Finns det några bra tricks för att få physalis att gro? Köpte frön från Impecta (Kapkrusbär) förra året men varken de eller fröerna från physalisfrukt i butik ville gro. Provade flera varianter - sådd i såjord, sådd i såjord efter ett dygn i vatten, sådd ovanpå såjord, sådd på papper .. men inte ett enda frö ville komma upp trots veckor av väntan.
I år ska jag prova lite andra sorter (också), men innan jag fördärvar fler potentiella plantor tänkte jag kolla hur andra bär sig åt...
(Tomater sår/gror jag alltid på papper)
Fröna från Impecta har jag heller aldrig fått att gro. Kan nog bero på att de är lite gamla. Physalis ska gro på färska frön. När du tar fröna från frukten, är det viktigt att tvätta bort allt fruktkött. Jag brukar göra detta i en kaffesil och liksom gnuggar fröna under rinnande ljummet vatten, mot kanten på silen. Sen får de torka ett ygn väl spridda på papper.
När de torkat strör jag dem på väl genomvattnad såjord.Jag täcker INTE physalisfrön, då de är ljusgroende. Men de behöver undervärme för att gro. Att bara ställa dem i vanligt drivhus funkar inte. Undervärme, ca 22-24 grader är krav från dessa frön. Kan de få detta, så gror i stort sett nästan varenda frö.
FAst numera hoppar jag över såstadiet. Det går fortare och är enklare att ta sticklingar på hösten. Då har man mogna frukter rdan efter midsommar.
Ah, ljusgroende.. då ska jag prova med mer ljus och kanske lite högre värme. Tack för tipset!
Sticklingförökning låter som ett perfekt sätt i fortsättningen, bara man lyckas med åtminstone en frösådd först så man har nåt att ta sticklingar av :-)
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2009, 09:06
Så himla nya behöver inte fröerna vara jag brukar odla gyllenbär (en mera köldtålig Physalisart som funkar bättre i svenskt klimat) och jag använder mina påsar en 4-5år och det är inga problem. Jag har köpt mina fröer hos Runåbergs. Jag sår fröerna ganska ytligt de är ju ganska små så de ska bara täckas av lite jord alt. ingen jord alls.
(jag använder bra såjord och vattnar innan sådd, sålådan täcker jag med plast och ställer i en temp på runt +25C). Physalisfröer tar dock något längre tid än släktingen tomat innan de gror det kan ta ända upp till någon månad utan att det är något konstigt.
Rigoletto
08-03-2009, 18:21
Hej!
Vad bra med en physalistråd! Jag har också lite undringar. Är gyllenbären lika goda/söta som physalis? Klarar de sig över vintern (en grannes klarade sig, men det kanske var japanska lyktor)? Och, hur får ni till 25 grader för att gro fröna? Min lägenhet är 19 grader, och that's it! :-)
Hälsningar Ann
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 18:49
Gyllenbär och Kapkrusbär - övervintrar inte ute, men dom går att övervintra inne antingen som krukväxt med extra ljus eller i en temp på +5c +10c.
CITAT (Rigoletto @ 08-03-2009, 18:21)

Hej!
Vad bra med en physalistråd! Jag har också lite undringar. Är gyllenbären lika goda/söta som physalis? Klarar de sig över vintern (en grannes klarade sig, men det kanske var japanska lyktor)? Och, hur får ni till 25 grader för att gro fröna? Min lägenhet är 19 grader, och that's it! :-)
Hälsningar Ann
Man får undervärme på flera sätt. Själv har jag en kuvös med termostat. Andra använder sig av golvärme eller ställer sådderna ovanpå pannan i pannrummet o.s.v.
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 08:46)

Fröna från Impecta har jag heller aldrig fått att gro. Kan nog bero på att de är lite gamla. Physalis ska gro på färska frön. När du tar fröna från frukten, är det viktigt att tvätta bort allt fruktkött. Jag brukar göra detta i en kaffesil och liksom gnuggar fröna under rinnande ljummet vatten, mot kanten på silen. Sen får de torka ett ygn väl spridda på papper.
När de torkat strör jag dem på väl genomvattnad såjord.Jag täcker INTE physalisfrön, då de är ljusgroende. Men de behöver undervärme för att gro. Att bara ställa dem i vanligt drivhus funkar inte. Undervärme, ca 22-24 grader är krav från dessa frön. Kan de få detta, så gror i stort sett nästan varenda frö.
FAst numera hoppar jag över såstadiet. Det går fortare och är enklare att ta sticklingar på hösten. Då har man mogna frukter rdan efter midsommar.

Åh Maria du har möjligtvis inga sticklingar som jag kunde få köpa av dig. Mina gamla Physalisplantor har dött för mig och i år hann jag inte ta några sticklingar från dem. Har satt frö som jag köpt - men inte ett liv har kommit upp.
Har tyvärr inga extra sticklingar i år. Bara de tre som jag ska ha själv i år.
Ok Maria Inget att göra åt kunde bara inte låta bli att fråga dig
Visst är det typiskt - andra år har jag haft mer än jag kunnat göra åt av sticklingar och i år är allt stendött vad gäller Physalis - men skam den som ger sig
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 21:07
jag har klippt ner min stora planta nu, men när den får växa till sig så kan jag skicka några orotade sticklingar. blir topp skott då. du får skicka pm om du vill ha.

OM JAG VILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skickar pm direkt
JAg har sått både Gyllenbär, gamla köpesfröer som jag haft problem med tidigare, och Kapkrusbär från frukt.
Gyllenbären hade jag i varmt vatten ett dygn innan sådd och de grodde ganska fort. Kapkrusbären däremot som var färska frön har jag väntat länge på nu. Men så hade jag bara gnuggat dem i silen, ingen blötläggning efter det.
[size="2"][/size]Jag brukar ta frö från physalis som jag har köpt i affären,det har alltid fungerat.
Idag har ett av fjolårets-physalisfrö-från-butiksfrukt grott på sitt lilla papper! Ska flytta över det till en kruka med sand när grodden blivit aningen större.
Fortfarande inget liv i fröerna från impecta men de får ligga kvar i värmen & ljuset, så får vi se.
CITAT (Vevsan @ 12-03-2009, 09:04)

Idag har ett av fjolårets-physalisfrö-från-butiksfrukt grott på sitt lilla papper! Ska flytta över det till en kruka med sand när grodden blivit aningen större.
Fortfarande inget liv i fröerna från impecta men de får ligga kvar i värmen & ljuset, så får vi se.
Tack för tipset om undervärme och ljus! Nu har samtliga physalisfrön från butiksfrukt grott så uppenbarligen går det att grodda dem på papper. Fortfarande helt dött på impectafronten dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.