Full version: Odling i kokos
Sidor: 1, 2
Nauti
Jag tänkte göra en tråd om odling i kokos, eftersom det var en del i chatten för ett tag sedan som var intresserade. Först visar jag hur man gör med blötläggning o.s.v. sedan tänkte jag ta bilder litet då och då genom odlingen så att man kan följa den. Fler bilder kommer alltså att läggas till eftersom.

Här är informationen som står på paketet med kokosblocken.
CITAT
This block of compressed coconut results into 10 liters of ready-to-use coconut substrate after adding 3 liters of water to it. Furthermore, its volume will increase approximately tenfold. As a result of its initial size, the substrate is fairly easy to transport. Compared to regular peatsubstrate (potting soil) coconut substrate has a great number of benefits, which are: - it is easy to use - it has the low EC value of < 0.4 mS/cm - it has the ideal pH value of 5.8 - it stimulates a perfect root development - the coco substrate is not compact which makes it easy to drain - it is a light product: 85 kg/m3 (peatsubstrate weighs 125 kg/m3) - coconut has a good and swift waterabsorption - coconut substrate can be re-used - the use of coconut often leads to a higher yield compared to other substrates. This substrate is thoroughly washed out and treated for diseases, vermin and weeds. Moreover, it contains special additives in order to assure TOP results.

Här är ett halvt block kokos:

Vanligt kranvatten som jag skall blanda ut med:

2,5 liter vatten:

Kokosblocket när det just lagts i:

Kokosblocket efter några minuter:

Färdigsvälld kokos efter att jag blandat om:

En tom plastmugg(bra gratiskrukor till sådd smile.gif):

Klart och bara att så:

En del växter är redan sådda i kokos som det kommer fler bilder på snart. Om jag ser att det finns ett intresse för tråden det vill säga smile.gif Sedan vet jag inte om det är rätt forumdel, men jag visste inte vilken som var det så det fick bli den som passade in bäst.
Sussie F-Flower
Spännande!
Men vad är syftet med att odla i kokos? Blir det billigare? Eller finns det vissa fröer som MÅSTE ha kokos för att gro? (symbiosfrön?)
Eva i Höga
Intressant men vad sår du för sorts fröer där och var köper du kokosblocket?
Nauti
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-02-2009, 07:55) *
Spännande!
Men vad är syftet med att odla i kokos? Blir det billigare? Eller finns det vissa fröer som MÅSTE ha kokos för att gro? (symbiosfrön?)
Allting som går att odla i jord går nog att odla i kokos. Billigare vet jag inte, ett block kokos(8-10liter) kostar 15kr.

Anledningen att jag väljer kokos är ju att det finns en hel del fördelar med att odla i kokos framför jord. I beskrivningen ser du en hel del fördelar. Det blir mer plats åt rötterna och dessutom bättre syresättning än i jord. Växternas tillväxt är bättre än hos de jordodlade. Fler och fler verkar välja kokos och jag har varit intresserad av det ett tag, så i år kör jag allting i kokos som inte skall ner i balkonlådorna, de får vara fyllda med jord som i fjol.

CITAT
Intressant men vad sår du för sorts fröer där och var köper du kokosblocket?
Hittills har jag sått:
Blomman för dagen, popmajs, chili 'Hungarian Yellow Wax Hot', sötpeppar 'Corbaci', tomat 'Vilma' och picklegurka. Men antagligen någonting mer som jag har glömt nämna tongue.gif

Flera sorters kokos går att köpa från den svenska sidan: www.hydrogarden.se. Block kan köpas från antingen den svenska sidan www.nordicgrow.se eller den billiga tyska sidan www.head-nature.com.

Jag kanske borde nämna att kokos är ett näringslöst medium också, så man måste tillföra näring under bevattningen.
Nauti
Såhär se de som är sådda i kokos ut den 11/2, nu väntar jag bara på chilin och johannesörten:

Här är hela odlingsutrymmet också:
Red Top
Kokosfibrer måste ju vara ett bra alternativ till torv. Torvbrytning ödelägger ju våra viktiga våtmarker. Kososfibrer däremot nybildas ju varje år. Nackdelen är möjligen transportsträckan. Mycket av de kokosfibrer , som säljs av de firmor Nauti nämnde kommer ju från företaget Atami, som vad jag kan se finns i Australien.

Kokosfibrer har de ju använt i många år i de länder, som inte har naturlig tillgång till torv. smile.gif

PS: Johannesörten behöver egentligen inte förkultiveras. Det går utmärkt att så dem utomhus i vår=)
shimasonti
intressant tråd nauti biggrin.gif
hur gör du med vattning? för hand eller? (skulle jag varit dig så hade jag satsat på en reservoar till och kört drippers eller ebb o flod, för du har ju en syperfin tray där biggrin.gif )
berätta gärna mer om din setup. vad har du för ljus?
ljustimmar?
hur ligger ec på näringsvattnet?
KURT
CITAT (Red Top @ 11-02-2009, 16:39) *
Kokosfibrer måste ju vara ett bra alternativ till torv. Torvbrytning ödelägger ju våra viktiga våtmarker. Kososfibrer däremot nybildas ju varje år. Nackdelen är möjligen transportsträckan. Mycket av de kokosfibrer , som säljs av de firmor Nauti nämnde kommer ju från företaget Atami, som vad jag kan se finns i Australien.

Kokosfibrer har de ju använt i många år i de länder, som inte har naturlig tillgång till torv. smile.gif
PS: Johannesörten behöver egentligen inte förkultiveras. Det går utmärkt att så dem utomhus i vår=)

Fråganb är också vart och hur kokospalmer odlas? Det har ju varit mycket tal om miljöproblem när det gäller palmer för palmolja, det borde vara samma problem när det gäller kokospalmer? Vitmossa borde väl också vara ett alternativ (förstadiet till torv!), fördelen med kokos är väl bla att det inte suger vätska på samma sätt och att det är stabilare än både vitmossa och torv.
Nauti
CITAT (shimasonti @ 11-02-2009, 16:08) *
intressant tråd nauti biggrin.gif
hur gör du med vattning? för hand eller? (skulle jag varit dig så hade jag satsat på en reservoar till och kört drippers eller ebb o flod, för du har ju en syperfin tray där biggrin.gif )
berätta gärna mer om din setup. vad har du för ljus?
ljustimmar?
hur ligger ec på näringsvattnet?
Jag kör handvattning eftersom jag skall ha alltihop på balkongen i sommar. I tältet skall jag köra bifftomater i hydro eller kokos och se hur stora jag kan få dem att bli smile.gif

Jag har planerat att göra om mitt ebb-och-flod-system nästan gång och använda den här eller en likadan. Dripper vore praktiskt och jag hade kört det om jag haft eluttag på balkongen tongue.gif Jag funderar nästan på att dra en kabel från köket via ventilationen och använda min cirkulationspump till bevattningen om jag inte skall köra hydro i tältet. Men det där får jag planera mer på senare.

Just nu kör jag med 200W lågenerglampa på 6400K. När de blir större skall jag koppla in HPS:en på 600W smile.gif Jag kör på 18 ljustimmar, jag vet inte riktigt om det passar alla växterna jag har därinne, men det är ingen som verkar vantrivas i alla fall.

Jag har inte investerat i någon EC-mätare så jag vet inte, jag håller mig bara till doseringsanvisningarna på flaskan. Det har fungerat bra hittills smile.gif Det är Hesis enkomponents kokosnäring, kanske borde nämnas också.

CITAT (Red Top @ 11-02-2009, 15:39) *
Jag har ju plats och belysning så den får följa med den också. Sedan har jag ju bara balkongen att röra mig med så allt åker ner i krukor. Då kan jag lika gärna ha allting där inne smile.gif Om blommorna kommer tidigt så klipper jag bara ner allting och sår om.
shimasonti
sweet biggrin.gif hur löser du tempen där inne? har du kanalfläkt?
ska du ha samma reflektor till 600w? eller har du funderat på cooltube eller coolshade?
nu har jag bara kört 400w som starkaste lampan, totalt 710w i tält. hade ett tält på 1*1*2m innan, där i hade jag 1st 400w 1st 100w hps 1st 105wle röd och en likadan blå lampa dom sidobelysning..
till detta så hade jag cooltube med en 350m2/h fläkt som leddes ut utomhus. och jag hade ett helvete att få rätt på tempen. den låg o snurrade runt 30 då biggrin.gif
hur stort är ditt tält btw?
Nauti
CITAT (shimasonti @ 11-02-2009, 17:42) *
sweet biggrin.gif hur löser du tempen där inne? har du kanalfläkt?
ska du ha samma reflektor till 600w? eller har du funderat på cooltube eller coolshade?
nu har jag bara kört 400w som starkaste lampan, totalt 710w i tält. hade ett tält på 1*1*2m innan, där i hade jag 1st 400w 1st 100w hps 1st 105wle röd och en likadan blå lampa dom sidobelysning..
till detta så hade jag cooltube med en 350m2/h fläkt som leddes ut utomhus. och jag hade ett helvete att få rätt på tempen. den låg o snurrade runt 30 då biggrin.gif
hur stort är ditt tält btw?
Jag har ju lågenergilampa nu så det är inget problem med värme, snarar tvärtom. Hela lägenheten är iskall och till en början var det för kallt där inne.

Jag har en kanalfläkt men den låter för mycket för att ha i gång när man är hemma. Jag måste skaffa en varvtalsregulator först.

Samma reflektor kommer att användas till HPS:en. temperaturen brukar ligga runt 30 för mig också med HPS:en, men det brukar ju gå bra om man bara fixar litet högre luftfuktighet.

Tältet är ett secret jardin som är 100*100*200cm.

CITAT (KURT @ 11-02-2009, 16:31) *
Vitmossa borde väl också vara ett alternativ (förstadiet till torv!), fördelen med kokos är väl bla att det inte suger vätska på samma sätt och att det är stabilare än både vitmossa och torv.
Vitmossa är väl inte så lätt att hitta i större mängder, det är ju ganska dyrt också. Kokos absorberar ju vätska väldigt bra. Det såg man ju på bilderna, det tog bara några minuter. Stabilre är det nog.

Vitmossa har väl inte lika bra EC- och pH-värde heller? Sedan har jag läst att kokos innehåller naturligt rotstimulerande hormon. Vilket inte vore så förvåndande eftersom man kan använda kokosvattnet i kokosnöten till att stimulera rottillväxten på sticklingar.
shimasonti
det går att använda en vanlig dimmer, visserligen skalar den inte ner sinuskurvan som en varvtalsregulator gör, men det fungerar. jag använder själv dimmer till min. ljudisolerad slang och gummi upphängning reducerar ljudet ordentligt. en kompis till mig körde med en likadan fläkt som jag med ljuddämpad slang i ett likadant tält som du har. han hade de i sovrummet och det hördes knappt. ett lätt susandes ljud. fast han hade ju kolfilter oxå som dämpar ner luftflödet, men de borde duga utan kolfilter oxå, för det tror jag knappas du använder biggrin.gif hehe
Piccante
CITAT (Nauti @ 11-02-2009, 18:19) *
Jag har ju lågenergilampa nu så det är inget problem med värme, snarar tvärtom. Hela lägenheten är iskall och till en början var det för kallt där inne.

Jag har en kanalfläkt men den låter för mycket för att ha i gång när man är hemma. Jag måste skaffa en varvtalsregulator först.

Samma reflektor kommer att användas till HPS:en. temperaturen brukar ligga runt 30 för mig också med HPS:en, men det brukar ju gå bra om man bara fixar litet högre luftfuktighet.

Tältet är ett secret jardin som är 100*100*200cm.

Vitmossa är väl inte så lätt att hitta i större mängder, det är ju ganska dyrt också. Kokos absorberar ju vätska väldigt bra. Det såg man ju på bilderna, det tog bara några minuter. Stabilre är det nog.

Vitmossa har väl inte lika bra EC- och pH-värde heller? Sedan har jag läst att kokos innehåller naturligt rotstimulerande hormon. Vilket inte vore så förvåndande eftersom man kan använda kokosvattnet i kokosnöten till att stimulera rottillväxten på sticklingar.

Vitmossa kan inte vara svårare att hitta eller dyrare än importerad kokosfiber? Vitmossa finns i stort sett i alla fuktigare barrskogar över hela landet. Vitmossa har den fördelen att det är naturligt antiseptiskt så man får inte mögel på fröer när man håller sådderna fuktiga.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 11-02-2009, 21:18) *
Vitmossa kan inte vara svårare att hitta eller dyrare än importerad kokosfiber? Vitmossa finns i stort sett i alla fuktigare barrskogar över hela landet. Vitmossa har den fördelen att det är naturligt antiseptiskt så man får inte mögel på fröer när man håller sådderna fuktiga.
Du tänker inte på den vita laven man har vanligtvis har som juldekoration då? För det är ju inte vitmossa(sphagnum). Den "vitmossa" som finns i barrskogar och används som dekoration är ju egentligen en lav.

Sphagnum hittar man ju på myrar och liknande, men det är till större delen andra mossor och jag skulle inte kunna skilja på dem och vitmossa. Sedan är det inte nödvändigtvis så lätt att hitta även om man vet vad man letar efter enligt Adrian här på forumet som jag tror har bra koll på det där. Fast jag kanske missförstod någonting.
Nauti
Jag borde ha blandat i en svag näringslösning i vattnet som jag lät kokosen svälla i. För efter fröna stuckit upp en bit stannade de av helt i växten. Det beror nog även en del på tripsen. Men som tur är får jag in rovkvalster nästa vecka så då blir jag förhoppningsvis kvitt dem.

I går gav jag dem en halvdos näring och en fulldos root complex och direkt började det hända saker smile.gif Det syntes särskilt tydligt på blomman för dagen, den hade sträckt på sig och sedan stannat av helt innan. I morse när jag tittade hade den blad som inte var där i går smile.gif

Här är en uppdatering:

Här är chilin(sötpeppar) som äntligen har poppat upp. Men hungarian yellow hot wax väntar jag fortfarande på:

Här är tomaten också:

Blomman för dagen:

Här är popmajsen som jag tycker verkar växa på bra:

Här är en bild på alltihop. Jag planterade om tomaterna i en av balkonglådorna i dag och kryddväxterna i en annan. Märker jag att de börjar sträcka för mycket på sig så får jag sätta på HPS:en tongue.gif
Bassam
Tack för frågan:

Om gett växter ett mycket gödsel, det ska vara enkelt för ohyra Att attackera dem.

H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 17-02-2009, 19:59) *
Tack för frågan:
Om gett växter ett mycket gödsel, det ska vara enkelt för ohyra Att attackera dem.

Jag hade gett dem för litet med näring fram tills i förrgår. Varför skulle ohyran bli värre av att jag göder växterna? Spinn och trips har terroriserat mig hela vintern och även de som stått i fönstret som knappt fått någon näring alls. Så det är nog inte problemet tongue.gif
Piccante
CITAT (Nauti @ 11-02-2009, 21:24) *
Du tänker inte på den vita laven man har vanligtvis har som juldekoration då? För det är ju inte vitmossa(sphagnum). Den "vitmossa" som finns i barrskogar och används som dekoration är ju egentligen en lav.

Sphagnum hittar man ju på myrar och liknande, men det är till större delen andra mossor och jag skulle inte kunna skilja på dem och vitmossa. Sedan är det inte nödvändigtvis så lätt att hitta även om man vet vad man letar efter enligt Adrian här på forumet som jag tror har bra koll på det där. Fast jag kanske missförstod någonting.

Nej, jag menar vitmossa (Sphagnum) den är inte svår att hitta i skogen. Vitmossor växer i alla blöta miljöer som bäckar, sjökanter och även ibland på marken om det är tillräckligt fuktigt i tuvorna. Tallvitmossa är ganska vanlig på stenblock som är översilade med vatten som i branter där de växer mellan tuvor av andra mossor som håller kvar vatten. De mossor du hittar på myrar är till sådär 99% vitmossor för det är få som trivs så surt. Däremot är vitmossor sällan eller nästan aldrig vita, de Sphagnum du ser på myrar är ofta bruna, röda, rödtonade, gulbruna etc. Vitmossor är egentligen bara vita när de är torkade.

Fönsterlav Cladonia stellaria (den man har som juldekoration) är fullständigt onyttig till allt och den hittar man inte i en fuktig granskog för den växer på torr och mager mark.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 17-02-2009, 22:23) *
Nej, jag menar vitmossa (Sphagnum) den är inte svår att hitta i skogen. Vitmossor växer i alla blöta miljöer som bäckar, sjökanter och även ibland på marken om det är tillräckligt fuktigt i tuvorna. Tallvitmossa är ganska vanlig på stenblock som är översilade med vatten som i branter där de växer mellan tuvor av andra mossor som håller kvar vatten. De mossor du hittar på myrar är till sådär 99% vitmossor för det är få som trivs så surt. Däremot är vitmossor sällan eller nästan aldrig vita, de Sphagnum du ser på myrar är ofta bruna, röda, rödtonade, gulbruna etc. Vitmossor är egentligen bara vita när de är torkade.
Undrar vad han menade i sådana fall. Jag plockade hem massor med mossa från en myr i höstas men det kastade jag bort eftersom jag fick för mig att det var fel sort tongue.gif

Sedan har man väl bara vitmossa att gro frön, blanda ut i jorden och att täcka med? Hur som helst så lär det väl inte gå att odla i som det är, som det talades om tidigare i tråden
Piccante
CITAT (Nauti @ 17-02-2009, 22:32) *
Undrar vad han menade i sådana fall. Jag plockade hem massor med mossa från en myr i höstas men det kastade jag bort eftersom jag fick för mig att det var fel sort tongue.gif

Sedan har man väl bara vitmossa att gro frön, blanda ut i jorden och att täcka med? Hur som helst så lär det väl inte gå att odla i som det är, som det talades om tidigare i tråden

Jag odlar orkidéer i vitmossa, men et är klart det är ju lite annorlunda.
Nauti
CITAT (KURT @ 11-02-2009, 16:31) *
Fråganb är också vart och hur kokospalmer odlas? Det har ju varit mycket tal om miljöproblem när det gäller palmer för palmolja, det borde vara samma problem när det gäller kokospalmer?
Jag började titta på en youtubefilm om kokos nyss. Den tar upp hur kokos framställs och påstår att det är som miljövänligt jämfört med torv. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=KsJXJED0qD4...ted&search=.
Bassam
Tack för frågan
jag menar om växter haft mycket kväv näring och lite K P, de ska få fram tiden stor grönskar och ska bli lätt för ohyra att attackera dem.
här vad gör olika näring:

N ge stor grönskar och svaga växter.

K bra för att stärka växter mot ohyra och bra till rötter.

P bra till blommor och frukt.

mycket näring gör växter svaga men normal närig ger starka och fina växter.

Nauti
CITAT (Bassam @ 18-02-2009, 16:30) *
Tack för frågan
jag menar om växter haft mycket kväv näring och lite K P, de ska få fram tiden stor grönskar och ska bli lätt för ohyra att attackera dem.
här vad gör olika näring:

N ge stor grönskar och svaga växter.

K bra för att stärka växter mot ohyra och bra till rötter.

P bra till blommor och frukt.

mycket näring gör växter svaga men normal närig ger starka och fina växter.
Fast jag använder en näring anpassad till kokos. Så det är ingen fara med det tongue.gif

Skadedjuren trivs väl helt enkelt för bra i mitt odlingsutrymme :/ Förhoppningsvis trivs rovkvalstren ännu bättre smile.gif
Nauti
I går planterade jag om gurkan och blomman för dagen:

Här är en bild på allihop och de verkar trivas:

Alla verkar trivas och växa på bra, men som jag har upplevt det så har de varit trögare i starten än när man planterar i jord. Däremot är tillväxten bra mycket bättre i kokosen när de väl kommit i gång, det syns inte minst på rotsystemet. Hittills tycker jag att kokos verkar vara ett lättskött och trevligt medium, sålänge ingenting annat händer så verkar det som att jag kommer att köra med kokos i stället för jord i framtiden också smile.gif
WingDing
När jag sådde min Ökenros frön så blandade jag i Neopeat troligen samma sak som du beskriver.

Funkar på samma sätt hade en murbrukshink 12L + 3L varmt vatten + en bricka Neopeat (köpt på Blomsterlandet) blev ca 11-12L färdig riven/mald kokos.

Den som jag tycker då jättestora fördelen med detta jorden förblir hmmm svampig mjuk inte kompakt kör både med underbevattning å som vanligt hinka i vattnet från ovan.

När jag skall handla nästa gång så lär det bli från Head-Nature BioNova Coco-brick 1,40€ LITE billigare än vad jag gav å ett plus till att de har enhets frakt 10€ oavsett för hur mycket du beställer.

Mvh Fredrik
Nauti
CITAT (WingDing @ 22-02-2009, 17:37) *
När jag sådde min Ökenros frön så blandade jag i Neopeat troligen samma sak som du beskriver.

Funkar på samma sätt hade en murbrukshink 12L + 3L varmt vatten + en bricka Neopeat (köpt på Blomsterlandet) blev ca 11-12L färdig riven/mald kokos.

Den som jag tycker då jättestora fördelen med detta jorden förblir hmmm svampig mjuk inte kompakt kör både med underbevattning å som vanligt hinka i vattnet från ovan.

När jag skall handla nästa gång så lär det bli från Head-Nature BioNova Coco-brick 1,40€ LITE billigare än vad jag gav å ett plus till att de har enhets frakt 10€ oavsett för hur mycket du beställer.

Mvh Fredrik
Ja, mitt är ju inköpt från head-nature om jag nu inte har nämnt det redan.

Vad kör du med för näring till kokosen och har du några andra tillsatser? Kör du ren kokos eller kör du utblandat med perlite? Handvattnar du eller kör du med drippers?

Har du sått direkt i kokos och i sådana fall, har du upplevt samma sak som jag?

Sedan undrar jag ju såklart, vad är det du odlar? Är det alla chilis som du håller på att driva upp? tongue.gif
WingDing
Ber om ursäkt lite för att jag nog svarat lite missvisande.

Körde med en blandning av jord(50%) Neopeat(35%) å CoopExtra kattsand(15%) till Ökenroserna å min Chili "plantage" .

Så körde inte bara med kokos utan mixade rätt friskt.

Å det där med Odjur typ fruktflugor mm bara att sätta in 1-2 köttätande växter typ Tätört lr liknade så minskar det problemet radikalt mina bara försvann typ.

Skall prova at köra med ren kokos sen å köra med Cannas näring som e gjord för kokos men lite tomt i börsen nu.

Mvh Fredrik
Nauti
CITAT (WingDing @ 22-02-2009, 21:16) *
Å det där med Odjur typ fruktflugor mm bara att sätta in 1-2 köttätande växter typ Tätört lr liknade så minskar det problemet radikalt mina bara försvann typ.

Skall prova at köra med ren kokos sen å köra med Cannas näring som e gjord för kokos men lite tomt i börsen nu.

Mvh Fredrik
Jag har ju en Nephentes sanguniea(kannranka) ståendes därinne. Men den hjälper inte mycket mot trips och spinn. Den höll på att stryka med bland annat p.g.a. trips för ett tag sedan. Min stora tätört är korkad och har slutat producera klet så flugorna kan springa runt bäst de vill på den utan att behvöa oroa sig tongue.gif

Det finns flera märken som är gjorda för kokos. Jag kör med Hesis enkomponentsnäring. Det tyckte jag verkade mer lagom i pris och sedan är det bekvämt med enkomponentsnäringar, fast det känns inte lika seriöst på något vis smile.gif
lena uppsala
Det är förbjudet att plocka mossor och lavar,såvitt jag vet.
Nauti
CITAT (lena uppsala @ 23-02-2009, 03:27) *
Det är förbjudet att plocka mossor och lavar,såvitt jag vet.
Fast nu handlade det ju inte om några stora mängder. Myrarna är ju fulla i mossa så om man tar en liten näve här och där lär det ju knappast göra någonting tongue.gif Att plocka sådana mängder att man skall kunna odla i det däremot, är nog sämre kanske.
Nauti
Här kommer en uppdatering med massa nya bilder:

Såhär ser blomman för dagen ut nu, den har sträckt massor på sig och klättrat. Just nu växer den ovanför lampan och reflektorn:

Gurkan:

Majsen:

En av tomaterna som just kommit i gång på riktigt:

Chilin:

Johannesörten som äntligen börjat komma upp:

De andra sakerna som växer i tältet:

Farbror Blå
Så intressant detta?!
Hade jag aaldrig hört talas om!
Nauti
Chilisarna går riktigt segt, det händer nästan ingenting alls och johannesörten, den lykades jag slarva bort under vattningen i dag :/ Här är några nya bilder på de som växer på bra i alla fall:

Majsen:

Gurkan:

Tomaterna som kommit i gång efter en trög start:

Blomman för dagen råkade i dag ut för en ofrivillig toppning. Jag måste skaffa någonting riktigt åt den att klättra i också:
Nauti
Nu har jag städat, planterat om, organiserat och satt in HPS:en. Nu kommer de antagligen att trivas ännu bättre smile.gif

Temperaturen och luftfuktigheten efter att jag satt in HPS:en sad.gif

Här är blomman för dagen som redan skjutit iväg efter toppningen:

Gurkan:

Ena majsen:

Jag glömde ta bilder på tomaterna som jag planterade i går. De hade ett riktigt fint rotsystem men liten tillväxt ovanför. Jag antar att de kommer att kompensera det snart genom att skjuta iväg :/
Nauti
Här är en del nya bilder på odlingen:

Blomman för dagen:

Majsen och blomman för dagen:

Här är busktomaten:

Chili 'hungarian yellow hot wax':

Chili 'corbaci' som tar tid på sig:

Gurkan(som jag tappade någonting på så att den halvt dog):

Temperatur och luftfuktighet:

Mina ampeltomater i balkonglådan:
officinalis
Det såg mycket finare ut än sist jag tittade smile.gif
Ta gärna in bilderna i ett bildredigeringsprogram och ställ in vitbalansen så blir det lite mer naturliga bilder på dina växter.
Nauti
Jag skall försöka lista ut hur man ställer in sådant på kameran :/ Jag förstår mig inte på en bråkdel av alla funktioner som finns på den än så länge tongue.gif
officinalis
Det brukar gå att även på billigare digitalkameror låsa vitbalansen mot ett vitt objekt i rummet. Men annars går det nog att mixtra med bilderna efterhand i ett bildredigeringsprogram.
Nauti
Jag testade att ställa in vitbalansen mot blått och såhär blev bilderna då:
Aningen bättre smile.gif
flinga100
WOW! Vad fint det ser ut och så långt dina plantor har kommit. Det var intressant att läsa om kokosexperimentet, jag kommer att följa det.
Nauti
Här kommer en bilduppdatering till. Tyvärr glömde jag bort att ställa in vitbalansen så bilderna är gula och tråkiga. Jag kom på det i slutet så någon bild blev okej. Jag skall försöka komma ihåg det till nästa gång.

Den nya gurkan som är påväg efter att jag mördat den förra:

Chili 'Corbaci':
http://img11.imageshack.us/img11/9237/83270537.jpg

Chili 'Hungarian yellow hot wax' som någonting gnagit på. Eller var nu hålen kan komma ifrån.

Tomat 'Vilma':

Blomman för dagen och majs:

Majsens stam som blivit riktigt tjock:

Hela odlingsutrymmet:

Alla de större växterna i odlingsutrymmet. Jag har släpat in dem i duschen för att flusha kokosen.
lissa
Dom har blivit jättefina allihop...Men jag vet inte varför jag trodde att exprimentet skulle göras med samma växter i jord för att kunna se skillnaden mellan jord och kokos..
Hur går det med alla flygfän som vill käka eller lägga ägg på våra växter, har du sett mer eller mindre ???
Grattis till exprimentet smile.gif
Nauti
CITAT (lissa @ 28-03-2009, 02:13) *
Dom har blivit jättefina allihop...Men jag vet inte varför jag trodde att exprimentet skulle göras med samma växter i jord för att kunna se skillnaden mellan jord och kokos..
Hur går det med alla flygfän som vill käka eller lägga ägg på våra växter, har du sett mer eller mindre ???
Grattis till exprimentet smile.gif
Jag har tänkt göra ett sådant experiment någon gång, men det här handlar bara om att jag tänkte testa att odla i kokos i år i stället för att köra med jord som vanligt.

Jag har både trips och spinn där inne, som jag har haft när jag odlat i jord också. De finns nog i princip i varenda kruka jag har. Men för ett tag sedan köpte jag Thripex som jag överdoserade ganska rejält så det borde få effekt på såväl trips som spinn om jag skall tro dem på Lindesro.

Dessvärre har jag inte sett någon märkbar skillnad, jag tycker det verkar vara lika många som det alltid varit. Förhoppningsvis blir det bättre när det är dags att ställa ut dem. Kanske finns det något djur i naturen som gillar att smaska på trips och spinn? Annars får jag sätta i gång och spreja dem med såpsprit.

Plantorna har för övrigt växt till sig rejält nu och jag skall uppdatera snart. De första tomaterna borde snart vara klara också smile.gif
Nauti
Bilduppdatering:

Tomaterna i kokos:

Första tomaten på den ena:

Chili 'Hungarian yellow hot wax':

Chili 'Corbaci':

Majs och blomman för dagen:

Majsen som är bra över metern nu och har växt över lampan:

Den nya gurkan:
Annetorp
Kommer att föja den här tråden med spänning. ka bli skoj att se på resultatet.
Med vänliga hälsningar
Jonas

P.s. Tack för ditt PM. D.s.
lissa
Verkligen fina...och man ser inte att dom har varit utsatta för allehansa flygfän, så du hade nog inte så många som du trodde..
Det dä r med att bilderna blir så gula fattar jag inte, använder du inte flash? Mina blir bara så när jag inte har flashen på, för inte för att jag är någon fotoexpert, men tror inte att den färgen har något med vitbalansen att göra, för när mina har blivit gula har jag inte ändrat på den inställningen, dessutom så var dom allra första bilderna perfekta, och det du mixtrade med blått gjorde det inte heller bättre.. Du vet inte vad som har ändrats mellan dom första och dom sista`?? för något har hänt . Det är lite synd, för dom har säkert vackra färger om man dömer efter dom första..men det viktiga är att vi ser dom smile.gif
Nauti
CITAT (lissa @ 31-03-2009, 23:07) *
Verkligen fina...och man ser inte att dom har varit utsatta för allehansa flygfän, så du hade nog inte så många som du trodde..
Det dä r med att bilderna blir så gula fattar jag inte, använder du inte flash? Mina blir bara så när jag inte har flashen på, för inte för att jag är någon fotoexpert, men tror inte att den färgen har något med vitbalansen att göra, för när mina har blivit gula har jag inte ändrat på den inställningen, dessutom så var dom allra första bilderna perfekta, och det du mixtrade med blått gjorde det inte heller bättre.. Du vet inte vad som har ändrats mellan dom första och dom sista`?? för något har hänt . Det är lite synd, för dom har säkert vackra färger om man dömer efter dom första..men det viktiga är att vi ser dom smile.gif
Jag har en hel del spinn och det syns i varenda kruka sad.gif De verkar dock låta bli att smaska för mycket på blommorna av någon anledning. Den enda som är utsatt så att den lider av det är blomman för dagen, den har alla lägre blad blivit uppätna på. Men plantan i helhet verkar inte lida så mycket av det.

Jag kör med automatisk blixt och det är väl så ljust där inne att den inte används. På de sista bilderna ändrade jag vitbalansen så att de blev bättre tror jag.

Jo, de första bilderna var under en lågenergilampa med blått ljus och de andra är under en högtrycksnatrium med rött ljus tongue.gif Jag skulle ju kunna ta bilder när lampan släckts, då blir det nog bättre. Problemet är att jag sover då, men till helgen kanske smile.gif
Nauti
Bilduppdatering igen. Den här gången orkar jag inte ta bilder på alla växter hela utan jag tog bara på blommor och frukter tongue.gif

Tomatplanta #1:

Tomatplanta #2:

Majsen:

Chilin(Hungarian yellow hot wax):

Ampeltomaterna som är alldeles fulla av kart(i jord, men jag tar med dem ändå):

Sedan undrar jag en sak. Jag har ju bara två majsplantor, hur skiljer man på kön när det går att se? Som jag har förstått det måste man ha en av varje kön för att kunna få majskolvar. Men det var ingenting jag tänkte på när jag planterade dem. Hur gör jag om jag får två av samma kön? tongue.gif
Nauti
Här kommer en bilduppdatering igen. Men jag orkar inte ta på hela växterna förrän jag ställt ut dem på balkongen. Dessutom händer det inte så mycket med tillväxten i och med att de flesta gått i blom. Så det är väl inte så mycket att se egentligen, men jag tar bilder ändå tongue.gif Det som var planterat i jord i balkonglådorna har jag ställt ut på balkongen så där händer det inte mycket heller p.g.a. temperaturen.

Tomaterna:

Chilisarna:

Majsen som blommar och stökar ner:

Blomman för dagen som envisas med att växa upp i taket direkt efter att man toppat den:
Nauti
Bilduppdatering:

De har växt på sig ganska rejält. Frukterna på min 'hungarian yellow hot wax' börjar se ut som bananer och tomaterna är det mer tomater på än bladmassa tongue.gif Majsen är ganska hög den också. Det blev ganska jobbigt att flytta in och ut på den varje dag, men som tur är håller sig temperaturen över 0°C nu så nu slipper jag det i alla fall smile.gif

Den sista bilden är inte i kokos men jag var tvungen att visa att mina balkonglådor är fulla i ätbara tomater tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon