Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blomman för dagen, Ipomoea tricolor och Ipomoea purpurea
          officinalis
          Inlägg 09-03-2009, 17:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Förra året sådde jag massa Purporvindor (Ipomoea purpurea) i april i torvbricketer, som jag sen planterade ned i en större kruka, jag planterade ned dem i sin sista yterkruka vid ett senare tillfälle. De blev aldrig riktigt stora, kanske strax över 100 cm

I år tänkte jag odla Ipomoea igen. Både I. tricolor och I. purpurea (lite olika sorter) och tänkte så nu i veckan. Enligt impecta (odlingsanvisningarna) ska man så i rymliga krukor med planteringsjord. Ganska näringsrikt alltså.
          Jag har också fått veta att dom lätt stannar i växten ifall man stressar dem och skolar om allt för ofta (det har jag tagit det relativt försiktigt med tidigare år också).

Vad har fungerat bäst för er? Just nu är jag inriktad på att så dem i lite större krukor som dom kan stå i tills kan ta ut dom på balkongen och låta dem klättra på en spaljé. Jag låter dem gro och förkultiveras en anings under lysrör (alt ett gäng starka lågenergilampor) och sen när de blir för stora så sätter jag ned blompinnar i krukorna och ställer dem i ett fönster.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon