Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

16 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planeringstråd för Surte Bakluckeloppis, Stor växt- och trädgårdsmarknad utan för Göteborg i maj
          Dito Verde
          Inlägg 03-02-2009, 16:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Jamen detta är ju strålande.
          Mycket fin rubrik med underrubrik Ulrica. Kan inte bli bättre.
          Hur är det tänkt med poängpromenaden, ska den kosta något?

Jag trodde att man behövde tillstånd för lotteri men hittade detta i lotterilagen (1994:1000)

Det verkar vara fritt fram.

20 § Egentliga lotterier får även i andra fall än som anges i
          19 § anordnas utan tillstånd, om

1. lotteriet anordnas i samband med

a) en offentlig nöjestillställning,

b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt
          ändamål, eller

c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt
          verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål,

2. lotteriet bedrivs bara inom det för tillställningen eller
          sammankomsten avsedda området,

3. vinsterna utgörs bara av varor eller tjänster,

4. värdet av varje insats uppgår till högst 1/6 000 basbelopp,

5. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/60 basbelopp,

6. vinsterna delas ut i omedelbar anslutning till deltagandet i
          lotteriet,

7. det sammanlagda värdet av vinsterna motsvarar minst 35
          procent och högst 50 procent av insatsernas värde, om antalet
          insatser och vinster samt värdet av dessa är bestämda enligt en
          uppgjord plan, och

8. vinstandelen anges på lottsedlarna eller anslås i den lokal
          där lotteriet bedrivs. Lag (2001:1045).

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-02-2009, 19:31
          Länk hit: #42

Gäster

hihi, tänk om hela Göteborg kommer.... laugh.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-02-2009, 19:41
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Meriona @ 03-02-2009, 19:31) *
          hihi, tänk om hela Göteborg kommer.... laugh.gif

JA, då gäller det att vi får ihop växter så det räcker! biggrin.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-02-2009, 20:26
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vinster till ett lotteri - nog kan vi få ihop det;
          1. Alla som säljer skänker några växter, frön kan man ju också skänka men frön den 16:e maj - då ska väl de flesta vara i jorden. Den stora växtförsäljningen som är i Uddevalla varje försommar, där säger de som annordnar allt att alla som ska sälja måste skänka växt till lotteriet.

2. Ser jag till mig själv så kan jag åstakomma flera vinster om jag går igenom skåpen - är jag ensam om att köpa på mig för mycket som sedan landar i ett skåp eller i en låda. Kaffemuggar, ljusstakar osv.

För att få en uppfattning kunde någon ta på sig att ta emot våra förslag på vinster. Redan nu innan så mycket grott kan jag lova att skänka x antal krukor - köpte ju fyra kollin förra året så här finns oöppnade lådor blush.gif

CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 12:18) *
          Trottoarpratarna är ju alldeles utmärkta att ha vid infarten med ett stort TRÄDGÅRDSMARKNAD på annars! Har du takräcke? flirting.gif

Vi kan ju även ta en del av våra växter och fröer till vinster? Min mamma kanske kan skänka något hantverksalster. Vi får nog ihop något. På tipspromenaden kanske det räcker med ett pris? Eller tvärtom - alla som är med på tipspromenaden får en fröpåse? Jag såg minsann på krukväxtloppisen att en och annan av oss har massor av fröer! whist.gif

Jag har massor av frön och skänker alla

CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 15:00) *
          Och jag som inte skulle så ett enda frö i år har jag lovat mej själv, jag köpte igår en 50-liters säck med såjord så att jag kan dra upp lite växter för att sälja på trädgårdsmarknaden. En sak i taget var det! yes.gif

Och varför skulle du inte så ett enda frö i år? Så dumt

Själv ska jag inte köpa några frön, fast det har jag ju redan gjort och börjat så har jag också

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-02-2009, 20:29
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag kommer inte att sälja något i år av det jag sår då jag fått förfrågan att sälja i parti av det jag sår. Men jag kommer ändå över för att handla godibitar. Men jag vill ju givetvis ta och sprida budskapet om det hela så kommer det finnas någonstans att ladda ner en pdf för att skriva ut så kan jag sätta upp lite reklam här och var.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-02-2009, 21:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Cilla - absolut! På hemsidan kommer det att finnas en sida med affischer och lappar att skriva ut. Både till potentiella säljare och såna som riktar sig mer till "publik"!

Sälja i parti? Nu blir jag nyfiken... vilken dröm det låter som! yes.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 04-02-2009, 19:04
          Länk hit: #47

Medlem

Jag har fått tiderna av Bruksongar nu. Det börjar 11 och slutar 15. Det är bra, jag såg att jag skrev efter förra året att vi skulle börja lite tidigare. Insläpp för försäljare från klockan 10. Blir det bra?

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 19:06
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 21:49) *
          Cilla - absolut! På hemsidan kommer det att finnas en sida med affischer och lappar att skriva ut. Både till potentiella säljare och såna som riktar sig mer till "publik"!

Sälja i parti? Nu blir jag nyfiken... vilken dröm det låter som! yes.gif

OCH VILKEN HEMSIDA SEN! Har ni kollat vilket arbete Ulrika har gjort?

Surte Trädgårdsmarknad

förlåt om jag var snabb Ulrika shy.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 04-02-2009, 21:50
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 19:06) *
          OCH VILKEN HEMSIDA SEN! Har ni kollat vilket arbete Ulrika har gjort?

Surte Trädgårdsmarknad

förlåt om jag var snabb Ulrika shy.gif

Så fin!!

ingrid

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 06-02-2009, 10:14
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Ulrica, jag hade fel datum för styrelsemötet i min förening, det är den 10/2 men de får info på mail innan så de är förberedda. Du får svar i nästa vecka.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Solstorm
          Inlägg 06-02-2009, 11:28
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Oj en sådan jättefin hemsida! bravo.gif

Till lotteriet så hoppas jag att alla kan skänka ett par plantor. Om man ska ha med fröer i lotteriet så kanske man ska tänka på när de ska sås. Tex är det ju för sent att så tomater och mycket annat i maj. Det är ju heller inte så roligt med fröer som inte ska sås förrän till vintern. Det är nog roligare med fröer som man kan så i maj-juni.

Har vi riktigt många vinster så kanske alla kan vinna något. Då kanske de tänker positivt om oss och kommer ihåg oss och vill komma tillbaka nästa år.

Kanske har Maria S något riktigt fint till lotteriet som vi kan betala när lotterna är sålda.

Vad ska överskottet av lotteriet gå till? Marknadsföring av nästa års bakluckeloppis kanske? Är det ett allmännyttigt ändamål? Ja, varför inte.

Jag kan eventuellt svara på frågor om täckodling, dvs kontinuerlig täckodling där man inte krattar bort täcket. Jag tror väl inte att det är så många som frågar om det att jag behöver stå med i en frågehörna, men jag kan sätta upp en skylt hos mig där det står "Fråga mig om täckodling".

(Jag kan en del om dammar också men är så hjärtinnerligt trött att svara på sådana frågor. Det går nästan aldrig att ge ett rakt svar, det är så många faktorer som spelar in så man får alltid börja svaren med det beror på.... och så räknar man upp massa olika faktorer som spelar in och det tar en evighet)

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 06-02-2009, 14:17
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Ja, se här vilken entusiasm det finns för vårt loppis! En frågehörna är ett måste, kommer säkerligen att uppskattas av kunderna och man kan få folk ännu mer intresserade av växter. Kan vi förmedla vår passion för allt som växer och gror osv blir detta en kanongrej. Och inte behöver man vara expert för att stå i en frågehörna, man tar med sig litteratur för att slå upp i och det är ju jättebra att kunna hänvisa till bra böcker eller hemsidor (t ex Odla). Längtar redan till 16 maj!!!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-02-2009, 15:07
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Eva i Höga @ 06-02-2009, 14:17) *
          Ja, se här vilken entusiasm det finns för vårt loppis! En frågehörna är ett måste, kommer säkerligen att uppskattas av kunderna och man kan få folk ännu mer intresserade av växter. Kan vi förmedla vår passion för allt som växer och gror osv blir detta en kanongrej. Och inte behöver man vara expert för att stå i en frågehörna, man tar med sig litteratur för att slå upp i och det är ju jättebra att kunna hänvisa till bra böcker eller hemsidor (t ex Odla). Längtar redan till 16 maj!!!

Jag har listor på det mesta om vedartade, rosor och perenner. Där står skrivet: Blomningstid, Växtzon, jordmån, förökningssätt, beskärningstid et.c. Dessa listor är lätta att slå i och att skriva av. Jag kan bidra med anteckningslappar och pennor för dem som vill veta. Listorna finns utskrivna i två ex. Så de pärmarna följer ju naturligtvis med. Sen har jag ett välanvänt exemplar av Botanica, samt jättebra böcker om dammar, Feng shui, beskärning och lite sånt. Så även om man inte har kunskapen själv, så finns i alla fall kunskapen om var man hämtar den...

CITAT (Solstorm @ 06-02-2009, 11:28) *
          Oj en sådan jättefin hemsida! bravo.gif

Till lotteriet så hoppas jag att alla kan skänka ett par plantor. Om man ska ha med fröer i lotteriet så kanske man ska tänka på när de ska sås. Tex är det ju för sent att så tomater och mycket annat i maj. Det är ju heller inte så roligt med fröer som inte ska sås förrän till vintern. Det är nog roligare med fröer som man kan så i maj-juni.

Har vi riktigt många vinster så kanske alla kan vinna något. Då kanske de tänker positivt om oss och kommer ihåg oss och vill komma tillbaka nästa år.

Kanske har Maria S något riktigt fint till lotteriet som vi kan betala när lotterna är sålda.

Vad ska överskottet av lotteriet gå till? Marknadsföring av nästa års bakluckeloppis kanske? Är det ett allmännyttigt ändamål? Ja, varför inte.

Jag kan eventuellt svara på frågor om täckodling, dvs kontinuerlig täckodling där man inte krattar bort täcket. Jag tror väl inte att det är så många som frågar om det att jag behöver stå med i en frågehörna, men jag kan sätta upp en skylt hos mig där det står "Fråga mig om täckodling".

(Jag kan en del om dammar också men är så hjärtinnerligt trött att svara på sådana frågor. Det går nästan aldrig att ge ett rakt svar, det är så många faktorer som spelar in så man får alltid börja svaren med det beror på.... och så räknar man upp massa olika faktorer som spelar in och det tar en evighet)

Frön till gurka och sockermajs, finns det ju alltid mer än man behöver själv och mitten av maj är ju perfekt för att så dessa!

Sen har jag krukor, ljusstakar och lite prydnadsgrejor som jag SKÄNKER till lotteriet. En del av överskottet tycker jag ska gå till Ulrika, som gör ett enormt arbete för att administrera hela härligheten.

Sen kanske vi kan ha ett bakluckeloppis fram på höstkanten med. Eventuellt med lite sticklingskola, perennfröförökning eller liknande... Ja, jag spånar bara vidare lite på framtiden...

Citera
          Kvirre
          Inlägg 06-02-2009, 23:09
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 5 195

Det låter jättetrevligt! smile.gif Jag kommer absolut ta med man och barn (och plånbok) på en utflykt till Surte. smile.gif

--------------------
          Nyss blivit med liten trädgård i zon 2-3

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 07-02-2009, 09:00
          Länk hit: #55

Medlem

Ni är välkomna! Jag garanterar att ni kommer göra fina fynd!

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-02-2009, 18:33
          Länk hit: #56

Gäster

Görfin hemsida! Det kommer att vimla av både säljare och köpare! Jämra skrutt att det är antikloppis här samma dag, jag har lovat en kompis hjälpa henne där. angry.gif

Redigerat av Meriona: 07-02-2009, 18:33

Citera
          Österläge
          Inlägg 12-02-2009, 20:08
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Ulrica, vi har ju glömt att lägga in det i Odlas egen trädgårdskalender! ohmy.gif odla.nu/kalender. Jag tänkte göra det men så kände jag att det var bättre om du gör det, som har bäst koll. Men om du inte hinner så säg till så fixar jag det! yes.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 12-02-2009, 20:51
          Länk hit: #58

Gäster

Ulrica, det är jättebra att du har skrivit om detta på Allt om trädgård och Trädgårdsriket också! tummenupp.gif Här är några andra ställen där det går bra att göra lite reklam:

http://tradgard.ifokus.se/
          http://www.tradgardsblogg.se/smf/
          http://blombebisar.se/

De två sistnämnda forumen är visserligen inte så aktiva, men det innebär ju också att trådarna inte behöver puttas upp så ofta där. smile.gif

Olle

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-02-2009, 10:10
          Länk hit: #59

Medlem

Jag har lagt in info på Odlas kalaender samt AoT´s evenemangskalender.

Olle - om du vill så får du hemskt gärna hjälpa till med att lägga in information om Surte Trädgårdsmarknad på de forumen som du nämner. Jag är inte medlem på något av dem. Det viktigaste att få med är hemsidesadressen men du kan ju kopiera mitt inlägg härifrån eller på AoT. All information du behöver finns på hemsidan. Om man kan lägga in en bild så använd gärna denna:

Bifogad fil  colorcar.gif ( 28k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-02-2009, 11:15
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Så himla fin bil. Jag kan byta bort min mot den på direkten.

Citera

16 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-10-2025, 08:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon