| |
|
  |
Odling i kokos, för er som var intresserade |
|
|
|
|
18-02-2009, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (KURT @ 11-02-2009, 16:31)  Fråganb är också vart och hur kokospalmer odlas? Det har ju varit mycket tal om miljöproblem när det gäller palmer för palmolja, det borde vara samma problem när det gäller kokospalmer? Jag började titta på en youtubefilm om kokos nyss. Den tar upp hur kokos framställs och påstår att det är som miljövänligt jämfört med torv. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=KsJXJED0qD4...ted&search=.
Redigerat av Nauti: 18-02-2009, 14:45
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 16:30
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Tack för frågan jag menar om växter haft mycket kväv näring och lite K P, de ska få fram tiden stor grönskar och ska bli lätt för ohyra att attackera dem. här vad gör olika näring: N ge stor grönskar och svaga växter.
K bra för att stärka växter mot ohyra och bra till rötter.
P bra till blommor och frukt. mycket näring gör växter svaga men normal närig ger starka och fina växter.
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 17:51
|

Medlem

|
CITAT (Bassam @ 18-02-2009, 16:30)  Tack för frågan jag menar om växter haft mycket kväv näring och lite K P, de ska få fram tiden stor grönskar och ska bli lätt för ohyra att attackera dem. här vad gör olika näring: N ge stor grönskar och svaga växter.
K bra för att stärka växter mot ohyra och bra till rötter.
P bra till blommor och frukt. mycket näring gör växter svaga men normal närig ger starka och fina växter. H:Bassam Fast jag använder en näring anpassad till kokos. Så det är ingen fara med det  Skadedjuren trivs väl helt enkelt för bra i mitt odlingsutrymme :/ Förhoppningsvis trivs rovkvalstren ännu bättre
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2009, 22:41
|

Medlem

|
I går planterade jag om gurkan och blomman för dagen:   Här är en bild på allihop och de verkar trivas:  Alla verkar trivas och växa på bra, men som jag har upplevt det så har de varit trögare i starten än när man planterar i jord. Däremot är tillväxten bra mycket bättre i kokosen när de väl kommit i gång, det syns inte minst på rotsystemet. Hittills tycker jag att kokos verkar vara ett lättskött och trevligt medium, sålänge ingenting annat händer så verkar det som att jag kommer att köra med kokos i stället för jord i framtiden också
Redigerat av Nauti: 20-02-2009, 22:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 16 487

|
När jag sådde min Ökenros frön så blandade jag i Neopeat troligen samma sak som du beskriver. Funkar på samma sätt hade en murbrukshink 12L + 3L varmt vatten + en bricka Neopeat (köpt på Blomsterlandet) blev ca 11-12L färdig riven/mald kokos. Den som jag tycker då jättestora fördelen med detta jorden förblir hmmm svampig mjuk inte kompakt kör både med underbevattning å som vanligt hinka i vattnet från ovan. När jag skall handla nästa gång så lär det bli från Head-Nature BioNova Coco-brick 1,40€ LITE billigare än vad jag gav å ett plus till att de har enhets frakt 10€ oavsett för hur mycket du beställer. Mvh Fredrik
Redigerat av WingDing: 22-02-2009, 17:38
--------------------
   <--- SNYFT VILL HA DEN.....
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 19:59
|

Medlem

|
CITAT (WingDing @ 22-02-2009, 17:37)  När jag sådde min Ökenros frön så blandade jag i Neopeat troligen samma sak som du beskriver. Funkar på samma sätt hade en murbrukshink 12L + 3L varmt vatten + en bricka Neopeat (köpt på Blomsterlandet) blev ca 11-12L färdig riven/mald kokos. Den som jag tycker då jättestora fördelen med detta jorden förblir hmmm svampig mjuk inte kompakt kör både med underbevattning å som vanligt hinka i vattnet från ovan. När jag skall handla nästa gång så lär det bli från Head-Nature BioNova Coco-brick 1,40€ LITE billigare än vad jag gav å ett plus till att de har enhets frakt 10€ oavsett för hur mycket du beställer. Mvh Fredrik Ja, mitt är ju inköpt från head-nature om jag nu inte har nämnt det redan. Vad kör du med för näring till kokosen och har du några andra tillsatser? Kör du ren kokos eller kör du utblandat med perlite? Handvattnar du eller kör du med drippers? Har du sått direkt i kokos och i sådana fall, har du upplevt samma sak som jag? Sedan undrar jag ju såklart, vad är det du odlar? Är det alla chilis som du håller på att driva upp?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 16 487

|
Ber om ursäkt lite för att jag nog svarat lite missvisande. Körde med en blandning av jord(50%) Neopeat(35%) å CoopExtra kattsand(15%) till Ökenroserna å min Chili "plantage" . Så körde inte bara med kokos utan mixade rätt friskt. Å det där med Odjur typ fruktflugor mm bara att sätta in 1-2 köttätande växter typ Tätört lr liknade så minskar det problemet radikalt mina bara försvann typ. Skall prova at köra med ren kokos sen å köra med Cannas näring som e gjord för kokos men lite tomt i börsen nu. Mvh Fredrik
--------------------
   <--- SNYFT VILL HA DEN.....
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2009, 22:49
|

Medlem

|
CITAT (WingDing @ 22-02-2009, 21:16)  Å det där med Odjur typ fruktflugor mm bara att sätta in 1-2 köttätande växter typ Tätört lr liknade så minskar det problemet radikalt mina bara försvann typ.
Skall prova at köra med ren kokos sen å köra med Cannas näring som e gjord för kokos men lite tomt i börsen nu.
Mvh Fredrik Jag har ju en Nephentes sanguniea(kannranka) ståendes därinne. Men den hjälper inte mycket mot trips och spinn. Den höll på att stryka med bland annat p.g.a. trips för ett tag sedan. Min stora tätört är korkad och har slutat producera klet så flugorna kan springa runt bäst de vill på den utan att behvöa oroa sig  Det finns flera märken som är gjorda för kokos. Jag kör med Hesis enkomponentsnäring. Det tyckte jag verkade mer lagom i pris och sedan är det bekvämt med enkomponentsnäringar, fast det känns inte lika seriöst på något vis
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 03:27
|

Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 13 264

|
Det är förbjudet att plocka mossor och lavar,såvitt jag vet.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2009, 13:36
|

Medlem

|
CITAT (lena uppsala @ 23-02-2009, 03:27)  Det är förbjudet att plocka mossor och lavar,såvitt jag vet. Fast nu handlade det ju inte om några stora mängder. Myrarna är ju fulla i mossa så om man tar en liten näve här och där lär det ju knappast göra någonting  Att plocka sådana mängder att man skall kunna odla i det däremot, är nog sämre kanske.
Redigerat av Nauti: 27-02-2009, 01:22
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2009, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Så intressant detta?! Hade jag aaldrig hört talas om!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2009, 01:13
|

Medlem

|
Chilisarna går riktigt segt, det händer nästan ingenting alls och johannesörten, den lykades jag slarva bort under vattningen i dag :/ Här är några nya bilder på de som växer på bra i alla fall: Majsen:  Gurkan:  Tomaterna som kommit i gång efter en trög start:  Blomman för dagen råkade i dag ut för en ofrivillig toppning. Jag måste skaffa någonting riktigt åt den att klättra i också:
Redigerat av Nauti: 27-02-2009, 01:20
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2009, 19:17
|

Medlem

|
Nu har jag städat, planterat om, organiserat och satt in HPS:en. Nu kommer de antagligen att trivas ännu bättre  Temperaturen och luftfuktigheten efter att jag satt in HPS:en   Här är blomman för dagen som redan skjutit iväg efter toppningen:   Gurkan:  Ena majsen:  Jag glömde ta bilder på tomaterna som jag planterade i går. De hade ett riktigt fint rotsystem men liten tillväxt ovanför. Jag antar att de kommer att kompensera det snart genom att skjuta iväg :/
Redigerat av Nauti: 02-03-2009, 19:17
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2009, 19:52
|

Medlem

|
Här är en del nya bilder på odlingen:Blomman för dagen:   Majsen och blomman för dagen:  Här är busktomaten:   Chili 'hungarian yellow hot wax':  Chili 'corbaci' som tar tid på sig:  Gurkan(som jag tappade någonting på så att den halvt dog):  Temperatur och luftfuktighet:  Mina ampeltomater i balkonglådan:
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2009, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Det såg mycket finare ut än sist jag tittade  Ta gärna in bilderna i ett bildredigeringsprogram och ställ in vitbalansen så blir det lite mer naturliga bilder på dina växter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-03-2009, 20:10
|

Medlem

|
Jag skall försöka lista ut hur man ställer in sådant på kameran :/ Jag förstår mig inte på en bråkdel av alla funktioner som finns på den än så länge
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-03-2009, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Det brukar gå att även på billigare digitalkameror låsa vitbalansen mot ett vitt objekt i rummet. Men annars går det nog att mixtra med bilderna efterhand i ett bildredigeringsprogram.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-03-2009, 17:56
|

Medlem

|
Jag testade att ställa in vitbalansen mot blått och såhär blev bilderna då:  Aningen bättre
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2009, 12:06
|
Medlem
Antal inlägg: 240
Medlem nr: 11 874

|
WOW! Vad fint det ser ut och så långt dina plantor har kommit. Det var intressant att läsa om kokosexperimentet, jag kommer att följa det.
--------------------
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|