Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stulna skott växer bäst!
          Eva i Höga
          Inlägg 29-01-2009, 13:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag har snott en hel växt en gång! När sommarstugeägarna stängde för vintern slängde de ut växterna i diket på tomten. Det var bl a en pelargon som var väldigt fin, jag KUNDE inte gå förbi den. Men frågan är ju om den blommar lika fint hos mig.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Knytt
          Inlägg 29-01-2009, 13:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Men deeet var ju ingen stöld. Det var ju en räddningsaktion! biggrin.gif
          Edit: stavfel

Redigerat av Knytt: 29-01-2009, 13:56

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          tepa
          Inlägg 29-01-2009, 13:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Knytt, du menade räddningsaktion? ...inte auktion...

Mvh Tepa

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 29-01-2009, 13:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Tack för den, nu är mitt samvete rent!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Knytt
          Inlägg 29-01-2009, 13:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

CITAT (tepa @ 29-01-2009, 13:45) *
          Knytt, du menade räddningsaktion? ...inte auktion...

Mvh Tepa

Så klart wink.gif

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          clivia
          Inlägg 29-01-2009, 14:49
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Red Top @ 29-01-2009, 13:00) *
          Det skulle aldrig falla mig in att sno skott hos blomsterhandlare eller handelsträdgårdar. Inte heller nypa skott från kryddplantor i affärer. De är tillräckligt dyra för den som köper dem, utan att de ska drabbas av att någon lustigkurre varit där och stulit ett skott.

Nautis brist på moral framkommer tydligt i en annan tråd här på forumet också. Tråkigt att han uppfostrades av en så tjuvaktig mor. Etik och moral lägger man grunden till i tidig barndom. rtfm.gif

Jag har också lärt mig att man ska "sno" skott, för att de ska växa bra, men jag, och även min mor, har en kompromiss. smile.gif Vi frågar om vi får "sno" ett skott. giggle.gif Det funkar alldeles utmärkt!

Fröer från offentliga miljöer tycker jag är lite annorlunda. De tar ju i alla fall inte tillvara dem. Om de inte har en ovanligt engagerad trädgårdsmästare.

Dessutom är ju växterna inköpta för "mina" skattepengar. whistling.gif flirting.gif

Om du vill leka präst, Red Top, gäller det att vara rättvis. Vanligt hyfs är också något som man lägger grunden till i tidig barndom.

MVH/clivia

Citera
          Red Top
          Inlägg 29-01-2009, 14:57
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (clivia @ 29-01-2009, 14:49) *
          Om du vill leka präst, Red Top, gäller det att vara rättvis. Vanligt hyfs är också något som man lägger grunden till i tidig barndom.

MVH/clivia

Jag leker inte präst!!!!

Så här skrev Nauti själv:

"Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott"

Om du har läst Vegantråden förstår du nog vad jag menar. En som tycker att det är helt OK att förstöra för djurägare och att det är lika OK att stjäla skott i en handelsträdgård, tycker jag har dåligt begrepp om vad moral och etik är.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-01-2009, 16:22
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Oj, nu blev det plötsligt moral och etik med...

Jag skulle ALDRIG ta skott från en blomsterhandlare eller liknande, där jag lika gärna skulle kunna handla hela plantan, rotad och klar!

Är jag hemma hos någon, frågar jag naturligtvis om jag får lov att "stjäla" ett skott! Fast det ser jag mer som ett legitimt stjälande... shy.gif

Att stjäla skott och fröer i offentliga miljöer, är lite som tidigare sagt. Miljö som jag ändå bidragit till genom skatt eller liknande. Killarna på bilprovningen fnissade rätt gott när jag stal skottet på gummiträdet, för jag hade mer bekymmer hur jag skulle skydda skottet, än att ta emot papperet på den besiktigade bilen. Ja, de visste att jag "stal" skottet!

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 01-03-2009, 12:39
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Jag stjäl friskt hos mina vänner, för det är en outtalad regel mellan oss. Vi stjäl av varandra smile.gif På mitt jobb, som är just på ett sjukhus, "förbarmar" jag mig över blomstackarna. Antingen tar jag hand om dem på plats, eller så får de helt enkelt följa med mig hem. Vilket resulterat i att vi snart kan klassa vårt hem som djungel...Min chef har inget emot att jag tar hand om alla orkidéer som vi fått av patienter och anhöriga. När de slutat blomma vill dagpersonalen ändå kasta dem. Så då kommer jag och räddar dem!

Citera
          ToT
          Inlägg 01-03-2009, 13:50
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 265

Jag har aldrig stulit något skott men jag minns att min mor en gång pillade av en liten stickling från något hon önskade på en handelsträdgård en gång när jag var barn. Men hon försökte inte smuffla ut den i fickan eller så utan hon lade sticklingen helt sonika i en växt som hon hade för avsikt att köpa. Så om personalen ville reagera hade de full möjlighet.

Jag skulle dock inte få för mig att knycka något skott men frön har jag rafsat åt mig både här och där. Enligt mormor skall man fråga om man får ta ett skott, men konstigt nog menar hon att man inte skall tacka för det sen, det var typ nåt resonemang om att det då inte skulle ta sig. Så om man inte stjäl så ska man istället vara otacksam. naughty.gif

--------------------
          Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Citera
          Sofiia
          Inlägg 01-03-2009, 15:27
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Jag har bara tagit skott av en kompis då jag skötte om hennes växter en tid. När jag var yngre minns jag hur min mamma alltid stal skott från olika platser, typ skolor och banker. Det är ju helt okej tycker jag men att ta från en affär eller från växter som är till salu är ju stöld! Nej det skulle jag aldrig göra.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Ciczi
          Inlägg 02-03-2009, 18:42
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Nej men seriöst... Ni menar alltså att ni tycker att det är okej att "stjäla" från bilprovningarna och banker och dylikt och i vissa fall även från plantskolor och handelsträdgårdar.

Jag tycker att det är lika illa båda. Inte ur ekonomisk synvinkel eftersom den ene provar bilar och den andre säljer växter. Men jag anser att båda är ett felaktigt beteende.

Jag skulle aldrig stjäla skott av vare sig bankens blommor eller av plantskolans. Ni tycker kanske att jaja om jag knycker ett skott från denna plantan så... det syns inte och det märks inte... Om alla resonerar så blir det ju inget kvar av plantan.

Kan ärligt säga att varenda planta jag har, är antingen köpt och betald för eller så har vi bytt planta mot planta, eller så har folk bett mig att ta hand om plantan i fråga. Några av mina växter är dessutom arvegods. Jag skulle bli mäkta förbannad om någon av mina vänner skulle knipsa av mina plantor. Frågar de så är det inga problem med sticklingar men att stjäla är fel...

Och är det något jag ser som jag vill ha men inte har råd att köpa i plantskolan ja då får jag vara utan. Kan jag inte betala för mig så kan jag inte men att ta till alternativet att stjäla är ju befängt...

Jag tycker att det är ärligt av er att erkänna att ni gör det men usch vilket tvivelaktigt beteende.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-03-2009, 19:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (ToT @ 01-03-2009, 13:50) *
          Jag har aldrig stulit något skott men jag minns att min mor en gång pillade av en liten stickling från något hon önskade på en handelsträdgård en gång när jag var barn. Men hon försökte inte smuffla ut den i fickan eller så utan hon lade sticklingen helt sonika i en växt som hon hade för avsikt att köpa. Så om personalen ville reagera hade de full möjlighet.

Jag skulle dock inte få för mig att knycka något skott men frön har jag rafsat åt mig både här och där. Enligt mormor skall man fråga om man får ta ett skott, men konstigt nog menar hon att man inte skall tacka för det sen, det var typ nåt resonemang om att det då inte skulle ta sig. Så om man inte stjäl så ska man istället vara otacksam. naughty.gif

Det handlade nog inte om att vara otacksam giggle.gif ! Det är gammalt skrock! Man ska inte tacka om man får en huvudvärkstablett av någon heller.

Det handlar helt enkelt om att i folktron växer inte skotten och tabletten hjälper inte mot huvudvärken om man tackar i förhand så att säga.

Det går jättebra att tacka när skottet växt till sig; eller när huvudvärken släppt yes.gif giggle.gif

Redigerat av Red Top: 02-03-2009, 19:39

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 02-03-2009, 20:05
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Red Top @ 29-01-2009, 13:00) *
          ...

Jag har också lärt mig att man ska "sno" skott, för att de ska växa bra, men jag, och även min mor, har en kompromiss. smile.gif Vi frågar om vi får "sno" ett skott. giggle.gif Det funkar alldeles utmärkt!
          ....

Gammalt skrock kan ofta vara ganska konstigt. Jag har dock också fått lära mig att stulna skott växer bäst. Och jag och min mamma tillämpar samma metod som du; frågar om vi får "stjäla" giggle.gif .

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 03-03-2009, 19:53
          Länk hit: #35

Gäster

Den här tråden var faktiskt lite kul. Det händer att jag "stjäl" skott på jobbet, men många är också de krukväxter som jag har tagit dit. Att stjäla på handelsträdgårdar och andra försäljningsställen tycker jag är fruktansvärt dålig stil. Jag säljer ju själv växter ibland och vill då att de ska vara hela och fina. Däremot gör jag ibland "räddningsaktioner", för det är förvånande vilka fina växter folk kan slänga. En del växer glatt vidare på avsjälpningsplatserna och då kan man ju göra nya försök om det första skulle gå dåligt. smile.gif

Olle

Citera
          Finarfin
          Inlägg 08-03-2009, 10:39
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 20 746

I entrén till mitt förra hyreshus stod en stor high chaparall. En dag hade någon slagit emot den så att ett skott brutits av och låg på golvet. Jag tog med det till min lägenhet och lade skottet på fönsterbrädan. Där blev det liggande ett bra tag, flera veckor faktiskt. Till slut satte jag det i jorden och det slog rot. Nu har jag ett fint exemplar på ca 75 cm.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2009, 22:51
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Finarfin @ 08-03-2009, 10:39) *
          I entrén till mitt förra hyreshus stod en stor high chaparall. En dag hade någon slagit emot den så att ett skott brutits av och låg på golvet. Jag tog med det till min lägenhet och lade skottet på fönsterbrädan. Där blev det liggande ett bra tag, flera veckor faktiskt. Till slut satte jag det i jorden och det slog rot. Nu har jag ett fint exemplar på ca 75 cm.

Det är inte heller stöld, det är räddande åtgärder. giggle.gif
          Här är en till, som inte stjäl skott.
          Dom jag får växer nog så bra och jag skulle bli bra förb****d om någon stal mina utan att fråga om lov.
          Okunniga mäniskor kan faktist fördärva en hel växt genom en klumpig småstöld, så fråga istället och stjäl med ägarens goda minne. naughty.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          theseraphim
          Inlägg 15-03-2009, 23:34
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Faktum är att "tjuva" fröer eller sticklingar från butik är likgiltigt med snatteri och skulle ett butiksbiträde se det så följer samma procedur som vid alla snatterier dvs polisanmälning. sedan är det ju så också att om ganska stor del av fröerna vandrar iväg i en butik så förlorar de i regel pengar och det kan betyda höjda priser i längden för ärliga kunder. det är ju faktiskt ganska mycket jobb med fröerna innan de når slutkund om ni tänker efter. Fråga alltid först utav rent hyfs för att ta fröer/sticklingar är att snatta.

mvh
          the seraphim

Citera
          blomkronan
          Inlägg 16-03-2009, 00:17
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

OJ vilken aktivitet det har varit här sedan jag var här senast... Jag känner nu att jag måste rentvå mig själv!!!
          CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 22:47) *
          I höstas kunde jag inte låta bli... jag tog ett litet skott från en citronplanta på planatgen shy.gif Jag fick den att få rötter smile.gif för en månad sedan köpte jag hela plantan biggrin.gif

Skottet hade gått av, och hängde avbruten!!! Jag "kunde inte låta bli" för den skulle ändå dö! Den plantan hade jag gått och spanat på länge... en dag såg jag att den drabbats svårt av ullöss sad.gif Jag köpte den och rädda den... igen biggrin.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 16-03-2009, 12:06
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (theseraphim @ 15-03-2009, 23:34) *
          Faktum är att "tjuva" fröer eller sticklingar från butik är likgiltigt med snatteri och skulle ett butiksbiträde se det så följer samma procedur som vid alla snatterier dvs polisanmälning. sedan är det ju så också att om ganska stor del av fröerna vandrar iväg i en butik så förlorar de i regel pengar och det kan betyda höjda priser i längden för ärliga kunder. det är ju faktiskt ganska mycket jobb med fröerna innan de når slutkund om ni tänker efter. Fråga alltid först utav rent hyfs för att ta fröer/sticklingar är att snatta.

mvh
          the seraphim

Jag tror iofs. inte att det är fröpåsar som avses, utan frön på plantorna.
          Tror inte blomsteraffärer står och samlar in frön, så dessa går till spillo ändå.
          Men som sagt, inga klåfingrar här.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon