du ha flytväxter. det kommer inte lukta något alls det gör det inte hos mig.

ska du har djur eller annat krävs större volym med vatten plus pump som rörrunt nattnet så det blir gasutsläpp plus blir syrerikt vatten och ett filter som ev renar det.

dock finns det fiskar som tål syrefattigt vatten men då måste man byta det rätt ofta så att det blir nytt vatten. annars är pump+filter bara nyttigt för en levande miljö med DJUR och växter.

Citera
          varghem
          Inlägg 01-07-2009, 05:22
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jag har algmedel till min damm, och det står tydligt på att det inte skadar djur, växter och mikroorganismer.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 23:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon