Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tamarillo, Trädtomat i Skåne
          Sussie F-Flower
          Inlägg 14-09-2009, 09:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag har också en Tamarillo wub.gif som jag fick av Blomkronan i slutet av maj nu i år. Hon klarar alla konstigheter och hon har frösått den själv tidigt i våras och när jag fick den var den ca (???),ja, hur stor var den??? ca 30 cm hög??? Rätta mig om jag minns fel, Mari!

Den har i alla fall vuxit rätt bra. Står i söderläge på altanen. Planterad i ko på påse. Har för mig att jag blandade ner lite plantjord då jag var osäker på hur mycket koskit den tålde men å andra sidan så tål väl Solanumväxter vad som helst...? Den har stått där i blåst och regn. Har inte klippt den alls ännu. Tänkte att jag väntar med det tills nästa år. Om den överlever vintern, vill säga...

På bilden även en ängel som var ett skott som jag också fick av Blomkronan vid samma tidpunkt. Jag är 168 cm.

Vad kul med din blommande tamarillo, flaxss. Väldigt fina bilder. Hoppas att det blir frukter också. tummenupp.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _ngel_och_Tamarillo_fr_n_Mari.JPG ( 329.98k ) Antal nedladdningar: 106

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-09-2009, 09:39
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (jax_74 @ 14-09-2009, 00:03) *
          Flaxss!

Jag förstår inte riktigt. Bifogar en bild på hur min planta ser ut. Du ser hur den delat sig bara precis där jag klippt. Vad menar du med det understa grenen? Ska jag klippa själva bladen och inte stammen?
          [attachment=41958:002.JPG]

låter du den växa och bli ''äldre'' så kommer den få grenar vid varje bladveck, när dessa kommer toppar du dom så får du en krona istället för en gren med en ny gren.

du kan påskynda skotttillväxgten med att ''skära'' den i barken strax ovanför en bladveck, nod, veck.

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-09-2009, 09:45
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2009, 10:23) *
          Jag har också en Tamarillo wub.gif som jag fick av Blomkronan i slutet av maj nu i år. Hon klarar alla konstigheter och hon har frösått den själv tidigt i våras och när jag fick den var den ca (???),ja, hur stor var den??? ca 30 cm hög??? Rätta mig om jag minns fel, Mari!

Den har i alla fall vuxit rätt bra. Står i söderläge på altanen. Planterad i ko på påse. Har för mig att jag blandade ner lite plantjord då jag var osäker på hur mycket koskit den tålde men å andra sidan så tål väl Solanumväxter vad som helst...? Den har stått där i blåst och regn. Har inte klippt den alls ännu. Tänkte att jag väntar med det tills nästa år. Om den överlever vintern, vill säga...

På bilden även en ängel som var ett skott som jag också fick av Blomkronan vid samma tidpunkt. Jag är 168 cm.

Vad kul med din blommande tamarillo, flaxss. Väldigt fina bilder. Hoppas att det blir frukter också. tummenupp.gif

dom gillar fet och näringsrik jord så ko på påse var bra. och du kommer nog lyckas bra med att övervintra den. du får uppfölja hur det går med din under vintern och nästa år tummenupp.gif

tyvärr har nästan all frukt blåst av, när jag kom hem igår (efter helgen) så var hela mina trädtomat sned för att den hade börjat att brista i rötterna. det hade tydligen blåsigt rätt bra med kraftiga kastvindar i går när jag inte varit hemma. så en del blad hade trasat sönder och frukterna ja dom låg på marken. men den har ju nya blommor som kommer så ev får jag väl mogen frukt under vintern istället.

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-09-2009, 16:38
          Länk hit: #24

Gäster

tog en bild på min trädtomat

den står på balkongen nu för det blåser som bara den (det är därför den är sned i krukan plus att bladen ser fula ut).

Bifogad fil  PICT0143.JPG ( 671.25k ) Antal nedladdningar: 92

hittade lite ny bildad kart idag som var en glad överraskning.

Citera
          padde
          Inlägg 05-09-2010, 11:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 8 896

Tjena!
          Jag odlar också Tamarillo i år. Jag var lite lat och oerfaren med arten i våras så omplanteringen dröjde, men jag satte den i lecablandad kogödsel i en stor kruka och den har fullkomligt exploderat i tillväxt. Den är snart 1,5m på en säsong.

Nu börjar det bli kallt så jag behöver ta in den snart. Synd att det är kallare än vanligt här i Malmö, annars hade den kunnat stå flera vekor till, frostfritt på den inglasade balkongen.

Hursomhelst har jag ett rum fullt med tropiska växter och terrarier under rätt mycket elektriskt ljus + ett östfönster. Min fråga är då om jag kan låta Tamarillon växa på som vanligt under vinterhalvåret under dessa förutsättningar? De flesta trådar menar att man ska övervintra dem, men i och med att jag har massor med ljus i detta rum, funkar det då som vanligt eller BEHÖVER de vintervila?

Räknar förstås med att den inte kommer att växa lika snabbt som under sommaren i vilket fall. Mina lampor har inte en janne mot solen =)

Tacksam för svar.

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          flaxss
          Inlägg 05-09-2010, 12:09
          Länk hit: #26

Gäster

ha kvar den ute, det ska komma in värme över sverige med milda nätter och varma dagar igen. så ha kvar den ute. min hade +0,5c inatt och blommar glatt vidare.

då den växer både i svalka och i högre värme. så har min fortfarande en viss tillväxt när den står ute. så mitt råd ha kvar den ute.

dom MÅSTE inte övervintra kallt, dock en svalare period på året gör att dom blommar rikligare. har du haft den ute så har den ju fått lite kyla på hösten och då kan den övervintra så som du hade tänkt. man kan också odla den inne åretrunt i samma läge och värme. men då kan den blomma mindre men den växer på vegetativt likabra.

sedan beror det ju på definition av ''övervintra'' man måste övervintra den får den kommer frysa ihjäl ute. man kan övervintra den varmt och ljust i tillväxt som kallt och mörkt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 20:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon