Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket är ert största misstag i trädgården?, Vore kul om ni ville dela med er
          160kvm stort hus
          Inlägg 09-03-2009, 09:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Min trädgård är ju alldeles ny men mina största misstag har varit att så heeeela påsen med 2000 frön med motiveringen:

1) äsch, hälften tar sig nog inte ändå
          2) några försvinner ju alltid i omskolningen eller dör av andra orsaker
          3) blir det många kan jag alltid sälja några
          4) ok, blir det många kan jag alltid ge bort några
          5) det går väl att plantera ut?

Resultat: 1500 starka fina tobaksplantor som tar en ( jävla) plats, några lyckades jag ge bort men sen då? Det går ju bara inte att ta livet av de små.
          Och inte heller kommer jag ihåg hur stora dom faktiskt blir till slut. Utan jag planterar de små liven tätt tätt. ( dom är ju så små )
          För att sen behöva gallra och plantera om varannan planta. *suck*

( och jag gör om samma misstag varje år.... )

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          CillaM
          Inlägg 09-03-2009, 19:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Mitt största misstag är att jag aldrig fått upp viltstaket, trots 13 år på samma ställe. Varje år missar jag att skydda det ena eller det andra. Nu har iaf planerna börjat ta form, vem vet när jag har det på plats? giggle.gif

Citera
          Cathis
          Inlägg 09-03-2009, 21:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Mitt enormt stora misstag var att sätta såpnejlikorna som jag fick av grannen när jag
          flyttade in. Blev jätteglad dom var ju sååå fina angry.gif Jo tack nu kämpar jag varenda
          år med att försöka utrota eländet igen. Liljekonvaljerna är inte så himla kul heller i landet
          och jag har båda dom i samma land slap.gif

Jo det är klart praktlysningen är inte så himla kul heller men det är definitivt lättare att
          få bort den är såpnejlika och liljekonvalj blink.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-03-2009, 22:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

giggle.gif Ja liljekonvaljer ska man planera noga. Trivs de, så växer de bara fortare och fortare, ju mer man rensar bort av dem.

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-03-2009, 22:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Mitt största misstag är nog att jag har så bråttom med allt yes.gif det kan man inte ha då det gäller trädgård....trädgård måste få ta tid. Sen gör jag en massa småfel också biggrin.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Solstorm
          Inlägg 10-03-2009, 09:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Kan nämna ett av flera misstag jag har gjort. När jag var nyinflyttad för massa år sedan så tyckte jag det var så fantastiskt med rådjur på tomten. JAG TOG HEM FODER TILL DEM OCH MATADE DEM! Så vettlöst av mig! Jag har sett alldeles för mycket av dem när de äter upp blommor och står och betar i mina grönsaker. Numera är det olika typ av rådjursskrämmor som gäller.

När jag var liten och ute och cyklade så hittade jag så vackra klängväxter med vita blommor som klättrade på ett kostängsel. Jag fick upp några fina med rötter på och cyklade hem med. Mamma lade dem direkt i soptunnan, hon ville inte ha åkervindan. Sur blev jag och tyckte att vi kunde väl ha lite i alla fall. Det var ju tur att mamma stoppade det misstaget.

Citera
          Polly66
          Inlägg 10-03-2009, 18:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 21 017

CITAT (160kvm stort hus @ 09-03-2009, 09:56) *
          Min trädgård är ju alldeles ny men mina största misstag har varit att så heeeela påsen med 2000 frön med motiveringen:

1) äsch, hälften tar sig nog inte ändå
          2) några försvinner ju alltid i omskolningen eller dör av andra orsaker
          3) blir det många kan jag alltid sälja några
          4) ok, blir det många kan jag alltid ge bort några
          5) det går väl att plantera ut?

Resultat: 1500 starka fina tobaksplantor som tar en ( jävla) plats, några lyckades jag ge bort men sen då? Det går ju bara inte att ta livet av de små.
          Och inte heller kommer jag ihåg hur stora dom faktiskt blir till slut. Utan jag planterar de små liven tätt tätt. ( dom är ju så små )
          För att sen behöva gallra och plantera om varannan planta. *suck*
          ( och jag gör om samma misstag varje år.... )

Är rädd för att jag gör samma misstag som du... I dagarna har jag sått, med samma motivation som du, 3000 Alunrot, 750 Gullnattljus, 500 Trädgårdsjättevallmo, 500 Linum-Berglin, mm mm ...
          Hur kommer det att sluta whistling.gif Förmodligen kommer jag inte orka ta hand om dem o därmed slippa en trädgård översållad av samma blommor. Men vad var då vitsen m att så upp alla fröerna i alla påsar... blink.gif

Citera
          officinalis
          Inlägg 11-03-2009, 09:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47) *
          Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med.

För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart.

Det var åkervinda. -fear-.gif Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck!

Men söt är den wub.gif

Äh. Åkervindorna är ju jättefina! Men det kanske kan bli lite jobbigt ifall de konkurrer ut massa andra växter i trädgården. Jag har en rabatt som är omgiven av massvis med Skelört. Dom är söta de också!

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Karrolina
          Inlägg 11-03-2009, 20:12
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Mitt största misstag är att jag vid inflytten till vårt hus för 3,5 år sedan (Första huset, kunde inget om trädgård) lyssnade på min pappa. Han har en jättefin trädgård skall tilläggas. Men han tyckte att den 3-4 m höga oxelhäcken såg förjävlig ut och att den skulle tas ner. På tre år skulle jag ha en fin ordentlig häck.

Så blev det inte sad.gif Efter tre år är den en halvmeter hög och flera plantor har dött. Och vindskyddet från norr är borta. Kommer aldrig mer ta ner buskar eller träd utan att tänka flera år på saken först....

Citera
          Wilmer
          Inlägg 13-03-2009, 11:51
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Förlåt, men det är roligt att läsa om andras misstag.

Jag funderar på vad jag har gjort för grovt.. Småmisstag görs varje dag rolleyes.gif . Jag funderar en stund till. Kanske något av det värsta är att stå och slita upp dahliorna ur lerjorden i minusgrader och gegga i sista sekunden mest varje höst sweatingbullets.gif. Mörkt, svinkallt, geggigt och smått desperat.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          tepa
          Inlägg 13-03-2009, 13:38
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag har väl inte hunnit med så många misstag ännu, men en sak gjorde jag i somras. Flera av aklejorna, som jag hade sått, rensade jag bort ! Trodde det var ogräs...

Kom på en sak till. På en av mina promenader hittade jag en fin grön växt, som jag tyckte att jag kunde ha vid dammen. Grävde upp den och planterade dit den och den kom snällt upp följande år. Men sen kom min granne och tittade på min trädgård och sa att det där ska du ta bort. Det var Kirschkål....Som tur var tror jag att jag fick bort allt, har inte sett något sådant där sen dess.

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 13-03-2009, 13:42

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 15-03-2009, 18:44
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vilken underbar tråd. Tänk om alla andra människor som är "(o)civiliserade" och inte kan något om trädgård skulle läsa det här! Himmel vad de skulle se fånigt oförstående ut.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 17-03-2009, 09:07
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 15-03-2009, 18:44) *
          Vilken underbar tråd. Tänk om alla andra människor som är "(o)civiliserade" och inte kan något om trädgård skulle läsa det här! Himmel vad de skulle se fånigt oförstående ut.

A kodak moment.... *fniss*

En sak till, plantarar alltid alldeles för tätt. För dom är ju så smååå i början *pratar med bebisröst*

Sen blir dom skitstora och det ser inte klokt ut... ha ha.

Gör om gör rätt...

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-03-2009, 14:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Det är jätte bra ide att man kan skriva till sina vänner
          vilka misstag man gjorde , för att han och sina kompisa ska undvika den, jag säger 90 procent av rättighet kommer när folket säger , vi gjorde fel.

H: Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-03-2009, 14:28
          Länk hit: #35

Gäster

misstag1 - att ha bråttom, fick trädgård och planterade MYCKET första året. vilket blev att dom flesta rabatter kom där det är som blåsigast och som kallast på vintern och under sommaren där det är soligast och torrast. när jag gjorde det hade jag inte lärt mig allt om klimat. alltså man ska inte gå enbart efter var södersolen är.

misstag2 - en annan sak med att ha bråttom var att jag planterade mycket på våren och därmed kom flera rabatter där ogräs härskade.

misstag3 - jag skulle flytta en jätte fin och gammal klätterros, den hade blivit skuggad alltför mycket där den stod. det var INTE lätt att få upp den så den fick knappt några rötter med sig plus så flyttade jag den under sommaren vilket blev att hela rosen torkad in på mindre än en vecka även med vatten.

misstag 4 - jag planterad ut en del frösådda träd och buskar i gräsmattan. grävde upp gräset på några ställen och planterade la ny jord. sedan veckan därefter råkade jag köra över SAMTLIGA med gräsklipparen wacko.gif

misstag 5- jag gjorde två rabatter vid utkanten av trädgården vilket blev att trädgårdslangen inte räckte ditt ''doh''.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 17-03-2009, 14:42
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (160kvm stort hus @ 17-03-2009, 09:07) *
          A kodak moment.... *fniss*
          En sak till, plantarar alltid alldeles för tätt. För dom är ju så smååå i början *pratar med bebisröst*

Sen blir dom skitstora och det ser inte klokt ut... ha ha.

Gör om gör rätt...

Just det wacko.gif Det första som ska göras i vår är att flytta rabattkanten nån halvmeter. Satte ju puttesmå lavendlar i kanten av rabatten. Sen växte lavendlarna till sig en gnutta.... blink.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-03-2009, 16:01
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Chamomille @ 17-03-2009, 14:42) *
          Sen växte lavendlarna till sig en gnutta.... blink.gif

giggle.gif en gnutta... a0a.gif Lavendel ska ha minst 50cm emellan... en gnutta... rotfl.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 17-03-2009, 16:17
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (MariaS @ 17-03-2009, 16:01) *
          giggle.gif en gnutta... a0a.gif Lavendel ska ha minst 50cm emellan... en gnutta... rotfl.gif

Ja.. Dom sitter garanterat inte 50 cm ifrån varandra wacko.gif Som sagt, gör om och gör rätt....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          annika wall
          Inlägg 18-03-2009, 08:21
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 20 295

För femton år sen när vi precis hade blivit med trädgård råkade jag gräva bort en tuva gullvivor som min man hade hämtat från sin morfars torp och fortfarande får jag gliringar om detta trots att det numera är nerlusat med gullvivor här.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 18-03-2009, 09:07
          Länk hit: #40

Medlem

Chamomille och maria s, tack!! thanks.gif thanks.gif
          Ni har just räddat min kryddträdgård!

50 cm, det hade jag aldrig räknat med....

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 21:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon