Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur varmt vill Clivia ha..., ...var ska dom stå ?
          Jojjan
          Inlägg 25-01-2009, 15:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 13 083

CITAT (tepa @ 25-01-2009, 08:30) *
          Hej Jojjan

Vet inte, om den kan bli för gammal, är tveksam... Har hört att ju äldre, desto bättre...Min stora gamla Clivia är också väldigt gammal, kan ha åttio år på nacken. Vet inte om du läst om hur den kom i min ägo, men min granne, som skulle flytta, hon är pensionär, hade inte plats med alla sina krukväxter i nya huset. Det har varit hennes farmors Clivia, det är hennes farmors gamla stockhus vi har köpt och renoverat, så Clivian har bott här i mitt hus ! Så nu har den fått komma hem ! Fast inte riktigt ännu, först sen när jag tar in den från vintervilan i garaget. Enligt grannen brukar den blomma på försommarn, men den hade nog inte gjort det ifjol, tyckte hon sa så. Det var tidig höst när jag fick den. På den tiden var huset mycket mindre, det är utbyggt på sjuttiotalet. Farmodern hade Clivian i "salen", som inte användes så mycket, de eldade bara ibland.

Hälsn Tepa

Vad roligt! Tänk att ha något levande från husets historia!

Citera
          tepa
          Inlägg 25-01-2009, 17:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Jojjan, ja visst är det det. När hon, grannen, pratade om att hon inte hade så mycket plats för alla krukväxter i sitt nya hus, och så visade hon Clivian. Då sa jag att, menar du, att den ska få komma hem ? Jo det menade hon ! Jag blev så glad, jag ska vårda den ömt och se till att intet fattas den. Shame on me om jag får livet av denna dyrgrip. Den är också full av små avkommor, en ville hon ha, pillade försiktigt ut en ur krukan och planterade den i krukväxtjord i och gav henne då i höstas. Vet inte nu då, om jag vågar ta bort flera, om den börjar blomma dåligt?

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 25-01-2009, 19:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Tepa,

det är kanske lite svårt att ge råd i enskilda fall för att omständigheter clivior befinner sig i varierar en hel del. Vad som fungerar hos ene fungerar inte hos den andre. Som jag har sagt före, man måste prova sig fram och lyssna på de små signalerna de här "damerna" sänder till oss, ja, inte alltid lätt. Några av mina clivior blommade i november, en av dem fortsätter ännu idag med den andra stängeln av blommor utan att bry sig att det är för mörkt eller för varmt (omkring 22 gr. hela tiden)...Den är inne från början av november för att då upptäckte jag att blommorna var på väg. Andra clivior har jag placerade fortfarande ute på den inglasade balkongen utom två som jag tog in ett par dagar tillbaka...Och vad gör de två "damerna" nu ? Ni kan titta på bilder...

De röda cliviorna från balkongen, en av de variegerade (ett treårigt (varieg.) skott som växer bredvid är också på väg att blomma)

Bifogad fil  clivia__jan_2009.jpg ( 92.69k ) Antal nedladdningar: 37
          Bifogad fil  den_variegerade_clivian__jan.2009.jpg ( 88.7k ) Antal nedladdningar: 79

Den här clivian blommar med den andra stängeln och är inne från början av november:

Bifogad fil  blommande_clivia__jan.2009.jpg ( 89.51k ) Antal nedladdningar: 47

Kapslarna har mognat...

Bifogad fil  fr_kapslar__jan.2009.jpg ( 51.18k ) Antal nedladdningar: 37
          Bifogad fil  fr_kapslar__jan.2009__den_variegerade_clivian.jpg ( 67.16k ) Antal nedladdningar: 91

Bifogad fil  fr_kapslar__gul_clivia__jan.2009.jpg ( 63.28k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  fr_n_2009.jpg ( 84.53k ) Antal nedladdningar: 28

Ja, Tepa, det är kanske inte så lätt med växterna som vi tror från början, inte ens med så kallade "lätta" växter, men om vi anstränger oss lite att lära känna våra fantastiska gröna vänner kommer vi att upptäcka en helt annan värld. Jag håller tummarna att du lyckas att lyssna på din "cliviadam" och att hennes svar kommer i form av praktfulla blommor som tack för din omsorg... kram2.gif

MVH/clivia

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  lite_st_rre_kapslar__jan.2009.jpg ( 51.18k ) Antal nedladdningar: 36

Citera
          tepa
          Inlägg 25-01-2009, 21:19
          Länk hit: #24

Medlem

Hej

Äntligen fick vi höra din röst här i tråden, Clivia, jag hade bara väntat. Då fick jag alltså veta något nytt, om 22 grader är för varmt, så finns det ju ingen tvekan om var jag ska placera mina efter vintervilan. Vardagsrummet blir för varmt. Matsalen desto bättre. Men har du inga synpunkter på de gula bladen ?

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 25-01-2009, 22:06
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (tepa @ 25-01-2009, 21:19) *
          Hej

Äntligen fick vi höra din röst här i tråden, Clivia, jag hade bara väntat. Då fick jag alltså veta något nytt, om 22 grader är för varmt, så finns det ju ingen tvekan om var jag ska placera mina efter vintervilan. Vardagsrummet blir för varmt. Matsalen desto bättre. Men har du inga synpunkter på de gula bladen ?

Hälsn Tepa

Jag kanske inte utryckte mig tydligt nog, jag menade med mina ord att 22 gr. på vinterns mörkaste tider är inte idealt och för denna period är det verkligen för varmt enligt allt vad jag har lärt mig och,ja, det motverkar blomningen ibland. Men det finns klivior som trivs med det, de visar ingen skada av det, de har frisk grön färg och blommar...till och med med två stänglar. Jag måste påpeka att inte alla som jag har är benägna att göra så. Trots att jag har ganska många placerade på balkongen var det bara två som blommade den andra gången i november...Vad jag vill säga med detta är att klivior är individer precis som vi människor. I mitt vardagsrum är det hela tiden omkring 22 gr. och de två clivior som jag tog från balkongen (bara enstaka plus grader) några dagar tidigare blev inte särskilt chockade av det, kanske bara positivt - de börjar blomma lite tidigare. Men det går inte att säga att alla kommer att göra det...

Jag kan inte ha synpunkter på clivians gula blad tills jag inte ser bilden på dem, det är svårt, Tepa, tyvärr... no.gif

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 07:38
          Länk hit: #26

Medlem

TACK CLIVIA ! Jasså du menade 22 grader vintertid. Hade 26 grader i förrgår i vardagsrummet, och skulle helst vilja ha den där, sen när jag tar in den. Är inte DET för varmt då ? Det är inte 26 grader hela tiden, bara när vi har eldat. Ska ta en bild ikväll.

Hälsn Tepa

Citera
          Platinum
          Inlägg 26-01-2009, 07:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Det finns nog lika många sätt att sköta clivior som det finns cliviaägare.

Jag har också min clivior inomhus året och planterar om dem 1 ggr per år, jag har aldrig upplevt problem pga omplantering. Min gamla mönjeröda clivia blommar 1-2ggr/år och ungplantan jag fått har inte blommat ännu så vilken färg den har vet jag inte.

Hos mig ligger innetemperaturen på 19grader vintertid och uppåt 30 grader riktigt heta sommardagar, har den i ett av de södra rummen i huset.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Marlene z v
          Inlägg 26-01-2009, 09:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 9 983

Min Clivia står i ett västerfönster året runt och har de senaste åren blommat varje vintern. Just nu blommar den såhär.
          Bifogad fil  Clivia_001.jpg ( 183.83k ) Antal nedladdningar: 38

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 16:51
          Länk hit: #29

Medlem

Jättevacker, Marlene.

Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 26-01-2009, 16:52
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Clivia_001__Small_.jpg ( 67.04k ) Antal nedladdningar: 48
          Bifogad fil  Clivia_002__Small_.jpg ( 46.25k ) Antal nedladdningar: 39

Citera
          Marlene z v
          Inlägg 26-01-2009, 17:31
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 9 983

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 17:51) *
          Jättevacker, Marlene.

Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?

Hälsn Tepa

En gång per år tar jag bort nyuppkomna plantor, ibland pillar jag bara bort dem, fyller krukan med lite jord där jag tog bort den andra. Gula blad blir det ibland, dom blir väl gamla och det kommer ju nya innuti hela tiden. Ibland blir bladspetsarna torra och det är ju fult då nyper jag bort det torra, vackert är det ju inte med halva blad men det får duga. Ganska sparsam med vattningen är jag, rätt eller fel det vet jag inte.
          Helt gula blad tar jag bort helt eller klipper så nära det går.
          Jag skulle nog dela på din planta, en i varje kruka, men som någon här sagt en gör si och en annan så, men såhär gör jag.

Redigerat av Marlene z v: 26-01-2009, 17:38

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-01-2009, 17:52
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51) *
          Jättevacker, Marlene.

Hälsn Tepa

det är ingen fara alls! det är bara att rycka veck bladen. det blir så under vintern att dom blir gulla på äldre blad. och det blir det av att dom står för varmt eller för torrt eller för mörkt.

som jag skrev innan stör du rötterna för mycket så blomstrikar den. även om du tar skott så kan du störa själva modern. och ja du kan ställa den i rumstemp nu utan problem men det är klart bättre att ställa den första lite varmare och sedan varmt och det skrev jag ju.

CITAT (Marlene z v @ 26-01-2009, 17:31) *
          Jag skulle nog dela på din planta, en i varje kruka, men som någon här sagt en gör si och en annan så, men såhär gör jag.

det skulle inte jag gjort. men man kan göra det och då kommer den också blomma sämre en tid framåt . bättre för plantan är att plantera om den i en större kruka då stör man inte den lika mycket som att ta veck skott.

men ibland är man tvungen att ta veck skott och då får man ju göra det.

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 18:03
          Länk hit: #32

Medlem

Tack snälla ni. Jag gissade nog att gula blad inte är hela världen. Blir nog så att de blir gamla, bara. Ja, hur gör jag nu med avkommorna. Plantera om i egna krukor eller låta vara alla i samma, men i större kruka. Jag tror det får bli en kompromiss : Jag tar bor några och sätter i egna krukor ! Det blir väl bra ? Och mycket försiktigt...

Hälsn Tepa

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-01-2009, 18:18
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 18:03) *
          Tack snälla ni. Jag gissade nog att gula blad inte är hela världen. Blir nog så att de blir gamla, bara. Ja, hur gör jag nu med avkommorna. Plantera om i egna krukor eller låta vara alla i samma, men i större kruka. Jag tror det får bli en kompromiss : Jag tar bor några och sätter i egna krukor ! Det blir väl bra ? Och mycket försiktigt...

Hälsn Tepa

dela den eller plantera den i en större ruta kvittar växter kommer växa och överleva. men den kommer blomma bättre om du enbart planterar den då det stör den minst. stör du den för mycket kan den som sagt blomstrika.

Citera
          clivia
          Inlägg 26-01-2009, 18:46
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51) *
          Jättevacker, Marlene.

Hälsn Tepa

Om den hade varit i din ägo många år inte bara det här halvåret skulle jag råda dig att plantera om och dela...ja, den behöver ny jord men ändå i din sits skulle jag vänta åtminstone ett år tills klivian vänjer sig med nya omständigheter och istället bara ge henne lite ny jord på ytan... De gula bladen kan du ta bort, jag tror att den kommer att växa fint bara den känner sig tryggt på sin nya plats...Varför skulle jag göra så? Äldre växter är mycket känsligare och reagerar starkt om vi byter miljö och jord för dem på samma gång, därför måste man göra allt försiktigt annars kan man förlora hela växten. Vad gäller temperatur och placering på sommaren, skulle jag välja det svalare rummet med solen på morgonen eller på kvällen, när den inte är så stark.

Lycka till, Tepa!!!

kompiskram.gif

Stor och Liten (två gröna vänner i vardagsrummet) kommer att blomma snart...

Bifogad fil  clivior__jan.2009.jpg ( 99.99k ) Antal nedladdningar: 42

en blomma till dig för att du tar hand om den gamla "cliviadamen"... yes.gif

Bifogad fil  clivia_blomman_i_januari.jpg ( 68.04k ) Antal nedladdningar: 51

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 19:21
          Länk hit: #35

Medlem

Tusen tack, Clivia. Det får bli som du säger. Ursäkta, ni andra, men jag tror att jag lyder Clivias råd, nu. MEN, ett stort "men" det är jättetrångt i krukan, knappt nån jord runt innerkanterna, bara ett enda ormbo av rötter. Och jag vill ändå ha en kruka i annan färg. Den jag har nu fick jag på köpet med växten. En LITE större kruka, då, så det ryms lite mer jord ? Lecakulor i botten, fast jag tänker välja en kruka med hål i och fat ? Nu gjorde du mig jätteorolig, när du skrev att man kan förlora hela växten, vågar aldrig se min granne, jag fick den av, i ögonen om jag gör det. Och för säkerhets skull skulle jag vilja ha bort en avkomma, eller två, ifall jag ...nej, jag vågar inte ens tänka det !

Hälsn Tepa

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-01-2009, 20:12
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 19:21) *
          Tusen tack, Clivia. Det får bli som du säger. Ursäkta, ni andra, men jag tror att jag lyder Clivias råd, nu. MEN, ett stort "men" det är jättetrångt i krukan, knappt nån jord runt innerkanterna, bara ett enda ormbo av rötter. Och jag vill ändå ha en kruka i annan färg. Den jag har nu fick jag på köpet med växten. En LITE större kruka, då, så det ryms lite mer jord ? Lecakulor i botten, fast jag tänker välja en kruka med hål i och fat ? Nu gjorde du mig jätteorolig, när du skrev att man kan förlora hela växten, vågar aldrig se min granne, jag fick den av, i ögonen om jag gör det. Och för säkerhets skull skulle jag vilja ha bort en avkomma, eller två, ifall jag ...nej, jag vågar inte ens tänka det !

Hälsn Tepa

så himla känslig som Clivia skriver att dom är, är dom inte och det vet jag av egen erfarenhet. du kan lugnt plantera om den nu i feb-mars i en större kruka som är ca 3cm större med ny jord. risken med att plantera om den är att den blomstrikar 1 eller 2år. som jag skrev innan dom VILL inte ha trångt men dom gillar heller ej att man stör rötterna på dom . så när man planterar om ska man vara försiktig så man gör det så smidigt som möjligt.

mormor har clivior som trivs med kamin i ett varmt vardagsrum utan problem säkert runt +25c +30c. där clivia växer vilt blir det på vintern ca +10c +15c och på sommaren +25c +35c och växlar mellan regn och torkperioder. bästa läget för dom om man har dom i fönster är öst eller väst fönster så dom får lite skugga men ändå någon gång på dagen sol och ''VÄRME'' som ger en bra tillväxt.

Redigerat av flaxss: 26-01-2009, 20:15

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 21:30
          Länk hit: #37

Medlem

Tusen tack till dig också, Flaxss. Att dom kan vara i varma vardagsrummet, DET ville jag höra. Dom borde ju kunna det, om det är som du säger, de har 25-35 PUHH !! grader varmt periodvis. Jag tror jag sätter den kanske i svalare rummet först, så den inte får chock när, den kommer in i inomhusvärme. Och jag ska vara försiktig vid omplanteringen. Tycker nog också som du, LITE större kruka. Det finns ju knappt nån jord i den nuvarande, det som finns är ju torrt, så med lite hjälp av maken ska vi nog fixa det utan att störa så mycket. Så ska jag nog lirka bort en avkomma också.

Kom på en sak till. Läst att det är lättare att få Clivior att trivas om man inte byter väderstreck. Vet inte var grannen hade sin, men om den ska till mitt vardagsrum så blir det sydväst. I svalare rummet kan jag nog också ha den i sydväst, men då blir den mitt för en altandörr. Som vi ju ändå inte använder förrän i sommar. Och då är ju Clivian ute på andra altanen, men DET är i SYDOST ! Den kan inte vara på första altanen, för den finns inte ännu. Vi ska bygga en. Men dörren finns färdigt.

Hälsn Tepa

Citera
          Platinum
          Inlägg 26-01-2009, 21:44
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 21:30) *
          Tusen tack till dig också, Flaxss. Att dom kan vara i varma vardagsrummet, DET ville jag höra. Dom borde ju kunna det, om det är som du säger, de har 25-35 PUHH !! grader varmt periodvis. Jag tror jag sätter den kanske i svalare rummet först, så den inte får chock när, den kommer in i inomhusvärme. Och jag ska vara försiktig vid omplanteringen. Tycker nog också som du, LITE större kruka. Det finns ju knappt nån jord i den nuvarande, det som finns är ju torrt, så med lite hjälp av maken ska vi nog fixa det utan att störa så mycket. Så ska jag nog lirka bort en avkomma också.

Kom på en sak till. Läst att det är lättare att få Clivior att trivas om man inte byter väderstreck. Vet inte var grannen hade sin, men om den ska till mitt vardagsrum så blir det sydväst. I svalare rummet kan jag nog också ha den i sydväst, men då blir den mitt för en altandörr. Som vi ju ändå inte använder förrän i sommar. Och då är ju Clivian ute på andra altanen, men DET är i SYDOST ! Den kan inte vara på första altanen, för den finns inte ännu. Vi ska bygga en. Men dörren finns färdigt.

Hälsn Tepa

Hmm missade du mitt inlägg? Jag skrev ju att jag håller dem i stundvis 30 grader på somrarna hemma hos mig inomhus.

Men du hade visst vintervilat dina? Vänj dom med varmare temperatur gradvis, som om du skolar ut uteväxter. Tåliga, men stora förändringar gillar de inte.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          clivia
          Inlägg 26-01-2009, 21:59
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (flaxss @ 26-01-2009, 20:12) *
          så himla känslig som Clivia skriver att dom är, är dom inte och det vet jag av egen erfarenhet. du kan lugnt plantera om den nu i feb-mars i en större kruka som är ca 3cm större med ny jord. risken med att plantera om den är att den blomstrikar 1 eller 2år. som jag skrev innan dom VILL inte ha trångt men dom gillar heller ej att man stör rötterna på dom . så när man planterar om ska man vara försiktig så man gör det så smidigt som möjligt.

mormor har clivior som trivs med kamin i ett varmt vardagsrum utan problem säkert runt +25c +30c. där clivia växer vilt blir det på vintern ca +10c +15c och på sommaren +25c +35c och växlar mellan regn och torkperioder. bästa läget för dom om man har dom i fönster är öst eller väst fönster så dom får lite skugga men ändå någon gång på dagen sol och ''VÄRME'' som ger en bra tillväxt.

Ja, Flax, du har förstås så många erfarenheter vad gäller clivior att det är ett stort problem att närma sig med mitt lilla jag men du skulle veta att jag faktiskt inte är i något behov att bekämpa din storhet här på forumet. Vad jag skriver om det är mina erfarenheter inget annat och jag tvingar inte någon att göra som jag gör resp. som jag skulle göra om... Dina mångåriga clivior har säkert med hjälp av dina rika erfarenheter utvecklat sig till något som man kan beundra och uppskatta, något som ger ljus när allt annat slocknar, något som glädjer själlen när det är som mörkast men tyvärr har jag aldrig sett dina fina skapelser...Det skulle verkligen vara glädjande för mig att titta på dina bilder...

MVH/clivia

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-01-2009, 22:07
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (clivia @ 26-01-2009, 21:59) *
          Ja, Flax, du har förstås så många erfarenheter vad gäller clivior att det är ett stort problem att närma sig med mitt lilla jag men du skulle veta att jag faktiskt inte är i något behov att bekämpa din storhet här på forumet. Vad jag skriver om det är mina erfarenheter inget annat och jag tvingar inte någon att göra som jag gör resp. som jag skulle göra om... Dina mångåriga clivior har säkert med hjälp av dina rika erfarenheter utvecklat sig till något som man kan beundra och uppskatta, något som ger ljus när allt annat slocknar, något som glädjer själlen när det är som mörkast men tyvärr har jag aldrig sett dina fina skapelser...Det skulle verkligen vara glädjande för mig att titta på dina bilder...

MVH/clivia

du kanske inte har läst tråden men jag skrev att mina torkad ihjäl, när jag inte var hemma på evigheter så hade mormor hand om mina krukväxter och mer än hälften dog. sedan är det ''Flaxss''

jag vet tyvärr inte hur man tar kort på Clivia spöken har du nåt förslag?

tror du inte mig kan du ju annars kolla här
          http://www.pixbox.se/pic_show_id20520226.html

men jag tycker det är lite överdrivet att skriva att dom är så känsliga när dom inte är det. det var det ändå jag skrev annars tycker jag det var vettig info du skrev.

Redigerat av flaxss: 26-01-2009, 22:10

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 17:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon