|
MayaLisa
04-03-2009, 22:18
Om jag inte har pumpen på det djupaste stället, är det inte risk att det blir en massa "gucka" i botten på djuphålan då? Eller är det rent av bra om det blir lite jox där ...ev. djur kanske gillar det? Jag har min "vanliga" pump igång på lite lagom flås rakt upp, kopplat bort den från bäcken. Pumpen står i botten på djuphålet som är ca 120 cm, nästa djup är ca 80-70 cm. är det bättre om jag ställer upp pumpen där i stället. Har inga firrar för tillfället, men funderar på att skaffa. //Maya Hyfsat ny dammskötare
CITAT (MayaLisa @ 04-03-2009, 22:18)  Om jag inte har pumpen på det djupaste stället, är det inte risk att det blir en massa "gucka" i botten på djuphålan då? Eller är det rent av bra om det blir lite jox där ...ev. djur kanske gillar det? Jag har min "vanliga" pump igång på lite lagom flås rakt upp, kopplat bort den från bäcken. Pumpen står i botten på djuphålet som är ca 120 cm, nästa djup är ca 80-70 cm. är det bättre om jag ställer upp pumpen där i stället. Har inga firrar för tillfället, men funderar på att skaffa. //Maya Hyfsat ny dammskötare Har du inga fiskar i dammen, behöver du ingen pump alls på vintern. Rent slöseri med energi. Den typ av pump som du har, kan man ställa i djuphålan eller upp till halva djupet. Men har man fiskar, ska du INTE ha igång denna pumpen på vintern. Det blir aldeles för stor omsättning på vattnet och det kalla ytvattnet dras ner till bottnen. Kylan gör att syret inte kan fällas ut och det blir syrebrist. Vill det sig riktigt illa kan faktiskt alltihopa bottenfrysa. Har man fiskar i dammen, bör man ha en mindre, för ändamålet anpassad pump, som dels syresätter vattnet utan för mycke rörelse, och som håller öppet i isen.
MayaLisa
05-03-2009, 09:01
Men om jag ställer upp den en bit spelar det nån roll om den står uppallad i djuphålan , eller om den står utanför djuphålan, vad botten oxet beträffar?
"Joxet" på botten kommer vare sig du har en pump där eller inte. Det är ju växtrester och annat som förmultnar. Detta bottenslam får man ta bort på hösten innan isen lägger sig, vare sig man har fiska eller inte.
Det finns olika metoder för att få bort det. Dels kan du tömma dammen helt på vatten och sen ösa upp slammet och fylla dammen igen. Men fyll då dammen direkt på hösten, så du slipper algblomningen.
Man kan använda en håv på långt skaft och ösa upp slammet med. Lite slam kommer att fara runt i vattnet, men bör tas upp av pumpen och sen gå in i filtrena. Då har det ingen betydelse på vilket djup pumpen står på, fragmenten finns i hela vattenvolymen.
Vissa Zoo-affärer har damm-dammsugare som man kan hyra, för att dammsuga bort bottenslammet. Kostar en slant, men är mycket effektivt.
Om du har näckrosor i din damm, så bör du inte ha pumpen på samma djup som dem. Näckrosor gillar inte när vattnet rör sig för mycket. De lever, men avkastningen blir dålig. Så pumpen bör stå så långt från näckrosorna som möjligt.
TobbeGarden
23-03-2009, 21:25
Jag har en dammsugare och det gjorde det hela lite enklare för slam kommer där varken man vill eller inte , Det är bara att gilla läget . Jag dammsuger på våren precis innan det blir algblommning . Och gör en rejäl koll på filtrena byter Uv-lampa och kollar att allt är tätt. Sen är det bara att köra i gång . Kolla på denna artikel : http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=94
Pumpens inlopp och utlopp bör placeras så att du får en god cirkulation i damen, ställer du pumpen vid utloppet får du in samma vatten som du nyss pumpade ut och det är det ingen vits med om du har för avsikt att filtrera vattnet i något avseende. Vist kan du sätta pumpen i djuphålan om du vill och får den cirkulation i dammen som du önskar, på sommaren. Vad som händer är att vattnet som på sommaren blir lite svalar i djuphålan kommer att bli varmare en del bottensedement följer med in i pumpen och fastnar i filltret om du har ett sådant och det kanske man vill, det städar ju  En del fisk (stör) och damm musslor är värme känsliga och då kanske man vill ha ett svalare område för dessa då placerar man en pump därefter  En del växter som nämnts gillar inte drag om fötterna *suck* så i en damm, liten konstgjord ekoligstkt krettslopp får man helt enkelt komrpomissa å de grövsta, pröva se vad som händer och prioritera. På vintern anväder jag en "syresten" den är inte placerad i djup hålan där jag vill behålla det hm..varma vattnet, syftet med syrestenen är att ventilera bort gaser sam alstras bottensedementet samt skapa förutsättningar för syresättning.
Det har hänt oss ett par gånger att det korkat igen i reningsverket och då har vattnet runnit ur, och dammen tömts på vatten. Därför har vi ställt pumpen på "plan 2" och inte i djuphålen, ifall det skulle hända igen. Hade den stått i djuphålan hade det knappt blivit något vatten kvar alls till fiskarna. (Reningsverket har vi bara igång på sommaren.)
MayaLisa
29-04-2009, 21:18
CITAT (GME @ 26-04-2009, 09:31)  På vintern anväder jag en "syresten" den är inte placerad i djup hålan där jag vill behålla det hm..varma vattnet, syftet med syrestenen är att ventilera bort gaser sam alstras bottensedementet samt skapa förutsättningar för syresättning. Vad är en syresten? Är det typ en sån sockerbit som man har i akvarier?
CITAT (MayaLisa @ 29-04-2009, 22:18)  Vad är en syresten? Är det typ en sån sockerbit som man har i akvarier? Japp.
http://www.vattenliv.nu/luftsten-rund-p-412.htmleller "luftsten" som vara den den korrekta termen denna driver jag med en kompresor kopplad till ett luft filter för ev. oljedimmor, har funkat för mig
MayaLisa
01-05-2009, 08:03
Varför behöver du ha en sådan? Räcker det inte med att hålla ytan öppen?
Ja den syresätter ju inte igentligen, vad som händer är att de uppåt gående bublorna skapar en cirkulation på vattnet som i sin tur håller ytan is fri, denna rörelse ska tydligen också vara bra för att ventilera ut metangaser som (om än i liten utsträckning) bildas i bottensedimenten under vinter. De pumpar jag har ligger runt 250w vilket är tok mycket för att skapa en is fri yta, så istället för att springa och köpa en ny liten pump så valde jag kompressorn som jag ändå har  Hur klokt det var kan ju diskuters, jag fick ju skaffa syrestenen och ett luft filter
I maj var det en dammexpert från Hozeloch på Skåneplantor i Staffanstorp. Han sade att man skulle ställa pumpen på plan två alltså inte i djuphålan. (Jag hade inte byggt min damm då när jag träffade honom så jag lade tyvärr inte på minnet varför man skulle ha den på plan två. Men däremot sade han att man kunde logga in på deras hemsida och maila en fråga. Kan ju vara bra att veta kanske?) Men jag har min pump på plan två iallafall
CITAT (Mony @ 24-06-2009, 11:29)  I maj var det en dammexpert från Hozeloch på Skåneplantor i Staffanstorp. Han sade att man skulle ställa pumpen på plan två alltså inte i djuphålan. (Jag hade inte byggt min damm då när jag träffade honom så jag lade tyvärr inte på minnet varför man skulle ha den på plan två. Men däremot sade han att man kunde logga in på deras hemsida och maila en fråga. Kan ju vara bra att veta kanske?) Men jag har min pump på plan två iallafall  En orsak att man ska ha pumpen på nivå två, är att bottenväxterna (näckrosor) inte gillar när vattnet rör sig för mycket. På sommaren vill man inte ha allt för varmt vatten på botten. Pumpen drar ner ytvattnet och värmer upp bottenvattnet. På vintern vill man absolut INTE ha ner det kalla ytvattnet till botten, det finns stor risk att dammen bottenfryser då! Har man pumpen på nivå två även vintertid, blir det tillräkligt bra cirkulation för att syresätta vattnet och framför allt hålla isen öppen så sumpgasen kan komma ut. För stor syresättning av bottenslammet ökar sumpgasproduktionen också!
MayaLisa
24-06-2009, 16:41
Bra bra...ut å bada !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|