CITAT 
En stillsam fråga: Varför ska du inte ha plast eller glastak?
Hej Mu i myllan
Jo varför jag inte väljer plast eller glas är dels av ekonomiska skäl, det är mycket enklare att bygga i trä och det blir nog snyggast oxå... 

och som jag sagt... ska ha det för vinterförvaring. + det blir hållbarast med trä... vi har en liten fotbollsplan brevid!! det kommer fotbollar flygandes ibland  

men dom fastnar oftast i mårbärsbusken 

. Ljuset kommer bli tillräckligt... taket får en riktning så att en stor ek ändå kommer skugga från det hållet. 
Så för min del är det bäst att göra så... 
CITAT (MariaS @ 18-02-2009, 15:59) 

Fördelen med att inte ha genomsläppligt tak, är ju att man slipper skugga. Ljust blir det ändå i söderläge och många gånger för varmt också.
Om man dessutom målar insidan på taket matt vit, så får man ett mycket bra ljus.
Tack för tipset Maria, måla taket med matt vit, det var en bra idé, kan ju vara bra dom dagar solen skinner lite 

Det kan nog bli matt vitt på väggarna oxå.
Nu har jag tagit reda på lite om hur luften hittar rätt!! 

inluften (ingången) får man med hjälp av en fläkt, och utgången letar sig luften till själv 

Mina funderingar går till att sätta en takfläktventil... det var bara priset som satte krokben! hitta några som låg på 1000:- till 1500:- 

men det måste gå att hitta billigare. Utluft-ventiler finns med kallras-skydd, dom var inte dyra däremot runt en hundring var. Sedan behövs det förstås riktiga luckor med auto-armar som stänger och öppnar när det är extra varmt.
Har varit på willab igen  

eftersom jag inte behöver ett "helt" växthus fråga jag dom om man bara kunde köpa en framsida, och det gick bra... jag ska lämna in mina ritnigar till dom så bygger dom i hop en framsida åt mig 

Frågan är bara VAD det kan kosta  

Vi får se...

Redigerat av blomkronan: 20-02-2009, 20:48