Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Änglatrumpet, Kan man dela en ängel som blivit för stor?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 16:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 16:46) *
          Tack flaxss, jag läste vad du skrev. Jag ska nog ändå försöka att såga isär rotklumpen i tre delar (det är bara en planta) i "åretruntkrukan", låta den acklimatisera sig med mycket vatten, och sedan i slutet mars- början på april, när isen börjar bryta, plantera om delarna i nya, kanske lite större "åretruntkrukor". Hinkar för murbruk är väldigt stabila och bra, och finns i både 20, 24 och 30 L. Nu finns det både tre, fyra och fem Y-grenar så jag tror att de kommer att blomma jättebra i sommar (om de överlever, förstås)
          Hoppas att det fungerar.
          mvh
          kicki.p

fast rötterna får ju inga nya plantor. har du väl sågat av delar av rotsystemet så får du ju slänga dom 2delarna som blir över och spara dom rötterna som tillhör plantan. du behöver ju inte såga rotklumpen i 3delar utan du kan ju göra så att du minskar på rötterna så får du ju mindre att bära.

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-02-2009, 17:39
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Det var från början bara en planta, nu har den åtta stammar........

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-02-2009, 18:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Du kan säkert såga mellan stammarna, som är olika rotskott. Då får du med rötter till respektive del.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 18:35
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 17:39) *
          Det var från början bara en planta, nu har den åtta stammar........

har du bild på den?

Citera
          Bassam
          Inlägg 26-02-2009, 18:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Det finns ingen relation mellan rötterna och blommorna, men beskärning tvärtom gör växter mera aktiv, som hindrar växter att blomma ofta kvaliteten på befintliga jorden näringsämnen förutom ljus och vatten och om någon sjukdom eller ohyra attackerade växter.

H: Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 18:42
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Bassam @ 26-02-2009, 18:35) *
          Tack för frågan

Det finns ingen relation mellan rötterna och blommorna, men beskärning tvärtom gör växter mera aktiv, som hindrar växter att blomma ofta kvaliteten på befintliga jorden näringsämnen förutom ljus och vatten och om någon sjukdom eller ohyra attackerade växter.

H: Bassam

det finns stor relation mellan rötter och övriga delar av växten.

beskärning gör inte växten mer aktiv. beskär du och ändå inte sköter växten kommer den inte växa.

beskärning stimulerar ny tillväxt av skott och rötter. och det den förlorar växer ut igen men den växer inte snabbare eller mer aktiv för det även om det så kan se ut.

Redigerat av flaxss: 26-02-2009, 18:42

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-02-2009, 18:55
          Länk hit: #27

Validating

Tyvärr har jag ingen bild... jag har försökt så många gånger att lägga in bilder på min fina hund,mina blommor och mitt sommarställe, men det går inte... jag är för dum helt enkelt.
          När jag säjer att det är min bebis, så menar jag att den fått bra jord, daglig vattning med regnvatten blandat med gödsel, höns- och nässla + guldvatten, det är väl därför den blivit så kraftig. Om jag varit tvungen att åka ifrån mina blommor, har nån granne med båt fått åka ut och vattna.
          Det är klart att det är samband mellan rötter och krona, det är ju därför jag är så osäker på åtgärd!! Annars skulle jag inte ödsla er tid! Men visst är det ändå lite kul att kunna hjälpa till???? ..och va´lite duktig???
          mvh
          kicki.p

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 19:09
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 18:55) *
          Tyvärr har jag ingen bild... jag har försökt så många gånger att lägga in bilder på min fina hund,mina blommor och mitt sommarställe, men det går inte... jag är för dum helt enkelt.
          När jag säjer att det är min bebis, så menar jag att den fått bra jord, daglig vattning med regnvatten blandat med gödsel, höns- och nässla + guldvatten, det är väl därför den blivit så kraftig. Om jag varit tvungen att åka ifrån mina blommor, har nån granne med båt fått åka ut och vattna.
          Det är klart att det är samband mellan rötter och krona, det är ju därför jag är så osäker på åtgärd!! Annars skulle jag inte ödsla er tid! Men visst är det ändå lite kul att kunna hjälpa till???? ..och va´lite duktig???
          mvh
          kicki.p

jag tror jag förstod dig fel innan. du vill allså dela stammarna? och inte rötterna?

och med 8stammar menar du att det är grenar du har från stammen?, vad jag vet så skickar inte änglatrumpeter rotskot men det kanske dom gör.

är det samma stam med 8grenar (ibland skjuter dom skott(grenar) från begravda knoppar från stammen).

då är det bara att klippa veck alla grenar du inte vill ha kvar. sedan kan du använda dom som sticklingar,grova delar rotar sig dåligt ta unga skott som rotar sig på nolltid. och då får du ju 1stam kvar som du sedan kan flytta som den är, ev klippa in rötterna och lite topp grenar.

vid flytt så får du då

1planta med en stam och nedklippt på rötterna och på kronan.

sedan har du då x-antal sticklingar.

med din perfekta skötsel så kommer den grönska och bli stor på kort tid.

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-02-2009, 19:39
          Länk hit: #29

Validating

Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp. I boken jag har av Lars och Birgitta Geite står att om man vill ha ett stamträd så ska man använda en stickling från tillväxtregionen eller ett rotskott! det borde betyda att de stammar jag har är rotskott, eller??? Så tolkar jag det i alla fall, eftersom de inte sitter ihop i jordytan, utan ser ut som om de går att såga isär. Det är så svårt att förklara när jag inte kan skicka en bild. Förlåt!
          Mvh
          kicki.p

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 19:53
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 19:39) *
          Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp. I boken jag har av Lars och Birgitta Geite står att om man vill ha ett stamträd så ska man använda en stickling från tillväxtregionen eller ett rotskott! det borde betyda att de stammar jag har är rotskott, eller??? Så tolkar jag det i alla fall, eftersom de inte sitter ihop i jordytan, utan ser ut som om de går att såga isär. Det är så svårt att förklara när jag inte kan skicka en bild. Förlåt!
          Mvh
          kicki.p

jag har aldrig sett en änglatrumpet med rotskott(och då menar jag riktiga skott som kommer från rötterna).

men som jag skrev innan ''det kanske dom får''.

om boken menar rotskott eller rotskott vet jag inte. för dom får skott som ligger nära stambasen som likanr rotskott. exempel kapar man en ängel vid jordytan så ''tror'' folk att dom nya skotten är rotskott när det inte är det.

så skulle du ta veck all jord på din ängel så kan det vara skott från just stammen. hmm svårt att förklara.

men det är bara att dela veck dom skotten.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-02-2009, 20:07
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 19:39) *
          Det är från detta enda skott jag köpte för fyra år sedan som alla dessa kraftiga rotstammar har vuxit upp.

här har jag ''ritat'' två bilder

en planta med ''stam''skott
          Bifogad fil  _ngel.jpg ( 54.31k ) Antal nedladdningar: 45

en planta med ''rot''skot
          Bifogad fil  rotskott.jpg ( 63.84k ) Antal nedladdningar: 62

det gröna är stam, det ljusgröna är skott, det vinröda rötter.

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-02-2009, 20:23
          Länk hit: #32

Validating

Tack för alla dina tips (och råd) jag gör en analys av roten, så får vi se hur det slutar.
          mvh
          kicki.p

--------------------

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-02-2009, 20:30
          Länk hit: #33

Validating

Tack även till Maria S, det var precis det svaret jag ville ha. Och om det inte fungerar så har jag ju i alla fall försökt. Hellre lyss till en sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.

......
          mvh kicki.p

Redigerat av kicki.p: 26-02-2009, 22:38

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 23:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon