Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trött på katter!
          Azur
          Inlägg 11-05-2009, 19:12
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 19:03) *
          Om det nu är renrasiga vildkatter, det kan finnas nubiska gener i dom precis som det kan finnas europeiska gener i den nubiska katten som finns här nu.
          Ja, det är riktigt, de korsar sig. Det är ett stort problem för bevarandet av den europeiska vildkatten.

CITAT
          Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas.
          Den enda förment "självgående" population jag hört talas om är den på Revingehed. Tydligen är det kombinationen milda skånska vintrar (viktigt för ungarnas överlevnad) och god tillgång på kaniner som gör det möjligt för dem att självföröka där.
          http://www.jstor.org/pss/1381089

En ekolog jag talat med ansåg dock att om det inte var för att det ständigt kom in nya katter skulle de långsamt dö ut där också.

CITAT
          Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.

Pja, jag har förståelse för att folk vill hjälpa djur som far illa, även om resultatet inte alltid blir lyckat.

Läste nyligen en artikel om folk som matade utsläppta egyptiska takråttor, i, tror jag, Hallunda söder om Stockholm. Vackert svartvita djur som från två nu hade blivit flera hundra som underminerade de kommunala planteringarna.

Vi har här i stockholm också många exempel där folk matat och skyddat kaniner så de bildat stora kolonier, allt medan kommunen gjort sitt bästa för att utrota dem.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-05-2009, 20:23
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Skulle möjligen kunna fungera i Skåne, ja. Vad klimatförändringarna kan göra återstår att se. Djup snö är nog det värsta men även kallt regn kan nog vålla dödsfall. Småfåglarna har flugit söderut och katten som gnagarfångare är överdrivet. Dessutom finns det inga löv att gömma sig bakom vid jakten. Om nu kaninerna är en överlevnadsfaktor så må vi inte glömma att även dessa är inplanterade.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jolijoli
          Inlägg 11-05-2009, 20:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 15 674

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 19:03) *
          Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas. Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.

Tänk att folk är så dumma? Om man vill ha ett husdjur, låt dem vara hemma eller skaffa hus med gård. Sluta mata djur i miljöer de inte hör hemma. Katter på fel ställe är för mig som råttor i källaren. Ett skadedjur helt enkelt.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 11-05-2009, 20:49
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Jolijoli @ 11-05-2009, 21:33) *
          Tänk att folk är så dumma? Om man vill ha ett husdjur, låt dem vara hemma eller skaffa hus med gård. Sluta mata djur i miljöer de inte hör hemma. Katter på fel ställe är för mig som råttor i källaren. Ett skadedjur helt enkelt.

Vad tycker du om mitt förslag att näta in balkongen så att du slipper få besök av katterna?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Daniel83
          Inlägg 20-05-2009, 02:37
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 10 896

"Ett däggdjur som ställer till mycket problem bland trädgårdarnas småfåglar och omgivningens småvilt är lösgående katter. När väl katten lämnat soffan och kommit utomhus så blir de flesta huskatter formidabla rovdjur och är ofta lika impopulära, som de skator, som tar fågelungar och stör bon i trädgården. Populariteten blir än mindre av att de förorenar i sandlådor och rabatter. Detta avhjälps bäst genom att från början lära katterna att gå i sele eller att ordna en stor utomhusbur för dem. Risken att katten blir understimulerad inomhus hänger helt och hållet på om man är en intresserad kattägare eller bara har katt. Att påstå att det är naturligt att katter skall få gå lösa ute, men det är naturligt att hundar skall gå i band är absurt. Hundarna har inte gått i koppel i Sverige mer än hundra år och börjar vi nu med katterna kommer det 2100 vara lika naturligt för katter. Värst av allt är dock utsättningen av kattungar och kvarlämnandet av sommarkatter. Här finns ett lidande som är fruktansvärt. Skaffar man djur har man ett ansvar för dem och avlivning är då ett djurskyddsmässigt alternativ till det långa utdragna lidande som ett svältande parasitbemängt djur utsätts för."

Var bara tvungen att citera denna hemsida, vill man ha katten lös så får man fixa inhängnad annars så använder man sele. Att det är onaturligt, ja visst men det är all vår djurhållning i sådant fall. Vi behöver inte katter de är fasligt överskattade när det gäller att ta möss. Grannen har x antal katter som springer på min tomt och skittar ner, och det förstår jag att de gör, missförstå mig inte det har inte bott någon i huset på några år till jag köpte det i höstas. Men likafullt hade jag fullt av möss i byggnaderna och sork i markerna, tills jag fixade fällor, ja någon liten medlem av familjen mård har också kraftigt decimerat mösspopulationen i mina förråd. Började med att den stal mössen ur fällorna och ibland hela fällan också för den delen. Efter jul så fick jag bara någon liten usling i veckan och nu står fällorna tomma sedan två månaders tid, så där snakar vi om en bra jägare, en naturlig jägare som tillhör den svenska faunan.
          http://www.djurskyddetmalmo.se/index.php?id=126

Citera
          Jolijoli
          Inlägg 29-05-2009, 00:59
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 15 674

CITAT (MimmiH @ 11-05-2009, 21:49) *
          Vad tycker du om mitt förslag att näta in balkongen så att du slipper få besök av katterna?

Då kan jag tyvärr lika bra vara utan balkong. Det kommer ju vara som att sitta i en bur!
          Men det var längesedan katterna markerade revir nu och de få katter jag har sett har bara suttit på räcket så det verkar som om kattskrämman hjälper. Tack och lov smile.gif

CITAT (MimmiH @ 11-05-2009, 21:49) *

Då kan jag tyvärr lika bra vara utan balkong. Det kommer ju vara som att sitta i en bur!
          Men det var längesedan katterna markerade revir nu och de få katter jag har sett har bara suttit på räcket så det verkar som om kattskrämman hjälper. Tack och lov smile.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 04-06-2009, 17:27
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jordbruksministern är åxå trött på katter...skjut katterna

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-06-2009, 18:50
          Länk hit: #48

Gäster

Ja men så är det ju inte första gången han gör bort sig... thumbdown.gif duh.gif

Att ge katterna ett värde vore ju första steget att ta, hela förra året plöjde Djurskyddet ner pengar på sin kampanj att stärka katternas värde (bla serien Hitta Hem startades också). Men det är såklart billigare att bara skjuta dem, som samma regering nu beslutat att vi ska minska varg- och lo-stammen. Himmel och jösses att ingen anmäler regeringen till EU-domstolen! rtfm.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-06-2009, 19:10
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Konstigt att det aldrig är problem med raskatter som kostar flera tusen?! Kan det bero på att ägarna inte vill släppa dem vind för våg? En bondkatt som man kan hämta i stort sett gratis nästan var som helst... Ja det är väl "slit samma" om den blir överkörd eller skjuten som herrelös.... Nej, djurskyddsföreningarna ska börja höja prislapparna på katterna som placeras om. 500:- för en kastrerad katt?! (kastrationen kostar ju mer) är inget pris. Ta åtminstone 2500:- för alla katter som minimipris, så ska ni se att ägarna kostar på både katt-toaletter, selar och burar i tätorterna.

Bondkatter långt ute på landet, kommer vi få leva med ändå, men det finns faktiskt en lag som kräver ID-märkning och djurägaransvar även där!

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-06-2009, 19:16
          Länk hit: #50

Gäster

bravo.gif
          En misse ska kosta lika mycket som en hund, de skänker precis lika mycket kärlek och glädje!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-06-2009, 19:50
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Finns det en lag som kräver märkning? Det enklaste vore att kräva chipmärkning av alla katter och ha ett billigt kommunalt register så att man kan hitta ägare som missköter sig. Ej märkta katter ska anses som herrelösa och finns det inte någon som vill ta hand om dem så avlivas de. Att direkt skjuta katter kan vara svårt. Kattfällor är relativt billiga och då kan man kontrollera märkningen. Kattägare som misskött sig upprepade gånger bör betala en administrativ avgift varje gång katten upphittas utanför tomten. Började det kosta att missköta sig så skulle nog kattens status öka och folk skulle vara lite mer försiktiga med att skaffa katt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-06-2009, 22:24
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Så här står det i lagen:

Bestämmelser om ansvar för den som har en hund eller katt finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter.

Lagen började gälla den 1 januari 2008.

Vidare:

20 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får
          avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom
          tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Ett förtydligande går också att läsa på regeringens hemsida:

Att hålla ett djur under tillsyn måste
          anses omfatta mer än att bara kontrollera djurets rörelsefrihet. Lagens
          krav på tillsyn kan aldrig vara tillfredsställande uppfyllt bara genom att
          en hund eller katt hålls bunden på en gårdsplan eller instängd i en lägenhet. I
          tillsynskravet måste också anses ligga ett krav på god skötsel av djuret så
          att risken för att djuret orsakar skador eller avsevärda olägenheter
          förebyggs. Särskilt kan noteras att det inte kan anses tillräckligt att
          ägaren ansvarar för redan uppkomna skador. Det krävs tvärtom uttryckligen
          att den som har hand om hund eller katt skall se till att förebygga
          att skador eller avsevärda olägenheter över huvud taget uppkommer.
          Därför anser regeringen, i likhet med utredningen att bestämmelsen om
          tillsyn bör kompletteras med ett uttryckligt krav på att djuren skall skötas
          på ett sådant sätt att skador och avsevärda olägenheter förebyggs.
          I den mån brister i skötseln inte orsakar problem för omgivningen är
          det i första hand fråga om ett djurskyddsärende. Om brister i skötseln
          orsakar problem också för omgivningen kan det vara fråga om både ett
          djurskyddsärende och ett tillsynsärende.

Detta tolkar jag direkt som att även katter som anses vara olägenheter ska anmälas, liksom deras ägare.

Tyvärr finns det ännu bara på förslag med märkning av katter, det förslaget kanske vore bättre än förslaget om att "skjuta alla herrelösa". Märkningen kostar och är anmälningspliktig=kattägare rädd om katt och plånbok!

Citera
          Bee
          Inlägg 05-06-2009, 09:49
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Jan Lindgren @ 04-06-2009, 20:50) *
          Hej!
          Finns det en lag som kräver märkning? Det enklaste vore att kräva chipmärkning av alla katter och ha ett billigt kommunalt register så att man kan hitta ägare som missköter sig. Ej märkta katter ska anses som herrelösa och finns det inte någon som vill ta hand om dem så avlivas de. Att direkt skjuta katter kan vara svårt. Kattfällor är relativt billiga och då kan man kontrollera märkningen. Kattägare som misskött sig upprepade gånger bör betala en administrativ avgift varje gång katten upphittas utanför tomten. Började det kosta att missköta sig så skulle nog kattens status öka och folk skulle vara lite mer försiktiga med att skaffa katt.
          MVH
          Jan Lindgren

Det finns ett litet aber med chipmärkning. Det syns inte! Chipet sitter inopererat under nackhuden och det är bara den som har en läsare som kan veta om en katt är idmärkt.

Av den anledningen har min katt en tatuering i örat. Vem som helst kan se att katten är idmärkt och kan hitta ägaren - mig - i Kennelklubbens register smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Miro
          Inlägg 05-06-2009, 11:06
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Och vem skulle se till att lagen efterlevs? Skulle krävas resurser för att ha folk till ngt sådant. Köper man en dyrare katt är kissen oftast chipad vid leverans (mina är det. Men går de ute (det gör INTE mina) är tatuering bättre eftersom katter är bra på att ta sig ur halsband. Träffade en katt häromdagen utan halsband och tatuering...HELT omöjligt att veta om den behövde hjälp, eller hörde hemma där.

Hittade en annan katt MED tatuering, kollade upp ett frivilligt register på nätet och hittade en lycklig (och tydligen smart) ägare. Skulle jag någonsin släppa ut mina katter skulle jag tatuera först, raskatt eller inte.

Jag ser personligen inget problem med tnr om man sedan förser den kastrerade kolonin med mat och skydd på ngt sätt. Kolonin kommer att dö ut då de är kastrerade. och en vildkatt med tillgång till mat och skydd utanför ett hem kan nog vara lyckligare än en vild katt i en lägenhet.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon