CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 19:03)

Om det nu är renrasiga vildkatter, det kan finnas nubiska gener i dom precis som det kan finnas europeiska gener i den nubiska katten som finns här nu.
Ja, det är riktigt, de korsar sig. Det är ett stort problem för bevarandet av den europeiska vildkatten.
CITAT
Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas.
Den enda förment "självgående" population jag hört talas om är den på Revingehed. Tydligen är det kombinationen milda skånska vintrar (viktigt för ungarnas överlevnad) och god tillgång på kaniner som gör det möjligt för dem att självföröka där.
http://www.jstor.org/pss/1381089En ekolog jag talat med ansåg dock att om det inte var för att det ständigt kom in nya katter skulle de långsamt dö ut där också.
CITAT
Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.
Pja, jag har förståelse för att folk vill hjälpa djur som far illa, även om resultatet inte alltid blir lyckat.
Läste nyligen en artikel om folk som matade utsläppta egyptiska takråttor, i, tror jag, Hallunda söder om Stockholm. Vackert svartvita djur som från två nu hade blivit flera hundra som underminerade de kommunala planteringarna.
Vi har här i stockholm också många exempel där folk matat och skyddat kaniner så de bildat stora kolonier, allt medan kommunen gjort sitt bästa för att utrota dem.