Hej alla trädgårdsvänner! Jag måste fråga någon eftersom jag känner mej lite vilse i pannkakan, minst sagt! Är en norrlänning från odlingszon VII som lyckats få en plats i solen i odlingszon I mitt på Österlen, där jag dock upptäckt att all jord i min tilltänkta trädgård består av styv lerjord täckt av rotogräs! Vi byggde hus och flyttade in förra sommaren, och första mötet med jorden blev då jag försökte gräva ner min medhavda pion: det tog mej två dagar. Som att gräva i asfalt! Eftersom jag har ca 900 välsignade m2 att härska över som jag själv vill, men som jag ju begriper behöver göras något radikalt åt först, undrar jag ju lite stilla; vad skall jag göra? Alla tunga byggmaskiner har farit fram och tillbaka och pressat ihop jorden, så att när det regnar rinner inte vattnet undan på flera dagar. Plus att jorden var tät redan innan på grund av sin struktur. Skall jag låta hyvla av översta lagret och försöka fylla på med mullrik matjord, eller köra något slags jordfräs över alltihop, och samtidigt blanda ner annat material? Men hur blir det då med ogräset-det fungerar väl som Hydran? Ja, ni ser hur bortkommen jag är och hur väl jag behöver goda råd! Jag har väntat ett helt liv på att få ha en egen prunkande trädgård, och trodde i min enfald att det bara var att sätta igång och gräva. Jag hade aldrig tänkt på att det finns dylika hinder. Men man lär något nytt hela tiden, och nog skall väl detta gå att lösa, eller...? Tack på förhand!
|