Jag tänkte göra en tråd om odling i kokos, eftersom det var en del i chatten för ett tag sedan som var intresserade. Först visar jag hur man gör med blötläggning o.s.v. sedan tänkte jag ta bilder litet då och då genom odlingen så att man kan följa den. Fler bilder kommer alltså att läggas till eftersom.
Här är informationen som står på paketet med kokosblocken.

CITAT
This block of compressed coconut results into 10 liters of ready-to-use coconut substrate after adding 3 liters of water to it. Furthermore, its volume will increase approximately tenfold. As a result of its initial size, the substrate is fairly easy to transport. Compared to regular peatsubstrate (potting soil) coconut substrate has a great number of benefits, which are: - it is easy to use - it has the low EC value of < 0.4 mS/cm - it has the ideal pH value of 5.8 - it stimulates a perfect root development - the coco substrate is not compact which makes it easy to drain - it is a light product: 85 kg/m3 (peatsubstrate weighs 125 kg/m3) - coconut has a good and swift waterabsorption - coconut substrate can be re-used - the use of coconut often leads to a higher yield compared to other substrates. This substrate is thoroughly washed out and treated for diseases, vermin and weeds. Moreover, it contains special additives in order to assure TOP results.
Här är ett halvt block kokos:

Vanligt kranvatten som jag skall blanda ut med:

2,5 liter vatten:

Kokosblocket när det just lagts i:

Kokosblocket efter några minuter:

Färdigsvälld kokos efter att jag blandat om:

En tom plastmugg(bra gratiskrukor till sådd

):

Klart och bara att så:

En del växter är redan sådda i kokos som det kommer fler bilder på snart. Om jag ser att det finns ett intresse för tråden det vill säga

Sedan vet jag inte om det är rätt forumdel, men jag visste inte vilken som var det så det fick bli den som passade in bäst.
Redigerat av Nauti: 11-02-2009, 01:11