Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gurktråden för -09, Våra gurkor..
          Barynia
          Inlägg 05-04-2009, 09:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 739

Dragonlady: det måste vara absolut frostfritt, men annars har jag ställt ut mina i uterummet ganska tidigt. Då brukar jag ställa dem på något isolerande, tex frigolit eller en yllefilt, och närmast husväggen. Så fort de har utvecklat några blad, så brukar jag ställa alla småkrukor i stora plastlådor (typ brödbackar) och så bär jag ut dem i uterummet på dagarna, och in igen på nätterna. I början på maj brukar jag ha så varmt, minst 10 grader, så att de kan stå där dygnet runt. I mitten/slutet på maj, eller när de är lagom stora, flyttar jag över dem i stora krukor (jag använder Ikeas genomskinliga plastpapperskorgar) fyllda med bra jord blandat med brunnen hästgödsel.
          I år tänker jag pröva att ha några plantor i mitt pallkragsland från förra året. Det gav stora mängder squash, persilja, dill, sallat och purjo förra året, så i år utökar vi med fler grödor där.
          Lycka till !

Citera
          DragonLady
          Inlägg 19-04-2009, 10:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Idag åker gurkan också ut i uterummet och till de jag lovat plantor, planterar samtidigt om dem i stoor kruka happy.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  gURKA090419.jpg ( 168.49k ) Antal nedladdningar: 85

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          DragonLady
          Inlägg 19-04-2009, 14:51
          Länk hit: #23

Medlem

Hur stor kruka måste man ha? antar att den inte behöver vara så djup eftersom de mest har ytliga rötter??

--------------------

Citera
          katah
          Inlägg 19-04-2009, 19:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

CITAT (DragonLady @ 21-03-2009, 11:43) *
          Är det inte näringsbrist?
          De kan ju inte få så mycket näring i ren sand eller?

resultatet var ännu sämre då när jag odlade i kogödseln ( dom där 5 för 100kr)
          Så sanden var en klar förbättring.
          De får klippt gräs och guldvatten regelbundet så jag tror inte på näringsbrist direkt.
          Men dessa kvalstersaker tror jag mer på...
          gardenan har bara dåligt med munstycken mm till salu, jag skulle vilja köpa en sådan munstycke som sprutar vatten på plantan ett par gånger / dag

Citera
          Vero
          Inlägg 19-04-2009, 20:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 21 973

Vi har nyss fått ett växthus och min arl ville absolut ha gurkor i det så han sprang iväg och köpte slanggurka.

Vi har noll koll, och har redan satt några frön, trots att det förmodligen är alldeles för tidigt.

Så jag kommer läsa den här tråden med intresse och förhoppningsvis få många tips. smile.gif

--------------------
          Zon 3-4

Citera
          Sara i zon 7
          Inlägg 21-04-2009, 07:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 4 893

Nu börjar det bli dags att så gurka häruppe, vi har haft många minusgrader om nätterna nu sen påsk.
          Favoriter här är i alla fall Suyo Long, odlade den för första gången i fjol och det är den godaste gurka jag har smakat. Den är lång, smal och krokig men så god. Självklar här.
          Marketmore är ingen favorit, knottrig så man måste skala den, besk som nån fler skrev.
          Som druvgurka har jag i många år odlat Profi F1 från Impecta, men de har slutat sälja frön från den så de sista åren har jag haft Rinish Pickling. Tycker den funkar bra, vi har inläggningar så vi klarar oss hela året.

Nytt i år blir Asiegurka, det ska vara en jättegurka 30-35 cm. Få se hur den blir. Jag sätter gurkorna i 20-liters hinkar med mycket kompost och både ko- och hönsskit. Sen när gurkorna börjar komma måste man ändå gödselvattna. Börjar gurkämnena gulna lider plantan av näringsbrist och det blir ett avbrott i skörden. Det har tagit många år innan jag förstått hur mycket näring de kräver.

Squash hör väl inte hemma här kanske, men jag nämner bara att de odlas på friland även här uppe i norr. Jag sätter dem i hinkar mot växthusväggen och täcker med fiberduk under nätter och vid kallare väderlek. Jag har under många år försökt odla i växthus, men skörden har alltid varit dålig. Ute får vi stor skörd.

Sara

--------------------
          Hemsida
          www.katalidengard.se

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-04-2009, 07:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Någon som vet???

Jag läste en artikel på nätet (kommer inte i håg Var nu!) Men där läste jag att yrkes odlare inte odla tomater och gurka i samma växthus??? men det stod inte VARFÖR???? I hobbyväxthus gick det bra!

Är det någon som vet? Gillar dom inte varandra... så som Tomater och avacado?

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 21-04-2009, 11:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag har också hört att man inte ska odla tomater och gurka tillsammans, ändå har jag gjort det i många år och det fungerar bra.

Citera
          Vero
          Inlägg 27-04-2009, 09:29
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 21 973

Vi fick en fin liten gurkplanta med stora blad, men när jag tog bort plasten vi hade över slaknade den och är nog så gott som död nu. Vill den ha plasten kvar så att det är varmare och fuktigare? Eller har jag bara lyckats vattna ihjäl den?

Det kommer ett skott till i alla fall, men den har väldigt små blad än.

--------------------
          Zon 3-4

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 27-04-2009, 10:12
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Vero @ 27-04-2009, 10:29) *
          Vi fick en fin liten gurkplanta med stora blad, men när jag tog bort plasten vi hade över slaknade den och är nog så gott som död nu. Vill den ha plasten kvar så att det är varmare och fuktigare? Eller har jag bara lyckats vattna ihjäl den?

Du hade nog plasten på för länge eller tog bort den för "brutalt". Under plasten avdunstar väldigt lite vatten från bladen och plantan kan växa ganska bra utan att behöva utveckla sitt rotsystem så mycket. När du tog bort plasten blev det genast större behov av vatten men då räckte inte rotsystemet till för att försörja plantan. Har en planta vuxit länge under en skyddande plast måste man avvänja den lite försiktigt, först kortare stunder och sedan mer och mer. Själv tar jag bort plasten i stort sett så fort fröerna grott.

Det här med gurkor och tomater har jag också hört. Och det är nog så att generellt sett så vill gurkor ha varmare och fuktigare än tomater. Men de sorter vi odlar för hobbybruk av gurkorna framförallt är oftast sorter som är lite mer anpassningsbara. Som hobbyodlare vill man ju inte precis hålla sig med ett växthus för gurkor och ett för tomater. För yrkesodlare är det förstås en annan femma.

Citera
          Knytt
          Inlägg 27-04-2009, 10:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Jag har inte sått en enda gurka än trots att jag bor i zon 1 - försöker sitta på händerna eftersom jag hittills alltid sått för tidigt.

Men nu är det snart dags för de som ska vara i växthuset, de som ska vara på friland väntar jag ytterligare några veckor med smile.gif

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Pius
          Inlägg 27-04-2009, 10:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

Jag har sått och fått upp mina frilandsgurkor men när kan de planteras ut?

Att det ännu är för tidigt förstår jag men hur låg temp klarar de?

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Knytt
          Inlägg 27-04-2009, 10:57
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Jag sätter inte ut mina förrän en bit in i juni om vädret är som vanligt - alltså när nattempen är över 10 grader stadigt.
          De gillar ju värme och slutar växa om det blir för kallt.

Förodla dem gör jag ca 6 veckor innan det smile.gif

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-04-2009, 09:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Tack för en bra tråd med mycket information om gurkodling, jag har nämligen för första gången i mitt liv sått två gurkfrön av växthusgurka och dom har just nu tittat upp ur jorden. Det ska bli spännande att se om och hur jag lyckas, mitt lilla växthus kanske är för litet.
          Jag brukar ha 3-4 tomatplantor där inne så nu ska jag öka på med 2 gurkplantor tänkte jag, jag odlar bara i mindre skala så att jag får smaka äkta solmogna grönsaker för det är så gott.

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-04-2009, 21:03
          Länk hit: #35

Medlem

Tack för svaren smile.gif

Nu kommer jag förstås att odla både tomat och gurka i mitt växthus... biggrin.gif

Jag satte mina gurkfrön för en vecka sedan och OJ va dom växer? dom titta upp redan efter två dagar och nu är dom 7 cm höga... Vänta med att ta ut dom till i juni, blir nog omöjligt i den här farten... blush.gif det kommer nog bli svårt att flytta på dom då... Men om man har en värmefläkt i växthuset som kan vara inställd på 10 grader så måste väll det gå bra oxå smile.gif

Citera
          DragonLady
          Inlägg 30-04-2009, 11:21
          Länk hit: #36

Medlem

Så här ser mina gurkor ut just nu.. inatt var det 15 grader ute när jag kom hem från jobbet yahoo.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Gurka0430.jpg ( 269.16k ) Antal nedladdningar: 65

--------------------

Citera
          Marla5
          Inlägg 01-05-2009, 13:59
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 21 841

Hej
          Vad trevligt med en gurktråd. Jag har börjat tidigt i år, 2 feb. sådde jag första omgången, så jag har nu skördat 3 slanggurkor som jag haft i fönstret och jag har 1 äppelgurka som börjar växa till sig ca: 3 cm, jag har 3 djungelgurkor som börjar växa lite och en västeråstyp (vert petit de paris) som dock blommade först men det blev inget med de första, men nu kanske. Som jag har satt lite senare har jag 2 andra sorters som är slangurkor som är 100 % femninina, en gul västeråstyp (bothbys blonde) och gurkmelon. Ska bli så intressant att pröva alla sedan. Lycka till alla med era gurkodlingar kompiskram.gif

Citera
          DragonLady
          Inlägg 05-05-2009, 18:18
          Länk hit: #38

Medlem

Oj.. jag som trodde jag hade sått tidigt giggle.gif
          Såg idag att gurkan blommade o tänkte wow.. tittade lite närmare sedan och WOW det var ju redan små små bäbis gurkor yahoo.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  gurka0505.jpg ( 366.56k ) Antal nedladdningar: 59

--------------------

Citera
          rosita
          Inlägg 05-05-2009, 18:30
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag har ett par plantor minigurka och har redan skördat 4 gurkor. yahoo.gif

Mina vanliga gurkplantor är ganska små fortfarande... g.gif De såddes förstås senare också.

Redigerat av rosita: 05-05-2009, 18:30

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          blomkronan
          Inlägg 08-05-2009, 08:54
          Länk hit: #40

Medlem

Någon som har provat att plantera flera planter ihop i samma kruka... hur trångt kan dom stå? Jag har en 50 liters som jag tänkte sätta ner mina 4 plantor i... tror ni det går?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 09:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon