|
|
  |
En obekväm sanning |
|
|
|
09-02-2009, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vet inte om någon av er såg programmet om inuiterna på Grönland? Lite snyft-snyft men samtidigt också en rejäl dos hyckleri. Visst är det tråkigt för alla inblandade från eskimåer till isbjörnar om Arktis smälter men man får väl anpassa sig. Eller gå under, sånt har livet varit på denna planeten i många årmiljoner. Dom klagade på att havsisen inte är så stark så dom kan jaga som deras förfäder gjort. Tråkigt javisst, men inte 17 hade deras förfäder gevär, kunde köpa det mesta i affärer som mjöl, the och saft och lök till middagsbordet. Inga fotbollar, utombordsmotorer, snöskotrar och TV-antenner eller prima bräder för att bygga hus. Dom har anpassat sig till civilisationens fördelar, tyvärr finns det en del nackdelar också som man måste anpassa sig till. Deras utombordare och snöskotrar släpper ut koldioxid som spär på växthuseffekten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
09-02-2009, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 32
Medlem nr: 15 503

|
Hej
Blir mest upprörs av denna tråden...
Till Jan har jag bara en fråga, vilka rapporter har du faktiskt läst? Låter mest som att du sitter och resonerar lite för dig själv!
När det gäller Ruda kan jag bara beklaga att det finns människor med sådan människosyn som du verkar ha
/m
|
|
|
|
|
09-02-2009, 22:20
|

Medlem

|
Vi lever i en föränderlig värld, även vi måste vara beredda på förändring. Bara för 100 år sen levde människan helt annorlunda i Sverige. Urbaniseringen har länsat landbygden och fått städerna att svälla, både på gott och ont. Ingen människa kan vara säker på att kunna leva som sina förfäder gjort och tro att barnen och barnbarnen skall kunna göra detsamma. Att 400 människor långt upp i norr kanske måste förändra sitt liv är ingen katastrof. Det har inget med människosyn att göra. Det finns ett märkligt motstånd mot förändring hos människan, även hos mig, men man måste få ut det bästa av situationen. Det är dom individerna som klarar en förändring som kommer att överleva, det slog Darwin fast för många år sen.
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2009, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Har set en del av Al Gores film !ganska tråkig ,man tappar intresset för den efter en halvtimma .Måste nog hålla med Gossen Ruda att lite skrämselpropaganda är det .Det är väl igentligen de sista hundra åren som vi kunnat mäta något sådant som koldioxid mm ?jorden har ju funnits i några millioner år !man kan fråga sig hur det var då?Men helt klart är att vi människor hjälper ju inte precis till att vårda klimatet och jordens resuser med alla avgaser och kemiska utsläpp.Det kanske är dax att vakna upp innan det är för sent,men ändå fortsätter vi att slösa med jordens resurser och uppfinna nya grejer som slukar energi och som släpper ut mer skit och vad ska vi ta oss till när oljan är slut ?.Visst är det märkligt !Man behöver nog inte va särskillt smart för att inse att jordens resurser inte är beständiga i all evighet ,att de någon gång tar slut om vi inte ser upp och tänker om .Och jag är absolut ingen expert har bara sunt förnufft !
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-02-2009, 09:12
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-02-2009, 20:12)  Vetenskap innebär att man undersöker massor av argument och fakta och är beredd att ompröva sina åsikter om det bevisas att de är fel. Om du kan bevisa eller visa på hur alla andra klimatförändringar har uppstått och att dessa faktorer inte gäller nu så lovar jag att genast ändra åsikt. Klarar du inte det så är det kanske dina argument som kan liknas vid naturgödsel i kubik. MVH Jan Lindgren Njaa..nu har du fått så mycket information och lästips här i tråden så du får väl anstränga dig lite och börja leta och studera själv...en ledtråd skall du få...kontinenternas vandringar!
|
|
|
|
|
10-02-2009, 10:51
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Gunilla! Kontinenternas vandringar?? Du måste ha missuppfattat något. Det finns ganska mycket litteratur om kvartärgeologi. Behöver du några tips? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-02-2009, 11:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Micke! Jag har läst tämligen mycket litteratur när det gäller klimatförändringar under de senaste årmiljonerna. Jag var på en föreläsning av en klimatolog och tog upp en del av mina invändningar och hon protesterade inte alls. Osäkerheten är stor. Ingen teori är bevisad. Jag tror inte att du hittar några större fel i de uppgifter jag lämnat. Sedan är det en annan sak att jag inte vill ta risken med att öka halten av koldioxid i atmosfären. Förr eller senare kommer den troligen att kunna orsaka skador. Vad jag skulle önska var att vi planerade samhället för stora klimatförändringar. Det finns ju även en stor risk för långvariga köldperioder. Jag skulle vilja att det tex gjordes stora försök med vindkrafts- eller solcellsdrivna avsaltningsanläggnigar i kustnära öknar. Vi måste öka konstbevattningen och odlingsarealen. Satsa mer på mitt favoritprojekt, akvakultur. Satsa på att effektivisera det afrikanska jordbruket. osv. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-02-2009, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2009, 21:57)  Hmm, är du med mig eller mot mig? Hoppas du inte hävdar att temperaturuppgången bara är människans förtjänst för då är du ute på djupt vatten. Påverkan javisst men inte enbart. Vi vet inte hur mycket eller hur snabbt klimatet har svängt tidigare, bara att det har gjort det. Lilla istiden Min tro är att det har med solens variationer och jordklotets lutning och dess bana att göra. Vi har trots allt bara studerat dessa variabler en mycket kort tid. Du har helt rätt i att det finns variationer i klimatet som inte har med mänsklig påverkan att göra. Lilla istiden som du nämner anses bero på väldigt få solfläckar på solen under ett par hundra år. Upptäckaren hette Maunder och fenomenet kallas Maunders minimum. Men det går inte att förneka att människan har påverkat miljön så att vi har högre mängd koldioxid i atmosfären nu än på hundratusentals år. Isprover från Grönland visar detta. Faran i förhöjd temperatur globalt är att det startar en dominoeffekt. Glaciärerna smälter, havsytan höjs. Isarna på Grönland släpper ut mer sötvatten och som i en lång kedja påverkar Golfströmmen som i sin tur stannar av och på så sätt ger ett kallare klimat för en stor del av norra halvklotet. Men innan dess så har medeltemperaturen höjts så mycket att stora mängder bunden metangas sipprar ut i atmosfären och hjälpt till att höja temperaturen ytterligare. Dominobrickorna faller.......... Men oavsett de naturliga variationerna i klimatet bör nog människan försöka minska sin påverkan på klimatet i alla fall.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
10-02-2009, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg så finns det en mycket läsvärd artikel på DMI:s hemsida om temperaturförändringar och solaktiviteten. Läs och begrunda! http://www.dmi.dk/dmi/klimaudviklingen_og_...nd_til_hinandenMånga av de tidigare tempratursvängningarna, t ex lilla istiden, har man precis som embees påpekar kunnat koppla till fluktuationer i solaktiviteten. Det man sett på senare år (sedan 70-talet) är att den faktiska temperaturkurvan inte längre följer den beräknade temperaturen utifrån solaktiviteten. Glappet mellan kurvorna har ökat dramatiskt och fortsätter att öka. Slutsatsen är att den sentida uppvärmningen INTE beror på solaktiviteten (i alla fall inte enligt den beräkningsmodell som använts). Detta är starka indicier på att det verkligen är den ökande koldioxidhalten som höjer temperaturen i atmosfären för närvarande.
|
|
|
|
|
10-02-2009, 14:13
|

Medlem

|
Ett litet sidospår beträffande koldioxid och avgaser. En liten filmsnutt från USA på ett tungt koltåg draget av 12 diesellok. Glöm inte ljudet och var tacksamma att ni inte behöver andas in luften i passet. YouTube
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2009, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vi hade en lång tråd om den globala uppvärmningens orsaker för ett år sen... http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=718696
Redigerat av Aqvakul: 10-02-2009, 16:11
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-02-2009, 19:11
|
Gäster

|
Isarna smälter i Arktis och nu börjar striden om de kanske sista stora fossila fyndigheterna som hittills har varit skyddade av ismassorna men som den globala uppvärmningen nu öppnar för en enorm exploatering. Där finns olja, gas och mineraler och ett av världens rikaste fiskevatten. Ryssland, USA, Kanada och Danmark är de länder som anser sig ha rätt till Arktis rikedomar. När isen försvinner öppnas också nya möjligheter till trafik, sjöfartslederna minskar kostnaderna avsevärt för frakter till t.ex. Asien. Trafiken kommer givetvis att medföra stora risker som t.ex oljeutsläpp i den känsliga arktiska miljön För att inte tala om hur viktig polerna är för oss alla som lever på planeten Jorden... Borde inte de nordliga länderna tillsammans kunna göra något för att stoppa detta vansinne som nu börjar??
|
|
|
|
|
10-02-2009, 20:32
|
Medlem

|
Hej Jan
Skulle du kunna tänka dig att redovisa lite källor/länkar till de artiklar (den litteratur) du har läst. Skulle vara intrerssant för oss alla att veta vad du har för grund för dina påståenden.
/Micke
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-02-2009, 18:07
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-02-2009, 12:48)  I slutet av 1600-talet var det så kallt att man höll marknader på isen på Themsen. ( Är det någon som vill ha tillbaks den kylan?)
Jan Lindgren Ibland - när olika samhällsfenomen blir intressanta så uppstår det vi brukar kalla för skrönor - historier som egentligen inte har någon relevans men är lättförståeliga och enkla att användas som "bevis" när man hävdar sin ståndpunkt - i ärlighetens namn bör nog sägas att de används av "båda sidor".. "Isen på Themsen" är en sådan skröna som ofta används av personer som förnekar människans påverkan på den globala uppvärmningen Det händer saker i vårt klimat som vid en första anblick kan tolkas som att nu har något avvikande hänt, ett temperaturmått t.ex. som kan visa siga vara något helt annat. "Frostmarknaderna" på Themsen var berömda - floden frös vid flertal tillfällen under det vi kallar "lilla istiden" men sedan 1200-talet har den frusit till minst 22 ggr, även under perioder som varit varma på andra håll i världen. Anledningen till att Themsen frös är lokala köldknäppar som inträffade i kombination med de smala brospann som höll tidvattenvågorna nedströms. Inga fullständiga tillfrysningar har inträffat sedan 1835 då man breddade Londonbrons bropelare så att tidvattnet kunde strömma längre uppströms. Källa; The evolution of climate over the last Millenium" Science vol.292 ; The hot topic - förf. Gabrielle Walker and Sir David King - på svenska utgiven av Ica bokförlag "Efter klimatlarmet"
|
|
|
|
|
13-02-2009, 18:58
|
Medlem

|
Hej
Puttar upp tråden lite då jag fortfarande väntar på att Jan och andra s.k. klimatskeptiker ska berätta för oss vilka källor de har.
/Micke
|
|
|
|
|
13-02-2009, 19:48
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Jösses, så tvärsäkra många av er är, åt båda hållen. Sanningen är väl att osäkerheten är stor inom forskar/vetenskapsvärlden, en global uppvärmning är nog säkerställd, men orsaken och hur stor den mänskliga påverkan är, är det nog ingen som säkert vet. Politiskt korrekt är det dock att se Al Gores, delvis överdrivna katastrofteorier , som den enda sanningen.Själv vet jag inte, men kanske bör vi tillämpa försiktighetsprincipen, dvs att hushålla med jordens resurser och försöka låta bli att lämna en massa skit efter oss (inom rimliga gränser) Gita
|
|
|
|
|
13-02-2009, 20:39
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 13-02-2009, 19:48)  Jösses, så tvärsäkra många av er är, åt båda hållen. Sanningen är väl att osäkerheten är stor inom forskar/vetenskapsvärlden, en global uppvärmning är nog säkerställd, men orsaken och hur stor den mänskliga påverkan är, är det nog ingen som säkert vet. Politiskt korrekt är det dock att se Al Gores, delvis överdrivna katastrofteorier , som den enda sanningen.Själv vet jag inte, men kanske bör vi tillämpa försiktighetsprincipen, dvs att hushålla med jordens resurser och försöka låta bli att lämna en massa skit efter oss (inom rimliga gränser) Gita Nej! Det är INTE så att osäkerheten är stor inom forskarvärlden när det gäller att det är människan som påverkar klimatet. Det man inte "vet" är exakt hur stor temperaturökningen kommer att bli givet en viss mängd utsläpp. Självklart finns det forkare som har en annan åsikt men så är det inom de flesta vetenskapliga frågorna såsom t.ex. evolutionsläran men det är inte samma sam som att det "råder delade meningar". /Micke
|
|
|
|
Gunilla T
|
13-02-2009, 22:10
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 13-02-2009, 19:48)  Jösses, så tvärsäkra många av er är, åt båda hållen. Sanningen är väl att osäkerheten är stor inom forskar/vetenskapsvärlden, en global uppvärmning är nog säkerställd, men orsaken och hur stor den mänskliga påverkan är, är det nog ingen som säkert vet. Politiskt korrekt är det dock att se Al Gores, delvis överdrivna katastrofteorier , som den enda sanningen.Själv vet jag inte, men kanske bör vi tillämpa försiktighetsprincipen, dvs att hushålla med jordens resurser och försöka låta bli att lämna en massa skit efter oss (inom rimliga gränser) Gita Och jösses så less jag är på detdär slitna uttrycket "politiskt korrekt" har det inte passerat bäst före datum för länge sedan? ..och Gita, du får skilja på debattinlägg och forskningsrapporter..
|
|
|
|
|
14-02-2009, 10:27
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2009, 22:10)  Och jösses så less jag är på detdär slitna uttrycket "politiskt korrekt" har det inte passerat bäst före datum för länge sedan?
..och Gita, du får skilja på debattinlägg och forskningsrapporter.. Ja jösses Gunilla, Du är som alltid totalt PK, helt oberoende av bäst före datum......eller ämnesområde. När det gäller debatt kontra forskning så förstår jag inte vad Du menar, har jag på något sätt blandat ihop det. Beträffande Al Gores film/bok/debattinlägg så tror jag faktiskt att det är grunden för många människors tvärsäkra uppfattning. Min personliga erfarenhet när det gäller klimat-, miljö och energifrågor är att ju kunnigare man är desto mindre tvärsäker är man, och förstås motsatsen. Kan det inte vara så att just klimatfrågan hos många makthavare har ersatt religionen som "opium för folket"? Observera att detta är ett debattinlägg som bygger på mitt personliga tyckande för jag "vet inte" och det tror jag inte att Du heller gör. Gita
|
|
|
|
|
14-02-2009, 11:33
|
Medlem

|
hej Gita
Det ligger en del i det du säger angående Al Gore men det är ju aturligtvis så att folks uppfattning också grundar sig på IPCC, Stern, Science, Nature osv dvs källor som inte har som sin främsta uppgift att bilda opinion!
Speciellt viktigt haar nog IPCC varit, de har skapat sig ett förtroenden genom att vara relativt försiktiga i sina tolkningar/utlåtanden och vartefter det kommit ny forskning har deras slutsatser förstärkts (eg borde de f kritik för att de var allt för optimistiska i början)
Ett bra tips om man vill ha lite mer på fötterna är att läsa DN´s vetenskapsidor. De utgår från de viktigaste vetenskpliga tidskrifterna.
/Micke
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|