Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utställning
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-03-2009, 09:23
          Länk hit: #21

Gäster

Jag ska också passa på att nämna att Uddevalla akvarieförening har möte nu på torsdag (19/3) där alla som vill är välkomna att göra ett studiebesök. Det är kl 19.00 på HSO-center, Göteborgsvägen 25, i Uddevalla. Huvudpunkt på programmet är en auktion där medlemmar och andra kan sälja sitt överskott av fiskar, växter och akvarietillbehör. Ett bra tillfälle att få tag i billiga närodlade fiskar och växter alltså. Dessutom blir det trevligt fiskprat runt fikabordet och kanske bingo med akvaristiska vinster. Som sagt, alla är välkomna! smile.gif

Olle

Citera
          amaira
          Inlägg 17-03-2009, 09:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Ställer ut och säljer? *nyfiken*

Då har ni inte titlar som "champion guld" eller nåt såntdär, som fisken kan få efter flera lyckade utställningar, och sedan bli en fantastisk efterfrågad avelshane eller hona?

Bra utställningsresultat är väl extra bra att avla vidare på, är det inte? Varför ställa ut och sälja?
          Har man stamtavlor på akvariefiskar?

Frågan är faktiskt seriös. smile.gif

Redigerat av amaira: 17-03-2009, 09:33

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-03-2009, 09:59
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-03-2009, 08:16) *
          Menar du sådana där vita kulor eller block som sägs ge fiskarna mat i en vecka? Även sådana förstör vattnet efter ett tag, oavsett vad reklamen påstår. Dessutom är de flesta fiskar ganska ointresserade av dem. Att de ändå går att sälja, beror på att folk har så förbaskat svårt att förstå att fiskarna klarar sig bäst utan mat när man är borta.

Olle

Ja det var såna jag tänkte på. Kunde väl ana att det var för bra för att vara sant... rolleyes.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-03-2009, 10:56
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (amaira @ 17-03-2009, 09:32) *
          Ställer ut och säljer? *nyfiken*

Då har ni inte titlar som "champion guld" eller nåt såntdär, som fisken kan få efter flera lyckade utställningar, och sedan bli en fantastisk efterfrågad avelshane eller hona?

Bra utställningsresultat är väl extra bra att avla vidare på, är det inte? Varför ställa ut och sälja?
          Har man stamtavlor på akvariefiskar?

Frågan är faktiskt seriös. smile.gif

Nej, några stamtavlor och championtitlar har vi inte på våra fiskar. Utställningens finaste fisk blir helt enkelt "best fish in show", och så delar man ut första och andra pris i de tolv klasserna. De deltagande killiföreningarna kan också dela ut specialpriser. Med få undantag är det inte framavlade färgvarianter utan naturliga arter vi odlar och ställer ut. Dessutom har många killis så kort livstid (årstidsfiskar högst ett år) att de inte hinner med så många utställningar i sitt liv. Och som sagt så har utställarna i regel likvärdiga fiskar från samma kull hemma. För en liten förening som Skandinaviska killisällskapet, med ca 300 medlemmar i Sverige, Norge och Danmark, kostar det en hel del att ordna en internationell utställning. Då räcker inte medlemsavgifterna till, utan auktionen på utställningsfisk är föreningens främsta inkomstkälla.

Olle

Citera
          Anic
          Inlägg 17-03-2009, 18:18
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Meriona @ 15-03-2009, 23:33) *
          Det uppskattas! Ta med plånbok, det utspelar sig på Zoomagasinet en lördag under öppettid, det finns finns säkert nåt kul att slösa pengar på! whistling.gif

Är det zookompaniet i gamlestan, bredvid willys, öb och harald nyborg?

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-03-2009, 18:27
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Anic @ 17-03-2009, 18:18) *
          Är det zookompaniet i gamlestan, bredvid willys, öb och harald nyborg?

Japp! Kommer du? confused.gif Finns väl INGET vettigare att göra en lördag i mars? bravo.gif

Citera
          Anic
          Inlägg 18-03-2009, 18:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Meriona @ 17-03-2009, 18:27) *
          Japp! Kommer du? confused.gif Finns väl INGET vettigare att göra en lördag i mars? bravo.gif

Kanske, tycker zookompaniet är bland de bästa affärena i gbg, är där titt som tätt, mina föräldrar bor i närheten så jag kanske tittar in eftersom jag ändå är i krokarna den helgen, är lite nyfiken på utställningen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-03-2009, 20:14
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (Anic @ 18-03-2009, 18:10) *
          Kanske, tycker zookompaniet är bland de bästa affärena i gbg, är där titt som tätt, mina föräldrar bor i närheten så jag kanske tittar in eftersom jag ändå är i krokarna den helgen, är lite nyfiken på utställningen.

Kl 10.30 har jag för mig att bedömningen börjar. Vad kul i så fall, då kanske vi ses! kompiskram.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-03-2009, 08:58
          Länk hit: #29

Gäster

Påminnelse:
          Om ni inte har nåt att göra imorgon så... Här har snön vräkt ner och fortsätter med det, så nåt trädgårdsarbete kan ni ju ändå inte ägna er åt. laugh.gif
          10.30 Göteborg Zookompaniet. whistling.gif

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 27-03-2009, 09:45
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Det hade varit trevligt att gå och titta på men bor tyvärr för långt bort sad.gif men kanske man kan få se på lite bilder från utställningen shy.gif

Lycka till med dina små gerbiler Meriona tummenupp.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-03-2009, 12:23
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Nostalgia @ 27-03-2009, 09:45) *
          Det hade varit trevligt att gå och titta på men bor tyvärr för långt bort sad.gif men kanske man kan få se på lite bilder från utställningen shy.gif

Lycka till med dina små gerbiler Meriona tummenupp.gif

Tack snälla du! Jag vi får väl se hur det går, men lovar att försöka fota lite iallafall. thanks.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-03-2009, 16:47
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Jag ska hem och tömma kameran på Anton bilder så jag kan fota i morgon tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-03-2009, 21:09
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Wilmer @ 27-03-2009, 16:47) *
          Jag ska hem och tömma kameran på Anton bilder så jag kan fota i morgon tummenupp.gif

Uppskattas! Det får bli sonen och du som sköter detta imorgon, jag kommer att fara omkring som en yr höna och kolla att allt går rätt till ...... angel_not.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-03-2009, 09:33
          Länk hit: #34

Gäster

Bifogad fil  lillhus.jpg ( 98.06k ) Antal nedladdningar: 30

Bifogad fil  lillkurri.jpg ( 76.39k ) Antal nedladdningar: 24

Ojoj vilken lång dag det blev! 44 anmälningar varav våra 3 såklart var sötast i våra ögon! angel_not.gif flirting.gif

Alla fick ganska goda vitsord, men bara ett pris: HP för "charmtroll" gick till Chili, det är han som sitter bakom de andra på första bilden.

Kul att ha varit med, men som sagt en lååååååååång dag som gör att det kanske inte blir fler gånger för oss, åtminstone inte på länge än. whistling.gif Tack till Wilmer som höll oss sällskap! smiley_small_hug.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-03-2009, 21:36
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

kompiskram.gif Det var intressant, men en gång räcker giggle.gif . Dina djur har ett himmelsk liv hemma, det är ju huvudsaken flirting.gif . Kul att se alla olika färgteckningar och individer på de andra gerbilerna.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 30-03-2009, 09:41
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Kul att det gick bra för dina gerbils Meriona och grattis till Chilis HP för charmtroll wub.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-03-2009, 12:47
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Nostalgia @ 30-03-2009, 10:41) *
          Kul att det gick bra för dina gerbils Meriona och grattis till Chilis HP för charmtroll wub.gif

Tackar och bockar! Jag ska framföra det till honom... giggle.gif

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 31-03-2009, 15:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-03-2009, 21:30) *
          [attachment=32064:Killiutst_llning.jpg]
          Killifiskarna är mycket färggranna. Den här arten heter Fundulopanchax spoorenbergi.

[attachment=32065:spoorenbergi.jpg]
          Olle
          Å så kul att få se en killi! Förr kunde man se några olika arter i zooaffärerna men det var evigheter sen jag såg någon nu. Själv hade jag (till en början ofrivillig) uppfödning av "Kap Lopez".

Skickar uppfödarna fortfarande omkring ägg till varandra?

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 02-04-2009, 15:15
          Länk hit: #39

Gäster

Jadå, vi skickar fortfarande ägg till varandra. smile.gif Det är ofta det enda sättet att få tag i en speciell art man är intresserad av. En del skickar ägg över hela världen, men själv har jag bara skickat inom Norden (som längst till Färöarna). En del skickar också fiskar, men det gör inte jag längre även om fiskarna brukar överleva. Bortsett från att det är förbjudet, får man ju tänka på att det är levande, kännande varelser det handlar om. Kan man inte uppge att det är levande innehåll, blir paketet inte hanterat därefter. Ska mina fiskar transporteras någonstans, vill jag vara med och ha koll på hur de mår. Likaså säljer jag helst mina fiskar till medlemmar i killisällskapet, eftersom jag vet att de då kommer till intresserat folk som kan ta hand om dem. I zooaffärer vet ofta varken säljare eller köpare hur killiarterna vill ha det. Dessutom är de ofta svårsålda eftersom de har ett rykte om att vara känsliga och aggressiva. Men visst skulle det vara roligt om zooaffärerna kunde ta in killis! Om handlarna kunde lära sig lite mer om dem och ge sina kunder rätt information.

Olle

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 00:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon