CITAT (lavendelgården @ 05-03-2009, 09:34)

Skåne är inte bara zon 1. Här på Linderödsåsen varierar det ganska mycket. Skulle tro att min Gunnera står i zon 2 eller 3. Har inte täckt den de tre senaste åren, då jag är för lat. Får väl se om den klarar den här vintern, som inte varit nådig. Annars tror jag att även växter har olika gener, så man kan ju ha fått tag på ett bra exemplar! Det är lite synd tycker jag att så många är zonfixerade - varje sommar träffar jag människor som gärna skulle vilja ha en viss växt, men har läst att den inte "går" i den zon de bor i. Blå bergvallmo är ett bra ex. Det stod i en trädgårdstidning att den bara gick att odla upp till zon 2. Trams säger jag!
Åsa
Lavendelgården i Henset
jag har också min trädgård i zon 1-2 skåne och jag har också väldigt många zonknäckare växter och jag vet allt det där som du skriver om. men gunnera är annorlunda tro mig den mår bra av att stå torrt på vintern (var den än är i sverige). visst gunnera kan ''klarar'' några vintrar utan skydd kanske ända upp till zon 3-4. men sedan smäller det till och den dör. exempel vet jag flera i skåne zon 1-3 som haft gunnera på friland utan skydd. sedan en vinter så dog samtliga dom som var utan skydd. inkluderar mina föräldrars gunnera som inte klarade den vintern, en ''normal'' zon 1-2 vinter i skåne.
vill man vara säker att den överlever så kan det vara på sin plats att skydda den åtminstone mot regn. eller om man odlar den utan skydd så ska den odlas mycket väldränerat i ett varmt och skyddat läge MEN ha ett fuktigt jordlager längst nere bland rötterna.
Blå bergvallmo funkar bäst i norra sverige. i zon 1-2 dör den oftast om vintern om man inte ger den rätt jord. samma med blå bergvallmo så vet jag flera just i skåne som har problem med den och att den också kan dö under vintern. ska man odla bergvallmo i ''varma'' zoner ska man odla den så att den får fukt under vår-sommar och torrt under höst- vintern.
även botaniska trädgården i Köpenhamn skyddar sin med halmbalar/halm och torralöv med presenning över. och där är det inte ens nödvändigt att skydda den, men dom tar det säkra före det osäkra vilket man bör göra om man bor i zon 2-3 eller kallare. och även Göteborgs botaniska skyddar sin med plast över just mot regn(jag vet inte om dom även skyddar den mot kyla?).
visst gunnera tål mycket kyla långt under -10c -15c. och i USA växer den utan skydd i klimat där vintern regelbundet går ner till -25c. men där är det också oftast väldigt torrt under vintern plus mycket snö. alltså torrare den står desto kallare kan det bli.