| |
Odling i kokos, för er som var intresserade |
|
|
|
|
18-03-2009, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Här kommer en bilduppdatering till. Tyvärr glömde jag bort att ställa in vitbalansen så bilderna är gula och tråkiga. Jag kom på det i slutet så någon bild blev okej. Jag skall försöka komma ihåg det till nästa gång. Den nya gurkan som är påväg efter att jag mördat den förra:  Chili 'Corbaci': http://img11.imageshack.us/img11/9237/83270537.jpgChili 'Hungarian yellow hot wax' som någonting gnagit på. Eller var nu hålen kan komma ifrån.  Tomat 'Vilma':  Blomman för dagen och majs:  Majsens stam som blivit riktigt tjock:  Hela odlingsutrymmet:  Alla de större växterna i odlingsutrymmet. Jag har släpat in dem i duschen för att flusha kokosen.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-03-2009, 01:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Dom har blivit jättefina allihop...Men jag vet inte varför jag trodde att exprimentet skulle göras med samma växter i jord för att kunna se skillnaden mellan jord och kokos.. Hur går det med alla flygfän som vill käka eller lägga ägg på våra växter, har du sett mer eller mindre ??? Grattis till exprimentet
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2009, 09:47
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 28-03-2009, 02:13)  Dom har blivit jättefina allihop...Men jag vet inte varför jag trodde att exprimentet skulle göras med samma växter i jord för att kunna se skillnaden mellan jord och kokos.. Hur går det med alla flygfän som vill käka eller lägga ägg på våra växter, har du sett mer eller mindre ??? Grattis till exprimentet  Jag har tänkt göra ett sådant experiment någon gång, men det här handlar bara om att jag tänkte testa att odla i kokos i år i stället för att köra med jord som vanligt. Jag har både trips och spinn där inne, som jag har haft när jag odlat i jord också. De finns nog i princip i varenda kruka jag har. Men för ett tag sedan köpte jag Thripex som jag överdoserade ganska rejält så det borde få effekt på såväl trips som spinn om jag skall tro dem på Lindesro. Dessvärre har jag inte sett någon märkbar skillnad, jag tycker det verkar vara lika många som det alltid varit. Förhoppningsvis blir det bättre när det är dags att ställa ut dem. Kanske finns det något djur i naturen som gillar att smaska på trips och spinn? Annars får jag sätta i gång och spreja dem med såpsprit. Plantorna har för övrigt växt till sig rejält nu och jag skall uppdatera snart. De första tomaterna borde snart vara klara också
Redigerat av Nauti: 29-03-2009, 09:48
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2009, 20:30
|

Medlem

|
Bilduppdatering:Tomaterna i kokos:   Första tomaten på den ena:  Chili 'Hungarian yellow hot wax':  Chili 'Corbaci':  Majs och blomman för dagen:  Majsen som är bra över metern nu och har växt över lampan:  Den nya gurkan:
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2009, 17:56
|

Medlem
Antal inlägg: 56
Medlem nr: 19 987

|
Kommer att föja den här tråden med spänning. ka bli skoj att se på resultatet. Med vänliga hälsningar Jonas
P.s. Tack för ditt PM. D.s.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-03-2009, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Verkligen fina...och man ser inte att dom har varit utsatta för allehansa flygfän, så du hade nog inte så många som du trodde.. Det dä r med att bilderna blir så gula fattar jag inte, använder du inte flash? Mina blir bara så när jag inte har flashen på, för inte för att jag är någon fotoexpert, men tror inte att den färgen har något med vitbalansen att göra, för när mina har blivit gula har jag inte ändrat på den inställningen, dessutom så var dom allra första bilderna perfekta, och det du mixtrade med blått gjorde det inte heller bättre.. Du vet inte vad som har ändrats mellan dom första och dom sista`?? för något har hänt . Det är lite synd, för dom har säkert vackra färger om man dömer efter dom första..men det viktiga är att vi ser dom
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-04-2009, 06:19
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 31-03-2009, 23:07)  Verkligen fina...och man ser inte att dom har varit utsatta för allehansa flygfän, så du hade nog inte så många som du trodde.. Det dä r med att bilderna blir så gula fattar jag inte, använder du inte flash? Mina blir bara så när jag inte har flashen på, för inte för att jag är någon fotoexpert, men tror inte att den färgen har något med vitbalansen att göra, för när mina har blivit gula har jag inte ändrat på den inställningen, dessutom så var dom allra första bilderna perfekta, och det du mixtrade med blått gjorde det inte heller bättre.. Du vet inte vad som har ändrats mellan dom första och dom sista`?? för något har hänt . Det är lite synd, för dom har säkert vackra färger om man dömer efter dom första..men det viktiga är att vi ser dom  Jag har en hel del spinn och det syns i varenda kruka  De verkar dock låta bli att smaska för mycket på blommorna av någon anledning. Den enda som är utsatt så att den lider av det är blomman för dagen, den har alla lägre blad blivit uppätna på. Men plantan i helhet verkar inte lida så mycket av det. Jag kör med automatisk blixt och det är väl så ljust där inne att den inte används. På de sista bilderna ändrade jag vitbalansen så att de blev bättre tror jag. Jo, de första bilderna var under en lågenergilampa med blått ljus och de andra är under en högtrycksnatrium med rött ljus  Jag skulle ju kunna ta bilder när lampan släckts, då blir det nog bättre. Problemet är att jag sover då, men till helgen kanske
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2009, 20:03
|

Medlem

|
Bilduppdatering igen. Den här gången orkar jag inte ta bilder på alla växter hela utan jag tog bara på blommor och frukter  Tomatplanta #1:  Tomatplanta #2:  Majsen:  Chilin(Hungarian yellow hot wax):  Ampeltomaterna som är alldeles fulla av kart(i jord, men jag tar med dem ändå):  Sedan undrar jag en sak. Jag har ju bara två majsplantor, hur skiljer man på kön när det går att se? Som jag har förstått det måste man ha en av varje kön för att kunna få majskolvar. Men det var ingenting jag tänkte på när jag planterade dem. Hur gör jag om jag får två av samma kön?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2009, 13:31
|

Medlem

|
Här kommer en bilduppdatering igen. Men jag orkar inte ta på hela växterna förrän jag ställt ut dem på balkongen. Dessutom händer det inte så mycket med tillväxten i och med att de flesta gått i blom. Så det är väl inte så mycket att se egentligen, men jag tar bilder ändå  Det som var planterat i jord i balkonglådorna har jag ställt ut på balkongen så där händer det inte mycket heller p.g.a. temperaturen. Tomaterna:  Chilisarna:  Majsen som blommar och stökar ner:  Blomman för dagen som envisas med att växa upp i taket direkt efter att man toppat den:
Redigerat av Nauti: 16-04-2009, 13:35
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2009, 20:51
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Eva 33c
|
28-04-2009, 21:57
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 07-04-2009, 21:03)  Sedan undrar jag en sak. Jag har ju bara två majsplantor, hur skiljer man på kön när det går att se? Som jag har förstått det måste man ha en av varje kön för att kunna få majskolvar. Men det var ingenting jag tänkte på när jag planterade dem. Hur gör jag om jag får två av samma kön?  Majsen har han- och hon-blommor på samma planta, precis som gurkorna. Den blomma du har toppen är hanblomman, den blommar oftast lite före honblomman som kommer nära stammen i "bladvecket" och ser ut att bestå av en samling strån. Pollenet ska "ramla ner" från hanblomman i toppen till honblomman i vecket. Det sker utomhus med vindens hjälp. Du får väl ta och skaka dina plantor när du ser honblommorna komma. Majsen är dessvärre lite"osynkroniserad" så det är inte säkert att han och honblommor blommar samtidigt på samma planta. Det är därför man får rådet att odla ganska många plantor nära och i grupp så att plantorna kan pollinera varandra. Honblomman är den som sedan utvecklas till majskolv. Blir det dålig pollinering "fattas" det majskorn på kolven.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2009, 06:32
|

Medlem

|
CITAT (Eva 33c @ 28-04-2009, 22:57)  Majsen har han- och hon-blommor på samma planta, precis som gurkorna. Den blomma du har toppen är hanblomman, den blommar oftast lite före honblomman som kommer nära stammen i "bladvecket" och ser ut att bestå av en samling strån. Pollenet ska "ramla ner" från hanblomman i toppen till honblomman i vecket. Det sker utomhus med vindens hjälp. Du får väl ta och skaka dina plantor när du ser honblommorna komma. Majsen är dessvärre lite"osynkroniserad" så det är inte säkert att han och honblommor blommar samtidigt på samma planta. Det är därför man får rådet att odla ganska många plantor nära och i grupp så att plantorna kan pollinera varandra. Honblomman är den som sedan utvecklas till majskolv. Blir det dålig pollinering "fattas" det majskorn på kolven. Jag har fått svar på den frågan från annat håll redan, men tack ändå  Hanblommorna har blommat ganska länge nu men jag ser inte ett enda tecken på att en honblomma skulle vara på väg  Jag får ta av pollen och spara i kylen sålänge, tills jag ser någon honblomma
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2009, 13:51
|
Medlem
Antal inlägg: 104
Medlem nr: 18 381

|
nu måste det ju ha hänt en massa  nya bilder   :D
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|