| |
|
  |
Odla potatis under tjockt halmtäcke..., - någon som provat? |
|
|
|
|
24-01-2009, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
CITAT (Eva i Höga @ 24-01-2009, 19:22)  Nu blir jag jätteglad!! På vår ö odlar jag ingenting eftersom vi bara har berg på tomten. Men det finns ju en massa skrevor, ska ta hand om tången och lite annat och nu ska det bli potatisodling! Täckodlar mycket hemma och det är fantastiskt bra så nu blir det odlingar på båda ställena. Vilken härlig tråd detta är!! Eva - vi måste verkligen komma ihåg att följa upp den här tråden i sommar, det blir ju skitspännande att se hur det funkar! Mest rädd är jag faktiskt för att mina strandpotatisar ska knyckas av båtfolket - det brukar ligga en massa båtgäster och sola och bada runt ön här, men där jag tänker mig att potatisen skulle ha rejäla gamla uppspolade tångbankar att växa i, där är det faktiskt långgrunt och inga badgäster (men skogsskugga halva dan - funkar det tro?) Mitt hus ligger fem minuter från strand, så jag kan inte ha järnkoll, vilken strand jag än väljer...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2009, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Ja, EKLO det här ska följas upp! Så spännande! Men måste du odla dina potatisar så långt från huset, kan du inte dra upp tången på tomten så inte någon knycker dina potatisar? Jag tänker odla mina "nästan" på tomten så jag hoppas badgästerna inte hittar dem. Har bara haft en liten odling med rabarber och lite kryddörter men nu ska jag utöka. Ska gå till biblioteket och se om jag kan hitta Torsten Wallins bok där. Åker ut till ön endera helgen nu och drar ihop material, det här blir kul!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2009, 20:46
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Höga @ 25-01-2009, 18:41)  Men måste du odla dina potatisar så långt från huset, kan du inte dra upp tången på tomten så inte någon knycker dina potatisar? Tja - för mig är nog en stor del av idén att just slippa släpa upp och göra på vanligt sätt, bara låta pärerna växa nån annanstans helt enkelt, bara gå dit och trycka ner några potatisar i tångbankarna på lite olika stränder och se vad som händer. På själva tomten har jag ju mina "vanliga" land, och till dem släpar jag tång till gödning och jord - strandexperimentet blir en helt annan grej!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 08:41
|

Medlem

|
Jaha, då förstår jag! Du undrade om de växer vid skogsskugga halva dan - vid den tiden när potatisen växer står ju solen så högt så det borde väl bli ganska mycket sol där ändå, eller?
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 11:39
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Höga @ 26-01-2009, 08:41)  Jaha, då förstår jag! Du undrade om de växer vid skogsskugga halva dan - vid den tiden när potatisen växer står ju solen så högt så det borde väl bli ganska mycket sol där ändå, eller? Glömde  nämna en 10 meter hög bergvägg bakom skogen... Hm. Får nog hitta på nåt bättre ställe helt enkelt, synd, för just på den platsen är det verkligt fina gamla tjocka tångbankar högt upp på stranden... och det är onekligen närmast för mig att fixa med detta.
Redigerat av EKLO: 26-01-2009, 11:40
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 19:31
|

Medlem

|
Var på biblioteket idag och skulle låna Torsten Wallins bok, den var givetvis utlånad. Blev så besviken, hade tänkt läsa noga innan jag åker till ön i helgen. Men fick med mig en hel hög andra böcker om odling så nu har jag att läsa, hoppas jag hittar nåt i de böckerna som handlar om potatis, tång o likn.
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2010, 20:46
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 29 942

|
Hur gick det med era planer? Har 10 hinkar och några rader i landet men funderar på att testa andra metoder. Har ingen tång här (hjärtat av Skaraborg) men halm finns. Plastmetoden verkar lite kul, även om jag inte ser tjusningen med att ha plast liggande i trädgården.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 15 685

|
Jag instämmer med Zacke här! Vi vill se resultatet!!Personligen vill jag veta hur det funkade under halmen - tång blir svårt för min del...
--------------------
Kan man ha för många äppelträd?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 00:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
EKLO.... DAX för en uppdatering  Jag sitter nu och letar efter tips om just halmodling. I går var jag och skaffa mig en massa pallkragar som jag tänkt, att jag ska ha till potatisen. Min tanke var att man kan lägga på en krage till, då det är dax att "kupa" så inte halmen faller bort... Nu är jag riktigt nyfiken på hur det gick för dig i år
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 02:17
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
Jag odlade potatis under halm 2008. Underlaget var jord (inte så djup, men ändå). Det tog ett tag innan potatisen började växa ordentligt för det blev för torrt för den. Rötterna och stjälken kommer ur samma öga och där måste det finnas bra med fukt om det ska bli några rötter. Alltså ska man täcka potatisarna med lite jord eller placera dem i grunda urgröpningar så att de har jord runtom, och sen halm ovanpå det. Det blev en normal potatisskörd. Det var ganska kul att man bara kunde sticka ner handen i halmen och hämta helt rena potatisar. Jag behövde alltså inte skörda hela plantor i taget. Året efter gick jag över till lågkolhydratkost och slutade odla potatis. I år blev jag sugen igen och testade sparrispotatis från NordGen, denna gång i hink.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 09:34
|
Medlem

|
Roligt att så många är intresserade av detta! Här kommer nu mina uppdateringar för potatisodlingarna i halm och tång 2009 och 2010:
Säsongen 2009 odlade jag fem potatisar i en tjock tångbank på stranden. Tyvärr var platsen för mörk, visade det sig, men det växte i alla fall. Och sen kom en storm och det extrema högvattnet som kom med stormen spolade bort odlingen. Attans.
Vis av erfarenheten odlade jag i år lite högre upp från stranden, men bara några meter, och i en solig klippskreva. Där var lite jord i botten där det växte lite gräs och örter, och där la jag fem potäter och öste på med tång från stranden, fyllde på med tång allteftersom blasten växte. Skördade i oktober: Det blev verkligen finfin potatis och stora blev de. Men det var så klart lite mer jobb att fylla på med tång från stranden än att (som året innan) bara stoppa ned dem i en befintlig tångbank.
Nä'r det gäller halmen: Det var ett ganska stort land, och jag fick plats med c:a 40 sättpotatis där. Detta var ett trädgårdsland, men med alldeles för lite jord. Jag kunde dock "plantera" sättpotatisen i jord, täcka dem med lite jord, men sedan vräkte jag alltså på med gammal halm, som legat ute under vintern och var blöt och fin, och börjat multna lite. Potatisen blev jättefin, och det blev väldigt mycket! Men i kanterna var det sämre, där hjälpte inte halmen lika mycket mot torka. Det här är i södra Bohuslän, så vi hade inte den svåra torka som på andra ställen i landet, men det var torrt periodvis, och kanterna av landet tog stryk av det. Den fina stora skörden i övrigt i landet tror jag helt berodde på att halmen gjorde att det blev en jämn fuktighet. Jag tror också det framför allt var pga fukten (och ev. lite pga sänkt ph-värde) som jag fick så lite skorv, något jag annars har stora problem med i mina potatisodlingar.
Slutsats: Både tång- och halmodling verkar toppen för potatis!
Redigerat av EKLO: 10-11-2010, 09:49
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 09:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Då kan man nästan utgå från att du kommer göra likadant nästa år. Då har ju halmlagret hunnit multna ner mer och håller troligen fukten bättre, ny halm eller löv eller något måste ju fyllas på också förstås.
Kommer du att göra precis likadant nästa år eller kommer du att ändra på något?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 09:49
|

Medlem

|
 vad kul att höra  jag ska skaffa halm nu, som får stå framme i vinter och gotta till sig. Min slutsats av detta är att lägga ett tunt lager med jord i botten på mina pallkragar, lite hönsgödsel kan passa här, och sen 10 cm halm tills blasten tittar upp och då fylla på med mera malm. ÅÅ nu längtar jag till i vår... men vintern har ju oxå sin fördel, min kan finna en massa goda råd och planera
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 11:05
|
Medlem

|
Jag tror inte riktigt på hönsgödsel ihop med potatisodling, men det beror ju på hur mkt man tar. Inte för mkt kväve, då blir det bara blast. Potatis behöver inte jättemycket gödning tycker jag.
Bästa är om du kan breda ut halmen under vintern lite, så att den riktigt klibbas ihop av nederbörden. Det går säkert annars också, men det lät som om du hade den paketerad på ngt sätt, kanske i säckar med öppning uppåt? Och då tror jag det är bättre om du tar ur halmen och lägger ut den lite - så startar förmultningen lättare. Säkert inte avgörande, men jag gjorde på "båda" sätten förra vintern, hade en del i öppna säckar, och den halmen var inte lika bra som den utbredda. Om man nu kan välja, menar jag...
Redigerat av EKLO: 10-11-2010, 11:06
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 12:57
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Halm kan man med fördel köpa balvis hos Granngården, det gjorde jag alltid så länge vi hade kaniner här hemma.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 14:42
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
Jag skulle nog mylla ner något långsamverkande gödselmedel ytligt i jorden under potatisarna, typ stenmjöl, algomin höstgödsel eller hästgödsel. Inte alltför mycket. Potatis har som sagt inte så stort behov av gödsel i form av kväve, men mikronäringsämnen är ju alltid bra.
Jag har fått hämta ruttet hö gratis hos bönder. Luktar lite konstigt i bilen efteråt bara. Stall har ofta dåliga höbalar och ensilagepaket som blivit liggandes, så det är också ett ställe man kan fråga på.
Nästa år ska jag göra ett korgexperiment med sparrispotatisarna. Svart plastsäck i korgen (inga hål till att börja med). Längst ner något dränerande (grus/leca), sen lite jord, i med potatisar, lite mer jord, och sen hö/halm/ensilage/ogräsrens. Till sist gör man några få små små hål i sidorna (inte botten) med en provnål precis över dräneringslagrets nivå så att överskottsvatten dräneras bort. Fördelen med korgar är att de är rätt så höga = mycket halm = jag hoppas på rekordskördar på det här sättet.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2010, 16:04
|
Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 10-11-2010, 09:47)  Då kan man nästan utgå från att du kommer göra likadant nästa år. Då har ju halmlagret hunnit multna ner mer och håller troligen fukten bättre, ny halm eller löv eller något måste ju fyllas på också förstås.
Kommer du att göra precis likadant nästa år eller kommer du att ändra på något? Halmen från årets odling har multnat så mycket, och blandats med jord när jag tog upp den sista potatisen, så den halmen räknar jag med ska vara jord till sommaren, och det är ju väldigt bra, för landet jag odlade i har behov av jord. Nästa år byter jag förstås potatisställe, och då blir det mer jord, jag kan gräva ned potatisen ännu mer, men ska sedan täcka med halm. Tyvärr har jag inte fått tag i någon i år, så den kan inte ligga ute under vintern. Jag hoppas få en del halm tidigt i vår, det får klara sig på det sättet istället. Och jag kommer att lägga ännu mer i kanterna av landet så att det inte blir så torrt där. Potatisodlingen i tång i klippskrevan kommer att bli årlig, man behöver inte vattna heller (vilket är en förutsättning, eftersom det är långt till sötvatten där).
Redigerat av EKLO: 20-11-2010, 17:01
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2010, 17:27
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Att täcker potatis med halm från början , det låter bra men när de gror och kommer blad på den här tiden behöver växter ljus, om de har inte ljus blir dåligt , det händer med flera som följer förslag ,också om man bjuder dem mycket kväv ska bli mycket grönskar och mindre potatis så det är viktigt att man vet potatis behöver fosfor och kalium som finns i blodmjöl benmjöl och sten mjöl.
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2010, 19:23
|
Medlem

|
Potatisblasten kommer snabbt upp genom halm- eller tångtäcken. Jag var själv förvånad över hur fort det gick - hade satt 4 potatisar i jord på ett annat land, i full sol. Dem skulle jag ha till midsommar. men döm om min förvåning när potatisen jag lagt under det 40 cm tjocka halmtäcket hade kommit lika långt, om inte längre, när det var midsommar.
jag tror återigen att det beror på att halmen höll fukten så jämn och bra.
Men solen/ljuset är det ingen fara med.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2010, 21:14
|

Medlem

|
Idén med att lägga hönsgödsel i botten fick jag från Göran... en länkMen jag håller med er det räcker nog med lite stenmjöl. Jag har beställt stora höbalar av en hästgård som jag kommer få hämta i december. Jag kommer inte ihåg var... men jag har läst någonstans att man skulle ställa balarna ute utan skydd, man behövde inte öppna dom utan man kunde bara låta balen stå, så skulle den "gossa till sig" och bli ok för halmodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
  |
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|