Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur varmt vill Clivia ha..., ...var ska dom stå ?
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 22:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Men kära ni, lugna ner er lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Du har alltså inte dina ute på sommarn. Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute sommartid, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa

Redigerat av tepa: 26-01-2009, 22:27

Citera
          Platinum
          Inlägg 26-01-2009, 22:28
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 22:23) *
          Men kära ni, lugna ner lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Alltså då har du inte dina ute på sommarn? Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa

Jag har ju mina inne året om, om jag hade min ute skulle jag nog sätta den mot väster då fick den mycket ljus men slapp den jättehettan som är mitt på dan och de brännskador man kan få...

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          tepa
          Inlägg 26-01-2009, 22:36
          Länk hit: #43

Medlem

Hej Platinum. Jag börjar nog med att ha den där jag tänkt, alltså i sydost. Taket borde ju skydda mot värsta solen. Vågar nog inte ha den nån annanstans i trädgården, blev lite skraj, när jag läste att rådjur varit och ätit på någons Clivia. Altanen är fem, sex trappsteg upp och har högt räcke runt.

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-01-2009, 22:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (tepa @ 26-01-2009, 22:23) *
          Men kära ni, lugna ner er lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Du har alltså inte dina ute på sommarn. Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute sommartid, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa

dom bränns lätt under våren när du sätter ut dom. jag satte ut mina först i norr när tempen var runt +5c +15c, (tog in vid frost) och hade även på en lätt vit väv. sedan flyttade jag dom till östläge. och där trivdes dom jätte bra hela sommaren och hösten. västläge funkar nog också. dock hade jag nog inte satt dom i söder eller norr under tillväxten.

Citera
          tepa
          Inlägg 27-01-2009, 09:21
          Länk hit: #45

Medlem

Hej Flaxss

Öst eller väst..
          skulle nog vara bäst...

Få se vad jag hittar på, ett parasoll, kanske ?

Mvh Tepa

Citera
          Jojjan
          Inlägg 27-01-2009, 18:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 13 083

Min donna verkar lägga all kraft på att själv bli stor och fet. Inga sidoskott här inte...Bifogad fil  clivia.jpg ( 68.3k ) Antal nedladdningar: 31

Citera
          Rossi
          Inlägg 02-02-2009, 13:05
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag har en hel del Clivior och de är inte så kinkiga när det gäller behandlingen. Mina är i alla fall väldigt tåliga. Man kan ha dem inomhus året runt men helst vill de stå svalare och med minimalt med vatten ca. 12 veckor på vintern.

Sen ska man tänka på att det finns olika sorters Clivior så man kan inte dra alla över en kam.

Jag har mina i vintervila ca. 12 veckor och då står de i 8-11 plusgrader. Ljust men får bara en slurk vatten en gång per månad. Visst blommar de utan denna vintervila men risken är större för att blommorna slår ut nere i bladvecken istället för att stängeln växer sig upp.

Idag har jag hämtat in dem och nu står de i rumstemperatur och för vår del blir det ca. 19-20 grader.

Nu är det inte alla mina Clivior som jag har slängt ut i kylan. Jag har några småplantor som jag sådde för några år sedan och de är inte blomningsfärdiga än så dem har jag behållit inomhus.

Nu väntar jag bara på blomstänglarna!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          tepa
          Inlägg 07-02-2009, 19:01
          Länk hit: #48

Medlem

Hej

Tog in min lilla Clivia idag från Övervintringsrummet. Ett nytt blad på gång. Och den står i det svalare rummet.

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  omplantering_019__Small_.jpg ( 36.49k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          tepa
          Inlägg 15-02-2009, 11:26
          Länk hit: #49

Medlem

Hej

Nu har min Clivia definitivt fått komma hem ! Den har fått mellanlanda i ett svalt rum vi sällan använder där det är 16 grader nu. Sen blir det matsalen där det är lite varmare. Det är väl bara bra med en sådan mellanlandning för Clivia ? Eftersom den är så stor och tung så skulle jag vilja ha en platta på hjul, enkel att flytta, så kan jag ha den framför altandörren denna årstid, på sommarn ska den ju utomhus.

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 15-02-2009, 11:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  clivia_002__Small_.jpg ( 68.12k ) Antal nedladdningar: 26

Citera
          Jojjan
          Inlägg 16-02-2009, 08:23
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 13 083

Hej Tepa!
          Vad fin den har blivit. Jag såg att de hade såna där plattor i olika stilar på IKEA. Sök på blomvagn.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon