Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vad har ni sått?! för att ha koll på när och hur:), tips om så TID!! egna erfarenheter och tips
          Polly66
          Inlägg 08-03-2009, 23:21
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 21 017

CITAT (Christina i Småland @ 08-03-2009, 20:54) *
          Jag tror att du kan så och låta de flesta stå inne i rumstemperatur tills de förhoppningsvis gror. Har själv inte sått Linum, det kan ev. behöva en köldperiod. Då ställer du sådden inne ett dygn och sedan sätter du krukorna, eller vad du använder att så i, i en liggande plastkasse ute. Finns det snö, täcker du med det. Annars går det bra med granris, trasmattor eller något annat som isolerar bra. Man kan ta in sådderna efter några veckor, så att dom gror inne eller vänta så gror dom ute när det blir lite varmare. Kolla att sådderna är jämnt fuktiga, dom får inte vara alltför blöta och inte torka ut.
          Om du sår nu inne, måste du ha extra ljus när de grott och helst ska du då flytta dom till ett lite svalare ställe.
          Lycka till!
          /Christina

Tack så mycket för dina svar, ska skicka bilder (OM det blir några) på blommorna yes.gif
          /Polly

Citera
          momme
          Inlägg 15-03-2009, 12:41
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 12 160

7/3 Balsamblad
          Banksia
          Flaskkurbits
          Kalabaspumpa
          Blåvinda
          9/3 Kryddtimjan
          Backtimjan
          Rosmarin
          11/3 Baobab
          Levande Stenar
          14/3 De Resandes Träd

Nästa projekt är Solros,Hibiskusträd,Rosenhibiskus och Venus fly trap en köttätande väkst. En ny erfarenhet som jag vill få om jag lyckas med
          den. confused.gif Finns det någon som har erfarenhet av just Köttätande växter confused.gif

Citera
          lovwal
          Inlägg 15-03-2009, 16:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

jag började den 13 januari med alunrot och tomat. sen dess har jag sått pelargon, luktärt, petunia, lavendel, sömntuta, silverek, två sorters chili, edelweiss, basilika, dill, timjan och persilja. alla utom kryddorna - som jag planterade häromdagen - har mer än grott. happy.gif

Redigerat av lovwal: 15-03-2009, 17:02

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-03-2009, 13:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

igår såde jag lite mera kronärtskocka, tycker de är häftiga och lyckades inget vidare förra året. Tycker det är häftiga växter smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-03-2009, 13:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Sådde tomat igår, för runt 2v sedan sådde jag chili + gyllenbär + en bytta basilika.

Samt jag var ute och sådde primörer i makbäddarna i växthuset (ej uppvärmt) igår.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          kasam
          Inlägg 31-03-2009, 08:55
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Man tager vad man haver...

Jag har tyvärr inget växthus. crying.gif Hade jag såååå gärna velat ha. wub.gif

Nåväl, vad göra när en del plantor blir större o större o större? confused.gif
          Köket växter ju knappast i takt med sådderna.... wink.gif

g.gif g.gif g.gif g.gif g.gif

Aha!!! idea.gif
          Solen skiner, det är plusgrader ute...
          Några gamla backar från IKEA finns i uthuset...

Ja, så här har ni mina alldeles egna "växthus" smile.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P1012537.jpg ( 335.02k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Österläge
          Inlägg 01-04-2009, 16:00
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Tisdag 24/3 sådde jag tomat, fyra sorters chili, riddarsporre, doroteablomma, dahliamix, klockranka, blomstertobak, törnrosas kjortel. Jag var borta över helgen och när jag kollade i söndags hade tomaterna redan växt 5 cm! Eftersom de stod på elementet under fönsterbrädan hade de inte fått ljus o var jätterangliga! sad.gif Så igår sådde jag om, tänkte att en vecka mer eller mindre nog inte spelar så stor roll... Både dahlia, doroteablomma och en av chilisarna hade oxå kommit upp och nu ser jag groddar på flera andra sorter... smile.gif

Så härligt när det gror! wub.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Therese3z
          Inlägg 01-04-2009, 19:21
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

Jag är också en total novis när det gäller uteväxter av alla de slag. Men jag försöker så gått jag kan och lär mig hela tiden. biggrin.gif
          I år är min första riktiga vår i huset och hittills har jag sått ett 70-tal olika frösorter (bara en pyttekruka av varje, ska testa vilka som trivs i min trädgård och med min omvårdnad..) wink.gif
          Min första frövända klämde jag ner i jorden redan den 24 januari och rätt många av dessa är perenner (som enligt de instruktioner jag hittade skulle stratifieras) och jag sedemera ställt ut i kylan och täckte med snö (efter en veckas vistelse inomhus först).
          Några av de som står därute nu är dessa:
          - rödkvann
          - gräslilja
          - backsippa
          - rosensidenört
          - pimpinell
          - tolvgudablomma
          - pion 'Mollis'
          - rosenpion
          - några klematissorter
          m fl.
          Men nu börjar jag fundera på vad jag förväntas göra härnäst med dem. Snön har precis smält bort från krukorna (finns mycket snö kvar i resten av trädgården dock) men de kommande dagarna ska ju bli riktigt varma och vårmysiga så det kommer nog smälta ännu mer! Ska jag låta krukorna stå där de står och sköta sig själva (kolla ibland att de är lagom fuktiga bara) eller ska jag ta in dem i huset? Hur gör ni? (Jag har aldrig stratifierat något förut!) *totalt okunnig* ;D

Annars sådde jag tex några vattenmelonfrön den 31 januari och de har faktiskt (jag är lite förvånad, trodde jag var för tidig egentligen) blivit riktigt fina plantor nu (och det utan belysning, de står i ett fönster bara).
          (Sen finns det några andra frösorter här hemma som tydligen inte alls ville vara med av någon anledning.. Ska nog göra ett nytt försök med dessa snart, ska bara hitta mer plats först..) tongue.gif biggrin.gif
          Och i söndags testade jag att ta min kryddburk med vallmofrön (mest för skojs skull!) och strö lite i en kruka och de har redan börjar växa! Ska definitivt så mer av dessa när tidpunkten är mer lämplig = när jag kan så direkt på växtplatsen och slipper skapa plats inne.) biggrin.gif

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          Therese3z
          Inlägg 03-04-2009, 16:40
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

..och på tal om mina melonplantor. Ska man toppa sådana? blink.gif
          Hur har ni gjort? Ska jag låta dem vara ifred och sköta sig själva eller ska jag vara där och lägga mig i? wink.gif
          (Mina börjar bli så stora att de fått sina första klängen nu!) biggrin.gif

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2026, 23:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon