CITAT (HannaSandström @ 03-02-2009, 08:40)

Hej!
Jag kommer inom ett par veckor att starta mitt examensarbete vid Designhögskolan i Umeå. Projektet är tänkt att behandla odlingsmöjligheter i hemmet. Det som skall odlas är någonting ätbart. Därför funderar jag på hur behovet ser ut? Är det någon som vill odla mat hemma? Vilka kan problemen vara? Vilka kan fördelarna vara?
Jag har själv ingen direkt erfarenhet av att odla. Men jag har sedan ett par månade tillbaka faktiskt sått vanliga svarta bönor (köpta på ICA). Jag sådde dem i PET-flaskor som jag byggt in självbevattningsystem i, och nu är de gröna och fina, uppåt en tio centimeter snart! Ganska smidigt, men dock inget ätbart ännu! Vad behövs för att det skall vara smidigt att odla något man kan äta? Kan man odla, trotts att man inte har någon trädgård?
Tacksam för alla svar!
/Hanna Sandström
Jag odlar ätbara växter inomhus året runt. Främst kryddväxter då men att driva upp annat är heller inget problem.
Att odla mat hemma är väl ingenting man egentligen tjänar på, elkostnaderna för belysningen blir ganska höga, men har man ett intresse så är det helt klart värt.
Som jag ser det finns det inga problem, men en nackdel är ju att man behöver en del utrustning.
Fördelarna är i slutändan att man har fullständig kontroll över odlingsmiljön och kan optimera förhållandena bättre för den växt du odlar än du kan utomhus. Sedan är ju alltid systemet pålitligt, lampan lyser alltid lika starkt medan solen inte är fullt lika pålitlig(i Sverige då).
Du kan inreda något mindre rum för att odla i om du vill. Hur du vill gå tillväga finns det många sätt att välja på. Effektivast är ju hydrosystem, som man brukar ha just inomhus. Vissa system är ganska billiga, snabba och enkla att montera ihop. Tillväxt,skörd och näringsinnehåll är också högre än jordodlat. Samt att systemet är väldigt lättskött när man väl satt ihop det.
Nu när jag förkultiverat mina växter som skall ut till sommaren skall jag dra i gång en tomatodling inomhus som jag tror kommer att gå bra.
Det nämns ovan att ljus och luftfuktighet skulle vara ett problem. Vilket det inte är för mig i alla fall. Ljus är ju bara att köpa en lampa som passar till den yta man har att röra sig på, medan luftfuktigheten är lätt fixat med en luftfuktare som inte behöver kosta särskilt mycket.
CITAT (KURT @ 03-02-2009, 12:15)

Man måste ju fråga sig varför man skall odla inomhus (förutom ev förodling):
1. Värmekrävande arter som inte kan odlas ute ens på sommaren, t ex jordnöt
2. Om man inte har alternativ, endast lägenhet utan balkong
3. Om man odlar illegala växter t ex cannabis
En anledning är väl också att vi bara har ett halvår som är lämpat för odling i vårat klimat. Det andra halvåret kanske det kliar för mycket i de gröna fingrarna och man vill odla

Då kan man ju göra det inomhus, samtidigt som man utnyttjar värmen som starkare lampor utvecklar till att värma upp huset/lägenheten med
Redigerat av Nauti: 03-02-2009, 13:34