Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det för blomfrö jag köpt på kanarieöarna?, - bignonia amarilla
          MariaS
          Inlägg 23-02-2009, 09:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Den ska komma från USA (midwest) och vara härdig USDA 6-10.

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-02-2009, 09:57
          Länk hit: #22

Gäster

hittade fler sidor som tyder på att det är synonym (eller påhittat namn)
          http://fichas.infojardin.com/arbustos/teco...le-amarillo.htm

http://cgi.ebay.es/bignonia-amarilla-(teco...0211137001r1907

http://www.elsemillero.es/images/bignonia%20amarilla.-xl.jpg

jag tror tyvärr inte på det namnet.

Redigerat av flaxss: 23-02-2009, 09:59

Citera
          MariaS
          Inlägg 23-02-2009, 09:57
          Länk hit: #23

Medlem

Kanske dags att kolla hur härdig den är då giggle.gif vi som gillar att testa menar jag...

Bignonia capreolata vore också kul att testa whistling.gif

Citera
          lissa
          Inlägg 28-02-2009, 01:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag har varit inne på Infojardin, men eftersom jag hittade en web på engelska med bilder och allt , och eftersom dom flesta här kan engelska så stoppar jag in den länken., Jag har satt frö ett antal gånger, och i somras kom det upp en oförhappandes i samma krka där jag har en Jacaranda , men tyvärr dog Bignoninan i vintras. Jag tror att den är rätt skör när den är liten, så om den gror ska du nog försöka skydda den så mycket du kan
          Här nere kallar vi den enbart Bignonia.
          klicka här

--------------------

Citera
          EKLO
          Inlägg 28-02-2009, 09:30
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Tack Lissa, det var roligt att se alla bilder man kunde få fram på den gula trumpetbusken, men synd att jag hittills inte fått fram en enda bild där man fått nån uppfattning om hur stor och maffig den bli om den har det som den ska ha det - oftast är det som här bara bilder på enskilda blomflockar och inte på hela busken.

Hoppas MariaS och Flaxx ser artbestämningsnyckeln och testar den, jag förstår den nämligen inte, den känns väldigt annorlunda än de (svenska) bestämnningsnycklar jag är van vid - dessutom är jag totalt ringrostig på artbestämning, men det är kul!

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-02-2009, 10:47
          Länk hit: #26

Medlem

Artbestämningsnyckeln sträcker sig långt. Här i sverige använder vi ju kanske på sin höjd familj, släkt, artepitet och sortnamn. (de 4 sista) Att det är grunden planta/växt är mer en självklarhet (första) och behöver ju knappast nämnas.
          Så nu ska vi se om jag kan det korrekt...
          Det hierarkatiska systemet indelas i:
          Hierarki
          Överfamilj
          Division
          Subdivision
          Klass
          Underklass
          Överordning
          Ordning
          Underordning
          Familj
          släkt
          art
          sort

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-02-2009, 13:13
          Länk hit: #27

Medlem

Nu har jag klantat mig och tryckt bort förklaringen på det periodiska systemet flera gånger...

Hierarki: Hierarkin delas in i sex grupper, varav djur och människa är några. I detta fallet talar vi i alla fall om växtriket
          Överfamilj: Lite svårare att förklara, men här handlar det om huruvida de är kärlväxter eller inte
          Division:Här finns det ett antal grupper, men den som är störst och vi kan mest om, är gruppen fröväxter
          Subdivision: som sen delas in i blomväxter, och barrträd
          Klass: Nästa indelning till lummerväxter, Fräkenväxter, ormbunksväxter eller fröväxter (Igen)
          Underklass: Delas åter in i barr (Pinidae) eller blomväxt (Magnolidae)
          Överordning: Här delar man upp blommans, fruktens, blomställningens och bladens byggnad
          Ordning: Nu har vi kommit till det du nog känner igen. BEstämningsnycklarna. Huruvida de är växter utan synliga blommor och frön (sporgömmeväter, axlik frösamling) eller växter med blomma och frö
          Underordning:
          Detta steget är där vi hittar kärlkryptogamer, Träd buskar ris, vattenörter, landörter, o.s.v
          Familj: Nu har vi kommit fram till samlingsnamnet på en av grupperna av träd buskar ris. Detta kallas familj och inkluderar alla närbesläktade släkten under ett familjenamn... Bignoniaceae där bland annat Catalpa och Jacaranda även ingår.
          släkt: Tecoma är släktnamnet här. Kan ses som när vi presenterar oss med vårt efternamn först.
          art: och här är arten stans eller vi kan kalla det förnamnet....
          sort: Det är här vi kan hitta diverse egennamn på växter. Echinacea purpurea 'Magnus' är ett exempel. Det är lite som när vi får ett smeknamn, kan man säga.

Hoppas att jag förklarat så du förstår.

Citera
          lissa
          Inlägg 01-03-2009, 03:57
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

En sammanfttning från diverse webs år mig att tro att det blir en buske eller ett lträd, kan komma upp till 2-7m högt träd, men i trädgårdar blir det oftast en buske som man tuktar efter blommning för att behålla formen.
          Men jag har också sett att en del har den till att täcka murar med , och den har då ofta " griptentakler" så du får väl hålla uppsikt över hur just din utvecklas..Eftersom man kan ha den i en stor kruka så lär den ju då bli mindre i omfång..
          Den vill ha soligt, och är van vid tropiskt till subtropiskt klimat, plus milt medelhavsklimat..Den kan tåla enstaka dag med -2c, men vill helst inte vara under plus 10c
          Sås i mars 2 cm djupt i bra sandig, lerhaltig och väldränernade jord i fröbäddar, och efter 4 månader borde man ha en växt på ca 40 cm, och då först ska man plantera om den..( lite väl snabbt eller ?) Ju mer sol, ju fler blommor..

--------------------

Citera
          joulanta
          Inlägg 04-03-2009, 21:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Miljoners tack för fröna smiley_small_hug.gif Dom kom idag så nu är dom planterade.
          Har nån fått upp fröna? tummenupp.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon