CITAT (HelenJ @ 24-01-2009, 22:37)

De är ju medelhavsväster, och även runt Medelhavet kan det smälla till och bli vinter ibland.
visst kan det smälla till i Syd Europa också det är endast syd kusterna nere i Medelhavsområdet som granterat håller frotfritt även, i exempel Rom kan det bli -2c -5c varje vinter. men nåt som du glömmer är att vi har inte samma vinter eller sommarklimat. plus blir det frost i Sydeuropa så är det knappast lika lång vinter som i sverige. exempel syd Frankrike ligger i zon 8-9 har jag för mig (USA-zon) vilket betyder att dom områdena kan få ca -5c -10c som lägst vinter temp.
men det blir inte -10c varje vinter. utan det finns områden som är frostfria kanske 10-20år men någon mil kallare får dom kanske -2c -5c regelbundet. men det kan kalla vintrar också bli -10c i bägge områdena. vilket blir att har du en nerium i Sydfankrike så kan den uppleva -1c -10c vart 10-20e år enbart och sedan ha frostfritt med sommar temp över +35c. du ser att det är skillnad.
så är knappast vintern i Sverige. inte ens i Skagen i Danmarkl har en sådan vinter (och det är mildare än Skanör-Falsterbo).
CITAT (Bassam @ 24-01-2009, 22:11)

- Tack för fråga:
- Alla perenner som säljer i Sverige , de är härdiga till zon 8 utan problem.
- H:Bassam
nej det är dom inte.
CITAT (Majja74 @ 24-01-2009, 21:58)

Eller rättare sagt inte orkat bry mej så mycket... ;-)
Vi har ingenstans att förvara vinterskyende växter så nu har jag i ett söderhörn under hustaket förvarat min nerium oleander, rosmarin, lager och min cordyline. Alla har de stått ut med -20 grader celcius som mest en natt...
De ser lite tagna ut men alla lever än i sina krukor. Säkert för det har varit en sådan mild vinter i år.
Förra året blommade min rosmarin för fullt trots att den stått ute i sin kruka hela vintern. Kul! :-)
hoppas verkligen du har turen med dig. -20c utan skydd i krukor är inget dom växterna vill ha. klarar dom sig ute (och då har du haft tur som heter duga) så får du ta det väldigt långt med dom. och låta dom få tid att återhämta sig. visst lager,Rosmarin vill ha någon frostnatt på hösten för att blomma bra men knappast -20c.
plus vinterskadorna ser du när det blir varmt. så alla dina växter kan vara stendöda utan att du vet det men dom ser gröna ut.
men bryr du dig inte så kvittar det väl då också om dom är döda. du hade nog kunnat sålt dom dyrt istället för att låta dom frysa ihjäl.
Redigerat av flaxss: 24-01-2009, 23:11