CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 08:46)

Fröna från Impecta har jag heller aldrig fått att gro. Kan nog bero på att de är lite gamla. Physalis ska gro på färska frön. När du tar fröna från frukten, är det viktigt att tvätta bort allt fruktkött. Jag brukar göra detta i en kaffesil och liksom gnuggar fröna under rinnande ljummet vatten, mot kanten på silen. Sen får de torka ett ygn väl spridda på papper.
När de torkat strör jag dem på väl genomvattnad såjord.Jag täcker INTE physalisfrön, då de är ljusgroende. Men de behöver undervärme för att gro. Att bara ställa dem i vanligt drivhus funkar inte. Undervärme, ca 22-24 grader är krav från dessa frön. Kan de få detta, så gror i stort sett nästan varenda frö.
FAst numera hoppar jag över såstadiet. Det går fortare och är enklare att ta sticklingar på hösten. Då har man mogna frukter rdan efter midsommar.

Åh Maria du har möjligtvis inga sticklingar som jag kunde få köpa av dig. Mina gamla Physalisplantor har dött för mig och i år hann jag inte ta några sticklingar från dem. Har satt frö som jag köpt - men inte ett liv har kommit upp.