Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Djurspår i snön, Vad kan det vara?
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 12:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Jag och min sambo bor på landet utanför Örebro. Under vintern har vi vid flera tillfällen sett väldigt stora djurspår men spåren har varit för dåliga för att kunna identifiera. I morse när jag skulle mata fåglarna fick jag se tydliga spår, eftersom det översta lagret snö bara är puderdjupt. Så jag tog kort på spåren och började leta på nätet. Snabbt uteslöt jag både lodjur och varg eftersom de bara har 4 tår, våra spår har 5 tår och är cirka 8.5-9 cm långa. Det verkar också som om djuret har ganska långa klor.

Enligt teckningarna på den här sidan: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/jarv/spar/ skulle våra spår kunna vara efter järv. Problemet är bara att järvar inte borde finnas här, i närheten av Örebro, utan högre upp i Sverige. Så vad det är för spår är för mig ett mysterium. Någon som har någon bra gissning/vet?

2009-03-09 060.jpg 8,5 - 9 cm långa, 5 tår och klor.

2009-03-09 056.jpg

2009-03-09 057.jpg

2009-03-09 058.jpg

2009-03-09 059.jpg

2009-03-09 076.jpg Ganska långt mellan spåren.

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-03-2009, 12:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Spännande! Ska bli kul att få veta vad det är!

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 12:24
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, jag är jättenyfiken yes.gif så jag har ställt frågan på en sidan där man kunde fråga biologer frågor också, hoppas jag får svar och snart, eller att någon här vet vad det kan vara.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2009, 12:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är nog en inte alltför djärv gissning att det är just järv. Den är en hälgångare men som inte trampar med hela hälen. Just den spetsiga avslutningen bakåt på bakfoten är typisk för järv, likaså att den oftast rör sig i språng med avtryck av alla fötterna ihop. Att det inte skall finnas järv där du bor är ingen garanti för att det inte finns. Jag tycker du skall ta kontakt med Länstyrelsen och deras viltspårare, dom brukar vara intresserade av sånt här.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 12:44
          Länk hit: #5

Medlem

Det ska jag göra, tack för tipset smile.gif
          Återkommer när jag vet mer.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-03-2009, 12:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag gissar på att det INTE är Järv. no.gif Spåren är för små tror jag, för att vara det. När järvarna sprang över lägden hos mina föräldrar på 80-talet gick vi ut och mätte. Dom spåren var över 15 cm långa.

Jag gissar på Utterspår. Du har ju vatten överallt omkring dig... Var det inte så?
          Har du/ni inte sett några uttrar i vattnet? Minken har nästan i stort sett likadana spår också, fast "puttenutte" mindre. Man får också räkna med att tassarna är lite mindre än vad avtrycken i snön är...

Kul med lite andra spår än katt och hund. yes.gif -Gissningsleken får fortsätta! laugh.gif

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 13:05
          Länk hit: #7

Medlem

Det skulle mycket väl kunna vara utterspår. Jag tittade på den här hemsidan http://www.bd.lst.se/Page.aspx?PropID=10005388 och det verkar ju kunna stämma smile.gif och precis som du har lagt märke till (observant att du kopplade ihop de olika trådarna smile.gif ) så ja jag har vatten omkring mig. Men att det kunde vara utterspår slog mig inte för jag trodde inte de hade så stora tassar. Tack för tipset!!! smiley_small_hug.gif Jag hann dock mejla länsstyrelsen innan jag såg det här svaret så vi får se vad de säger också, men nog är det troligt att det är utter precis som du säger.

Redigerat av Thalassa: 09-03-2009, 13:20

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2009, 13:20
          Länk hit: #8

Medlem

Hmm, en järv med 15 cm långa spårstämplar skulle inte jag vilja möta. Det låter mer som björn. Enligt Spårboken är spåret efter en järv ca 8 cm, på uttern 7-9 cm beroende på hur hårt den trampar och vilken fot är. Det KAN ju vara en utter men den uppgiften är nog intressant för Länstyrelsen också.

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-03-2009, 13:24
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Thalassa @ 09-03-2009, 13:05) *
          Det skulle mycket väl kunna vara utterspår. Jag tittade på den här hemsidan http://www.bd.lst.se/Page.aspx?PropID=10005388 och det verkar ju kunna stämma smile.gif och precis som du har lagt märke till (observant smile.gif ) så ja jag har vatten omkring mig. Men att det kunde vara utterspår slog mig inte för jag trodde inte de hade så stora tassar. Tack för tipset!!! smiley_small_hug.gif Jag hann dock mejla länsstyrelsen innan jag såg det här svaret så vi får se vad de säger också, men nog är det troligt att det är utter precis som du säger.

Du får väl invänta bekräftelse från proffsen... yes.gif

Skulle det vara uttrar som du har hemmavid, så känn dig stolt!
          Fantastiska djur att sitta och titta på. Rolig är dom också när dom ligger på rygg och äter med sina framtassar, i vattnet. laugh.gif

Ja, med både minkar och uttrar lär det ju knappast vara läge för inplanterade koiar eller andra guldfiskar... Det vore ju ingen bra kombination direkt... no.gif (det var det jag menade i din andra tråd, mitt inlägg försvann och jag fick felmeddelande...)

Väntar med spänning!!!

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 13:32
          Länk hit: #10

Medlem

Ja uttrar vore verkligen kul. smile.gif
          Jag och min sambo följde ett program på animal planet förut som hette "Rädda Grace". Det handlade om en övergiven utterbäbis som blev räddad av en familj och vi följde dess uppväxt med stor spänning. Men tanken på att ha "egna" uttrar live utanför fönstret, det är förstås något helt annat. Hoppas vi får se dem och inte bara spåren.

Och när det gäller koi och guldfisk så kanske det vore ett bra sätt att locka fram uttern, men inte särskilt snällt mot fiskarna. Nej, lite sportsligare chans måste de nog få.

Redigerat av Thalassa: 09-03-2009, 13:34

Citera
          KURT
          Inlägg 09-03-2009, 13:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Finns det öppet vatten i närheten? Uttrar rör sig knappast så långa sträckor (inte mer än några 100 meter) på land om de inte behöver.

Viltskadecenter har bra beskrivning av djurspår, de visar också hur man skall mäta spåren (Sid 4):

http://www.lcie.org/Docs/Damage%20preventi...jurens_spar.pdf

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-03-2009, 14:15
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2009, 13:20) *
          Hmm, en järv med 15 cm långa spårstämplar skulle inte jag vilja möta. Det låter mer som björn. Enligt Spårboken är spåret efter en järv ca 8 cm, på uttern 7-9 cm beroende på hur hårt den trampar och vilken fot är. Det KAN ju vara en utter men den uppgiften är nog intressant för Länstyrelsen också.

Nä, Rudan! jag skulle inte ens vilja möta dom om dom hade 5 cm små tassar. w00t.gif
          Det var järv! yes.gif
          Det är inte så jätte ovanligt att fullväxta järvar får stora tassar, även om det inte är det MEST normala... Är väl ungefär som att ha skostorlek 47-48-49...
          Det är baktassarna som är små. Det är dom som är ca 8-10 cm. Framtassarna är betydligt större än så.

http://www.de5stora.se/omrovdjuren/jarv/spar/

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 14:15
          Länk hit: #13

Medlem

Först och främst, tack för tipset om viltskadecentrets broschyr, den kommer säkert komma till användning vid senare tillfällen också. Sedan kan jag berätta att jag har fått svar från länsstyrelsen (snabbt av dem):

"Spåren är från ett mårddjur. Däremot är de för små för att vara järv.
          De två alternativ som är mest troliga är utter eller mård, att döma av storleken på spåren.
          Är spåren gjorda vid vatten? I så fall talar det för utter, som brukar följa åstränder.
          Är det mest storskog i närheten talar det mer för mård, men de brukar sällan vara större än 7-8 cm från främre tådynan till bakkanten på spåravtrycket."

Då är väl mysteriet helt löst nu, utter verkar vara svaret smile.gif

Jag har också varit ute och spårat uttern, jag följde ju aldrig spåren någon längre sträcka i morse, och de leder definitivt rakt ner i spat wink.gif Jag känner mig lite dum nu som inte kollade det som det första jag gjorde, men jag tänkte bara stora rovdjur utifrån storleken på spåret blush.gif

Däremot innebar min promenad även en sväng runt huset så den verkar ha traskat omkring en del på land också. Såg också att den verkar följa en given promenad för jag såg gamla spår i ungefär samma bana. Efter att ha läst på wikipedia om uttrar så konstaterades att den är mest aktiv på natten så jag får väl sätta mig och spana någon natt när det blir ljusare och se om jag ser den (om jag inte sett den på dagtid innan dess förstås).

Tusen tack för all hjälp att lösa "mysteriet" wink.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-03-2009, 14:22
          Länk hit: #14

Medlem

Vad spännande! Men nu kommer ju nästa fråga... Undra om det är bara en eller två där... eller om du får en hel drös på köpet... shy.gif giggle.gif

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 14:36
          Länk hit: #15

Medlem

Ja det är frågan, spåret är ju ensamt i alla fall, men de kanske inte går på promenad tillsammans även om de är flera smile.gif

För min del får de gärna vara flera och gärna också en hel drös, problemet är väl bara gräsänderna som vi matar. Läste att uttrar kan äta sjöfåglar, fast främst ungar i och för sig. Men med denna vetskapen kanske det är elakt att locka hit gräsänderna, de är ju här för att vi matar dem, de kom ju först i stor skala när vi började med det. Jag har å andra sidan inte sett något tecken på att det skulle ha försigått någon strid där ute, så vi kanske har en fredlig utter wink.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2009, 15:05
          Länk hit: #16

Medlem

Där ser man, det ver en utter. Dom är faktiskt nästan lika stora, järven en aning längre men kraftigare. Stora fötter är bra när man simmar. Om jag läser rätt i mina böcker så är den huvudsakliga födan fisk även om fågelungar undantagsvis kan ingå i födan. Du behöver nog inte oroa dig för dina änder. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av utter, har aldrig sett någon eller dess spår.

PS. Den lever oftast ensam så det kan bli ungar även om du bara ser ensamma spår. Hanarna har stora revir, honorna mindre och dom kan överlappa varandra.

Redigerat av Gossen Ruda: 09-03-2009, 15:07

--------------------

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 15:17
          Länk hit: #17

Medlem

Vad kul det lät med "stora fötter är bra när man simmar", har aldrig tänkt på det flirting.gif men det stämmer ju med tanke på plastsimfötter till människor.

Jag hoppas på en fredlig symbios och fortsätter mata änderna då, i alla fall så länge som jag inte ser några tecken på något annat. Änderna kommer ju ändå bara att få mat ett tag till, senare i vår när det börjar bli mer grönt igen får de klara sig själva och då kanske de ändå inte väljer att stanna här och skaffa ungar.

Utterungar däremot vore kul, håller tummarna för det tummenupp.gif

Redigerat av Thalassa: 09-03-2009, 15:19

Citera
          KURT
          Inlägg 09-03-2009, 16:16
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om du letar på upphöjda platser (t ex stenar) längs vattnet så borde du kunna hitta utterns revirmarkeringar i form av avföring som skall lukta viol!

Citera
          Thalassa
          Inlägg 09-03-2009, 16:51
          Länk hit: #19

Medlem

Det är väldigt väldigt stenigt här, men jag ska hålla näsborrarna öppna smile.gif

2008-06-0820152.jpg Under bron på sommaren med låg vattennivå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-03-2009, 21:05
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kul med utter, det är väll dom som är så lekfulla och åker kana ner för backar? Hoppas du lyckas fånga den på kort någon gång smile.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon