CITAT (lissa @ 16-03-2009, 02:31)

Tack Marias, men nu undrar jag vad som menas med en sval period, för jag sätter ju på värmen när det börjar bli lite kyligt, och har sen dess inte stängt av den en enda dag..Jag skulle tippa att det svalaste som dom har haft är runt 15 någon natt, om ens det. Kanske det inte blir lika varmt på alla hyllorna, för det skulle ju i sådana fall vara förklaringen..
Här fick jag en rätt bra bild på trumpeterna, och passar på att lägga in en på Kalanchoe fedtschenkoi som ser lite rolig ut med blommorna som växlar sig med knopparna som om man hade försökt göra det med avsikt
[attachment=32032:DSCN8157.JPG][attachment=32033:DSCN8159.JPG]
har kollat på alla bilder, jätte vackra bilder! helt underbara. dom verkar trivas jätte bra hos dig.
kaktusar och suckulenters vila är olika för olika arter, det finns kaktusar och suckulenter i varierandeklimat från tropiska till tempererade. det är många som inte behöver en svalperiod men som istället behöver en lång torka (torkperioden är då vilan), vilan bryts när regnet kommer.
andra som behöver vila''svalt'' vill ha runt +1c +15c på vintern men också torrt, är det svalt så kan dom ruttna lättare.
CITAT (tepa @ 21-08-2009, 21:07)

Hej
Jag räknade till fjorton stänglar. Nu har knopparna vuxit. Ska bli spännande att se hur blommorna kommer att se ut.
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 26-09-2009, 21:20)

Hej
Nu är det dags att gräva upp Aloen och ta in den så småningom. Jag grävde upp den idag och satte den i en större plastkruka. Den hade så mycket rötter som stod uppåt, så jag visste inte riktigt hur göra. Jag tog en större plastkruka och påtade försiktigt ner lite mera sand längs kanterna. Sen satte jag alltihop i en större keramikkruka med hål i botten och fat liksom fast i krukan. Ska snart ta in den, nästa vecka kanske. Det var ju sommarvärme idag här på Åland. Plus 20 grader i skuggan. Först spolade jag av sanden med trädgårdsslangens duschmunstycke.
Hälsn Tepa
vad vacker den är
Redigerat av flaxss: 26-09-2009, 21:15