Hittade till min förvång en Acacia dealbata i full blom för 1 v sedan på Plantagen och slog till. Satte den i söderfönster i ett rum med temp. 18-20 gr (lite svalare på natten). Idag planterade jag om den till en större lerkruka i sandblandad jord och märkte först hur alla blommor föll av, vilket jag hade räknat med vid miljöombytet. Men sedan märkte jag också hur bladen (de små "barrbladen") föll av vid beröring. Någon som vet vad detta kan bero på? Det intressanta är att en mängd små skott med nya blad också hade kommit, vilket trots allt är ett positivt tecken. Jag hoppas att detta enbart beror på miljöombytet. Vet att Akacia kräver hög luftfuktighet, vilket jag tycker att jag har (har dock ingen hygrometer), men kanske kräver så pass mycket att det inte är möjligt att odla den inomhus? Funderar även på om det kan vara ljuset, men vi är snart inne i vårdagjämningen och det har t o m varit sol till och från de senaste dagarna så borde inte bero på det heller. Några idéer vad jag kan göra för att rädda Akacian? Någon som kanske lyckats med en Akacia inomhus?
|