miss_marilyn
28-01-2009, 22:51
Hej!
Vi bor i ett hus med tomt från 1952. Hittills har vi renoverat inomhus, men nu ska tomten tas i tu med. Och det behövs! "Buskarna" som en gång planterades är höga som träd... Kan jag beskära dessa nu i februari?
Problemen:
Syren: Två "träd" som står framför huset, i gräsmattan. Dubbla blommor, en mörklila och en vit. De är jättefina, med vediga, gamla stammar. Men de ser verkligen förväxta ut, och är rädd för att de ska dö om de inte föryngras snart. Hur föryngrar jag dem snyggt och klokt? Vill inte kapa längst marken, gärna ha kvar den äldre "touchen" på dem.
Berberis: Två gigantiska "träd"! Har antagligen beskurits lite allteftersom på de kvistar som hängt i vägen. Dessa skymmer insyn från vägen mot toomten, så vill gärna ha dem av större format, men mer välvårdade.
Rosentry: Står mellan de två berberis. Också stor som träd... Vediga stammar, en del kapade ca 1 m från marken.
Rosenhagtorn: Träd vid entrén. Spretigt, bör jämnas till, men vilka grenar ska bort? Ska jag kapa så nära stammen som möjligt eller ta bara det som sticker ut?
Sen har vi plommonträd som farit iväg på höjden också... Kan jag bara sonika kapa den stam som sticker uppåt? Skulle vilja ha en mer rund krona.
Stort tack på förhand!!!
CITAT (miss_marilyn @ 28-01-2009, 22:51)

Hej!
Vi bor i ett hus med tomt från 1952. Hittills har vi renoverat inomhus, men nu ska tomten tas i tu med. Och det behövs! "Buskarna" som en gång planterades är höga som träd... Kan jag beskära dessa nu i februari?
Problemen:
Syren: Två "träd" som står framför huset, i gräsmattan. Dubbla blommor, en mörklila och en vit. De är jättefina, med vediga, gamla stammar. Men de ser verkligen förväxta ut, och är rädd för att de ska dö om de inte föryngras snart. Hur föryngrar jag dem snyggt och klokt? Vill inte kapa längst marken, gärna ha kvar den äldre "touchen" på dem. Syren beskärs under vårvintern. Här tar man bort de älsta och mest förvedade stammarna
Berberis: Två gigantiska "träd"! Har antagligen beskurits lite allteftersom på de kvistar som hängt i vägen. Dessa skymmer insyn från vägen mot toomten, så vill gärna ha dem av större format, men mer välvårdade. Också vårvinter. Enklast är att forma dem med en häcksax.
Rosentry: Står mellan de två berberis. Också stor som träd... Vediga stammar, en del kapade ca 1 m från marken. Samma beskärningsperiod. Den kan du såga ner till 20cm över marken, sen kommer nya skott som är lätta att hålla efter.
Rosenhagtorn: Träd vid entrén. Spretigt, bör jämnas till, men vilka grenar ska bort? Ska jag kapa så nära stammen som möjligt eller ta bara det som sticker ut? Som syrenen
Sen har vi plommonträd som farit iväg på höjden också... Kan jag bara sonika kapa den stam som sticker uppåt? Skulle vilja ha en mer rund krona. Plommon beskär man vanligtvis inte över huvud taget. Och ska man över huvud taget beskära görs detta under JAS-perioden och med största försiktighet. Plommon får lätt röta eller slutar ge frukt om man beskär det minsta för mycke. Då är det både enklare och snabbare att ta bort det gamla trädet helt och sätta ett nytt som är ympat på svagväxande stam.
Stort tack på förhand!!!
Ingrid Zon3
28-01-2009, 23:19
Det är knepigt att beskära gamla träd och buskar. Man får ta det lite i taget och lägga upp det på flera år annars riskerar man att det blir värre än innan.
Syrén på stam (?) kan väl glesas ur i steg (ta några år på dig). Hagtorn kan du beskära lite hur som men ta inte för mycket, då blir det massor med vattenskott. Plommonträdet ska du absolut inte kapa stam på om du inte ska ta ner det helt och hållet.
Köp eller låna Beskärningsboken av Vollbrecht m.fl., Natur & kultur förlag. Fundera också på att ta dit ett duktigt proffs. Bor du i stockholmstrakten kan du få tips av mig, har en som är jätteduktig.
Edit: stavat författarnamnet rätt nu hoppas jag...
Platinum
28-01-2009, 23:25
Ädelsyrenerna kan du inte ta rotskott av, de kommer inte bli vita eller lila utan få den traditionella ljuslila färgen.
Syrener tår ganska mycket, men är det ett äldre träd så är det nog bäst att klippa av lite i taget.
Fågelvägen
29-01-2009, 11:20
Ingrids råd är viktigt! Bra att du vet namnen på dina buskar och träd. Då kan du läsa först, jämföra med bilderna i t.ex. Vollbrechts bok och såga/klippa sedan. Undvik "vaktmästarbeskärning" = kalt nertill och täta kvastar av skott ytterst på grenarna!
Buskar som vuxit i fred och blivit flerstammiga små träd kan stammas upp istället för att skäras ner. Det skulle jag föreslå för de stora syrenerna. Det kan ett bli vackrare inslag i trädgården och ger dessutom möjlighet att plantera t.ex. perenner runt träden eller ha en stenlagd gång nära dem.
Tack för frågan:
Jag tycker att säga att finns princip för att beskära gamla växter, att göra det under flera år , beskära lite varje år , varför för att de har stora rötter så de protestera o ger många vatten skott.
Obs du ska bort skadad o sjuka delar plus grenar som korsa varandra för att höjer sol o luften genom växten, och kan minska höjden.
Obs: du ska gör mål på vilken sätt tycker att växter ska bli o sen kan du komma på målen under flera år, du kan beskära under vårvinter eller under JAS perioden, jag tycker att växter ska tacka dig o blir mera friskare o glädja om du gör det.
H:Bassam
miss_marilyn
01-02-2009, 10:03
Tack för alla hjälpsamma råd!! =)
Intresseanta fakta om ädelsyrenen - det hade jag ingen aning om!
Att stamma upp lät också bra, då kan ju lite höjd behållas.
Vill ju inte börja om med trädgården, gillar ju just att det är en uppvuxen trädgård =)
Bara inte förvuxen...
Jag har nu även pratat med en trädgårdsmästare, som ska ge råd på plats.
Stort tack igen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.