CITAT (MayaLisa @ 04-03-2009, 22:18)

Om jag inte har pumpen på det djupaste stället, är det inte risk att det blir en massa "gucka" i botten på djuphålan då? Eller är det rent av bra om det blir lite jox där ...ev. djur kanske gillar det?
Jag har min "vanliga" pump igång på lite lagom flås rakt upp, kopplat bort den från bäcken.
Pumpen står i botten på djuphålet som är ca 120 cm, nästa djup är ca 80-70 cm. är det bättre om jag ställer upp pumpen där i stället.
Har inga firrar för tillfället, men funderar på att skaffa.
//Maya
Hyfsat ny dammskötare
Har du inga fiskar i dammen, behöver du ingen pump alls på vintern. Rent slöseri med energi.
Den typ av pump som du har, kan man ställa i djuphålan eller upp till halva djupet. Men har man fiskar, ska du INTE ha igång denna pumpen på vintern. Det blir aldeles för stor omsättning på vattnet och det kalla ytvattnet dras ner till bottnen. Kylan gör att syret inte kan fällas ut och det blir syrebrist. Vill det sig riktigt illa kan faktiskt alltihopa bottenfrysa.
Har man fiskar i dammen, bör man ha en mindre, för ändamålet anpassad pump, som dels syresätter vattnet utan för mycke rörelse, och som håller öppet i isen.