Först och främst, tack för tipset om viltskadecentrets broschyr, den kommer säkert komma till användning vid senare tillfällen också. Sedan kan jag berätta att jag har fått svar från länsstyrelsen (snabbt av dem):
"Spåren är från ett mårddjur. Däremot är de för små för att vara järv.
De två alternativ som är mest troliga är utter eller mård, att döma av storleken på spåren.
Är spåren gjorda vid vatten? I så fall talar det för utter, som brukar följa åstränder.
Är det mest storskog i närheten talar det mer för mård, men de brukar sällan vara större än 7-8 cm från främre tådynan till bakkanten på spåravtrycket."
Då är väl mysteriet helt löst nu, utter verkar vara svaret

Jag har också varit ute och spårat uttern, jag följde ju aldrig spåren någon längre sträcka i morse, och de leder definitivt rakt ner i spat

Jag känner mig lite dum nu som inte kollade det som det första jag gjorde, men jag tänkte bara stora rovdjur utifrån storleken på spåret
Däremot innebar min promenad även en sväng runt huset så den verkar ha traskat omkring en del på land också. Såg också att den verkar följa en given promenad för jag såg gamla spår i ungefär samma bana. Efter att ha läst på wikipedia om uttrar så konstaterades att den är mest aktiv på natten så jag får väl sätta mig och spana någon natt när det blir ljusare och se om jag ser den (om jag inte sett den på dagtid innan dess förstås).
Tusen tack för all hjälp att lösa "mysteriet"