Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Metoder att tackla dålig jord?
          fredrik_gbg
          Inlägg 23-03-2009, 18:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 21 780

Hej!
          Jag har inte tidigare odlat köksväxter (kryddor har jag haft) men är mycket sugen på att börja.
          Därför är jag tacksam ifall ni inte spekulerar för mycket, då jag gärna vill ha någon lön för mödan så att jag blir sporrad att fortsätta! smile.gif

På baksidan av mitt hyreshus finns en gräsyta, denna ligger väst om huset.
          Väst om ytan stiger det uppåt vilket innebär att denna yta blir dåligt belyst, hälften eller tredjedelen av fullt ljus.
          "Jorden" är av mycket låg kvalitet och verkar till största delen bestå av gamla byggmaterial och sand och jord.
          Det växer här gräs, men det behöver kämpa för sin överlevnad och gulnar alltid fort på sommaren, vilket jag förmodar beror på att jorden inte kan hålla vätska ordentligt.
          Jag vill gärna odla här, men jag vet inte hur jag skall gå tillväga.
          Att köra dit en lastbil med jord är inte något jag tänker syssla med.
          Inte heller vill jag använda kemiskt gödsel eller bekämpning.
          Vad jag vill är att skapa en yta som håller vatten, bidrar med näring och som möjliggör odling av köksväxter i år, eller nästa ifall detta är ogörligt.
          Vidare skulle jag vilja ha tips på vanliga grönsaker att odla i mina ljusförhållanden.
          Men först och främst är det problemet med min jord som måste lösas.
          Jag vet att det ska gå att odla exempelvis potatis i halm och tidningar, kräver detta god jord undertill?

Jag är mycket tacksam ifall ni vill dela med er av den erfarenhet jag själv precis skall börja bygga upp.

Med vänlig hälsning
          Fredrik Olsson

Redigerat av fredrik_gbg: 23-03-2009, 18:41

Citera
          Rigoletto
          Inlägg 23-03-2009, 19:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 3 430

Hej!

Jag måste säga att jag tror att det bästa faktiskt är att gräva ur och köra ditt ett lass god jord. Särskilt om det är en gräsmatta med "gamla byggmaterial och sand och jord" under. Jag är ett stort fan av jordförbättring och att man ska arbeta med det man har, men i det här fallet låter som att det kommer att bli för jobbigt och ta för lång tid med vanlig jordförbätring. Om du ska börja kompostera för att få kompost till jordförbättring, så har du ju inte så mycket att lägga i den i dagsläget, t ex.

Med vänlig hälsning Ann

Citera
          EKLO
          Inlägg 23-03-2009, 20:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Att det ligger byggmaterial i backen låter ju inget vidare, men du kan väl alltid testa? Om du har en chans kanske första året (åren) enklast skulle bestå av några pallkragar som du kan fylla med lite bättre jord blandat med den jord du har? Och sen kan du kanske fortsätta att göra jord och få upphöjda land?
          Och när det gäller den där potatisodlingen - nej jag tror eg. inte att du behöver ha väldigt bra jord under, men du behöver ju täcka med ngt som inte alls släpper in ljus, men som du ändå kan bevattna. Själv tänker jag testa med 50 cm halm som jag fått av en bonde i närheten, men svart plast går också bra. Att gräva bort grässvålen först brukar ändå rekommenderas har jag förstått, om inte annat så bevarar den underliggande jorden lite mer vatten än om du inte gör det.
          Testa dig fram tycker jag. Du måste ju inte ha flera hundra meter land, börja med nån liten yta som du fixar, och se hur det funkar.

Citera
          Limpan86
          Inlägg 24-03-2009, 06:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 21 559

Jag tycker också att du ska testa. Ditt problem är vanligt. Själv hade ingen gjort något med jorden i vår trädgård på säkert 40 år det var typ 2 grässtrån på hela gräsmattan och resten mossa. I de gamla trädgårdslanden däremot var det fullt av högt gräs.

1. Ta bort grässvålen, gärna så fort du kan efter det att tjälen gått ur jorden.
          2. Vänta så att jorden får torka upp lite (går på några dagar med soligt och blåsigt väder)
          2.2 Köp ett ph-test (finns på plantagen eller liknande trdgårdsbutiker) för att ta reda på om jorden i din trädgård är sur eller basisk.
          3. Din jord i trädgårdslandett ska gärna ha ett ph-värde på ca 6-7 i ph även om du inte orkar köpa ett ph test så köp bra rosjord och lite kompost och blanda ner ordentligt i trädgårdslandet. Exakt mängd är svårt att säga men det ska vara mer ny jord är gammal.

När det kommer till din trädgårdsmatta så finns det enligt mig enkla lösningar.

Har du någonsin grävt i din trädgårdsmatta djupare än 30cm typ när du planterat ett träd eller liknande? Är det ogenomtränglig lera eller grus eller annan jobbig botten? Om du upplever jorden om vanlig kan det vara så att den är sandblandad med dålig fyllningsjord vilket varken innehåller näring eller kan hålla fukten varm dagar.

Köp gräsmattedress från ett bra företag (kostar inte så mycket och finns där du köper vanlig jord och kompost typ k-rauta, plantagen. På våren när gräset börjat ordentligt (typ maj) så strör du över ett tunt lagen dress över gräset och krattar ut. Det får absolut inte täcka gräset så ett tips är att du inte klippt precis innan. Det ser ut som man trashat trädgården helt direkt efter men maskar och regn drar ner den nya jorden i marken på en vecka och då ser trädgården ut som vanligt. Efter att du gjort detta kan du väl slänga på lite gräsmattegödsel efter någon vecka.

Lycka till.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2009, 08:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Grönsaker, bär och frukt måste ha massor av sol, möjligtvis kan man få bladgrönt att växa i lite skuggigare läge men de flesta måste ha ett soligt läge, så om det är väldigt skuggigt kanske det är något annat man bör odla där..

Och nej växter gynnas inte alls av att man strävar efter ett pH runt 7 enligt nyare forskning.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...00/Tr.00-06.pdf

Sand och liknande är ingen dålig jord, man kan förbättra all jord genom att tillsätta rikligt med organiskt material varje år ex. kogödsel, kompost, halm och liknande. Det enklaste är nog att bara ta bort grässvålen, lägga ut någon dm kogödsel (av typen 4-5säckar 100kr) och vända ner med grep. Under odlingssäsongen täcker man den bara ytan runt grönsakerna med gräsklipp då både gödslar man och hindrar avdunstning på samma gång. (grönsaker behöver regelbunden näringstillförsel och i sandjord lakas näruingen ur snabbare än i lerjordar)

Tips: Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården innehåller det mesta man vill veta (Adlibris har fortfarande bokrea och denna finns med fortfarande för ett bra pris, annars kan man låna den på biblioteket också)

Även här kan du hitta information om köksväxter

http://www.odla.nu/vegt/

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 24-03-2009, 08:35

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          fredrik_gbg
          Inlägg 24-03-2009, 11:16
          Länk hit: #6

Medlem

Ajdå, ja det är en kass jord, väldigt mycket tegel och sten i den.
          Hade det varit min mark hade jag utan tvekan dragit igång med något större, men nu vet jag inte hur länge jag bor kvar här.
          Vad tror du om idén Åsa hade om att blanda ner en decimeter kogödsel i jorden?

Redigerat av fredrik_gbg: 24-03-2009, 11:16

Citera
          fredrik_gbg
          Inlägg 24-03-2009, 11:25
          Länk hit: #7

Medlem

Jag är nog beredd att hålla med, pallkragar kanske är det lättaste nu i början.
          Jag tänkte att jag kan ju använda ett par i år och sedan flytta dem nästa år och på så sätt bygga ut ett upphöjt land eftersom. Går de ta isär i hörnen?
          Vad gäller att behålla vatten i pallkragarna, då marken är som ett durkslag under dem, kanske inte är ett problem om man har god jord i kragarna?
          Tar man bort grässvålen där man har pallkragar, och har man enkel eller dubbel höjd normalt?

Redigerat av fredrik_gbg: 24-03-2009, 11:25

Citera
          fredrik_gbg
          Inlägg 24-03-2009, 11:35
          Länk hit: #8

Medlem

Jag har grävt ca 20cm ner och där är det dåligt hela vägen i varje fall, under det vet jag inte. Det är så stenigt i jorden att den är en pina att gräva i, svålen går nog bra att bli av med men djupare än så är det inte kul.
          Just därför tror jag faktiskt att jag väljer att upphöja odlingsjorden.

Redigerat av fredrik_gbg: 24-03-2009, 11:35

Citera
          fredrik_gbg
          Inlägg 24-03-2009, 11:41
          Länk hit: #9

Medlem

Det låter så enkelt när du säger det så här så jag börjar ju nästan tveka på pallkragarna nu smile.gif
          Men, en sak, ifall jag går tillväga såhär; hur gynnar jag tillväxten av mask och mikroorganismer? Jag vill gärna ha en naturligt livskraftig jord.
          Och vad har du för tips på köksväxter? Är rotfrukter uteslutet?

Redigerat av fredrik_gbg: 24-03-2009, 11:41

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-03-2009, 12:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag hade gjort så här enkelt och snabbt

skaffa några pallkragar, lägg i botten ett tjocklager med papper,tidningar och då tjockt! detta hindrar gräs och ogräs att komma upp och sedan förmultar det.

fyll sedan upp med jord till kanten av pallkragen. ta den jord som passar det du vill odla. du kan ju lägga ner daggmaskar där också.

sedan klart! börja plantera eller så och sköt det sen.

har du alla grejor så tar det mindre än 30min att göra.

i västläge kan du odla det mesta av frukt och bär och kryddor och köksväxter. är det skuggigare än västläge så kan du odla tåliga bärväxter och skuggtåliga krydd och köksväxyter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 17:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon