Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket är ert största misstag i trädgården?, Vore kul om ni ville dela med er
          Bassam
          Inlägg 18-03-2009, 14:30
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

före 20 år var jag i högskola för studerade växter där, jag beskärde min kompis träd under sommar tiden. men tyvärr dog träden.

H:Bassam

Citera
          Wilmer
          Inlägg 18-03-2009, 15:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Nu har minnet kommit tillbaka... Jag har också drivit upp kära växter och sedan rensat bort dem. Jag tror alltid att jag minns vad jag planterade var. Vilket jag sällan gör. Jag har också planterat sur och kalkjordsväxter bredvid varandra. Jag brukar också lyckas peta ner beställda växter här och var och sedan glömma vattna dem slap.gif . Att plantera för tätt är en sport crazy.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-03-2009, 16:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Jag har ett litet kryddland på ca 1 m2. Fick för mig att jag skulle plantera några söta Rosenskäror i mitten. Det var bara det att dom blev över 1 meter höga och lika breda wacko.gif Läste inte på höjden på fröpåsen blink.gif Vet inte ifall något har överlevt där under duh.gif

Edit: Nu har sambon också gjort en miss. Han kastade alla tomma fröpåsar av tomater. Och skrev inget i frösådden, så nu vet vi inte vilka tomatsorter vi har blink.gif

Redigerat av Chamomille: 18-03-2009, 16:19

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          zissi
          Inlägg 18-03-2009, 22:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag köpte små gula sättlökar och satte dem åt fel håll whist.gif ........det dröjde så länge det året innan någon lök kom upp så jag började peta lite i jorden o fick då se mitt misstag blush.gif giggle.gif . Tog lite försiktigt upp lökarna en i taget i satte dem åt rätt håll. Då blev det snart fart på dem alla. yahoo.gif Slutet gott - allting gott!

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-03-2009, 10:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Tomater ja. Inte mitt misstag men jag blev utsatt för attentat. Hade sått olika tomater med tydliga namnlappar i krukorna. NÅGON TOG BORT MINA LAPPAR OCH SATTE DIT ANDRA SOM DET STOG POTATIS PÅ! Nog sjutton ser jag skillnad på tomat och potatis, men jag visste ju inte vad det var för sorts tomater. Detta är många år sedan och den skyldige har fortfarande inte vågat erkänna. Sonen är starkt misstänkt.

Citera
          Geranium
          Inlägg 19-03-2009, 15:44
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

Såpnejlikor!
          Köpte jag på plantskola (i massor) när jag var runt 22, och satte dem vid vårt dåvarande hus. Jag hade läst att man kunde göra tvättmedel av dem och jag ville börja ett ekologiskt liv med egna tvålar och sånt.
          (jojo..)
          Sedan, när vi flyttade därifrån, hade de små älsklingarna tagit över - inte bara vår tomt utan en bit av grannens också. De som flyttade in visste lika lite som jag på den tiden om såpnejlikors invasionsförmåga och tjejen i den nya familjen tyckte att de var såååå söta...

Edit: Man skulle åka förbi och kolla hur det ser ut nu.

Redigerat av Geranium: 19-03-2009, 15:45

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-03-2009, 17:27
          Länk hit: #47

Gäster

Såpnejlikor ja, ryser vid tanken...när jag började med trädgård tyckte jag det var lite tomt i rabatterna i början och hittade förvildade såpnejlikor som jag flyttade till mina rabatter!

Och som om det inte räckte planterade jag även vallört ... devil.gif ...vallörten tog mig fyra år att få bort, såpnejlikorna årskilligt mer men det gick till slut..

Citera
          Geranium
          Inlägg 19-03-2009, 18:58
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

CITAT (Gunilla T @ 19-03-2009, 17:27) *
          Såpnejlikor ja, ryser vid tanken...när jag började med trädgård tyckte jag det var lite tomt i rabatterna i början och hittade förvildade såpnejlikor som jag flyttade till mina rabatter!

Och som om det inte räckte planterade jag även vallört ... devil.gif ...vallörten tog mig fyra år att få bort, såpnejlikorna årskilligt mer men det gick till slut..

Hoho, man skrattar - efteråt! Hoppas bara man inte gör om något liknande. Jag har faktiskt problem med blå bolltistel och bergklint men de är ju beskedliga om man jämför! yes.gif (Dessutom har inte jag planterat dem ...) whistling.gif

Redigerat av Geranium: 19-03-2009, 18:59

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          Wilmer
          Inlägg 19-03-2009, 23:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag vill försvara såpnejlikan.. Älskar dem! Letar efter flera varianter coolgleam.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 19-03-2009, 23:30
          Länk hit: #50

Gäster

Jag har liten såpnejlika (Saponaria ocymoides) om du är intresserad. Det är en låg, krypande sort som säkert inte är lika invasiv som den vanliga. Mina fröplantor är än så länge pyttesmå, men förhoppningsvis ska de växa och bli fina framöver.

Olle

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon