Full version: Hjälp!
monifo
Hej alla trädgårdsvänner!
Jag måste fråga någon eftersom jag känner mej lite vilse i pannkakan, minst sagt!
Är en norrlänning från odlingszon VII som lyckats få en plats i solen i odlingszon I mitt på Österlen, där jag dock upptäckt att all jord i min tilltänkta trädgård består av styv lerjord täckt av rotogräs! Vi byggde hus och flyttade in förra sommaren, och första mötet med jorden blev då jag försökte gräva ner min medhavda pion: det tog mej två dagar. Som att gräva i asfalt!
Eftersom jag har ca 900 välsignade m2 att härska över som jag själv vill, men som jag ju begriper behöver göras något radikalt åt först, undrar jag ju lite stilla; vad skall jag göra?
Alla tunga byggmaskiner har farit fram och tillbaka och pressat ihop jorden, så att när det regnar rinner inte vattnet undan på flera dagar. Plus att jorden var tät redan innan på grund av sin struktur.
Skall jag låta hyvla av översta lagret och försöka fylla på med mullrik matjord, eller köra något slags jordfräs över alltihop, och samtidigt blanda ner annat material? Men hur blir det då med ogräset-det fungerar väl som Hydran?
Ja, ni ser hur bortkommen jag är och hur väl jag behöver goda råd! Jag har väntat ett helt liv på att få ha en egen prunkande trädgård, och trodde i min enfald att det bara var att sätta igång och gräva. Jag hade aldrig tänkt på att det finns dylika hinder. Men man lär något nytt hela tiden, och nog skall väl detta gå att lösa, eller...?
Tack på förhand!
Nauti
Du kan gröngödsla lerjorden och den skall då bli bra inom 2-3 år. Det du måste göra är att höja mullhalten i jorden. Kompostera, gröngödsla, köp färdig jord och tillsätt. Det finns gröngödslingsgrödor som är bra mot rotogräs och det finns de som trivs i lerjordar och luckrar upp jorden.

En bra blandning för lerjordar är enligt en bok jag har: gräsmattefrön, vitklöver och rödklöver. Man skall så detta och klippa ner som en vanligt gräsmatta. Sedan använda klippet som gödsel. Efter två år skall man gräva upp jorden och en skall vara odlingsbar.

Jag har själv inga erfarenheter av detta och du kan förmodligen få bättre hjälp av någon annan på forumet. Men jag skulle nog kört på gröngödsling och försöka kompostera så mycket som möjligt. Utöver det skulle jag nog köpa till billig påsjord och odla på en mindre areal sålänge eller i pallkragar.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är riktigt hårt markpackat + tung lerjord brukar det vara svårt att få det luckrare på 2-3år med hjälp av växter, jag säger alvluckrare istället man måste få det luckert långt ner ifall man ska få till hyfsad dränering växter som planteras i för hårt packad jord som ex. träd och buskar brukar inte må speciellt bra.

Fast det beror ju på hur tomten ser ut ska man hyra in en bonde med alvluckrare ska det ju vara hyfsat plant och plats för maskinen, vet faktiskt inte om det finns något snarlika fast i mindre format för trädgårdsbruk.


(undvik jordfräs, jordfräs + lerjord + ogräs= ännu kompaktare jord och ännu mera ogräs.)
Piccante
Undvik att jordfräsa!!! förutom att höja mullhalten så kan du tillföra grövre material som du myllar ned för att f bättre struktur. Grov sand eller grus är bra men har du tillgång till tex sågspån så funkar det bra i land med.
MariaS
Plog eller harv funkar bra om du kommer åt. Annars är det spade och grävgrep som gäller. Bästa sättet är att under hela sommaren täcka ytan/ytor som ska bearbetas, med torv, sågspån, grov sand och kompost. Sen vänder man ner materialet på hösten och låter det vara. På våren har jorden frusit sönder och det är mer lättarbetat.

OBS! Lägg inte på gödsel på hösten! Det ska du för övrigt inte ens behöva göra på lerjord. Den innehåller bra med gödsel som det är.
lavendelgården
Råden haglar och du har väl ingen lätt sits. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna fräsa ner löv, kompost, kogödsel, hästgödsel, gräsklipp mm som förhöjer mullhalten. Sand och grus skulle jag däremot inte använda - allt blir stenhårt och ännu värre, det är i alla fall min erfarenhet.
Föreslår att du tar ett litet område i taget och försöker förhöja mullhalten runt de växter du sätter. Kogödsel på påse är oslagbart i detta fall. 50% befintlig jord och 50% kogödsel. Sen har dina växter ett gott näringsförråd ett bra tag. Så har i alla fall jag gjort i 20 år och det har fungerat.
Om du har mycket rotogräs kan du först täcka med tidningar 5 cm tjockt lager - jord på och ettåringar första året. Annars tycker jag att det är ganska lätt att plocka bort rotogräsbitarna efter fräsning. Det tar några år men sedan har du kanonjord.
Så det är bara att spotta i nävarna.
Om du är intresserad, har jag "Blomstervandringar med trädgårdstips" några gånger under sommaren. Denna fråga brukar dyka upp varje år. Hemsidan är www.lavendelgarden.nu
Kanske vi ses.....
Åsa
Piccante
Anledningen till att man inte ska fräsa lerjord är att lera (eller ler som den fraktionen egentligen kallas) är de minsta jordpartiklarna. Så fina partiklar bildar inte någon luftig struktur med porer utan blir en jämn smet vilken iofs är väldigt smidig och formbar men passar bättre till att dreja krukor av än att odla i. Om en lerjord ska bli brukbar så måste leran aggregeras vilket den gör då den blandas upp med grövre material, då bildas aggregat dvs lerklumpar som gör att jorden får en luftigare struktur så att vatten och luft kan komma ned i jorden. Jordfräser man i lera så slår man sönder aggregaten igen och gör leran kletig igen. Man kan tillsätta mull men då får man upprepa det ofta då mull inte är beständig utan bryts ned med tiden. Grövre material som sand och grus ger en mer beständig förbättring av jorden förutsatt att man tar tillräckligt och inte fräser ner den utan hellre vänder med grep.
CillaM
Varför inte beställa hem några lass med prima jord, markduk och torvstenar istället? Bygg uppåt så slipper du grävandet, harvandet och fräsandet (i dubbel bemärkelse).
monifo
Tack så hemskt mycket alla snälla människor som försökt leda mej ut ur mörkret! Jag tror alltså att jag skall försöka få tag på en bonde med harv eller plog, som kan hjälpa mej att vända ner diverse jordförbättrare i min leråker. Ingen jordfräs. Och har jag bara fått något så när grävbart, så får jag väl fortsätta att förbättra på de ställen där jag skall ha mina rabatter och land. Rotogräsen får vi plocka för hand sedan de harvats upp, och det skall väl gå med gemensamma krafter.
Det var inte så snabbfixat som jag trodde, men den som väntar på något gott...
Visst hade det varit enkelt att täcka över allt med ny jord, men min tomt har även den lilla egenheten, att den lutar in mot huset. Inte så tillrådigt, alltså.
Mvh
Monica
Heda
Du kan ju också hyra in en liten grävmaskin som gräver ur där du ska ha dina rabatter. Blanda sedan befintlig lera (50%) med matjord (50%) som du kan köpa lassvis hos närmaste jordkonsult. I botten av rabatterna, om du inte kommer under leran, lägger du småsten och grovt grus för dräneringen. Vi har annars faktiskt jordfräst en bit av vår östgötalera, därefter plockat bort rotogräs och lagt på massor av barkmull och matjord som vändes runt med grep. Vartefter kommer vi att fylla på med barkmull och matjord. Det har funkat hittills, men man måste vattna på lerjorden om den är som cement om det ska gå att få ner jordfräsen.

//Heda
Azur
Jag förstår inte heller varför det inte skulle gå att fräsa lerjord. Att bara fräsa funkar inte, men man fräser ju ner organiskt material (kogödsel, kompostjord, barkmull...) just för att förbättra strukturen.
Tillsätt inte sand. Sand + lera blir rena betongen.
HelenJ
CITAT (Azur @ 26-03-2009, 10:54) *
Jag förstår inte heller varför det inte skulle gå att fräsa lerjord. Att bara fräsa funkar inte, men man fräser ju ner organiskt material (kogödsel, kompostjord, barkmull...) just för att förbättra strukturen.
Tillsätt inte sand. Sand + lera blir rena betongen.

Lerjord är en aggregatjord (dvs den består av ihopklumpade partiklar till skillnad från sand som har enkeljordstruktur). Det är det som gör att den är så bra på at hålla vatten och näring. En jordfräs slår helt enkelt sönder aggregaten, och förstör därmed de goda egenskaperna hos jorden. Däremot går det bra att gräva eller plöja, helst då på hösten så frosten får hjälpa till att skapa aggregat inder vintern. Precis som Markus redan sagt alltså. wink.gif
Azur
CITAT (HelenJ @ 27-03-2009, 15:47) *
Lerjord är en aggregatjord (dvs den består av ihopklumpade partiklar till skillnad från sand som har enkeljordstruktur). Det är det som gör att den är så bra på at hålla vatten och näring. En jordfräs slår helt enkelt sönder aggregaten, och förstör därmed de goda egenskaperna hos jorden.
Om man bara fräser kanske, men jag förstår inte hur jag skulle kunna få mindre struktur på jorden genom att fräsa ner organiskt material som barkmull, hästgödsel, kompost, eller tillochmed torv, i lerjord.
Men det är klart, är det en sen tidigare brukad jord med hyfsad organisk halt, och inte massiv lera, så är det kanske annorlunda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon