|
HannaSandström
03-02-2009, 08:40
Hej! Jag kommer inom ett par veckor att starta mitt examensarbete vid Designhögskolan i Umeå. Projektet är tänkt att behandla odlingsmöjligheter i hemmet. Det som skall odlas är någonting ätbart. Därför funderar jag på hur behovet ser ut? Är det någon som vill odla mat hemma? Vilka kan problemen vara? Vilka kan fördelarna vara? Jag har själv ingen direkt erfarenhet av att odla. Men jag har sedan ett par månade tillbaka faktiskt sått vanliga svarta bönor (köpta på ICA). Jag sådde dem i PET-flaskor som jag byggt in självbevattningsystem i, och nu är de gröna och fina, uppåt en tio centimeter snart! Ganska smidigt, men dock inget ätbart ännu! Vad behövs för att det skall vara smidigt att odla något man kan äta? Kan man odla, trotts att man inte har någon trädgård? Tacksam för alla svar! /Hanna Sandström
Skall man odla något större ätbart än groddar och krasse så behöver man under stora delar av året extraljus. Skall man specifikt odla det inomhus, så bör det förmodligen vara något exotiskt som man inte kan odla utomhus, jordnötter är ju ett bra exempel. Annat som t ex ingefära kan ju vara ute om sommarhalvåret i alla fall.
HannaSandström
03-02-2009, 10:20
Ja, ljus är ju helt klart en aspekt att ta hänsyn till! Skulle du vilja odla jordnötter inomhus?
Om du inräknar balkong så finns det ju mycket man kan odla. Kolla t.ex. Lena Israelssons bok Cityodling.  Chili och paprika kan trivas som krukväxter och ge en viss skörd på fönsterbrädan, liksom örter.
Jan Lindgren
03-02-2009, 11:14
Hej! Visst kan man odla ätbara saker hemma men det kräver mycket. Det blir sannolikt fruktansvärt dyra produkter. Vill du utveckla det mera så är det helt möjligt att bygga ett system med Tilapia (Oreochromis) i akvarium eller minidamm med ätbara växter som renar vattnet.Färsk smörstekt tilapia är gott. Varför inte ha ett par dvärghöns som keldjur och äggproducenter? Naturgödsel.
Generellt så är ljuset det stora problemet vid inomhusodling. Jag har en mycket tolerant hustru men när jag ville inreda hemmet med växthuslampor sa hon stopp. Växthuslampor är en förutsättning för vettig odling inomhus. Citrusplantor kan man köpa och ha som krukväxter. Passionfrukt är tänkbart. Bananer kräver högt till tak.
Jag kan inte se några fördelar med att odla ätbara saker inne i bostaden frånsett att det kan vara skojigt. Det kan inte vara många som känner ett större behov att odla i sin lägenhet, det blir alldeles för liten skörd. MVH Jan Lindgren
Det är två saker som är svåra med "hemmaodling" Ljus och luftfuktighet. Många grönsaker dukar under på grund av det torra inomhusklimat vi har i våra bostäder.
Men det finns ätbara växter som är anpassade till denna miljön, men då måste ändå ljus tillföras!
CITAT (HannaSandström @ 03-02-2009, 11:20)  Ja, ljus är ju helt klart en aspekt att ta hänsyn till! Skulle du vilja odla jordnötter inomhus? Man måste ju fråga sig varför man skall odla inomhus (förutom ev förodling): 1. Värmekrävande arter som inte kan odlas ute ens på sommaren, t ex jordnöt 2. Om man inte har alternativ, endast lägenhet utan balkong 3. Om man odlar illegala växter t ex cannabis
CITAT (HannaSandström @ 03-02-2009, 08:40)  Hej! Jag kommer inom ett par veckor att starta mitt examensarbete vid Designhögskolan i Umeå. Projektet är tänkt att behandla odlingsmöjligheter i hemmet. Det som skall odlas är någonting ätbart. Därför funderar jag på hur behovet ser ut? Är det någon som vill odla mat hemma? Vilka kan problemen vara? Vilka kan fördelarna vara? Jag har själv ingen direkt erfarenhet av att odla. Men jag har sedan ett par månade tillbaka faktiskt sått vanliga svarta bönor (köpta på ICA). Jag sådde dem i PET-flaskor som jag byggt in självbevattningsystem i, och nu är de gröna och fina, uppåt en tio centimeter snart! Ganska smidigt, men dock inget ätbart ännu! Vad behövs för att det skall vara smidigt att odla något man kan äta? Kan man odla, trotts att man inte har någon trädgård? Tacksam för alla svar! /Hanna Sandström Jag odlar ätbara växter inomhus året runt. Främst kryddväxter då men att driva upp annat är heller inget problem. Att odla mat hemma är väl ingenting man egentligen tjänar på, elkostnaderna för belysningen blir ganska höga, men har man ett intresse så är det helt klart värt. Som jag ser det finns det inga problem, men en nackdel är ju att man behöver en del utrustning. Fördelarna är i slutändan att man har fullständig kontroll över odlingsmiljön och kan optimera förhållandena bättre för den växt du odlar än du kan utomhus. Sedan är ju alltid systemet pålitligt, lampan lyser alltid lika starkt medan solen inte är fullt lika pålitlig(i Sverige då). Du kan inreda något mindre rum för att odla i om du vill. Hur du vill gå tillväga finns det många sätt att välja på. Effektivast är ju hydrosystem, som man brukar ha just inomhus. Vissa system är ganska billiga, snabba och enkla att montera ihop. Tillväxt,skörd och näringsinnehåll är också högre än jordodlat. Samt att systemet är väldigt lättskött när man väl satt ihop det. Nu när jag förkultiverat mina växter som skall ut till sommaren skall jag dra i gång en tomatodling inomhus som jag tror kommer att gå bra. Det nämns ovan att ljus och luftfuktighet skulle vara ett problem. Vilket det inte är för mig i alla fall. Ljus är ju bara att köpa en lampa som passar till den yta man har att röra sig på, medan luftfuktigheten är lätt fixat med en luftfuktare som inte behöver kosta särskilt mycket. CITAT (KURT @ 03-02-2009, 12:15)  Man måste ju fråga sig varför man skall odla inomhus (förutom ev förodling):
1. Värmekrävande arter som inte kan odlas ute ens på sommaren, t ex jordnöt 2. Om man inte har alternativ, endast lägenhet utan balkong 3. Om man odlar illegala växter t ex cannabis En anledning är väl också att vi bara har ett halvår som är lämpat för odling i vårat klimat. Det andra halvåret kanske det kliar för mycket i de gröna fingrarna och man vill odla  Då kan man ju göra det inomhus, samtidigt som man utnyttjar värmen som starkare lampor utvecklar till att värma upp huset/lägenheten med
ingrids
03-02-2009, 12:59
Visst såg jag en tråd här på odla om champinjonodling, för visst gör man det utan ljus?
eugenia
03-02-2009, 21:23
"Hemmet", måste det innebära inomhus? Varför inte göra en studie om hur folk väljer växter till sina tomter i en villamiljö. Vad avgör om de väljer prydnadträd i stället för fruktträd? Är bärbuskar inte lockande för villaägare? Kan de inte hitta ett användningsområde för frukt och bär i sin mat? Sådana saker fascinerar mig.
HannaSandström
04-02-2009, 08:31
CITAT (Knytt @ 03-02-2009, 10:29)  Om du inräknar balkong så finns det ju mycket man kan odla. Kolla t.ex. Lena Israelssons bok Cityodling.  Chili och paprika kan trivas som krukväxter och ge en viss skörd på fönsterbrädan, liksom örter. Tack för tipset, ska läsa boken. Har du testat att odla chili, paprika, örter? Något annat som du önskar var möjligt att odla? CITAT (eugenia @ 03-02-2009, 21:23)  "Hemmet", måste det innebära inomhus? Varför inte göra en studie om hur folk väljer växter till sina tomter i en villamiljö. Vad avgör om de väljer prydnadträd i stället för fruktträd? Är bärbuskar inte lockande för villaägare? Kan de inte hitta ett användningsområde för frukt och bär i sin mat? Sådana saker fascinerar mig. Hej! Ja, arbetet vänder sig i alla fall till hem i storstad. Men man kan ju ha balkong och/ eller gemensamma rabatter m.m. Odlar du fruktträd m.m.? Tar du reda på det fina bär m.m. som träden ger? Vad gör du med dem? Vilken är det största fördelen med att odla sina egna bär och frukter?
HannaSandström
04-02-2009, 08:37
CITAT (Jan Lindgren @ 03-02-2009, 11:14)  Hej! Visst kan man odla ätbara saker hemma men det kräver mycket. Det blir sannolikt fruktansvärt dyra produkter. Vill du utveckla det mera så är det helt möjligt att bygga ett system med Tilapia (Oreochromis) i akvarium eller minidamm med ätbara växter som renar vattnet.Färsk smörstekt tilapia är gott. Varför inte ha ett par dvärghöns som keldjur och äggproducenter? Naturgödsel.
Generellt så är ljuset det stora problemet vid inomhusodling. Jag har en mycket tolerant hustru men när jag ville inreda hemmet med växthuslampor sa hon stopp. Växthuslampor är en förutsättning för vettig odling inomhus. Citrusplantor kan man köpa och ha som krukväxter. Passionfrukt är tänkbart. Bananer kräver högt till tak.
Jag kan inte se några fördelar med att odla ätbara saker inne i bostaden frånsett att det kan vara skojigt. Det kan inte vara många som känner ett större behov att odla i sin lägenhet, det blir alldeles för liten skörd. MVH Jan Lindgren Om du fick drömma, vad skulle du vilja kunna odla hemma?
Nu svarar jag på de andras frågor... Inomhus odlar jag, sallat, basilika, rosmarin, timjan, tomat, ingefära, citrusar, passionsfrukt, Physalis/kapkrusbär, paprika, jalapeno, chili och guava. Sen brukar jag hålla liv i de kryddor och örter som är krukade på Ica. Enda problemet är att man förbrukar fortare än de växer. Men jag kan inte påstå att jag odlar det för överlevnad, det är mest för att det är kul. Tomaten Tiny Tim är annars anpassad för krukodling, med extra belysning går det altså att odla året runt, men smaken är långt ifrån densamma som på tomaterna som odlas utomhus!
CITAT (HannaSandström @ 04-02-2009, 08:31)  Hej! Ja, arbetet vänder sig i alla fall till hem i storstad. Men man kan ju ha balkong och/ eller gemensamma rabatter m.m. Odlar du fruktträd m.m.? Tar du reda på det fina bär m.m. som träden ger? Vad gör du med dem? Vilken är det största fördelen med att odla sina egna bär och frukter? Jag förstår inte riktigt. Först handlade det väl om att odla inomhus, eller? Sedan blev det också balkong...Men nu verkar frågan gälla hem i storstad. Vad menar du då? Alla hem i storstad? Då är här (är Malmö en storstad?) ju en väldig variation av lägenheter med/utan balkonger, kolonilotter, gamla kvarter av gathus samt gamla o nya villakvarter. Ja, Hanna, vore kanske bra om du preciserade din fråga, så blir det lättare att svara.
Alexander-VG-zon3
04-02-2009, 11:36
alla växter går odla inne med bra ljus. allt från persika till timjan till gran. men det går bara odla första sommaren. och smaken blir ingen höjdare och tillväxten blir väldigt snabbt,vilket gör att det blir långa skott. när vinter kommer blir det problem med vintervila och annat vilket gör att dom flesta kryddväxter dör.
ska man odla åretrunt får man satsa på tropiska växter
och ha rätt ljus och hålla koll på ohyra.
exempel
en del citrusarter,en del passifloraarter,citrongräs,citronverbena,basella rubra,chili och paprika m.m.
jag själv odlar allt ute för att växterna där ute blommar bättre,får finare tillväxt,smakar bättre,blir tåligare.
Jan Lindgren
04-02-2009, 19:18
Hej Hanna! Jag äter inte grönsaker så det är inte aktuellt för mig men olika frukter och bär vore bra. Jag försökt att få tag på en kanariebanan. De blir max 3 m så det skulle åtminstone vara teoretiskt möjligt att få frukt. Jag gillar också utseendet på bananplantor. Jag kan kanske göra någon bytesaffär med Lunds botaniska trädgård för att få en stickling. Någon trevlig och god passionsfrukt vore heller inte dumt. Jag hoppas att får råd att bygga ett litet uterum på ca 200 kvadrat där jag kan avgränsa ett litet varmt rum till att övervintra känsliga växter. MVH Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
04-02-2009, 20:55
det är svårt att få fram frukt på bananplantor om man odlar dom som krukväxt. dels behöver rötterna växa fritt i jorden och kräver bra tropiska förhållanden åretrunt (om det nu är en tropisk-art, annars krävs sval vinter och tropisk vår-sommar-höst). skulle man nu ha turen att få frukt tror jag inte det blir någon bra kvalite.
man har ju större chans att få frukt om dom får växa i ett uppvärmt växthus och planterade i marken.
Inga som helst problem att få frukt på bananplanta. Största problemet är krukstorlek, mängden vatten och gödning, för att inte tala om fri takhöjd!
Jag hade min banan i trapphuset i 4½ år, innan jag fick frukter. Det var INTE värt besväret för de beska sakerna! De var helt enkelt INTE goda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|