| |
|
  |
Trött på katter! |
|
|
|
|
10-03-2009, 17:27
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Frågan är ju också hur man ska hitta hem till hundratusen hemlösa katter (det sägs ändå vara lågt räknat) ?vi kan inte spara på alla,vet katter som suttit instängda i burar i flera år på katthem ,tycker inte det är någon särskillt bra lösning och inte human heller för en katt.I jönköpings kommun avlivades katterna efter tre veckor om ingen frågat efter dom,där hämtade jag min nu 8 årige katt,Jönköpings kommuna har inget katthem längre utan istället har vi Djurens vänner .Vi måste nog innse att vi får avliva en del katter det är inte realistiskt att spara alla och att de sen ska sitta instängda på katthem i flera år ,att kastrera och släppa ut igen tycker jag personligen är orealistiskt,många katter är eller blir sjuka av parasiter typ mask blir påkörda och få vistas ute i våra bistra vintrar och dessutom få svälta,tycker inte det är speciellt realistikt eller humant inte i vårt klimat.
Redigerat av Motti: 10-03-2009, 17:28
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2009, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
"spara", det ju inga prylar vi pratar om som vi kan slänga i soperna när vi tröttnat, utan levande varelser. Samma sak kan sägar om föräldralösa barn i afrika, men då skulle det bli ramaskri. Även om man inte anser katters liv vara värdefulla så finns det andra fördelar med TNR. Läs vad det innebär innan ni dömmer ut det, katterna blir avmaskade, får vinterisolerade kojor, blir matade och får regelbunden tillsyn, vid behov fångas de in och kommer till veterinär. Och om de blir tamma och börjar söka social kontakt försöks ett hem ordnas.
Påkörda kan alla utekatter bli.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 14:36
|
Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 15 674

|
Verkar nu som om det händer lite ändå. Miljö och hälsa ska komma och göra punktinsatser här ute nu. Ska nu tvätta balkongen i kausisk soda också som jag fick tips om här, tackar! Nu kommer solen fram och då vill man ju gärna sätta igång med odling
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2009, 15:29
|
Medlem

|
Jag hällde ut en blandning av kausik soda och vatten för några dagar sedan strax efter att de förbättrat stängslet under balkongen... inget kattpiss hittills. Jag kanske vänjer mig vid att det inte kommer att lukta längre...*ler*
Många tack för alla tips!!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2009, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Jolijoli @ 08-04-2009, 16:29)  Jag hällde ut en blandning av kausik soda och vatten för några dagar sedan strax efter att de förbättrat stängslet under balkongen... inget kattpiss hittills. Jag kanske vänjer mig vid att det inte kommer att lukta längre...*ler*
Många tack för alla tips!! Vad är det som säger att en huslös/hemlös katt är den som skvätter/pissar hos dig? Det kan mycket väl vara en av dina grannars katter som är i farten. Och kaustiksoda är starkt frätande och vad jag vet får man inte hälla ut det, någonstans.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2009, 23:14
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 08-04-2009, 19:53)  Vad är det som säger att en huslös/hemlös katt är den som skvätter/pissar hos dig? Det kan mycket väl vara en av dina grannars katter som är i farten.
Och kaustiksoda är starkt frätande och vad jag vet får man inte hälla ut det, någonstans. Mitt i storstanförort, 5-7 katter utan halsband och en av katterna har bölder i ögonen. De bor nu under grannens balkong. Jag är helt övertygad om att det inte är någon grannkatt. Katterna är ett känt problem i området så det är inget jag hittar på, tyvärr. Självklart finns det grannar som har katter i området och har nu blivit erbjudna gratis kastrering av hyresvärden för att minska fortplantning med vildkatterna. Det har satts in punktinsatser för att få bukt med problemet i området nu under vår/sommaren. Jag kan säga att efter 4 omgångar av kattpiss i hela lägenheten så tar man till det som finns för att få bukt med lukten/katterna. Jag väljer att inte ha djur hemma pga av olägenheterna kring dem och ska inte behöva stå ut med den odör som de markerar med. Jag har informerat husvärden och han sa inte emot. Lösningen var mycket utspädd och området under var inhägnat. Det är inte värre än klorin. Självklart vill jag inte behöva ta till sådana metoder, men det var inte för att göra någon form av vinst, bara få en andbar luft. Försöker tom äta så mycket ekologiskt som möjligt  Jag har nu fått en kattskrämma som tjuter vid rörselse. Det verkar fungera fint för jag har inte sett eller känt lukten av kattpiss på ett bra tag. Den kan jag rekommendera varmt om någon har problem med katter vid balkonger. Den finns två lägen på den, och det är bara det starka ljudet som fungerar. Låter ungefär som när det tjuter i öronen
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 00:16
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 10 896

|
CITAT (Blomstertanten @ 10-03-2009, 17:58)  En död katt är inte lycklig men inte heller olycklig ! Och hur lyckliga är dessa katter ??? Ska man verkligen till "varje pris" rädda vartenda djur ?  Och vad händer med den naturliga floran och faunan när vi människor påverkar på alla möjliga vis ? Dessa katter hör ju inte hemma i vår natur egentligen. Har läst länken och undrar samma sak, hur kan man försvara ett utsättande av förvildade katter när man betänker den vilda naturliga faunan? Är en eller hundra vildfåglars liv så mycket mindre värd än en katts? För det är där vi hamnar, om man nu inte matar katterna väldigt bra, och säkert även då så ser man till att en väldig massa andra djur får strycka på foten. Nä att avliva de katter som det inte går att få nya hem till är det mest djurvänliga i längden. Man måste ha samma lagar och regler för lata kattägare som för oss hundägare. Katten får vara lös under uppsikt, kan man inte skötta sig så får det konsekvenser. På det visset så behöver man inte oroa sig över att massa katter blir överkörda och skadade i trafiken, med ledsna ägare och bilister som följd för att nu inte talla om katter. Att låta katter pissa och skitta överallt vind för våg är inte okej, vill man ha kattskit i jordgubbslandet så får jag väll fixa det själv, men eftersom få vill ha det eller nedpissade balkonger och möbler så borde man ju få slippa. Man kan ju fråga sig hur mycket dessa katter lider när de släppts ut också och hur mycket lidande som är försvarligt med motivationen att de i alla fall får leva vidare.
Redigerat av Daniel83: 11-05-2009, 00:23
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (Daniel83 @ 11-05-2009, 01:16)  Har läst länken och undrar samma sak, hur kan man försvara ett utsättande av förvildade katter när man betänker den vilda naturliga faunan? Är en eller hundra vildfåglars liv så mycket mindre värd än en katts? För det är där vi hamnar, om man nu inte matar katterna väldigt bra, och säkert även då så ser man till att en väldig massa andra djur får strycka på foten. Nä att avliva de katter som det inte går att få nya hem till är det mest djurvänliga i längden. Man måste ha samma lagar och regler för lata kattägare som för oss hundägare. Katten får vara lös under uppsikt, kan man inte skötta sig så får det konsekvenser. På det visset så behöver man inte oroa sig över att massa katter blir överkörda och skadade i trafiken, med ledsna ägare och bilister som följd för att nu inte talla om katter. Att låta katter pissa och skitta överallt vind för våg är inte okej, vill man ha kattskit i jordgubbslandet så får jag väll fixa det själv, men eftersom få vill ha det eller nedpissade balkonger och möbler så borde man ju få slippa. Man kan ju fråga sig hur mycket dessa katter lider när de släppts ut också och hur mycket lidande som är försvarligt med motivationen att de i alla fall får leva vidare. Instämmer helt ... bra skrivet Daniel.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 7 358

|
tyvärr är det ju inte så att det är katternas fel , det är det aldrig . det är alltid djurägarens fel
men som jag läste , testa med skålar som innehåller ättika , mina gillar det inte iaf
sen kontakta katthem runt dig , vissa har transporter eller åker ut själva och hämtar katter , dom har sina rutiner att följa men sök då ett seriöst katthem för katternas skull då blir dom glada och du blir glad så alla vinner på det =)
sen finns det en sida på Ifokus (hittekatten) där sitter kattfolk från hela sverige och försöker hjälpa katter och varandra
kan vara värt ett försök iaf =)
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-05-2009, 10:26
|
Gäster

|
Svårt problem. Vet inte hur jag själv skulle gjort i en sån situation. Fånga och kastrera eller avliva känns som de två bästa lösningarna, beroende på hur säker man kan vara att det inte är någons frigående katt. En fördel med kastrering, förutom att kisset slutar lukta, är att han antagligen kommer att fortsätta hålla revir, dvs han blir inte omedelbart ersatt med en ny okastrerad hankatt utifrån.
Jag tror f.ö. inte miljöproblemen med vildkatter i sverige skall överdrivas - katter har svårt att överleva våra vintrar om de inte får skydd och mat, så "riktiga" vildkatter finns egentligen bara i allra sydligaste sverige och där folk medvetet matar och skyddar katterna. Det är betydligt värre i USA och centraleuropa.
Är lite förvånad att höra att katthemmen är överfulla. När vi skulle skaffa katt #2 för ett par år sedan kollade vi med katthemmen härikring (norra stockholm), men de hade då en fyra månaders väntelista för att få adoptera katt.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 14:46
|
Medlem

|
TNR-metoden verkar vara det enda som fungerar. Så länge det finns föda spelar det ingen roll om katterna avlivas. Nya tar deras plats. De ska alltså kastreras så att de inte stör någon och sedan försvinna av sig själva succesivt eftersom de inte kan föröka sig. Kom inte riktigt ihåg vart metoden kommer ifrån men den är väl beprövad. Katthemmen har katterna i några månader och sedan avlivas dem. De rekommenderar själva TNR-metoden.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Azur @ 11-05-2009, 11:26)  Svårt problem. Vet inte hur jag själv skulle gjort i en sån situation. Fånga och kastrera eller avliva känns som de två bästa lösningarna, beroende på hur säker man kan vara att det inte är någons frigående katt. En fördel med kastrering, förutom att kisset slutar lukta, är att han antagligen kommer att fortsätta hålla revir, dvs han blir inte omedelbart ersatt med en ny okastrerad hankatt utifrån.
Jag tror f.ö. inte miljöproblemen med vildkatter i sverige skall överdrivas - katter har svårt att överleva våra vintrar om de inte får skydd och mat, så "riktiga" vildkatter finns egentligen bara i allra sydligaste sverige och där folk medvetet matar och skyddar katterna. Det är betydligt värre i USA och centraleuropa.
Är lite förvånad att höra att katthemmen är överfulla. När vi skulle skaffa katt #2 för ett par år sedan kollade vi med katthemmen härikring (norra stockholm), men de hade då en fyra månaders väntelista för att få adoptera katt. Ja du, då har du nog alldrig varit i dom södra förorter till Stockholm, där jag bor så finns det en kolloni som nog är ca ett femtiotal stort,och jag lovar dom är riktiga vildkatter som man ser lättast på morgon och kväll,ja folk matar dom.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 23:51)  Nu har ngn katt bestämt sig för att den äger vår balkong och delat med sig av sin urin. Detta är andra gången den gör det och hela lägenhetens lufttillförsel är därifrån. Ni kan nog undra vad det det stank i hela lägenheten... Får poängtera att det är huslösa katter som bara strör omkring och vi lyckades få en lägenhet på bottenvåning  Ngn som har något tips på hur man kan "skrämma" iväg katterna på vår balkong. Hund är uteslutande  Råttgift har vi uteslutit eftersom ngra grannar har utekatter. Det finns inget "katthem". Alla övriga förslag är välkomna! Näta in balkongen - ber om ursäkt om det förslaget lagts redan - har ej läst tråden.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Bergiper inte heller detta daltande med vildkatter. Det finns eller åtminstona fanns ett sånt där kattgetto med sterileserade katter vid Säterigatan en bit från där jag bor. Om man nu lyckats fånga katterna varför då lägga ner en massa jobb på att sterilisera dom och sen släppa ut dom för att jaga småfåglar igen? Vi skjuter av älgar, rådjur, grävlingar, rävar, björnar, järvar mm. Lägger ut råttgift och sätter ut fällor. Ok, det finns verklighetsfrämmande individer som anser att vi skall ge älghonorna p-medicin istället. Skall vi börja fånga in kloakråttor också för att sterilisera dom och släppa ut dom igen? Katten hör inte hemma i vår natur och skall bort därifrån, precis som man utrotar getter och andra skadedjur på Galapagosöarna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-05-2009, 17:14
|
Gäster

|
CITAT (andersen @ 11-05-2009, 16:12)  folk matar dom. Där har du det riktiga problemet. CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 18:02)  Om man nu lyckats fånga katterna varför då lägga ner en massa jobb på att sterilisera dom och sen släppa ut dom för att jaga småfåglar igen? För att nötet som matat ihop kolonin inte bara skall mata ihop en ny koloni. CITAT Katten hör inte hemma i vår natur Mjaaaa... Den ( Felis silvestris, dvs föräldrarten) har i alla fall funnits här i sen tid, och kan väl sägas höra hemma här ungefär lika mycket som visent eller myskoxe. Även om man inte köper det argumentet har vi haft ändå haft frispringande katter längre än vi haft flodkräftor. Man får nog betrakta den som ett ganska etablerat inslag i människans närmiljö.
Redigerat av Azur: 11-05-2009, 17:15
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 17:21
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 11-05-2009, 18:14)  Mjaaaa... Den (Felis silvestris, dvs föräldrarten) har i alla fall funnits här i sen tid, och kan väl sägas höra hemma här ungefär lika mycket som visent eller myskoxe. Även om man inte köper det argumentet har vi haft ändå haft frispringande katter längre än vi haft flodkräftor. Man får nog betrakta den som ett ganska etablerat inslag i människans närmiljö. Under den postglaciala värmetiden för kanske 5000 år sen fanns den Europeiska vildkatten här, det är sant. Man har hittat ben i kulturlager men eftersom den är helt omöjlig att tämja så har den förmodligen varit människans jaktbyte. Lagom middagsmat för en familj. Skall vi acceptera katter så får vi nog acceptera råttor också, djur som djur? Dags att börja lägga ut mat till dom så dom kan få komma upp ur dom stinkande avloppen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 17:28
|

Medlem

|
Fortsätter skriva, jag var tvungen att röra om i middagsmaten. Vildkatten försvann från Sverige för flera tusen år sen och katten dök upp först när människan tog hit den nubiska katten. När detta skedde är jag tveksam över, det kan inte ha varit så många 100 år sen. Kräftan har nog funnits här sen strax efter istiden.
Redigerat av Gossen Ruda: 11-05-2009, 17:28
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-05-2009, 17:28
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 18:21)  Under den postglaciala värmetiden för kanske 5000 år sen fanns den Europeiska vildkatten här, det är sant. Man har hittat ben i kulturlager men eftersom den är helt omöjlig att tämja så har den förmodligen varit människans jaktbyte. Den kan tämjas. Den har hållits och kanske hålls som tamkatt i bl.a. Ungern, plus förstås att den faktiskt är vildformen av tamkatt. CITAT Skall vi acceptera katter så får vi nog acceptera råttor också, djur som djur? Som inslag i svensk natur? Ja, jag accepterar råttor, men det är skillnad mellan att acceptera och uppmuntra. Jag matar inte vildkatter och ser gärna att de kastreras för att hindra att de blr för många, och för att undvika sanitär olägenhet. Att de tar smådjur i närområdet ser jag inte som nåt problem; småfåglarna och mössen klarar ju bevisligen att ersätta förlusterna. EDIT: Flodkräftan tros ha tagits hit under medeltiden. Äldsta arkeologiska fynden av tamkatt är från vikingatid, dvs den är ungefär lika hemtam i Sverige som gran.
Redigerat av Azur: 11-05-2009, 17:29
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 18:03
|

Medlem

|
Enligt dom uppgifter jag har är vildkatten inte tämjbar men det är möjligt att det går hjälpligt. Om det nu är renrasiga vildkatter, det kan finnas nubiska gener i dom precis som det kan finnas europeiska gener i den nubiska katten som finns här nu.
Det om flodkräftan var intressant i sig men har knappast med saken att göra, kräftorna kryper inte upp i träden och tar fåglar. Visst klarar fåglarna av att reproducera sig men accepterar man att fågelungar svälter ihjäl i bona för att katter tar deras föräldrar så måste man väl acceptera att vildkatter skjuts av som dom skadedjur dom är. Jag lyssnar hellre på fåglarna sång än ser på katter.
Beträffande vildkatter i Sverige så är fynden från stenåldern för ca 8000 år sen. När den försvann har jag inte hittat någon uppgift om. Närmaste populationen nu är spridda fynd i mellersta och södra Tyskland.
Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas. Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|