Hej!
Vi bor i ett hus med tomt från 1952. Hittills har vi renoverat inomhus, men nu ska tomten tas i tu med. Och det behövs! "Buskarna" som en gång planterades är höga som träd... Kan jag beskära dessa nu i februari?
Problemen:
Syren: Två "träd" som står framför huset, i gräsmattan. Dubbla blommor, en mörklila och en vit. De är jättefina, med vediga, gamla stammar. Men de ser verkligen förväxta ut, och är rädd för att de ska dö om de inte föryngras snart. Hur föryngrar jag dem snyggt och klokt? Vill inte kapa längst marken, gärna ha kvar den äldre "touchen" på dem.
Berberis: Två gigantiska "träd"! Har antagligen beskurits lite allteftersom på de kvistar som hängt i vägen. Dessa skymmer insyn från vägen mot toomten, så vill gärna ha dem av större format, men mer välvårdade.
Rosentry: Står mellan de två berberis. Också stor som träd... Vediga stammar, en del kapade ca 1 m från marken.
Rosenhagtorn: Träd vid entrén. Spretigt, bör jämnas till, men vilka grenar ska bort? Ska jag kapa så nära stammen som möjligt eller ta bara det som sticker ut?
Sen har vi plommonträd som farit iväg på höjden också... Kan jag bara sonika kapa den stam som sticker uppåt? Skulle vilja ha en mer rund krona.
Stort tack på förhand!!!
--------------------
Trädgårdsentusiast som odlar i trädgård från 50-talet, Mälardalen zon II."Morgondagens blommor finns i dagens fröer" /Indianskt ordspråk
|