Jag har inte tidigare odlat köksväxter (kryddor har jag haft) men är mycket sugen på att börja.
Därför är jag tacksam ifall ni inte spekulerar för mycket, då jag gärna vill ha någon lön för mödan så att jag blir sporrad att fortsätta!

På baksidan av mitt hyreshus finns en gräsyta, denna ligger väst om huset.
Väst om ytan stiger det uppåt vilket innebär att denna yta blir dåligt belyst, hälften eller tredjedelen av fullt ljus.
"Jorden" är av mycket låg kvalitet och verkar till största delen bestå av gamla byggmaterial och sand och jord.
Det växer här gräs, men det behöver kämpa för sin överlevnad och gulnar alltid fort på sommaren, vilket jag förmodar beror på att jorden inte kan hålla vätska ordentligt.
Jag vill gärna odla här, men jag vet inte hur jag skall gå tillväga.
Att köra dit en lastbil med jord är inte något jag tänker syssla med.
Inte heller vill jag använda kemiskt gödsel eller bekämpning.
Vad jag vill är att skapa en yta som håller vatten, bidrar med näring och som möjliggör odling av köksväxter i år, eller nästa ifall detta är ogörligt.
Vidare skulle jag vilja ha tips på vanliga grönsaker att odla i mina ljusförhållanden.
Men först och främst är det problemet med min jord som måste lösas.
Jag vet att det ska gå att odla exempelvis potatis i halm och tidningar, kräver detta god jord undertill?
Jag är mycket tacksam ifall ni vill dela med er av den erfarenhet jag själv precis skall börja bygga upp.
Med vänlig hälsning
Fredrik Olsson